اهداف بازاریابی

اهداف بازاریابی و تاثیرات آن در بهبود روند پیشرفت بازاریابی و فروش محصول

اهداف بازاریابی به زبان ساده، مقاصد مشخصی هستند که در اجرای یک طرح بازاریابی دنبال می‌شوند. این اهداف می‌تواند در شکل وظایف، تقسیم‌بندی بازار، بهبود در شرایط ساختاری تولید و محصول یا سایر معیارهای مبتنی بر عملکرد تعریف شده و مورد اندازه‌گیری قرار گیرد. باید به‌ یاد داشت تنها هنگامی می‌توان یک کارآفرین یا یک بازاریاب موفق بود که در تعریف درست و دقیق اهداف بازاریابی وقت و انرژی کافی بکار گرفته شده باشد.

برای آنکه تصویری دقیق‌تر از اهداف بازاریابی ایجاد شود برخی از مصادیق اهداف بازاریابی در زیر آمده است:

۱.  ایجاد آگاهی از برند شما

۲.  تولید حجم زیاد از محصولات با کیفیت و پر مشتری

۳. ایجاد رهبری فکری

۴.  اختصاص فعالیت های بازاریابی به تولید و ایجاد درآمد بیشتر

۵.  افزایش تعامل با نام تجاری شما

اندازه‌گیری اهداف بازاریابی

باید به خاطر داشت که دستیابی به موفقیت تنها با تعریف اهداف به دست نمی‌آید بلکه علاوه بر تعریف دقیق و صحیح اهداف، گام بعدی اقدام جهت اندازه‌گیری درست و قابل اعتماد از اهداف است. انجام این نوع از اندازه‌گیری در اهداف بازاریابی می‌تواند در دوره‌های زمانی متنوعی نظیر سالانه، سه ماهه، ماهانه، هفتگی یا حتی روزانه به انجام برسد. در یک نگاه کلی توصیه می‌شود تا پس از تعیین معیارهای اصلی عملکرد، شاخص‌هایی برای ارزیابی آن‌ها  تعیین شود تا ردیابی میزان پیشرفت به سمت تحقق اهداف را به‌ درستی امکان‌پذیر شود.

شما می‌توانید اهداف خود را در فایلی جداگانه ایجاد کنید تا بتوانید به‌ صورت منحصر به فردی، منبعی برای مراجعه به‌ اهداف شرکت خود داشته باشید. با رجوع به‌ این فایل شما می‌توانید به‌ راحتی هر چیزی را ردیابی کنید؛ مثلاً اینکه چگونه هر یک از کمپین‌های بازاریابی شما یا تولید محتوا به‌ اهداف‌شان کمک کرده یا شما را در مسیر موفقیت، قدرت بیشتری بخشیده است. داشتن اطلاعات درست و اهداف بازاریابی مناسب و همین‌طور داده‌های خوب می‌تواند روشی برای اثبات و بهبود استراتژی بازاریابی شما باشد.

اهداف بازاریابی چیست

اهداف بازاریابی چیست؟

باید بدانید که باید اهمیت ویژه‌ای برای این نوع از اهداف قائل باشید. بازاریابی مقوله‌ای بیش از یک امر تبلیغاتی ساده می‌باشد و نیاز به‌ تعیین اهدافی مانند توسعه محصول و تقسیم‌بندی بازار، مدیریت برند یا نام تجاری، قیمت گذاری، توزیع و ارتباطات دارد. درک اینکه چگونه اهداف بازاریابی به‌ شما کمک می‌کند تا تمام فعالیت‌های فروش خود را هماهنگ کنید، بیشتر باعث خواهد شد تا شما بتوانید یک کسب و کار قوی و با آینده را ایجاد کنید.

