بازاریابی برای استارت آپ ها

۹ توصیه مهم و اساسی برای افزایش فروش و بازاریابی برای استارتاپ ها

بازاریابی به شیوه صحیح می‌تواند یک نقطه پرتاب باورنکردنی برای درآمد خالص کسب‌و‌کار شما ایجاد کند. با این حال اگر همین بازاریابی را به شیوه صحیح آن انجام ندهید، این نقطه پرتاب به پرتگاه سقوط شغل شما تبدیل خواهد شد. صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک همواره باید به هر آنچه که از کسب‌و‌کار آنها خواسته می‌شود، توجه کنند. در نتیجه در چنین کسب‌و‌کارهایی توجه به تمامی نکات ریز و ظریف فروش و بازاریابی دشوارتر می‌شود. به خصوص اگر در زمینه فروش تجربه لازم را نداشته باشید، این مسئله دشوارتر نیز خواهد بود. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی ۹ روش فروش و بازاریابی برای استارتاپ ها بپردازیم. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید بهره‌وری تبلیغات خود را افزایش داده و از هدر رفتن سرمایه خود جلوگیری کنید.

۹ توصیه مهم فروش و بازاریابی برای استارتاپ ها

در ادامه به معرفی ۹ تکنیک و روش سودمند برای بازاریابی و فروش محصولات استارت‌آپ‌ها می‌پردازیم. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

۱- به جای مقایسه، مزایای خود را بفروشید.

نحوه بازاریابی هر استارت‌آپ تفاوت آن با سایرین را نشان می‌دهد. برای این کار ۳ روش اصلی وجود دارد:

  • هزینه: قیمت‌گذاری بهتر بر روی یک محصول نسبت به رقبا
  • کیفیت: ارائه محصولات با کیفیتی بهتر از رقبا
  • روش ترکیبی: یک روش ترکیبی از دو گزینه بالا (ارائه ارزش بیشتر نسبت به سایرین

اما نحوه فروش محصولات خود با بازاریابی آنها متفاوت است. به عنوان مثال شما می‌توانید ساعت‌ها در مورد قیمت مناسب و کیفیت بالای محصولات خود با مشتریان‌تان صحبت کنید. اما تا زمانی که به آنها نگویید این محصول چگونه باعث بهتر شدن زندگی آنها خواهد شد، تلاش‌های شما عملاً بی‌فایده هستند. وقتی صحبت از فروش به میان می‌آید، پای سود و مزیت در میان است. مقایسه قیمت و کیفیت می‌تواند باعث برجسته شدن محصولات شما شود. اما در نهایت این مزیت است که منجر به فروش خواهد شد.

۲- به مشتریان خود گوش دهید.

سم والتون، مدیر ابر خرده فروشی والمارت، امپراتوری عظیم خود را از یک منطقه روستایی در آمریکا آغاز کرد. این در حالی است که از لحاظ منطقی یک خورده فروشی برای موفقیت باید در یک منطقه شهری و با تراکم جمعیت بالا ایجاد شود. چرا که برای جا به جایی و خرید مقادیر بالایی از کالاها، نیاز به مردم و مشتریان بسیاری خواهید داشت.

اما والتون در کار خود مصمم بود. وی دائماً به صحبت‌های مشتریان خود گوش می‌داد و از همین طریق شناخت خوبی بر آنها داشت. وی می‌دانست افرادی که در مناطق روستایی و حومه شهر زندگی می‌کنند، خریدهای بیشتری نسبت به شهرنشینان انجام می‌دهند. زیرا خانواده‌های این مناطق اغلب پر جمعیت هستند و یا سرپرست آنها برای اداره کسب و کار خود نیازمند کالای بیشتری است. والتون به صحبت‌های مشتریان خود گوش فرا داد و از این طریق توانست بزرگ‌ترین خرده فروشی در جهان را ایجاد کند. یکی از نکات مهم فروش و بازاریابی برای استارتاپ ها نیز همین است. ممکن است جهت حرکت مشتریان مغایرت با عقل و منطق باشد؛ اما در نهایت حق همیشه با آنها است و باید به حرفشان گوش داد.

 

فروش محصولات استارتاپی

۳- پیش از آماده شدن محصول، بازاریابی آن را آغاز کنید.

برخی از کسب‌و‌کارها بازاریابی محصولات خود را تا آماده شدن و ارائه نسخه نهایی آنها به تعویق می‌اندازند. در حالی که این تصمیم می‌تواند یک اشتباه جبران ناپذیر باشد. بسیاری از کسب‌و‌کارها انتظار دارند تا به محض آماده شدن محصول و ارائه آن به بازار، شاهد هجوم مشتریان و خرید آن باشند. اما در صورتی که تا لحظه ارائه محصولی به بازار کسی از آن اطلاعی نداشته باشد، این موضوع چگونه میسر خواهد بود؟ در این حالت میزان تقاضا در هنگام ارائه محصول از نقطه صفر خود شروع خواهد شد. مگر این که پیش از آن برای بازاریابی و جذب مشتریان بالقوه اقدام کنید.

برای بازاریابی محصول پیش از ارائه نسخه نهایی آن، بهتر است مشتریان بالقوه خود را از آمدن محصول خبردار کنید. این کار حتی با ارائه یک طرح مینیمال و ساده و نمونه اولیه نیز امکان‌پذیر خواهد بود. پیش از ارائه محصول می‌توانید شروع به فروختن مزایای آن کنید. در نتیجه به محض آماده شدن نسخه نهایی، مشتریان نیز آماده خرید خواهند بود.

۴- خارج از چهارچوب بایندیشید.

چشم‌انداز بازاریابی در طول دهه‌های گذشته تغییر چشم‌گیری داشته است. در زمان‌های نه‌ چندان دور هیچ موتور جست‌و‌جو و یا شبکه اجتماعی برای ترویج محصولات وجود نداشت. چرا که اصلاً اینترنت تا به این اندازه در دسترس همگان نبود. اما امروزه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا می‌توانند از تکنیک‌های رایگان و صد البته خلاقانه و موثری برای ترویج محصولات خود استفاده کنند. به عنوان مثال استفاده از تکنیک‌هایی چون بازاریابی ویدیویی، شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ، راه‌اندازی کمپین و مسابقات، بازاریابی محتوایی و بسیاری از تکنیک‌های دیگر استفاده کرده و کسب‌و‌کار خود را پیش ببرند.

 

 

فروش و بازاریابی برای استارتاپ ها

۵- سریع آزمایش کن، سریع شکست بخور.

یک بازاریابی غیر قابل سنجش و اندازه‌گیری، یک بازاریابی ناموفق است. بدون شک شما می‌توانید برای تبلیغات و بازاریابی خود بودجه مناسبی را در نظر گرفته و در حین انجام آن شاهد افزایش فروش محصولات خود نیز باشید. اما چگونه می‌توان مطمئن شد که افزایش فروش با بودجه هزینه شده برای بازاریابی ارتباط دارد؟ چه بسا منشا این فروش بالا عامل دیگری باشد. برای مثال ممکن است این افزایش فروش حالتی فصلی و طبیعی داشته و در ماه‌های بعدی (با وجود صرف همان هزینه برای تبلیغات) دیگر اتفاق نیفتد.

اگر قصد صرف زمان و هزینه بر روی یک روش بازاریابی دارید، پیش از هر چیزی از قابل سنجش بودن نتایج آن اطمینان حاصل کنید. برای این منظور بهتر است روش‌هایی را برای ردیابی و سنجش هر کمپین در نظر بگیرید. همچنین شما می‌توانید چندین کمپین بازاریابی کوچک را به صورت همزمان پیش ببرید. این امر امکان مقایسه بین کمپین‌های مختلف را برای شما فراهم می‌کند. در نهایت می‌توانید کمپین‌های بی‌نتیجه را کنار گذاشته و تمرکز خود را بر روی گزینه‌های سودمند قرار دهید.

۶- از زوایای مختلفی تبلیغ کنید.

همان‌طور که در مورد بالا نیز اشاره شد، استفاده از چندین کانال و ایده بازاریابی و آزمایش آنها یک روش مناسب برای فروش و بازاریابی برای استارتاپ ها است. در اغلب موارد نباید به این تکنیک‌ها به صورت مجزا نگاه کرد و گاهی می‌توان ترکیبی از آنها را نیز مورد استفاده قرار داد. هنگامی که یک مشتری نام برند شما را در رادیو شنیده، در صفحه نتایج موتورهای جست‌و‌حوگر مشاهده کرده و سپس در وبلاگی که به آن علاقه دارد (از طریق بازاریابی محتوایی) در مورد آن مطالعه می‌کند، ناخودآگاه به برند شما به عنوان یک گزینه خوب و قابل اعتماد نگاه خواهد کرد. این مشتریان ممکن است بلافاصله به محصولات و خدمات شما احتیاج پیدا نکنند. اما درست در آن لحظه که این نیاز به وجود آید، نام برند شما در ذهن آنها درخشش بیشتری نسبت به رقبایتان خواهد داشت.

