مهارت تصمیم گیری

مهارت تصمیم‌ گیری شما چگونه است؟ بهترین تکنیک‌ها برای کسب مهارت تصمیم گیری

تصمیم‌گیری مهارتی کلیدی در کار و زندگی عادی است. قدرت تصمیم‌گیری درست، یکی از عواملی است که شما را از دیگر افراد متمایز می‌سازد. اما مهارت تصمیم گیری یک فرمول مشخص ندارد. هر تصمیم‌گیری چالش‌های مخصوص خود را دارد و از طرفی روش مواجه افراد با مشکلات متفاوت است. بنابراین چگونه می‌توان از تصمیم‌گیری اشتباه خودداری کرد؟ در صورتی که شما انواع مهارت تصمیم گیری درست را یاد بگیرید، خواهید توانست بهترین تصمیم‌گری‌ها را در عرصه‌های مختلف داشته باشید. لذا در ادامه به بررسی این مهارت‌ها پرداخته‌ایم. برای آشنایی و یادگیری مهارت‌ تصمیم گیری تا آخر مقاله همراه ما باشید.

 

مهارت تصمیم گیری

تصمیم‌گری یعنی چه؟

قبل از اینکه در مورد مهارت تصمیم گیری صحبت کنیم، ابتدا تعریفی از تصمیم‌گیری داشته باشیم:

در مفهومی ساده، تصمیم‌گیری به انتخاب بین دو یا چند مسیر عملی گفته می‌شود. در مفهوم وسیع‌تر تصمیم گیری انتخاب بین راه‌حل‌های ممکن برای یک مسئله است. تصمیم‌گیری می‌تواند از طریق یک فرآیند شهودی، منطقی و یا ترکیبی از این دو باشد.

اما شهود و منطق یا استدالال یعنی چه؟

شهود: شهود در واقع ترکیبی از تجربه‌های گذشته و ارزش‌های شخصی شما است. شهود نشان‌دهنده آنچه شما تا به امروز از زندگی آموخته‌اید، است. شهود مبتنی بر واقعیت نیست ، بلکه تنها نشانه‌ای از درک و برداشت شخصی شما است.

منطق یا استدلال: استدلال در واقع استفاده از حقایق و اعداد و ارقام برای تصمیم‌گیری است. استدلال می‌تواند جنبه‌های احساسی را در تصمیم‌گیری نادیده بگیرد.

تصمیم گیری شهودی یا تصمیم گیری منطقی؟

تصمیم‌گیری شهودی در مواقعی که نیاز به تصمیم‌گیری سریع است، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. اما در تصمیم‌گیری‌های پیچیده لازم است تا منطق و استدلال نیز وارد تصمیم‌گیری شوید. همچنین ترکیبی از این دو نوع تصمیم‌گیری می‌تواند منجر به تصمیم‌هایی درست‌تر شود.

بیشتر بخوانید: ۶ مهارت کلیدی رهبری که موفقیت شما را تضمین می‌کند.

منظور از مهارت تصمیم گیری چیست؟

مهارت‌های تصمیم‌گیری باید به ما در کسب سریع اطلاعات صحیح کمک کنند و با این کار باعث موثرتر شدن انتخاب‌های ما شوند. در ادامه ۸ گام اساسی در برای داشتن مهارت تصمیم گیری خوب و قابل قبول آورده شده است.

۱)  با در نظر گرفتن نتیجه شروع به تصمیم‌گیری کنید.

هدف از تصمیم گیری رسیدن به نتیجه‌ای مشخص است. بنابراین شاید بهترین شروع، با در نظر گرفتن پایان کار صورت بگیرد. نتیجه مطلوب چگونه است؟ هدف شما می‌تواند هر چیزی مانند افزایش فروش و یا بهره‌وری در کار باشد. مهم این است که وقتی بدانید کجا می‌خواهید بروید، تلاش خود را با نتیجه هماهنگ کرده و حواس‌پرتی‌های موجود را به حداقل می‌رسانید.

۲)  به داده‌ها و اطلاعات آماری موجود اعتماد کنید.

امروزه ما در دنیایی دیجیتالی که داده‌های بسیار زیادی در آن تولید می‌شود زندگی می‌کنیم. به کمک داده‌های موثق می‌توان تجزیه و تحلیلی کامل‌تر و درست‌تر را به دست آورد. استفاده از داده‌های موجود تسلط ما بر موضوع را بیشتر کرده و در واقع کنترل را به دست ما می‌دهد.

۳)  استفاده از تحلیل SWOT هنگام تصمیم‌گیری را فراموش نکنید.