برنامه‌ریزی

اهداف بازاریابی به شما کمک می‌کند تا برنامه‌های خود را برای ایجاد و فروش محصول یا خدمات خود داشته باشید. برای مثال اگر شما چندین روش مختلف برای درست کردن محصول یا خدمت خود داشته باشید، اهداف بازاریابی به شما کمک تا محصولی مطابق با نیازمندی‌ها و خواسته‌های مشتریان تولید و به بازار عرضه کنید و این محصول نیز نیازهای مشتریان را رفع خواهد کرد. بر این اساس در طولانی مدت مشتری هدف شما، حجم فروش شما افزایش پیدا کرده و می‌توانید قیمت‌گذاری محصولات خود را نیز افزایش دهید.

توزیع

هنگامی که در مسیر اهداف بازاریابی، شما مشتری هدف خود و هم‌چنین استراتژی قیمت‌تان را مشخص کردید، می‌توانید مکان‌های مناسبی را برای فروش محصول یا ارائه خدمات خود تعیین کنید. شما ممکن است یک محصول را به‌ صورت آنلاین در فروشگاه‌های خرده فروشی خود، از طریق کاتالوگ‌ها یا با استفاده از عمده فروشان و توزیع کنندگان اصلی به‌ فروش برسانید. اما اگر شما در حال ارائه یک سرویس و خدماتی مانند خدمات نگهداری حیوانات خانگی یا هر خدماتی مشابه هستید، محل توزیع شما می‌تواند در خانه‌های شخصی خود یا در خانه های مشتریان‌تان باشد. شاید آن‌ها بخواهند برای مدت معین حیوانات خانگی خود را به‌ دست شما بسپارند یا از شما بخواهند که در منزل شخصی آن‌ها به‌ ارائه خدمات به‌ حیوانات خانگی‌شان بپردازید.

برقراری ارتباط

از مهم‌ترین اهداف بازاریابی کسب‌وکارها می‌توان به ارتباطات بازاریابی، افزایش فروش و ارتقای برند نام برد که دستیابی به این نوع اهداف بازاریابی در نهایت سبب می‌شود تا بتوانید کسب‌وکار موفق‌تری داشته باشید.

اهداف شما برای تبلیغات خرده فروشی، شامل هدف بازده مثبت سرمایه گذاری شما در قالب افزایش فروش و افزایش میزان مشتریان جدید می‌باشد. شما گزینه‌های فراوانی مانند استفاده از مجلات، رادیو، تلویزیون و وب سایت‌های مختلف را دارید که بر اساس آن می‌توانید بیشترین بازده سرمایه گذاری را برای خود به‌ ارمغان بیاورید.

برخی از اهداف بازاریابی شامل اهداف فروش خاص هستند. تبلیغات تصویری به‌ منظورافزایش سرعت پیام تبلیغات شما در ذهن مشتریان هدف و ایجاد آگاهی بیشتر یکی از ابزار پر استفاده در این زمینه است. افزایش ترافیک بازدیدکنندگان در وب سایت‌ها و وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی دو هدف بازاریابی عمومی برای شما هستند که باید به‌ آن‌ها هم توجه ویژه‌ای داشته باشید.

مدیریت برند

از مهم‌ترین اهداف بازاریابی برای شما مدیریت برندتان است. برای جلوگیری از سوء تفاهم برای مصرف‌ کننده در مورد مزایای کسب و کار، شما باید بتوانید مدیریت برند خود را به‌ درستی انجام دهید. شما باید بتوانید پیام‌های بازاریابی سازگاری را با درک و فهم مشتریان و هدف ارائه کنید. یکی از اهداف بازاریابی مهمی که شما باید آن را دنبال کنید بهبود تصویر برند شما است که در ذهن مشتری شکل بسته است. حتی شما می‌توانید با اختصاص دادن بخشی از خدمات خود به‌ یک گروه فرعی مانند گروه سالمندان جلب توجه آن‌ها را هم داشته باشید. شما می‌توانید روش‌های بسیار زیادی مانند قرار دادن جوایز کوچک در بسته‌های محصول یا قرعه کشی‌های بزرگ تبلیغات و همین‌طور برپایی کمپین‌های کمک رسانی به‌ دیگران برای بهبود معروفیت نام تجاری خود به‌ کار ببندید. یکی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی شما این است که از آسیب رسیدن به ارزش برندتان جلوگیری کنید.