مدل‌های درآمدی استارت‌آپ‌ها

بررسی مدل‌های درآمدی استارتاپ ها: چه مدلی برای کسب و کار شما مناسب‌تر است؟

یکی از مهم‌ترین معیارها در ارزش‌گذاری استارتاپ ها، توجه به مدل درآمد آنها است. فارغ از این که محصول یا خدمت ارائه شده تا چه اندازه‌ای مفید و کاربردی باشد، یک استارتاپ برای بقا و ادامه فعالیت‌های مفید خود نیازمند یک جریان درآمدی است. اما پیش از آغاز کار چگونه می‌توان نحوه تأمین درآمد را پیش‌بینی کرد؟ سایر استارتاپ های بزرگ و کوچک جهان از چه روش‌ها و متد‌هایی استفاده می‌کنند؟ اگر شما نیز به دنبال یافتن پاسخی برای این سوالات هستید، خبر خوبی را برایتان داریم! در این مطلب به بررسی و معرفی انواع مدل‌های درآمدی استارتاپ ها خواهیم پرداخت. با استفاده از هر یک (یا انتخاب ترکیبی از این روش‌ها)، می‌توانید برای کسب درآمد خود چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت برنامه‌ریزی کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی روش های ارزش گذاری استارتاپ ها از زبان متخصصین

 

معرفی ۷ مورد از برترین مدل‌های درآمدی استارتاپ ها

در دنیای کسب و کار مدل‌های درآمدی بسیار متنوع و فراوانی وجود دارد. در نتیجه جمع‌آوری و بررسی تک به تک آنها در یک لیست کاری بسیار دشوار است. با این حال در ادامه قصد داریم تا به معرفی معرفی ۷ مورد از برترین و رایج‌ترین مدل‌های درآمدی استارتاپ ها بپردازیم. اغلب این مدل‌ها در حوزه‌های مختلف قابل پیاده‌سازی بوده و به سادگی می‌توان از آنها استفاده کرد. این ۷ مدل عبارتند از:

۱- مدل درآمدی مبتنی بر تبلیغات

مدل‌های درآمدی مبتنی بر تبلیغات نیازمند دریافت آگهی از دیگران و به کارگیری استراتژیک آنها در یکی از کانال‌های پر ترافیک( مانند وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، محصولات، نرم‌افزارها و غیره) است. برای مثال اگر شما دارای یک وب‌سایت پرمخاطب هستید، می‌توانید با استفاده از سرویس‌هایی مانند Google AdSense از طریق قرار دادن بنرهای آگهی در وب‌سایت کسب درآمد کنید. این سرویس به ازای هر ۱۰۰۰ مورد بازدید از صفحه از طریق بنر شما، حدود ۵ الی ۱۰ دلار خواهد پرداخت.

  • مزایا: مدل درآمدی مبتنی بر تبلیغات یکی از ساده‌ترین مدل‌های درآمدی استارتاپ ها بوده و پیاده‌سازی آن بسیار آسان است.
  • معایب: این مدل سود نسبتاً اندکی داشته وبرای کسب درآمد بالا از این طریق نیازمند جذب هزاران مخاطب به شبکه‌ها و کانال‌های ارتباطی خود خواهید بود.

درآمد استارت آپ ها

۲- مدل دریافت پورسانت

یکی دیگر از ‌ مدل‌های درآمدی استارتاپ ها فروش محصولات به صورت شخص ثالث و دریافت پورسانت است. برای این کار می‌توانید از بنرهای آماده محصولات استفاده کرده و یا بخش مجزایی برای ترویج آنها در نظر بگیرید. این مدل تا حدودی مشابه با مدل مبتنی بر تبلیغات است. با این تفاوت که به جای پرداخت مبلغ اندک در قبال هدایت کاربر به سمت وب‌سایت، به ازای فروش هر محصول پورسانتی را دریافت می‌کنید.

  • مزایا: میزان درآمد این مدل نسبت به مدل مبتنی بر تبلیغات بیشتر است.
  • معایب: در این مدل درآمد شما وابسته به میزان فروش و حجم صنعت است. به عبارت دیگر تنها هدایت کاربر به سمت محصول سودی برای شما نخواهد داشت.

۳- مدل فروش مستقیم محصول

این روش یکی از مستقیم‌ترین روش‌های کسب درآمد بوده و شرکت‌های بسیاری از آن استفاده می‌کنند. در این روش استارتاپ شما بدون واسطه به فروش محصولات و خدمات خود می‌پردازد.

  • مزایا: مشتریان درک ساده‌تری از مدل درآمدی شما داشته و برای بهره‌مندی از مزایا اقدام به خرید محصولات و خدمات شما می‌کنند.
  • معایب: به دلیل مستقیم بودن این مدل درآمدی ممکن است رقابت بسیاری بین شرکت‌ها بر سر کاهش هزینه‌ها برای جذب مشتریان بیشتر شکل گیرد.

