چند نمونه استراتژی بازاریابی

چند نمونه استراتژی بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک

فهرست مطالب پنهان

با هجوم وحشتناک ابزارهای جدید بازاریابی که هر روزه در حال وقوع است، گهگاه مالکان کسب و کارهای کوچک این سردرگمی را حس می‌کنند که نقطه شروع‌شان چه باید باشد. بدترین کاری که می‌توانید برای کسب و کار خود بکنید این است که سعی کنید همه آن ابزارهای بازایابی را به یکباره امتحان کنید که باعث می‌شود مسیر را گم کنید و بی‌هدف به دور خود بچرخید. به جای آن، می‌توانید با ایجاد یک طرح بازاریابی موشکافانه شروع نمایید که کسب و کار کوچک شما را در مسیر موفقیت قرار دهد. خب، چه نوع استراتژی‌های بازاریابی باید در این طرح باشد؟ در اینجا چند نمونه استراتژی بازاریابی و تاکنیک‌ها برای کسب‌ و کارهای کوچک را معرفی می‌کنیم و نقشه راهی برای پیاده سازی آن‌ها خواهیم گفت.

انواع تاکتیک‌ها و چند نمونه استراتژی بازاریابی

استراتژی های بازاریابی کارآمد دارای دو ویژگی هستند: اهداف و مقاصد تعریف شده و طرحی برای پیاده‌سازی آن‌ها. برای اینکه ایده و دید بهتری نسبت نوع استراتژی بازاریابی که باید استفاده کنید داشته باشید، نخست باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه اهدافی را با تاکتیک های بازاریابی خود به سرانجام برسانید.

بازاریابی هدفمند (Targeted Marketing)

بازاریابی مستقیم به مشتریان‌تان به شما کمک می‌کند تا بدانید که کدام تاکتیک ها و استراتژی‌های بازاریابی منجر به درآمد بیشتر شما شده و کارآمدترین تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها برای رسیدن به اهداف و مقاصد بازاریابی‌تان خواهند بود.

مخاطبان خود را با پاسخ دادن به این سوالات هدف شناسایی کنید.

  • مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
  • چه چیزی به آن‌ها خواهید فروخت؟
  • در چه مکان و محلی باید محصول یا خدمات شما را جستجو کنند؟

بازاریابی برون‌گرا (Outbound Marketing)

استراتژی بازاریابی برون‌گرا نیازمند این است که تیم شما فعالانه در پی مشتریانی باشد که احتمالاً به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند باشند. نمونه تاکتیک‌های بازاریابی برون‌گرا شامل کلد کال یا تماس سرد (Cold Call)، کمپین‌های پست مستقیم (مثل پستکاردها)، بازاریابی ایمیلی گسترده (که دریافت‌کننده گلچین نشده است) و نظرسنجی و غربال خانه به خانه نمونه‌ای از بازاریابی برون‌گرا است.

بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing)

بوسیله یک استراتژی بازاریابی درون‌گرا، به کمک ارائه محتواهای مرتبطی که یک شخص به دنبال آنها است (و کسب و کار شما می‌تواند آن‌ها را فراهم کند)، خواهید توانست وی را به برندتان جذب کنید و او را تبدیل به یک مشتری احتمالی نمایید. استراتژی بازاریابی درون‌گرا بسیار مقرون به صرفه و مطلوب کاربران است و برای کسب و کارهای کوچک بسیار مناسب خواهد بود.

نمونه استراتژی بازاریابی درون‌گرا و تاکنیک‌های آن شامل بهینه کردن به منظور جستجوی ارگانیک (SEO)، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ایجاد آگاهی از برند، سرویس گوگل ادوردز (Google AdWords) یا پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click یا PPC) و نشر محتواهای مرتبط بوسیله بلاگ‌ها یا کتاب‌های الکترونیکی است. ویژگی منحصر‌به‌فرد بازاریابی درون‌گرا این است که تمامی این روش‌ها هم مقرون به صرفه هستند و هم مطلوب کاربران.

بعد از اینکه به طور قاطعی جمعیت هدف کسب و کار خود شناختید و هدف قرار دادید و هم‌چنین نحوه انجام این کار را دانستید، سپس می‌توانید نسبت به بودجه فعالیت‌های بازاریابی‌تان، استراتژی بازاریابی معینی را انتخاب کنید. در ادامه چندین طرح بازاریابی مختلف را بر اساس بودجه‌های مختلف معرفی می‌کنیم.

