تبلیغات در شبکه های اجتماعی

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی: ۵ پله تا پادشاهی در فضای مجازی

سال‌ها پیش از به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی، کسب‌وکارها در زمینه تبلیغات فعالیت داشتند. اما با پیدایش شبکه‌های اجتماعی، این روال کاملاً تغییر یافت و به گونه‌ای وارد عصر جدیدی از زندگی خود شد. تبلیغات در شبکه های اجتماعی راه‌حل‌های بسیار مقرون به صرفه و موثرتری را نسبت به شیوه‌های قدیمی به وجود آوردند. با توجه به این مسئله، در این مقاله قصد داریم تا به ۵ استراتژی تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و مجازی بپردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

۵ استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی

در ادامه به بررسی ۵ استراتژی مهم و تأثیرگذار برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم. با استفاده از این استراتژی‌ها میزان تجربه و حضور شما در این فضای نوین و مجازی اهمیتی نخواهد داشت. چرا که حتی اگر برای اولین بار قصد استفاده تبلیغاتی از یک شبکه اجتماعی را داشته باشید، با استفاده از این استراتژی‌ها به هدف خود دست خواهید یافت. اکنون به سراغ معرفی این ۵ استراتژی طلایی می‌رویم:

۱- ایجاد یک برنامه جامع

مهم نیست که کسب‌‌وکار شما تا چه اندازه‌ای بزرگ یا کوچک باشد. در هر حال برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی باید برنامه کاملی برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود ترسیم کنید. با استفاده از چنین برنامه‌ای، مسیر حرکت شما نیز مشخص خواهد شد. در حالت کلی در هنگام تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی باید به ۲ دید کلی و جزئی توجه داشته باشید. دید کلی مسیر شما به سمت اهداف تعیین شده و موانع و چالش‌های احتمالی موجود در آن است. دید جزئی نیز اقدامات کوچکی (مانند انتشار محتوای کاربردی یا تبلیغاتی) هستند که شما را در این مسیر یاری خواهند کرد. به بیان دیگر در هنگام قدم نهادن در مسیر تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی سرتان را بالا بگیرید و در عین حال هر قدم خود را با احتیاط و دقت بردارید!

در هنگام ایجاد چنین برنامه‌ای باید به نکات مهمی ازجمله تدوین تقویم محتوایی، تعیین بودجه مورد نظر برای انجام تبلیغات، ایجاد معیارهایی برای سنجش موفقیت آمیز بودن و اثربخشی تبلیغ و همچنین ابزارهایی برای سنجش این معیارها توجه کنید.

بیشتر بخوانید: تجزیه و تحلیل SWOT : استراتژی های کسب‌وکار خود را بهینه انتخاب کنید

 

۲- بهینه‌سازی محتوا

«محتوا پادشاه است!» ممکن است پیش از این چنین جمله‌ای به گوشتان خورده باشد. اما در صورتی که محتوای شما کیفیت لازم را نداشته باشد، نمی‌توان در مورد پادشاهی آن مطمئن بود! محتوای کم‌کیفیت نه تنها کمکی به پیشرفت شما نخواهد کرد، بلکه باعث از دست دادن مشتریان و مخاطبان فعلی‌تان نیز خواهد شد. اما در مقابل یک محتوای جذاب و مفید می‌تواند به شیوه‌ای انفجاری شما را در شبکه‌های اجتماعی به موفقیت و شهرت برساند.

در هنگام تولید محتوا برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی به محتوای مناسب برای هر کدام از پلتفرم‌ها دقت کنید. برای مثال محتوایی که در اینستاگرام موثر واقع شده، ممکن است برای موفقیت در تلگرام نیاز به ایجاد تغییراتی در متن و یا تصویر خود داشته باشد. چرا که هم شکل ظاهری و هم مخاطبان این دو شبکه با یکدیگر تفاوت‌هایی را دارند. همچنین توجه به نوع فعالیت و بازخورد مشتریان نسبت به رقبا یکی دیگر از استراتژی‌هایی است که می‌تواند شما را در ایجاد یک محتوای بهینه و محبوب یاری کند.

