بیانیه ماموریت چیست

بیانیه ماموریت چیست؟ ۳ گام تدوین بیانیه ماموریت

بیانیه ماموریت هدف یک شرکت را شکل می‌دهد و به طور گسترده‌ای دنیای اطراف را از دلیل وجود شرکت آگاه می‌سازد. هر کسب و کاری باید در راستای منحصر به فرد ساختن سازماندهی خود دارای یک بیانیه ماموریت مخصوص خود باشد.

بنابراین شما می‌توانید بیانیه ماموریت را به عنوان بیانی از اقدامات و دلیل و چگونگی انجام این اقدامات کسب و کار یا سازمان غیرانتفاعی خود تصور کنید که می‌تواند ارزش‌هایی را که برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، مشخص سازد. در این مطلب قصد داریم به چگونگی نوشتن بیانیه ماموریت در سه مرحله بپردازیم و مثال‌هایی از آن ارائه کنیم.

بیانیه ماموریت هدف یک شرکت را شکل می‌دهد و به طور گسترده‌ای دنیای اطراف از جمله کارمندان و مشتریان را از دلیل وجود شرکت آگاه می‌سازد.
بیانیه ماموریت هدف یک شرکت را شکل می‌دهد و به طور گسترده‌ای دنیای اطراف از جمله کارمندان و مشتریان را از دلیل وجود شرکت آگاه می‌سازد.

گام اول- اقدامات سازمان خود را توصیف کنید.

در این مرحله نیازی به فکر کردن ندارید. تنها بایستی محصولاتی را که شرکت شما تولید یا فراهم می‌سازد ذکر کنید. این تولید کالا یا خدمت همان هدف شرکت شما را شکل می‌دهد. به عنوان مثال:

هدف شرکت من:

  • فروش کفش
  • فراهم ساختن خدمات آموزشی
  • رشد بازار سبزیجات
  • طراحی برنامه‌های گوشی همراه
  • فروش لباس زنانه
  • فروش لوازم حیوانات خانگی و غیره

گام دوم- توضیح دهید که شرکت شما چگونه اقدامات فوق را انجام می‌دهد.

این بخش ممکن است برای شما کمی مبهم باشد. در این بخش نیاز به بیان جزئیات اقدامات و عملیات فیزیکی انجام گرفته در سازمان شما نداریم بلکه نیاز داریم بدانیم عملکرد سازمان شما در حالت کلی به چه شکلی است. برای اکثر افراد این مرحله از ترکیب یک یا چند ارزش مرکزی با توصیفات شکل می‌گیرد. بنابراین اندکی در رابطه با ارزش‌های اصلی که برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است و در کسب و کار خود آن را اعمال کرده‌اید تامل کنید و لیستی از این ارزش‌ها را تهیه کنید. در این قسمت مثال‌هایی از انواع ارزش‌ها را که ممکن است برای شما اهمیت داشته باشد، عنوان می‌کنیم:

  • تولید محصولات با کیفیت.
  • تامین خدمات با ارزش برای مشتریان
  • حفظ کیفیت محیط زیست
  • اطمینان از دسترسی برابر به منابع
  • تشویق استعدادها و خلاقیت افراد
  • تمرین توسعه پایدار

زمانی که ارزش‌های شرکت را لیست کردید، یک یا دو مورد از این ارزش‌ها را در بیانیه ماموریت خود و در قسمت چگونگی انجام اقدامات سازمان، ذکر کنید.

مثال‌هایی از بیانیه ماموریت :

در این قسمت سه مورد اول از گام اول با سه مورد از گام دوم ترکیب شده‌اند تا مثالی از بیانیه ماموریت را شکل دهند:

  • فروش کفش با کیفیت بالا.
  • تامین خدمات آموزشی به گونه‌ای که تمام کودکان بتوانند از آن بهره مند شوند و موفقیت را در آن تجربه کنند.
  • توسعه بازار سبزیجات با استفاده از محصولات ارگانیک و شیوه‌های کشاورزی پایدار.

توجه کنید که مثال‌های ارائه شده کامل نیستند و بایستی یک گام دیگر را برای تکمیل شدن طی کنند.

گام سوم- عنوان کنید اقدامات سازمان شما به چه منظوری شکل می‌گیرند.