توسعه‌ی استراتژی بازاریابی و نحوه‌ی گسترش آن

استراتژی‌های بازاریابی با بودجه کم (Low Budget Marketing Strategies)

اگر کسب و کار شما نوپا است، به احتمال زیاد بودجه چندانی برای تخصیص به فعالیت‌های بازاریابی نخواهید داشت. مشکلی نیست! در ادامه چند نمونه استراتژی بازاریابی برای بازاریابی با بودجه کم را معرفی می‌کنیم.

استراتژی بازاریابی محتوایی و بلاگ‌نویسی (Blogging & Content Marketing Strategy)

اگر مردم بخواهند پول و زمان خود را بر روی کسب و کار شما سرمایه‌گذاری کنند، آن‌ها می‌خواهند در ابتدای کار بدانند که آیا کسب و کار شما در بهبود زندگی آن‌ها تاثیری خواهد داشت یا نه. برای انجام این کار، چه راهی بهتر از این که محتواهای مفید و ارزشمندی را در زمینه تخصصی خود فراهم کنید؟ به وسیله یک بلاگ تجاری می‌توانید قدرت کسب و کار خود و علاقه خود به کمک به دیگران را نشان دهید و روابط خود را با بازدیدکنندگان به گونه‌ای تحکیم کنید که آن‌ها را به خریداران واقعی تبدیل نمایید.

مزیت دیگر بازاریابی محتوایی این است که به کاربران اجازه می‌دهد تا وب‌سایت شما را از طریق مقالات و پست‌های بلاگ بیابند. این بدین معنی است که می‌توانید مشتریانی را بیابید که هیچ راه دیگری برای یافتن آن‌ها نداشتید!

بازاریابی محتوایی

استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing Strategy)

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی اکنون قادرند به تمامی کسب و کارها، فارغ از هر اندازه و ابعادی که هستند، فرصتی بی‌بدیل برای دست‌یابی به مشتریان جدید را دهند. امروزه شمار شبکه‌های اجتماعی زیاد شده است؛ پلتفرم‌هایی هم‌چون Facebook، Twitter، LinkedIn، Google+، Instagram و بسیاری دیگر. پلتفرم‌های مختلفی نسبت به دموگرافی مشتریان شما می‌توانند برای کسب و کار شما نسبت به دیگر پلتفرم‌ها مناسب‌تر باشند. چیزی که کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی موفق را از کمپین‌های ناموفق متمایز می‌کند، سماجت کاری و انسجام است. بنابراین نشر دادن مستمر پست‌ها در این شبکه‌ها امری ضروری است و شما را همواره در معرض دید مشتریان جدید نگه خواهد داشت.

۸ استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک

نمونه استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

استفاده از توییتر و فیس‌بوک و اینستاگرام برای به اشتراک‌گذاری تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه، محتواها، اخبار و غیره (برای دست‌یابی به مخاطبان بیشتر در توییتر، از # استفاده کنید)

  • پست کردن هر چیز مرتبط با برندتان در اینستاگرام
  • وادار کردن کاربران به تعامل در شبکه‌های اجتماعی با تگ نمودن در فیس‌بوک و توییتر
  • ایجاد ویدئوهای سرگرم‌کننده و مفهوم‌دار در یوتیوب به منظور افزایش ترافیک سایت

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)

میلیون‌ها میلیون وب‌سایت در اینترنت پراکنده شده است که بسیاری از آن‌ها بر موضوعاتی مشابه با موضوعات شما تمرکز دارند. راه‌های فراوانی برای متمایز کردن کسب و کار شما وجود دارد، اما یک راه کارآمد و موثر برای جذب مشتریان بیشتر نسبت به رقیبان‌تان این است که در موتورهای جستجویی همچون Google و Bing، نسبت به رقیبان‌تان متمایز باشید؛ راهکار این تمایز SEO یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو است.