تحلیل SWOT یکی از دقیق‌ترین و کاربردی‌ترین تحلیل‌ها هنگام تصمیم‌گیری است. S.W.O.T.  که در واقع مخفف نقاط قوت ( Strengths )، ضعف‌ها ( weaknesses )، فرصت‌ها  ( opportunities ) و تهدیدها ( threats ) است، روشی عالی برای تجزیه و تحلیل است. سنجیدن تمام مزایا و معایب عملکردها هسته اصلی هر تصمیم سنجیده‌ای می‌باشد. تحلیل S.W.O.T شما می‌تواند به عنوان نقطه مرجع برای تصمیمات آتی‌تان در نظر گرفته شود.

۴) از شبیه‌سازی نتایج استفاده کنید.

سناریوهای مختلفی برای نتیجه کار می‌توان در نظر گرفت. شبیه‌سازی این سناریوها به شما کمک بسیاری در تصمیم‌گیری می‌کند. برای این شبیه‌سازی‌ها می‌توانید از ابزارهایی مانند ابزارهای مدیریت پروژه استفاده کنید.

۵) به غریزه و شهود خود اعتماد کنید.

شهود، غریزه، حس ششم خود و یا هرچه که می‌خواهید آن را بنامید، فقط نادیده‌اش نگیرید. درک شهودی شما چیزی است که هیچ نرم‌افزاری قادر به نشان دادن آن نیست. شهود خود را دست کم نگیرید. اهمیت شهود به قدری زیاد است که برخی از بزرگ‌ترین رهبران جهان برای تصمیم‌گیری نهایی به شهود خود اعتماد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: موفقیت شغلی چگونه تعریف می‌شود؟ بهترین روش برای دستیابی به یک رضایت درونی

۶)  تعصبات و جهت‌گیری‌های خود را شناسایی کنید.

رفتارهای ما در بیشتر اوقات با تکیه بر تعصبات و جهت‌گیری‌های شناختی‌مان صورت می‌گیرد. با خود فکر کنید. تا به حال چند بار در زندگی روزمره خود به خاطر جهت‌گیری ذهنی و تعصبات خود کاری را انجام نداده‌اید؟ تکیه بر تعصبات آنقدر در باور ما رخنه کرده است که اکثر ما ترجیح می‌دهیم تا همواره با افراد مشابه خودمان ارتباط داشته باشیم. حالا تصور کنید که این تعصبات چه تأثیرهایی در تصمیم‌گیری می‌تواند بگذارد. یکی از اساسی‌ترین اصول تصمیم‌گیری درست، تصمیم‌گیری به دور از پیش‌داروی غلط و تعصبات است.

۷)  مهارت حل مسئله خود را تقویت کنید.

یکی از انواع مهارت‌ها، توانایی حل مسئله است. اما این توانایی چگونه به دست می‌آید؟ رعایت موارد مختلفی چون گوش دادن فعال، انجام طوفان فکری، تحلیل داده‌ها، پیش‌بینی، تفکر خلاقانه، تجزیه و تحلیل فرآیند، اجرای پروژه، مدیریت پروژه، برنامه‌ریزی پروژه و … می‌توانند به شما در کسب مهارت حل مسئله کمک کنند.

۸)  تصمیم‌گیری مبتنی بر همکاری را فراموش نکنید.

 

انواع مهارت تصمیم گیری

تصمیم گیری و لزوم بهره‌گیری از مشورت دیگران

زمان‌هایی پیش می‌آید که تصمیم‌گیری درست، مشروط بر مشورت با دیگران است. شما باید تشخیص دهید که برای تصمیم‌گیری نیاز به مشورت دارید. سپس با تشکیل جلسه‌ای نظر دیگران را نیز بدانید. آنچه شما را در تصمیم‌گیری مبتنی بر همکاری کمک می‌کند گوش دادن فعال به دیگران، سازش، پذیرفتن تفاوت‌ها، بازخورد صادقانه، پردازش ایده‌ها و … است.

تصمیم گیری در محیط‌های کاری همواره با خود چالش‌هایی را به همراه دارد که یادگیری انواع مهارت تصمیم گیری می‌تواند کمک بهتری به شما در انجام این‌ کار کند. نظرسنجی از مشتریان برای ارزیابی تأثیر تغییر در سیاست قیمت گذاری، مقایسه پتانسیل رهبری اعضای مختلف تیم و انتخاب مدیر پروژه و … نمونه‌هایی از تصمیم‌گیری هستند که نیاز به مهارت تصمیم گیری در محیط کاری دارند. در صورتی که شما بتوانید عوامل تأثیرگذار بر داشتن تصمیم‌گیری‌های درست را در خود تقویت کنید، دیگر فرقی ندارد چه مسئولیتی بر عهده شما گذاشته شود؛ شما می‌دانید که با توجه به شرایط خواهید توانست بهترین تصمیم‌ها را بگیرید.

شما از چه روشی برای تصمیم‌گیری‌های خود استفاده می‌کنید؟ با چه چالش‌هایی هنگام تصمیم‌گیری مواجه هستید؟ تجربیات و نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع: 

capterra