انواع استراتژی‌های بازاریابی

تفاوت‌های رایج بین انواع استراتژی‌های مدرن بازاریابی

اگر چه عناوینی نظیر بازاریابی تعاملی، بازاریابی دیجیتال و بازاریایی اینترنتی عناوینی مشابه به نظر می‌رسند و در بسیاری موارد بجای هم به کار می‌روند اما باید بدانید که هر یک دارای ظرایفی اختصاصی و منحصر بفرد هستند. اما چه چیزی انواع استراتژی‌های بازاریابی را از یکدیگر متمایز می‌کند؟ از آنجا که کسب دانش پایه و آشنایی با تعریف اصطلاحات تخصصی در هر یک از حوزه‌های کاری از ضروریات اولیه فعالیت در آن حوزه است، این مطلب قصد دارد تا پاسخ سوال فوق را به خواننده ارایه نماید.

استراتژی بازاریابی توسط شرکت‌های مختلف و با هدف هم‌سویی و هم‌اندیشی با مشتریان و مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود. انواع استراتژی بازاریابی برای آگاهی از مشتریان و دانستن نظرات آن‌ها درباره ویژگی‌ها، مشخصات و مزایای محصولات و خدمات کسب‌وکار استفاده می‌شود. در حالت کلی هدف اصلی استراتژی بازاریابی تمرکز بر تشویق کردن مردم و گروه هدف جهت خرید محصولات و خدمات خاص آن کسب‌وکار می‌باشد. انواع استراتژی بازاریابی می‌توانند کاملاً خلاقانه و نوآورانه باشد یا اینکه می‌تواند از قبل مورد استفاده کسب‌وکار قرار گرفته باشند. یک استراتژی بازاریابی موثر و موفق به شرکت شما کمک می‌کند در رقابت با رقبای خود گوی سقبت را از آن‌ها بربایید.

در این نوشته قصد داریم سردرگمی درباره انواع استراتژی‌های بازاریابی را از بین ببریم.

بازاریابی تعاملی (Interactive Marketing)

بازاریابی تعاملی به نوعی استراتژی بازاریابی اشاره دارد که تاکیدش بر حضور فعال در کمپین‌های بازاریابی و کمپین‌های مبتنی بر مصرف‌کننده است. این اصطلاح اغلب اشاره به تغییر رویه‌ای سریع از گفتگوی یک‌طرفه شرکت با مشتریان به سمت تعاملی دو‌ طرفه میان شرکت و مشتریان است. رشد بازاریابی تعاملی در میان انواع استراتژی‌های بازاریابی سریع بوده است که دلیل آن تقاضای بیشتر مشتریان برای تجربه تعامل با شرکت‌ها به صورت آنلاین و بهبود فناوری اینترنت است.

بازاریابی تعاملی این قدرت را به مشتریان می‌دهد که اطلاعات به‌روزی را دریافت کرده و بازخوردی لحظه به لحظه نسبت به محصول یا تجارت خاصی را داشته باشند. زمانی که در باب بازاریابی تعاملی فکر می‌کنید، بهترین مثال می‌تواند Amazon باشد. شرکت Amazon پیش روترین شرکت در حوزه بازاریابی است.

این شرکت اطلاعات جستجوهای مشتریان و رفتار خرید آن‌ها را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند. هم‌چنین نام مشتریان را به خاطر می‌سپارد، پیشنهاداتی برای مشتریان علاقه‌مند به مطالعه کتاب ارائه می‌دهد و در تمامی مدت حضور مشتری در وب‌سایت، این شرکت بازخوردها و رفتار و جستجوهای آن‌ها در زمینه‌های مختلف و هم‌چنین سوابق خریدهای آن‌ها را زیر نظر داشته و تحلیل می‌کند.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال یک کمپین بازاریابی است که با استفاده از یک بستر دیجیتال انجام می‌شود. این بستر دیجیتال محلی است که فعالیت بازاریابی و حضور مشتریان در آن رخ می‌دهد. بازاریابی دیجیتال را می‌توان به‌سهولت با تکنیک “بازاریابی رانشی/ کششی” معادل دانست. کمپین‌های سنتی بازاریابی در این حوزه شامل تلویزیون و تبلیغات چاپ شده است.

قسمت “رانشی” آن به شما اجازه می‌دهد تا با مشتریان در ارتباط باشید و آنها را جذب خرید محصول یا خدمات‌تان کنید. راه‌های بسیاری برای دست‌یابی به این روش رانشی در دسترس است؛ همانند پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی، پیامک‌ها، بازاریابی تولید محتوا، پادکست‌ها و بازاریابی ایمیلی. هم‌چنین ابزارهای بازاریابی بسیاری وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید؛ مثل سایت‌های کلیکی، بهینه‌سازی در موتورهای جستجو و تبلیغات بنری در وب‌سایت‌ها. روش “کششی” زمانی اتفاق می‌افتد که مشتریان انگیزه شناختن و تعیین موقعیت کسب‌و‌کار شما را از طریق جستجوی آنلاین یا بازاریابی دیجیتالی داشته باشند.

به عنوان مثال، شاید جستجویی در اینترنت برای نام شرکت شما انجام دهند. سپس در وب‌سایت شما به دنبال لینکی برای ارتباط با شما باشند. به عنوان مثال، شاید عضو خدمات پیامکی، ویدئویی، ایمیلی یا پادکستی شما در وب‌سایت‌تان شوند. پس شما در حال کشش یا جذب مشتریان هستید.

بازاریابی اینترنتی یا آنلاین

یکی دیگر از انواع استراتژی‌های بازاریابی مربوط به بازاریابی اینترنتی یا آنلاین می‌باشد. بازاریابی اینترنتی یا آنلاین یک کمپین بازاریابی است که نیاز به اتصال به اینترنت دارد. این روش بازاریابی به شما اجازه می‌دهد تا به مشتریان دسترسی داشته باشید، مطالعات بازاری انجام دهید و محصولات یا خدمات خود را به صورت آنلاین به فروش برسانید. به عنوان مثال، می‌توانید پیام شرکت خود را به گوش مشتریان برسانید. البته نوع فعالیت‌ها در این گونه از انواع استراتژی‌های بازاریابی بسیار متنوع است. حتی شخصی حقیقی می‌تواند کسب‌و‌کاری در داخل خانه خود آغاز کرده و از طریق اینترنت خدمات یا محصولات خود را عرضه کند.

با این حال، اگر وب‌سایتی داشته باشید، باید از طریق بلاگ‌نویسی یا تولید محتوا یا تبلیغات در دیگر وب‌سایت‌ها مشتریان را به سمت وب‌سایت خود سرازیر کنید. اصطلاحات گوناگونی برای بازاریابی اینترنتی وجود دارد؛ همانند بازاریابی در وب، بازاریابی آنلاین و ارتقای وب‌سایت.

موارد بیان شده به عنوان رایج‌ترین انواع استراتژی‌های بازاریابی در جهان شناخته می‌شوند که کسب‌وکارهای موفق اقدام به استفاده از این استراتژی‌ها می‌کنند.

لطفاً در صورتی که تجربه استفاده از هر یک از این نوع استراتژی‌ها را دارید یا از یک استراتژی بازاریابی دیگری برای کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید، تجربیات خود را بیان کنید.

بازاریابی در اینستاگرام

کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان