جذب مشتری

۴ راه ارزان و جذاب برای جذب مشتری بیشتر به سمت کسب و کار کوچک‌تان

آیا می‌خواهید راه‌هایی برای جذب مشتری بیشتر به سمت کسب و کارتان یاد بگیرید؟ در این مطلب چندین راه جالب و ارزان برای جذب مشتری بیشتر به سمت کسب و کار فرا خواهید گرفت.

در ابتدا بگذارید از این سوال شروع کنیم که کسب و کارها چگونه پول در می‌آورند؟ پاسخ ساده است: آن‌ها محصولات یا خدمات خود را با مقداری سود به گروهی از افراد (مشتریان) می‌فروشند.

فارغ از آنکه محصول یا خدمات شما چقدر خوب باشد، کسب و کارها تا زمانی که مشتریان مایل به خرید از آن‌ها نباشند، سود ده نخواهد شد و بدیهی است که نداشتن مشتری برابر است با نداشتن کسب و کار!

با این حال، تاریخ نشان داده که تقریبا تمامی کسب و کار‌های کوچک بالاخره دوره‌هایی از دشواری و حتی شکست‌ را در مسیر خود تجربه می‌کنند؛ گاهی اوقات این شرایط نه به خاطر عدم تمایل مشتریان به محصولات آن‌ها، بلکه به این دلیل اتفاق می‌افتد که مشتریان در مورد محصولات یا خدمات موجود آن‌ها هیچ‌گونه اطلاعی ندارند.

برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک، بازاریابی و تبلیغات مشکلی بزرگ است. این مطلب به تعدادی از روش‌های ساده، ارزان و موثر که از این طریق کسب و کار‌های کوچک می‌توانند محصولات و خدماتشان را به فروش برسانند می‌پردازد.

اهمیت شناخت بازار هدف و مشتری هدف و نحوه تدوین آن‌ها

بازاریابی و تبلیغات یک مشکل بسیار بزرگ برای جذب مشتری در کسب و کارهای کوچک است.

برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک، هزینه مانع اصلی در فرایند بازاریابی و تبلیغات است.

کانال‌های محبوبی که به طور معمول ما از آن‌ها شناخت داریم (مانند رادیو، تلویزیون، مجلات و روزنامه‌ها) برای اغلب کسب و کارهای کوچک گران و دست نایافتنی هستند.

در دنیایی که یک تیزر تبلیغاتی ۳۰ ثانیه‌ای در رادیو و تلویزیون می‌تواند میلیون‌ها تومان هزینه داشته باشد، رقابت برای کسب و کارهای کوچک بسیار دشوار خواهد بود. همین امر باعث می‌شود شرکت‌های بزرگ با بودجه‌های نجومی تبلیغات و بازاریابی، بیلبوردها، روزنامه‌ها، مجلات، رادیو و تلویزیون را تسخیر کنند و گزینه‌های محدودی برای کسب‌وکارهای کوچک باقی بماند.

در چنین شرایطی از آنجا که کسب و کارهای کوچک نمی‌توانند مشتریان موردنیاز برای بقای خود را کسب کنند، بسیاری از آن‌ها به دلیل عدم توانایی فروش کافی محصولات و خدمات‌شان از بین می‌روند

اما سوال اینجاست که با وجود تمامی این مشکلات، چگونه برخی از کسب و کارهای کوچک هستند، در یافتن و جذب مشتری کافی برای زنده ماندن کسب و کار خود موفق می‌شوند؟

تحقیقات نشان داده که این کسب و کارهای کوچک از گروهی روش‌های تضمینی بهره می‌گیرند که به طور معمول بسیاری از ما آن‌ها را نادیده گرفته‌ایم. برخی از آن‌ها به طور شگفت‌انگیزی ساده و تقریبا بی‌هزینه بوده و یا هزینه آن‌ها به قدری پایین است که تامین آن برای هر کسب و کار کوچکی امکان‌پذیر و در دسترس خواهد بود.

به لطف وجود اینترنت، اکنون گزینه‌های جذاب و رایگان یا ارزان قیمت متعددی۰ برای کسب و کارهای کوچک بوجود آمده است.

۱-  تبلیغات شفاهی همیشه کار ساز است.

این روش مسلماً قدیمی‌ترین شکل بازاریابی وتبلیغات مورد استفاده کسب و کارها است. در حالی که این روش می‌تواند نتایج کندی نسبت به رادیو و تلویزیون برای شما به ارمغان داشته باشد، اما هنوز هم به درستی کار می‌کند.

