استراتژی های مدیریت زمان

استراتژی های مدیریت زمان برای استفاده هرچه بیشتر از لحظات زندگی!

۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته به اندازه کافی برای رسیدگی به تمام کارها و تفریحات ما زمان دارد! به عبارت دیگر در طول یک روز هم می‌توانید به کارهای مهم و حرفه‌ای خود رسیدگی کرده و هم فرصتی را به تفریحات شخصی و بودن در کنار خانواده خود اختصاص دهید. اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید که زمان کافی برای رسیدگی به تمام جنبه‌های زندگی ( و حتی گاهی فقط یک جنبه از آن ) را ندارید، در مدیریت زمان دچار مشکل هستید. در این مطلب قصد داریم تا چند نمونه از استراتژی های مدیریت زمان را به شما معرفی کنیم. با کمک این استراتژی‌ها قادر خواهید بود تا بهره بیشتری از ساعات روز و لحظه‌های عمر خود ببرید. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب مدیریت زمان: راهکارهایی برای افزایش ساعات شبانه‌روز!

استراتژی های مدیریت زمان: روش‌هایی برای افزایش بازده روزانه

سخت کار کردن همیشه به معنای استفاده حداکثری از زمان و مدیریت آن نیست. البته در سمت مقابل کمتر کار کردن هم ممکن است این معنا را نداشته باشد! همه بهره‌مندی زمان، در ایجاد تعادل مناسبی برای آن قرار دارد. به کمک استراتژی های مدیریت زمان می‌توانید تاکتیک‌های مورد نیاز در برنامه روزانه، هفتگی و ماهانه خود را یاد گرفته و به نحو احسن از آنها استفاده کنید. در ادامه چند نمونه از این استراتژی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

به یاد داشته باشید که هیچ‌کس بی‌نقص نیست!

یکی از سخت‌ترین حقیقت‌هایی که برای هر کسی قابل قبول نیست، کامل و بی‌نقص نبودن آنها است. همه ما فکر می‌کنیم که اگر برنامه و سناریویی برای خود تعیین کنیم، هیچ مشکلی در مسیر پیاده‌سازی آن پیش نخواهد آمد. متأسفانه هرکسی که چنین نظری را داشته باشد، با برخورد به اولین مشکل دچار آشفتگی خواهد شد. یکی از استراتژی های مدیریت زمان این است که غیر کامل بودن خودمان را قبول کنیم. در این حالت، مغز فرصت بهتری برای برنامه‌ریزی خواهد داشت. اگر احتمال وجود خطا و یا اشتباه را در نظر بگیرید، در لحظات حساس می‌توانید رویکرد بهتری را داشته باشید و با یک برنامه‌ریزی و اقدام به موقع، از اتلاف  و آشفتگی زمان پرهیز کنید.

برنامه روزانه خود را مشخص کنید

حتی اگر برنامه شما متغیر و سیال باشد، بدان معنی نیست که نمی‌توان آن را سازماندهی کرد. روش‌های زیادی وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید برنامه روزانه خود را با موفقیت تدوین کنید. اگر قصد برنامه‌ریزی روزانه را دارید، بهتر است بدانید که چه کارهایی در اولویت بوده و برای شما بهتر است. برنامه‌ریزی روزانه کار زمان‌بری نیست؛ تنها صرف چند دقیقه قبل از خواب می‌تواند برای سازماندهی کارهای فردای شما کافی باشد.

برای برنامه ریزی روزانه لیستی از جزئیات کارهای مورد نظر خود را تهیه کنید. برای مثال چه زمانی، در کجا، چگونه و با کمک چه افرادی قصد انجام کارهای خود را دارید؟ توصیه می‌کنیم که در تقویم روزانه خود، حتماً زمان‌هایی را خالی نگه ‌دارید. زمان‌های خالی می‌توانند برای جبران کارهای ضروری و پیش‌بینی نشده در طول روز مورد استفاده قرار بگیرند. در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش رفت، می‌توانید در این بازه‌های زمانی به کارهای دلخواه خود بپردازید.