مفهوم SEO این است که کلیدواژه‌ها را درون پست‌های محتوایی خود به گونه‌ای استفاده کنید که در الگوریتم موتور جستجو، آسان‌تر یافته شوید.

seo چیست

خبرنامه‌های ایمیلی و بازاریابی ایمیلی (Email Newsletters & Email Marketing)

شاید همه مردم در شبکه‌های اجتماعی حضور نداشته باشند، اما احتمال اینکه آدرس ایمیلی داشته و از آن استفاده می‌کنند بیشتر است. دلیل کارآمد بودن بازاریابی ایمیلی نیز همین است. موثرترین راه استفاده از بازاریابی ایمیلی این است که ایمیل‌های خبری خود را به صورت مستمر به کسانی که عضویت دارند ارسال کنید. برای اینکه مشتریان بالقوه را به عضویت در خبرنامه ایمیلی خود ترغیب کنید، از موضوعاتی هم‌چون تخفیف‌ها، فروش ویژه، نکات آموزشی، خبرهای جدید و غیره بهره ببرید.

استراتژی بازاریابی بصری (Visual Marketing Strategy)

توسعه محتواهای بصری خلاقانه، راهی قدرتمند برای دست‌یابی به تک تک مخاطبان است. نمونه بازاریابی‌های بصری شامل ایجاد اینفوگرافیک‌های معرف برندتان، لینک دادن به Pinterest برای بازاریابی کسب و کارتان، یا توسعه محتواهای بصری جذاب برای به تعامل واداشتن مخاطبان است. به منظور اینکه بیشتر در معرض دید باشید، می‌توانید این موارد را در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های نشانه‌گذاری اجتماعی (Social Bookmarking) پست نمایید.

انواع استراتژی بازاریابی، معرفی ۸ استراتژی رایج بازاریابی

استراتژی آگاهی از برند (Brand Awareness Strategy)

اگر در زمینه تجاری‌تان مملو از رقابت است، باید راهی بیابید تا در میان رقیبان خود متمایز شوید. اما چگونه؟ شاید بهترین راه برای انجام این کار، افزایش آگاهی از برند در بازار منطقه‌ای یا محلی باشد. آگاهی از برند به این منجر خواهد شد که زمانی که مشتری نام کالایی را بشنود، اولین چیزی که به ذهنش خطور کند نام برند شما باشد. شهرت و آوازه ایجاد شده برای برندتان از طریق آگاهی از برند (Brand Awareness) راهی نتیجه‌بخش برای اطمینان از این است که مشتریان شما را به یاد خواهند داشت و زمانی خواهد رسید که از برند شما خرید نمایند.

توجه رسانه‌ای (Media Attention)

کسب و کارهای کوچک در تکاپوی شدیدی هستند تا جامعه و مردم محلی خود را به تعامل با کسب و کارشان وادارند و چه راهی بهتر از اینکه به رسانه‌های محلی مراجعه کنند؟ این می‌تواند شبکه تلویزیونی محلی باشد، یا شبکه رادیویی، یا روزنامه، یا حتی وبلاگی محلی. هم‌چنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید تا گزارشی از کسب و کار شما و اینکه چه تاثیر مثبت و مطلوبی بر آن ناحیه دارید، داشته باشند. هیچ تضمینی برای موفقیت کامل چنین گزارشی وجود ندارد، اما با آزمودن آن نیز چیزی از دست نخواهید داد.

آگهی‌نامه‌های خبری (Press Releases)

یکی از بهترین راه‌ها برای مخاطب‌سازی این است که آگهی‌نامه‌ای خبری برای نشر آن بر روی وبلاگ خود بسازید و آن را به شکل ایمیل‌های خبری نیز به کسانی که عضویت دارند ارسال کنید. آگهی نامه خبری (Press Releas)، یک اعلان‌نامه رسمی از یک کسب و کار به عموم مردم است که اطلاعاتی هدف‌مند را درباره محصولات یا خدمات‌تان ارائه می‌دهد. اگر از شبکه‌های اجتماعی هم‌چون توییتر یا فیس‌بوک استفاده می‌کنید، این آگهی‌نامه خبری را بر روی آن‌ها نیز به اشتراک بگذارید.

نشانه‌گذاری اجتماعی (Social Bookmarking)

وب‌سایت‌های هم‌چون Pinterest و Reddit تقریباً شکلی مشابه با شبکه‌های اجتماعی داشته و با آنها هم‌پوشانی دارند. تفاوت میان شبکه‌های اجتماعی و نشانه‌گذاری اجتماعی این است که نشانه‌گذاری اجتماعی یک قابلیت بر روی وب‌سایتی است که به منظور به اشتراک‌گذاری محتوا و هم‌چنین ایجاد رابطی برای جستجوی کاربران در میان مقالات و ویدئوها، طراحی شده است.