 

محتوای تبلیغاتی

بیشتر بخوانید: از محتوا تا مخاطب: چند نکته کوچک برای افزایش بازده تبلیغات در تلگرام

۳- ایجاد یک بازاریابی یکپارچه

استفاده مشترک از چندین شبکه اجتماعی به صورت همزمان هیچ مغایرتی ندارد. حتی اگر بتوانید این کار را به صورت اصولی و صحیحی انجام دهید، مخاطبان بیشتری را نیز به دست خواهید آورد. سومین استراتژی موثر در رابطه با تبلیغات در شبکه های اجتماعی استفاده از بازاریابی یکپارچه است. در این شیوه از بازاریابی کانال‌های تبلیغاتی متعددی به صورت همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته همان طور که در مورد پیش نیز به آن اشاره کردیم، محتوای مناسب برای هر شبکه اجتماعی ممکن است با سایرین متفاوت باشد. تبلیغات یکپارچه طیف بیشتری از مخاطبان را مورد هدف قرار داده و قادر است تا مشتریان هدف شما را در هر نقطه‌ای از این فضای عظیم مجازی پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بازاریابی یکپارچه چیست و چگونه می‌تواند بر روی یک کسب و کار تأثیرگذار باشد؟

 

۴- هدف قرار دادن مخاطبان صحیح

یکی دیگر از مهم‌ترین قدم‌های استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی تعیین مخاطبان هدف و افرادی است که قصد تأثیرگذاری بر روی آنها را دارید. تعیین مخاطبان هدف باعث خواهد شد تا تلاش‌های شما موثرتر شده و سریع‌تر به سمت اهداف‌تان حرکت کنید. در اولین قسمت از این مقاله به لزوم تبیین یک هدف جامع اشاره کردیم. در هنگام تعیین این هدف، قطعاً افرادی که قصد دستیابی به آنها را دارید را نیز مشخص کنید. تعیین مخاطبان هدف می‌تواند از جنبه‌های مختلفی همچون سن، میزان تحصیلات، میزان درآمد، جنسیت و عوامل دیگر مورد توجه واقع شود.

از طرف دیگر، تعیین مخاطبان هدف می‌تواند نوع محتوا و همچنین میزان فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف را نیز مشخص کند. برای مثال تعیین سن مخاطبان هدف شما قادر خواهد بود تا نشان دهد سرمایه‌گذاری بر روی کدام شبکه اجتماعی نتیجه بهتری در پی خواهد داشت. با کمی تحقیق می‌توانید بازه سنی کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف را به دست آورید.

بیشتر بخوانید: انواع بازاریابی دیجیتال: همیشه در کنار مخاطبان هدفتان باشید

 

۵- کنترل کیفیت

آخرین و مهم‌ترین استراتژی که قصد پرداختن به آن را داریم، کنترل کیفیت محتوای تبلیغاتی است. شاید شما برنامه جامع و کاملی برای تبلیغات خود تدوین کرده باشید؛ اما تا زمانی که محتوای تبلیغاتی شما به اندازه کافی مفید و با کیفیت نباشد، نتیجه دلخواه‌تان کسب نخواهد شد. عوامل مختلفی از جمله محتوای تصویری، متنی، وقت‌شناسی در ارسال، لحن برند و غیره می‌توانند در تعیین کیفیت محتوای تبلیغاتی شما دخیل باشند. در نتیجه به عنوان یک بازاریاب، باید هر کدام از این عوامل تعیین کننده را به صورت مجزا مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

برای راحت شدن خیال شما از جانب کیفیت بالای محتوا، ایجاد یک چک لیست از حداقل‌های یک محتوای خوب می‌تواند موثر باشد. برای این کار حداقل‌ معیارهای یک محتوای مناسب را تهیه کرده و پس از تولید هر محتوای تبلیغاتی، از استاندارد بودن آن بر مبنای لیست تهیه شده اطمینان حاصل کنید.

 

استراتژی شبکه های اجتماعی

۵ پله تا موفقیت

در این مقاله ۵ استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی را به شما معرفی کردیم. با استفاده از این استراتژی‌ها قادر خواهید بود تا به خوبی نام برند و محصولات خودتان را در دل مخاطبان‌تان جای دهید. به نظر شما چگونه می‌توان بیشترین بهره را از این استراتژی‌ها برد؟ نظرات و تجربیات خود از تبلیغات در این محیط جدید و کارآمد مجازی را با ما به اشتراک بگذارید.

با اقتباس از وب‌سایت socialnicole