زمانی که شما یک بیانیه ماموریت را تدوین می‌کنید، در واقع هدف باطنی خود از تاسیس سازمان را بیان می‌کنید. برای برخی افراد فکر کردن در رابطه با تصمیم خود در هنگام تاسیس شرکت، می‌تواند قدم مهم و مفیدی در طی کردن این مرحله باشد.

مثال‌هایی از بیانیه ماموریت :

در این قسمت با افزودن علت اقدامات سازمان به سه بیانیه ماموریت قبلی، آن‌ها را تکمیل می‌سازیم:

  • فروش کفش در بالاترین کیفیت که در نتیجه آن هر مشتری بتواند به راحتی کفش مورد علاقه خود را پیدا کند.
  • تامین خدمات آموزشی به گونه‌ای که تمام کودکان بتوانند از آن بهره مند شوند و موفقیت را در آن تجربه کنند و بتوانند در زندگی خود همواره از اتفاقات دور و بر خود درس بگیرند و جامعه باسوادی را شکل دهند.
  • توسعه بازار سبزیجات با استفاده از محصولات ارگانیک و شیوه‌های کشاورزی پایدار به منظور تامین غذای سالم برای مشتریان و ارائه حق انتخاب به آنان.

پس از نوشتن عباراتی مانند عبارات بالا، سعی کنید نوشته خود را به شکل واضح‌تری نگارش کنید و منظور خود را بهتر بیان کنید.

به عنوان مثال:

“هدف شرکت من رشد بازار فروش سبزیجات با استفاده از محصولات ارگانیک و شیوه‌های کشاورزی پایدار است تا بتواند برای مردم انتخاب غذای امن و سالم را فراهم سازد.”

بیانیه ماموریت جدید خود را در کار خود وارد کنید.

زمانی که شما بیانیه ماموریت جدید را تدوین کردید، زمان آن رسیده است که این بیانیه را به طور کامل در شرکت خود اعمال کنید.

بیانیه ماموریت در شرکت باید در مکانی نصب شود تا به طور کامل در معرض دید تمام کارکنان و مشتریان شرکت قرار گیرد. این بیانیه علاوه بر این که علت وجود سازمان شما را برای همگان مشخص می‌سازد، هم‌چنین باعث می‌شود مخاطبان و کارمندان شما علت همکاری و تعامل با شما را درک کنند.

برخی کسب و کارها پا را فراتر می‌گذارند و بیانیه ماموریت خود را زمینه شکل دهی به کمپین تبلیغاتی خود قرار می‌دهند. در صورتی که شما این کار را انجام نمی‌دهید، دست کم بایستی تدبیری بیندیشید که بیانیه تدوین شده در ابزارهای بازاریابی، وب‌سایت و تمام محوطه شرکت شما قابل مشاهده باشد.

یک بیانیه ماموریت خوب تنها یک شعار نیست و نمودهای واقعی آن در همه جای سازمان قابل مشاهده خواهد بود. کسب و کارهای کوچک علاوه بر بیانیه ماموریت، دارای یک چشم انداز برای سازمان خود هستند تا دستاوردهای نهایی خود را در آن ذکر کنند.

مثال‌هایی از بیانیه ماموریت‌های شرکت‌های معروف

تسلا: هدف ما در زمان تاسیس تسلا در دهه گذشته، هیچ تفاوتی با هدف امروزه ما نداشته است: سرعت بخشیدن به فرآیند رفت و آمد پایدار با وارد کردن انبوهی از ماشین‌های الکتریکی در کمترین زمان ممکن.

بیانیه ماموریت تسلا

فیس بوک: ماموریت این شرکت که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده است، توانمند ساختن افراد برای ساختن یک جامعه و نزدیک‌تر ساختن افراد آن به یکدیگر بوده است. مردم از فیس بوک برای برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان خود، کشف اتفاقات جهان بیرون و به اشتراک گذاشتن مسائل با اهمیت برای خود بهره می‌گیرند.

ویرجین آتلانتیک: ماموریت ما ساده است: پایه و اساس تمام اقدامات ما در این شرکت در آغوش گرفتن روح انسان و دادن امکان پرواز به آن است.

استار باکس: پرورش و تحت تاثیر قرار دادن روح انسان‌ها- یک انسان، یک فنجان و یک مجاورت در آن واحد.

به نظر شما بیانیه ماموریت کدام شرکت ایرانی حاوی ۳ مرحله فوق است؟