 

استراتژی های مدیریت زمان

کارهای روزانه، هفتگی و ماهانه خود را اولویت بندی کنید

در کنار سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی برای انجام کارهای روزانه، لازم است تا اولویت‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و یا حتی چند ماهه خود را مشخص کنید. نگاه کلی به وظایف آینده به شما کمک می‌کند تا در هر قدم خود یک تصویر کلی را در ذهن داشته و از مشغله زیاد و استرس پرهیز کنید. با تنظیم اولویت‌های خود می‌توانید روال ساختاری بهتری ایجاد کرده و برنامه پربارتری داشته باشید. در این مورد از استراتژی های مدیریت زمان لازم است تا لیست کاملی از برنامه‌های کوچک و بزرگ مد نظر خود را تهیه کرده و در صورت نیاز آنها را به وظایف کوچک‌تری تقسیم بندی کنید. سپس این وظایف کوچک را در طول روز و هفته‌های خود جای دهید تا به مرور زمان کامل شوند.

از ابزارهای مدیریت زمان استفاده کنید

هنگامی که صحبت از تهیه لیست کارها و زمان‌بندی برای آن می‌شود، ابزارهای مدیریت زمان می‌توانند نقش پررنگ و مؤثری داشته باشند. در حال حاضر هزاران هزار ابزار مختلف برای مدیریت زمان و یادآوری وظایف ارائه شده‌اند که به سادگی می‌توانید آنها را دانلود و بر روی گوشی و رایانه خود نصب کنید. حتی استفاده از یک ابزار بسیار ساده مدیریت زمان می‌تواند عملکرد شما در طول روز و هفته را بسیار بهبود ببخشد. این ابزارها می‌تواند از حواس‌پرتی‌های ناخواسته نیز جلوگیری کند.

زمان خلاق خود را تعیین کنید

زمان خلاقیت هر شخص ممکن است با دیگران متفاوت باشد. برخی از مردم در طول روز خلاقیت بیشتری دارند؛ اما برخی از مردم در هنگام شب می‌توانند بازده بیشتری را نشان دهند. یکی دیگر از استراتژی های مدیریت زمان مربوط به تعیین زمان فعال و خلاق شما می‌شود. افراد روز-فعال در ساعات اولیه روز انرژی بالایی را از خود نشان می‌دهند. در مقابل افراد شب-فعال در ابتدای روز انرژی چندانی نداشته و خلاقیت خود را در ساعات پایانی روز می‌بینند. برای مدیریت بهتر زمان، زمان خلاق خود را شناخته و کارهای خود را بر اساس همین زمان تعیین کنید. فراموش نکنید که همه مردم لازم نیست تا کارهای خود را در طول روز و قبل از فرا رسیدن شب انجام دهند!

بیشتر بخوانید: مدیریت زمان و روشهای استفاده‌ی مناسب از زمان برای بهبود شرایط کسب و کار

حواس‌پرتی‌ها را حذف کنید

جهان امروز ما پر از عوامل بزرگ و کوچک است که آماده بلعیدن حواس ما هستند. تلفن‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی، مطالب مختلف اینترنت، پیام‌رسان‌ها و حتی همکاران و جلسات غیرضروری محیط کار می‌توانند یک عامل حواس‌پرتی باشند. هر یک از این موارد راه حل مربوط به خود را دارند. با شناخت عوامل حواس‌پرتی، می‌توانید آن را در زمان‌های کار و فعالیت از خود دور نگه دارید. نرم‌افزارهای مدیریت زمان می‌توانند عوامل حواس‌پرتی را نمایان کنند.

 

کنترل حواس پرتی

از زندگی خود لذت ببرید!

همان‌طور که مشاهده کردید، استفاده از استراتژی های مدیریت زمان می‌تواند روزهای شما را به بهترین شکل ممکن تقسیم‌بندی کرد. با این استراتژی‌ها زمان کافی برای تمام فعالیت‌های خود خواهید داشت و می‌توانید از زندگی خود لذت بیشتری ببرید. فراموش نکنید که ۲۴ ساعت شبانه روز به اندازه کافی برای رسیدگی به تمام فعالیت‌ها زمان دارد. پس با استفاده از استراتژی های مناسب، لحظه به لحظه زندگی خود را مدیریت کنید.

منبع مقاله: toggl