بازاریابی موبایل

تعریف بازاریابی موبایل و رایج‌ترین انوع آن

بازاریابی موبایل  یا موبایل مارکتینگ به فعالیت‌های بازاریابی انجام شده به منظور دسترسی مستقیم به مشتریان از طریق تلفن همراه که این تلفن‌های همراه به یک شبکه گسترده متصل هستند، اشاره دارد.

فراگیر بودن موبایل در جامعه

در اکثر کشورهای دنیا، مانند ایران موبایل‌های هوشمند یکی از پرکاربردترین وسایل روزمره ساکنان شهرها است. میزان نفوذ و کاربرد موبایل‌ها به قدری است که علاوه بر اینکه تمام افراد حداقل یک گوشی هوشمند دارند، بلکه برخی از افراد ۲ یا حتی چندین سیم کارت و موبایل دارند. اینترنت موبایل سبب شده است تا کاربران با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود از اینترنت استفاده کنند و کارهای روزانه خود را با استفاده از موبایل انجام دهند. در مقابل کسب و کارها با مشاهده فراگیر بودن و استفاده بالا توسط کاربران، نوع جدیدی از بازاریابی را با نام بازاریابی موبایل استفاده می‌کنند که در ادامه مثال‌هایی از انواع آن را بیان خواهیم کرد.

بازاریابی موبایلی

با پیدایش گوشی‌های هوشمند سازگار با اتصال به اینترنت، شرکت‌ها شروع به ارسال ویدئو‌ها ، کلیپ‌های صوتی و تصاویر از تولیدات خود به مشتریان کردند. بنابراین مشتریان از این طریق توانستند درک بهتری از محصول داشته باشند. افزایش مشارکت افراد در شبکه‌های اجتماعی مختلف از نتایج فراگیر بودن موبایل‌های هوشمند است. برای نمونه در ایران شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام رسان تلگرام از محبوبیت بالایی برخوردار است و افراد زیادی هستند که به صورت مستمر و روزانه از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند و مطالب مورد علاقه خود را با سایر افراد به اشتراک می‌گذارند.

بازاریابی اینترنتی: چرا بازاریابی اینترنتی باید اصلی‌ترین استراتژی بازاریابی شما باشد؟

روش‌های رایج بازاریابی موبایل

۱- خدمات پیام کوتاه SMS : SMS یا پیام کوتاه رایج‌ترین نوع از روش‌های قدیمی و سنتی بازاریابی موبایل  است که در آن پیام‌های سفارشی مطابق با آمار جمعیت مشتریان، به گوشی‌های شخصی آن‌ها فرستاده می‌شوند. در ایران ارسال اس ام اس یا پیام کوتاه از رایج‌ترین متدهای بازاریابی موبایلی است که گاهی سبب آزار و شاکی شدن کاربران می‌شود. این زمانی مشکل است که اپراتور اقدام به ارسال اس ام اس های تبلیغاتی اسپم می‌کند و شما تمایل به لغو ارسال اس ام اس از شماره اپراتور ندارید.

۲- پیام‌های چند رسانه‌ای MMS: MMS نیز نوع دیگری از بازاریابی قدیمی موبایل است که در این روش رسانه یا تصویر با حداکثر اندازه‌ای که می‌توان یک رسانه یا تصویر را بدون اینترنت به گوشی دیگر ارسال کرد، ارسال می‌شود. MMS را می‌توان به هر نوع موبایلی ارسال کرد و موبایل آن‌ها ، خود را با این نوع سرویس از پیام سازگاری می‌دهند. این نوع بازاریابی موبایلی در ایران چندان مقبول کاربران و صاحبان کسب و کارها نیست.

۳- کد‌های پاسخ سریع QR: کد QR نوعی از یک اپلیکیشن موبایلی است که می‌تواند روی گوشی‌های هوشمند بارگیری شود و مشتریان از این طریق می‌توانند بارکد روی محصول را بخوانند و بیشتر در مورد جزئیات محصول بدانند.

کد‌های QR جدیدترین نوع از بازاریابی موبایل هستند. مشتری زمانی که کد QR را به حالت آنلاین اسکن می‌کند، به طور مستقیم به سایت هدایت می‌شود. هم‌چنین متن ، شماره موبایل‌ها، آدرس‌ها و غیره می‌تواند در کد QR ذخیره شود و افراد می‌توانند این کد‌های QR را برای دیگران نیز ارسال کنند و دیگران با استفاده از برنامه کد QR خود آن را اسکن کرده و از آن استفاده کنند. در نتیجه ارسال کارت‌های کسب و کار با این کار محدود می‌شود.

۴- خدمات بر اساس مکان: با استفاده از GRS شرکت‌ها می‌توانند مکان‌های کاربران موبایل‌ها را شناسایی کنند و سپس پیام‌ها را که مختص محل اقامت آن‌ها است، برای آن‌ها می‌فرستد. این نوع بازاریابی هم به صورت محدود در ایران اجرا می‌شود، برای مثال این نوع بازاریابی موبایلی در تهران بیشتر از سایر شهرهای ایران کاربرد دارد. هر چند فاصله بیشتری با سایر متدهای بازاریابی موبایلی مانند اس ام اس فاصله دارد.

۵- اطلاع رسانی‌های ارسالی: این دسته معمولاً پیام‌های متنی هستند که توسط سرور ارسال می‌شوند و نیازی به برنامه خاص برای باز شدن در تلفن همراه برای فعال کردن این‌ها نیست. کاربران می‌توانند اطلاع رسانی‌های ارسالی را در زمانی که هر سرویس را نصب می‌کنند انتخاب کنند و می‌توانند این پنجره‌ها را براساس راحتی خود، مدیریت کنند.

۶- بازی‌های موبایلی: یکی از جدیدترین متد‌های بازاریابی موبایل است که در آن شرکت‌ها خدمات و تولیدات خود را تبلیغ می‌کنند. شرکت‌های فیلم سازی از جمله مواردی هستند که از تبلیغات تلفنی بسیار استفاده می‌کنند، مانند مرد عنکبوتی، مرد آهنی و … که از جمله فیلم‌هایی هستند که بازی‌های کامپیوتری از آن‌ها ساخته شده و در بین جوانان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. بازاریابی موبایل شاخه‌ای از بازاریابی اینترنتی است که گاهی اوقات بازاریابی بی‌سیم نیز نامیده می‌شود . شرکت‌ها با استفاده از این روش می‌توانند با صرفه هزینه کمتری مشتریان بیشتری جذب کنند و فعالیت‌های تبلیغاتی گسترده تری داشته باشند.


موبایل مارکتینگ

شما به عنوان یکی از افرادی که صاحب گوشی هوشمند هستید، چه تجربه‌ای از بازاریابی موبایلی در ایران دارید؟ به نظر شما بازده این نوع بازاریابی چقدر است؟ چه متدهایی برای شما آزاردهنده است و شما مایل به دریافت پیام از چه نوع بازاریابی هستید؟

برنامه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: چگونه یک برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی ایجاد کنیم؟

بازاریابی در اینستاگرام

کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان