انواع کمپین تبلیغاتی

معرفی انواع کمپین تبلیغاتی برای استفاده کسب‌ و کارها

مردم همواره عادت‌های گذشته خود را تکرار می‌کنند و برای به راه اندازی کمپین‌‌های تبلیغاتی از روش‌های همیشگی خود استفاده می‌کنند. اگر آنها یک روش موفق برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی پیدا کرده باشند، تصور می‌کنند ادامه کار با روش مشابه، اقدام هوشمندانه‌ای است. با این حال واقعیت این است که تغییر دادن روش و استفاده از کانال‌ها و تکنیک‌های بازاریابی مختلف بسیار موثرتر از تمرکز بر یک روش واحد خواهد بود. دلیل موثر بودن کانال‌های مختلف تبلیغاتی این است که شما می‌توانید با روش‌های بازاریابی مختلف، به افراد گوناگونی دسترسی داشته باشید و هم‌چنین پیام خود را به طرق جدیدتری به مشتریان پیشین خود برسانید. در این مطلب و در ادامه قصد داریم تا با انواع کمپین تبلیغاتی آشنا شویم.

انواع کمپین تبلیغاتی

کمپین‌های تبلیغاتی دارای انواع مختلف و روش‌های گوناگونی هستند که می‌توان آن‌ها را به شکل زیر طبقه‌بندی کرد:

کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ

اولین نوع از انواع کمپین تبلیغاتی که به آن خواهیم پرداخت، کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ هستند. این نوع کمپین، متداول‌ترین نوع تبلیغاتی موجود در حال حاضر است؛ یکی از دلایل رایج بودن این نوع کمپین این است که مردم امروزه وقت زیادی را در اینترنت می‌گذرانند. دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال، شامل تبلیغات در وب‌سایت‌ها، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و هر کاری است که شما به واسطه فضای دیجیتال برای تبلیغ محصول خود به کار می‎برید. شرکت‌های تبلیغاتی از نوع دیجیتال مارکتینگ وظایف گوناگونی از قبیل مدیریت شبکه‌های اجتماعی سازمان‌ها، ساخت ویدئو و کلیپ‌های آنلاین، ساخت تبلیغات روی وب‌سایت‌ها و گوشی‌های همراه و غیره را به عهده دارند.

دیجیتال مارکتینگ

کمپین‌های تبلیغاتی رادیو وتلویزیون‌

رادیو و تلویزیون امروزه نیز مانند گذشته، از انواع کمپین تبلیغاتی به شمار می‌روند. با وجود اینکه ممکن است این کمپین گیرایی و تاثیر گذشته را برای استفاده به عنوان یک روش تبلیغاتی نداشته باشند، هم‌چنان برای برخی از انواع کمپین تبلیغاتی روش بسیار موثری به شمار می‌روند. اکثر اوقات شرکت‌های محلی به این دلیل که از چندین سال پیش روش تبلیغاتی مشابهی را داشته‌اند، امروزه نیز این روش را برای تبلیغات خود پیش می‌گیرند. با این وجود شرکت‌های به روزتر، به دلیل آشنایی بیشتر با فضای اینترنت، برای انجام کارهای تبلیغاتی خود از دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند. در عین حال که شرکت‌های قدیمی ناچارند روش‌های جدیدتر تبلیغات هم‌چون دیجیتال مارکتینگ را آزمایش کنند، شرکت‌های جدیدتر نیز باید برنامه‌ای جهت استفاده از رادیو و تلویزیون برای کمپین‌های تبلیغاتی خود داشته باشند؛ چرا که این روش‌ها هم‌چنان تنها راه ارتباطی با برخی از مخاطبان است.

کمپین‌های خارج از چارچوب

یکی از انواع کمپین تبلیغاتی که امروزه وجود دارند، کمپین‌های تبلیغاتی خارج از چارچوب و اصول هستند. کمپین‌های خارج از چارچوب، روش‌های غیر متعارف تبلیغاتی هستند که از ساخت ویدئوهای واقعیت مجازی تا برپا کردن غرفه‌های فیزیکی در نقاط مختلفی از شهر برای جلب نظر مشتری را شامل می‌شوند.

از شرکت‌های معروفی که این روش را برای تبلیغات به کار برده‌اند، می‌تواند به شرکت کفش تامز اشاره کرد. این شرکت در تبلیغات خود عنوان می‌کرد به ازای فروش هر جفت کفش، یک جفت کفش رایگان برای افراد نیازمند اهدا خواد کرد. همین طور این شرکت کمپین “یک روز بدون کفش” را برای آگاه کردن مردم جهان از افرادی که در جهان سوم و بدون کفش زندگی می‌کنند، به راه انداخت.

نمونه کمپین تبلیغاتی

 

شرکت دیگری در راستای ایجاد کمپین تبلیغاتی خارج از چارچوب و نامتعارف، به تعداد ۵۰۰۰ عدد کارت تا شده را در مکان‌های پر تردد شهر منتشر کرد. در یک طرف این کارت‌ها تصویر اسکناس ۱۰۰ دلاری چاپ شده بود که توجه مردم را برای برداشتن کارت‌ها از روی زمین جلب می‌کرد.

کمپین تبلیغاتی ایمیل مستقیم

کمپین نامه مستقیم می‌تواند به عنوان یکی از موثرترین و بهترین روش‌ها برای کمک به رشد شرکت شما به کار رود. برخی افراد عقیده دارند این روش منسوخ شده است، در حالی که به علت کم استفاده بودن این روش توسط شرکت‌ها، می‌تواند به عنوان یک روش موثر کاربرد داشته باشد. امروزه افراد ایمیل تبلیغاتی کمتری نسبت به گذشته دریافت می‌کنند که این خود باعث افزایش توجه و تمرکز افراد نسبت به این ایمیل‌ها خواهد شد.

کمپین‌های ارجاع مشتری

این کمپین‌ها بر این اساس ساخته شده‌اند که مشتریان فعلی کالا، خدمت یا حتی شرکت را به معرفی محصول مورد استفاده خود به تعدادی از آشنایان خود ارجاع می‌دهند و در مقابل، هدیه‌ای برای مشتری فعلی در نظر می‌گیرند. اگر شما بتوانید مشتریان را به طور کامل در این فضا درگیر سازید، می‌توانید از این روش به عنوان یکی از موثرترین انواع کمپین تبلیغاتی بهره مند شوید. جای تاسف است که امروزه بسیاری از شرکت‌ها ارزش این روش را دست کم می‌گیرند.