زمانی که یک پست وبلاگی، اینفوگرافی یا ویدئویی جدید ایجاد کنید، حتماً و حتماً از نشانه‌گذاری اجتماعی بهره ببرید تا به افراد بیشتری دست بیابید. اگر دیگران نیز هم‌چون این افراد چیزی را به اشترک گذارده‌اید با ارزش بیابند، مردم ارزش بیشتری نسبت به کسب و کار شما احساس خواهند کرد و احتمالاً به مشتری کسب و کار شما تبدیل شوند.

استراتژی بازاریابی پارتیزانی یا چریکی (Guerrilla Marketing Strategy)

در موقعیت‌هایی که بازاریابی سنتی هر چه در توان داشته است را انجام داده است، به نفع کسب و کارتان خواهد بود اگر از بازاریابی پارتیزانی بهره ببرید. بازاریابی پارتیزانی روشی است که در آن کسب و کاری از کانال‎‌های غیرسنتی و غیرمرسوم بهره می‌برد تا آوازه و شهرتی قدرتمندی برای خود ایجاد کند و علاقه مردم را به برند افزایش دهد.

در واقع موقعیتی ایجاد می‌کنید که مردم بگویند: “خدای من…!”. می‌خواهید که همه نگاه‌ها در یک آن به شما معطوف شود. می‌خواهید مطمئن شوید که مردم هیچ‌گاه برند شما و کاری که کرده‌اید را فراموش نکنند و آن‌ها را مشتاق کنید تا همیشه در حال تعامل با کسب و کار شما باشند. نمونه بازاریابی پارتیزانی شامل علائمی کاوش‌انگیز و جالب توجه، رویدادهایی منحصر‌به‌فرد، یا ویدئویی پر بازدید در یوتیوب است. بازاریابی پارتیزانی هزینه‌بر نیست. در حقیقت یکی از مزایا و برجستگی‌های بازاریابی پارتیزانی، کم‌هزینه بودن آن است. تنها چیزی که نیاز دارد این است که کمی خلاق‌تر باشیم و طرح‌ریزی بیشتری داشته باشیم تا پیاده‌سازی آن موثر و کارامد باشد.

بازاریابی پاراتیزانی

استراتژی بازاریابی محتوایی و کتاب‌های الکترونیکی (eBooks & Content Marketing Strategy)

نگارش کتاب‌های الکترونیکی یک استراتژی بازاریابی بسیار قدرتمند است زیرا نه تنها نشان‌دهنده تخصص شما در زمینه تجاری‌تان است، بلکه می‌تواند لیدهای (leads) فراوانی برای کسب و کار شما ایجاد کند. می‌توانید محتواهای ارزشمند و رایگان خود را در مقابل آدرس ایمیل کسانی معامله کنید که علاقه به این اطلاعات دارند (مشتریان بالقوه)؛ درنتیجه راهنمایی‌ها و کتاب‌های الکترونیکی شما بهترین ابزار برای تولید لید خواهند بود – در عین حال نیز اعتمادسازی کرده و اعتبار شما را در میان مخاطبان افزایش می‌دهند.

استراتژی های تبلیغاتی برای کسب و کارهای کوچک

تاکتیک‌های بازاریابی که نام برده شد، به عنوان چند نمونه استراتژی بازاریابی به حساب می‌آیند. این موارد را می‌تواند برای کسب و کارهای کوچک به کار برده شود، چون هزینه بالاسری کمی دارد و اجرا و عملیاتی کردن آن‌ها آسان است. در صورتی که کسب و کار شما بودجه بیشتری برای بازاریابی دارد، شما می‌تواند از چند نمونه استراتژی بازاریابی دیگر بهره ببرید. این نوع استراتژی‌های بازاریابی بازگشت سرمایه عظیمی برای شما خواهند داشت.