به دلیل اینکه افراد به طرز مشکوکانه به تبلیغات پول پرداخت می‌کنند، ما هنوز هم فکر می‌کنیم که تبلیغات دهانی یکی از روش‌های قابل اعتماد در دنیای امروزه به شمار می‌رود.

هنگامی که مشتری درباره محصول شما خوشنود و راضی باشد، یک تمایل طبیعی انسان وجود دارد که این تجربه را با افراد در دایره اعتماد و تاثیرش در میان می‌گذارد – خانواده، دوستان، همکاران و …

یک مشتری راضی یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی و تبلیغات برای کسب و کارهای کوچک است.

۲-  “رایگان” مثل یک معجزه عمل می‌کند.

همه افراد چیزهای رایگان را دوست دارند.

ارائه برخی از محصولات و خدمات‌تان به صورت رایگان سه تاثیر مثبت و جذاب برای کسب و کار کوچک‌تان خواهد داشت:

اول از همه، این کار باعث می‌شود تا مردم از وجود شما باخبر شوند.

دوم، این امر به شما شانس اثبات ارزش محصول و خدمات‌تان را داده و نشان می‌دهد که شما واقعاً چه ارزشی دارید.

سوم، این کار به مشتریان آتی شما امکان امتحان محصولات و خدمات شما را با یک روش بدون ریسک بدون صرف هیچ هزینه‌ای می‌دهد و اگر مشتریان محصول یا خدمات شما را ارزشمند بدانند، تمایل به پرداخت پول برای آن خواهند داشت.

ایده فروش و چگونگی بالا بردن میزان مشتریان و ماندگاری در بازار رقابت

۳-  ارائه تخفیف و پیشنهادهای ویژه

همانند فروش رایگان، تخفیف و پیشنهاد‌ها نیز بسیار خوب عمل می‌کنند. این گزینه‌ها راه‌های نوآورانه و کم هزینه دیگری برای جذب مشتری بیشتر برای کسب و کار شما هستند.

افراد اغلب تخفیفات و پیشنهادها را به عنوان یک فرصت بزرگ برای صرفه جویی در هزینه و خرید یک محصول یا خدمات با هزینه کم‌تر می‌بینند.

در واقع، تخفیفات و پیشنهاد‌های ویژه معمولاً بر مشتریان طوری تاثیر می‌گذارند تا بیشتر از چیزی که در برنامه‌شان بود از محصولات و خدمات شما خرید کنند. آن‌ها دوست دارند تا “از فرصت استفاده کنند” زیرا همان محصول مشابه ممکن است دیگر فردا به این ارزانی پیدا نشود.

۴-  یک مسابقه راه بیاندازید

هر کسی علاقه مند به برنده شدن است. همیشه این امر مربوط به برنده شدن جایزه نیست، این کار می‌تواند هیجان خوش شانس بودن یا رقابت با دیگر افراد باشد.

در نظر بگیرید که شما در یک کسب و کار عروسی هستید و لباس عروس، لوازم عروسی و سایر وسائل مورد نیاز افراد جوان را که قصد ازدواج دارند، تامین می‌کنید.

هم‌چنین در نظر داشته باشید که یک مسابقه جذاب به راه انداخته و یک جایزه شامل یک لباس عروس طراحی شده یا یک ماه عسل برای آن تعیین کرده اید. برای ورود به این مسابقه، زوج‌ها تنها باید یک شعر رمانتیک درباره نحوه آشنایی‌شان برای شما ارسال کنند.

می توانید تصور کنید که چه تاثیری این کار می‌تواند بر کسب و کار شما داشته باشد؟

برای نشر دادن این مسابقه می‌توانید از تبلیغ دهان به دهان و شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام استفاده کنید. زوج‌های احتمالی شروع به صحبت درباره مسابقه شما کرده و توجه به سمت شما جلب خواهد شد.

حتی با اینکه بسیاری از آن‌ها برنده جایزه بزرگ نخواهند بود، اما هنوز هم برای یافتن اطلاعات بیشتر

با توجه به فضای اقتصادی حاکم در ایران، به نظر شما کسب و کارهای کوچک باید چه راه‌کارهایی را برای جذب بیشتر مشتری مد نظر داشته باشند.

۳ راه افزایش وفاداری مشتری کسب‌وکارها