۷- همیشه زمان کافی برای روابط عمومی وجود دارد.

در تبلیغات سنتی بازاریابی است که محصولات شما را می‌فروشد. هنگامی که شما بر روی روابط عمومی تمرکز می‌کنید و یا با هماهنگی یکی از رسانه‌ها در مورد برند خود شرح می‌دهید، نام تجاری کسب‌و‌کار شما ساخته و تقویت می‌شود. تقویت جنبه اجتماعی یک نکته مهم در فروش و بازاریابی برای استارتاپ ها به شمار می‌رود. مهم نیست که دیگران در مورد شما چه فکری می‌کنند؛ اگر در مورد برند شما در یکی از معتبرترین مجلات کشور به میان آمده باشد، حتماً باید در وب‌سایت خود به آن اشاره کنید! حتی اگر نام برند شما فقط در یک نقل قول از زبان سردبیر این نشریات بیان شده باشد، با آوردن عباراتی مانند «همانطور که در مجله ….. ذکر شده است» می‌توانید ارزش اجتماعی برند خود را افزایش دهید.

برخلاف بازاریابی سنتی، استفاده از روابط عمومی و اعتبارسازی برای برند فراتر از زمان کمپین تبلیغات عمل می‌کند و تا مدت‌ها تأثیرات آن ماندگار خواهد بود. یک روابط عمومی خوب می‌تواند نقش بسزایی در افزایش اعتبار و آگاهی از برند شما داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه برای کسب و کار خود یک تصویر برند قوی بسازیم؟

 

۸- به مشتریان فضایی برای صحبت با شما و یا در باره شما بدهید.

خوب یا بد، مثبت یا منفی، شما باید از نظرات مشتریان خود آگاه شوید. در نتیجه چنانچه فضایی برای شنیدن شکایت و یا تمجید مشتریان شما وجود نداشته باشد، چنان به نظر خواهد رسید که شما به سخنان و نظرات آنها اهمیتی نمی‌دهید. فراموش نکنید که حتی اگر زمانی یکی از مشتریان‌تان با عصبانیت و شکایت به نزد شما مراجعه کرد، یک فرصت عالی و بی‌نظیر برای نشان دادن ارزش مشتریان و حاضر بودن کسب‌و‌کار شما برای جبران یک اشتباه را خواهید داشت. این مسئله یکی از بهترین جنبه‌های روابط عمومی است.

با ایجاد قسمتی در وب‌سایت برای شنیدن نظرات مشتریان، می‌توانید از نقاط قوت و ضعف خود آگاه شده و جهت فکری مشتریان‌تان را دنبال و کنترل کنید. در صورتی که شما چنین مکانی را برای مشتریان‌تان فراهم نکنید، ممکن است آنها برای ارائه نظرات و شکایات خود به یک سایت دیگر مراجعه کنند که در این صورت دیگر کنترلی بر روند آن نظرات نخواهید داشت.

 

بازاریابی محصولات استارتاپ ها

۹- منتظر دیدار مجدد شما هستیم.

پاداش وفاداری یا علاقه به برند! مشتریان راضی و وفادار در نوع خود ارزشمندترین دارایی یک کسب‌و‌کار به شمار می‌روند. این مشتریان با تبلیغات شفاهی قادرند تا تأثیری بر روی مشتریان بالقوه بگذارند که به وسیله هیچ کمپین بازاریابی دیگر دست‌یافتنی نیست. در نتیجه به هر صورتی که می‌توانید به مشتریان وفادار خود پاداش دهید. این پاداش می‌تواند قیمت‌های رقابتی، پشتیبانی بی‌نظیر و یا هر مورد دیگری که باعث جلب رضایت آنها شود، باشد.

به نظر شما چه روش‌های دیگری برای بازاریابی و فروش استارتاپ ها وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد؟ کاربردی‌ترین روشی که نام برده شد، کدام است؟ نظرات خود را با ما و خوانندگان سایت ما در میان بگذارید.

منبع: entrepreneur