مدیریت کسب و کار چیست

مدیریت کسب و کار چیست؟ هر آنچه که نیاز است در مورد مدیریت کسب و کار بدانید.

تعریف مدیریت کسب و کار چیست ؟ مدیریت کسب و کار شامل مدیریت هماهنگی و سازماندهی فعالیت‌های کسب و کار می‌شود. این معمولاً شامل تولید مواد، پول و ماشین آلات می‌شود که نوآوری و بازاریابی را در برمی‌گیرد.

مدیریت مسئولیت برنامه‌ریزی، سازمان دهی، هدایت و کنترل منابع کسب وکار را به عهده دارد، به طوری که آنها بتوانند به اهداف سیاست‌های ابلاغ شده برسند.

مدیریت کسب و کار چیست؟

مدیران و متصدیان مسئولیت و قدرت نظارت بر سازمان اقتصادی و تصمیم‌گیری را برعهده دارند. ابعاد مدیریت می‌تواند از یک نفر در یک سازمان تا هزاران مدیر در شرکت‌هایی که در کشورهای مختلف قرار دارند متغیر باشد. در سازمان‌های بزرگ‌تر، سیاست سازمان توسط هیئت مدیره تعریف شده و توسط سئو یا مدیر اجرایی اجرا می‌شود.

برخی از افراد فکر می‌کنند که بهترین راه برای ارزیابی آینده یک شرکت و ارزش کنونی آن به تجربه و کیفیت مدیران بستگی دارد. هدف مدیریت گرد آوردن افراد کنار هم به منظور رسیدن به اهداف مطلوب مشترک با استفاده از منابع در دسترس با روش‌های موثر و کارآمد است.

وظایف مدیریت بدین شرح است:

  • سازمان دهی
  • رهبری
  • برنامه ریزی
  • جذب نیرو
  • کنترل سازمان

آنها همچنین کنترل و به کارگیری منابع مالی، منابع طبیعی، منابع انسانی و منابع تکنولوژیکی را برعهده دارند. وجود مدیریت برای تسهیل تلاش‌های متحد در راستای رسیدن به اهداف شرکت ضروری است.

مدیریت کسب و کار

سیستم مدیریت کسب و کار چیست؟

سیستم مدیریت کسب و کار یا BMS که مخفف عبارت Business Management System است، مجموعه‌ای از ابزارهای نرم افزاری است که برای برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات استراتژیک، فرایندها، سیاست‌ها، خط مشی‌ها و دستورالعمل‌های لازم و همچنین هر فعالیت مدیریتی مربوط به آن بکار می‌رود. این ابزارها زیربنایی را برای تصمیمات در سطوح تاکتیکی و استراتژیک فراهم می‌کنند تا رسیدن به تمام اهداف یک سازمان تسهیل شده و انتظارات مشتریان آن محقق شود.

ایده اصلی سیستم مدیریت کسب و کار، دادن ابزاری به مدیران است تا فعالیت‌های خود را برنامه ریزی و پایش کرده و عملکرد خود را در کسب و کار به طور مداوم مورد ارزیابی قرار دهند. این سیستم اصول موجودیت سازمان را پیدا کرده و آن را با معیارهای موفقیت در کسب و کار مرتبط می‌کند.

مدیریت کسب و کار یک سلسله مراتب چند سطحی از راه‌حل‌های نرم افزاری است که نشان می‌دهد، چگونه یک سازمان غیرانتفایی عملکردهای متفاوت نظیر مدیریت منابع انسانی، تامین و تدارکات، بازاریابی، فروش، را با یکدیگر هماهنگ می‌کند تا ماموریت خود را با موفقیت به انجام برساند.

تاکتیک‌های مدیریت کسب و کار چیست؟

گروه عملیاتی BMS تکنیک‌های تاکتیکی و روش‌هایی را در زمان بکارگیری برنامه‌های کسب و کار که استراتژی‌های کسب و کار به آنها مرتبط است پیدا می‌کند. راه‌حل‌های تاکتیکی تنها باید در زمان تصمیم گیری مطرح شوند. آنها باید براساس چارچوب زمانی که در سند استراتژیک مدیریت کسب و کار ثبت شده است اجرا شود. برنامه‌های کسب و کار اضافی دیگر نیز می‌تواند تدوین شده و به این دستورالعمل تاکتیکی اضافه شود.

تاکتیک‌های مدیریت کسب و کار به صورت فعالیت‌هایی تعریف می‌شوند که از استانداردهای کسب و کاری که توسط سیاست‌های شرکت تعریف شده است پیروی می‌کند. این تاکتیک‌ها ماموریت‌های کسب و کار و برنامه‌ها را اثر بخش می‌کنند تا بتوانند به اهداف اولویت دار خود برسند.

همچنین برخی فرایندها و خط مشی‌ها در این گروه‌های عملیاتی وجود دارد تا برنامه‌های مدیریت کسب و کار را توسعه دهند. خط مشی‌ها دارای دستورالعمل‌ها و راهنماهای عملی هستند تا نشان دهند چگونه تصمیم سازان می‌توانند تمام راه‌حل‌های تاکتیکی را کنترل کنند. آنها شامل فعالیت‌ها و دستورالعمل‌هایی هستند که نشان می‌دهند چگونه مجریان کار وظایف روزانه و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. همچنین این گروه کارکنان را به سمت تکمیل نمودن راه‌حل‌های کسب و کار و تشخیص برنامه‌های اعمال شده که توسط تاکتیک‌های مدیریتی مشخص شده‌اند هدایت می‌کند.

سبک‌های مدیریتی

به طور عمومی چندین مدل متداول مدیریت کسب و کار وجود دارد که تحت عنوان سبک‌های مدیریتی شناخته می‌شوند و برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

سبک مدیریت دموکراتیک: این سبک زمانی استفاده می‌شود که کارمندان قادر باشند در تصمیم‌گیری‌ها کسب و کار موثر بوده و اعمال نظر کنند.

سبک مدیریت استبدادی: این نوع سبک مدیریتی به مالک کسب و کار این اجازه را می‌دهد که تنها خود تمام تصمیم‌گیری‌ها را انجام داده و خود مدیریت شرکت را در محیط تجاری موجود بر عهده بگیرد.

سبک مدیریت پدرسالارانه: زمانی که بهترین شرایط کاری برای هرکدام از کارمندان فراهم شود، سیستم مدیریت از نوع پدرسالانه یا قیم مآبی خواهد بود.

سبک مدیریت

سبک مدیریت عدم مداخله‌گرایی: این نوع سبک بیشترین خودمختاری را به کارمندان می‌دهد و اجازه می‌دهد که تصمیمات با نظارت  مالکان خرد یا کسانی که هیچ سهمی در کسب و کار شرکت ندارند گرفته شود.

سبک مدیریت سنتی: این نوع سبک مدیریت شامل سلسه مراتبی از کارمندان همراه با مدیران خرد، میانی و ارشد است. مدیریت انتظاراتی در مورد تحقق اهداف توسط کارمندان ایجاد می‌کند.

به نظر شما مدیریت کسب و کار در ایران چقدر مهم است؟ چه پارامترهایی در مدیریت کسب و کار تاثیر گذار است و باید به آنها توجه کرد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:

upcounsel