تبلیغات پرداختی جستجو (پرداخت به ازای کلیک (PPC) یا بازاریابی موتور جستجو (SEM))

این مدلی از تبلیغات اینترنتی است که ترافیک وب‌سایت شما را بالا می‌برد. کسب و کارها به نشردهندگان مطالب هزینه‌ای پرداخت می‌کنند تا تبلیغات آن‌ها را پذیرا باشند و برای کلیدواژه‌هایی خاص، پنجره‌ای نمایش دهند تا تبلیغ آن‌ها پدیدار شود. زمانی هم که بر روی تبلیغ کلیک شود، مبلغی در نظر گرفته می‌شود زیرا که یک مشتری به وب‌سایت آن کسب و کار هدایت شده است. AdWords نام پلتفرم تبلیغات پرداختی جستجو (Paid Search Advertising) گوگل است که البته پلتفرم‌های تبلیغات پرداختی جستجوی دیگری هم‌چون Bing Ads نیز وجود دارد. جستجوی هزینه‌دار گزینه‌ای موثر برای هدایت ترافیک هدفمند به سمت وب‌سایت‌تان است تا ترافیک ارگانیک ایجاد شود.

ppc یا پرداخت به ازای کلیک

استراتژی تبلیغاتی فیس‌بوک

تبلیغات فیسبوک راهی بسیار کارآمد برای پیوند مستقیم کسب و کار شما با مشتریان هدف است. پلتفرم تبلیغاتی فیس‌بوک شما را قادر می‌سازد تا جمعیت خاصی را براساس جنسیت، علایق، بازه سنی، شغل، وضعیت تاهل و غیره هدف بگیرید. چه بخواهید مشتریان بیشتری به سمت وب‌سایت شما روانه شوند و چه بخواهید که فروش شما افزایش یابد، تبلیغات فیس‌بوک می‌تواند شما را در رسیدن به هدف‌تان یاری کند.

کمپین های پست مستقیم (Direct Mail Campaigns)

این یک نمونه استرتژی بازاریابی آفلاین هم‌چنان بسیار موثر است. این روش شامل این مراحل است که یک کسب و کار، لیستی از مشتریان احتمالی آماده می‌کند و به آن‌ها دعوت‌نامه‌ای با مزمون معرفی محصولات یا خدمات ارسال می‌کند. مشتری بالقوه نیز به نوبه خود می‌تواند پاسخی مثبت به این دعوت‌نامه داشته باشد یا این کمپین را نادیده بگیرد. پست مستقیم روشی پرهزینه است اما روشی است برای ارتباط مستقیم و نفر به نفر با مشتریان بالقوه.

تماس سرد و ایمیل سرد (Cold Calling & Cold Emailing)

مشابه با کمپین پست مستقیم که بالاتر معرفی شد، تماس سرد و ایمیل سرد نیز راهی برای دست‌یابی مستقیم به مشتریان احتمالی است. با اینکه این‌ها نوع سرد (Cold) برقراری ارتباط هستند، اما آن گونه که تصور می‌کنید سرد و بی‌روح نیستند و می‌توانند مشتری را با مزایای فراوان کسب و کار شما آشنا کرده و مشتاق کنند. صرفاً باید اطمینان بیابید که تنها با کسانی برقراری ارتباط سرد خواهید داشت که محصولات یا خدمات شما با آن‌ها مرتبط است. تماس یا ایمیل سرد می‌تواند پروسه‌ای زمان‌بر باشد و زمان نیز مساوی پول است – این تاکتیک‌ها و نمونه استراتژی بازاریابی معرفی شده مناسب کسب و کارهایی هستند که کارمندان آماده به کار بسیاری دارند.

پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی از طریق طرح‌های بازاریابی

کسب و کارهایی که موفق‌ترین کمپین‌های بازاریابی را دارند تنها متکی به یک تاکتیک نیستند. آن‌ها پیرو یک طرح بازاریابی هستند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا چیزهای بدیعی را بیازمایند و نتایج را تجزیه و تحلیل کنند. آن‌ها دائماً در حال آزمودن رویکردهای جدید هستند تا آن‌هایی را بیایند که بیشترین پاسخ را میسر می‌کنند؛ حال ممکن است از آزمون آ/ب (A/B Testing) استفاده کنند یا هر روش تجزیه و تحلیل دیگری.

بسیار حیاتی است که کسب و کارها روشی برای دست‌یابی به مخاطبان بیابند و لیدها را به مشتریان واقعی تبدیل کنند. لزومی ندارد که همه استراتژی‌های بازاریابی برای همه کسب و کارها موثر و کارآمد باشد. یک طرح بازاریابی جامع و موفق می‌تواند به شما در پیاده‌سازی این نمونه استراتژی بازاریابی در کسب و کار خود کمک نماید.