۴- مدل درآمد حاصل از حق اشتراک

شما می‌توانید مدت زمان استفاده از محصول و یا خدمات خود را محدود کرده و برای استفاده از آنها، از کاربران خود حق اشتراک دریافت کنید. این اشتراک می‌تواند هفتگی، ماهانه و یا حتی سالانه باشد.

  • مزایا: اگر محصولات و خدمات شرکت شما در حال رشد و گسترش باشد، درآمد حاصل از حق اشتراک می‌تواند به مرور زمان به یک گنجینه بزرگ برای شما تبدیل شود.
  • معایب: با توجه به این که این مدل درآمدی به شدت به حجم پایگاه داده کاربران وابسته است، باید همواره نرخ مشترکین جدید نسبت به افرادی که قصد لغو اشتراک خویش را دارند، بیشتر باشد.

۵- فروش از طریق وب

این مدل مشابه مدل فروش مستقیم محصولات است. با این تفاوت که در این روش مشتریان ابتدا باید از طریق بازاریابی دیجیتالی به سمت وب‌سایت شما هدایت شده و از طریق آن اقدام به خرید محصولات و خدمات شما کنند.

  • مزایا: فروش از طریق وب امکان ارائه طیف وسیعی از محصولات و خدمات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و اشتراکی را فراهم می‌کند.
  • معایب: فروش روابط و خدمات ارتباطی با این مدل ناسازگار است. در نتیجه امکان فروش خدمات مشاوره‌ای و یا محصولات بزرگی مانند خانه، ماشین و سایر کالاهای با ارزش از این طریق به سادگی امکان پذیر نیست.

۶- محصولات رایگان، خدمات پولی

این روش نسبت به سایر مدل‌های درآمدی استارتاپ ها بسیار خاص و ویژه است. در این مدل محصولات شما به صورت رایگانی به مشتریان‌تان عرضه می‌شود. اما کاربران برای استفاده از خدماتی همچون نصب، شخصی‌سازی، آموزش، پشتیبانی و دیگر خدماتی از این قبیل ملزم به پرداخت هزینه خواهند بود.

  • مزایا: این روش برای جلب اعتماد مشتری و افزایش آگاهی عمومی از برند بسیار مناسب است. چرا که ارائه رایگان محصولات می‌تواند سر و صدای بسیاری در بین مردم ایجاد کند.
  • معایب: استفاده از این روش بدان معنا است که شما از محصولات خود به عنوان هزینه بازاریابی استفاده می‌کنید. همچنین این روش ممکن است یک راه حل طولانی مدت نباشد و در صورت استفاده از آن، باید به دنبال یک مدل درآمدی دیگر نیز باشید.

بیشتر بخوانید: افزایش آگاهی از برند را از این ۸ استارتاپ بیاموزیم

 

۷- مدل فریمیوم (Freemium)

یکی از شیوه‌های نوین مدل‌های درآمدی استارتاپ ها، مدل فریمیوم است. در این روش استفاده از ویژگی‌های اساسی و پایه‌ای سرویس و محصول برای همه کاربران آزاد بوده و آنها می‌توانند برای بهره‌مندی از ارزش‌های افزوده و خدمات ویژه، مبلغی را به شما پرداخت کنند. وب‌سایت لینکدین یکی از معروف‌ترین کسب و کارهایی است که از این روش برای ایجاد پروفایل‌های رایگان و یا پریمیوم استفاده می‌کند.

  • مزایا: همانند مدل قبلی، مدل فریمیوم به ارائه رایگان یک محصول و یا سرویس به کاربران می‌پردازد و همین مسئله می‌تواند موجب محبوبیت و افزایش تعداد مخاطبان استارتاپ شود. این افزایش تعداد در آینده منجر به کسب درآمد بیشتر خواهد شد.
  • معایب: در این مدل برای دستیابی به کاربران بیشتر و همچنین تبدیل کاربران عادی به ویژه نیازمند صرف زمان، هزینه و انرژی بسیاری خواهید بود.

تصمیم بزرگ برای انتخاب یک مدل درآمدی مناسب

در این مطلب سعی داشتیم تا ۷ مورد از رایج‌ترین و مناسب‌ترین مدل‌های درآمدی استارتاپ ها را به شما معرفی کنیم. به یاد داشته باشید که پیش از انتخاب یک مدل، در مورد کارایی و تناسب آن با استارتاپ خود تحقیق کرده و برنامه‌ریزی کاملی برای استفاده کوتاه مدت و یا طولانی مدت از آن داشته باشید. هر چند انتخاب یک گزینه همیشه کار ساده‌ای نیست. اما تحقیق و برنامه‌ریزی می‌تواند این فرآیند را ساده‌تر کند.

به نظر شما چه مدل‌های درآمدی دیگری برای استارتاپ های حوزه‌های مختلف وجود دارد؟ از میان این مدل‌ها کدام گزینه برای صنعت شما مناسب‌تر است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.