کارآفرین شدن

کارآفرین شدن آسان است؛ ولی کارآفرین موفق شدن نه

کارآفرینی یک کلمه موثر، یک کلمه پر از خوش بینی و چشم اندازی از شادی و ثروت است. نسل جدید و افراد حرفه‌ای کارآزموده، دنیای کارآفرینی را اشتیاق، امید و انرژی فراوان می‌بینند. این همان مسیر آزادی و موفقیت افراد کارآفرین است. کارآفرین شدن آرزوی افراد زیادی مانند فارغ‌التحصیلان و متخصصان است.

فقط به رویاپردازی ایده‌ات بپرداز. محصول خود را بسته‌بندی کنید و آن را به مشتری هدف خود بفروشید و شاهد واریز پول سرشار به حساب شرکت‌تان باشید.

کارآفرینی یک شغل با ارزش ولی حرفه سختی است. کارآفرین‌های موفقی که شما ملاقات می‌کنید، مردمانی هوشمند و سخت‌کوش هستند. این‌ افراد زحمت و مشقت فراوانی زیادی را دیده‌اند تا به جایگاه امروزی خود برسند.

کارآفرین شدن آن طوری که فکر می‌کنید هم سخت نیست. در دنیای اینترنتی امروزه، راه‌اندازی یک استارتاپ از ورزش بدنی سخت ۵ دقیقه‌ای راحت‌تر است. یعنی شما می‌تواند با چند کلیک ساده از روی تخت‌خواب‌تان یک استارتاپی را راه‌اندازی کنید. شما می‌توانید با استفاده از گوشی هوشمندتان استارتاپ‌تان را راه‌اندازی کنید. راه‌انداختن استارتاپ مشکل نیست، مشکل ایجاد یک امپراتوری موفق است.

ایده شما می‌تواند تنها توهم باشد

اینکه فقط شما رویا یک شرکت چند میلیون دلاری داشته باشید، بدین معنا نیست که زمانی که ایده خود را به محصول تبدیل کرده‌اید و مقداری پول را به بخش بازاریابی تزریق کنید، شما به یک داستان موفق در موقعیت خود تبدیل خواهید شد. دنیای کارآفرینی پر از عدم اطمینان است.

هیچ تضمینی وجود ندارد که بازار هدف از شما محصولات شما حمایت کند و مشتری دایم شما شود. هیچ تضمینی وجود ندارد که در سال اول( یا دوم یا همیشه) سود داشته باشید. هیچ تضمینی وجود ندارد که شما به یک نمونه موفق در صنعت خود تبدیل شوید.

هرچه سریع‌تر این واقعیت را قبول کنید. به همان نسبت توانایی انعطاف‌پذیری کارآفرینی‌تان بهبود خواهد یافت. کارآفرینان موفق می دانند که اشتباه اجتناب ناپذیر است و شکست همیشه امکان پذیر است.

قدرت شور و شوق رسیدن به موفقیت سبب ادامه دادن ساخت و بهبود ایده‌های‌ شما می‌شود. پس ایده و رویاهای‌تان را اجرایی کنید. چون به نظر شارما” خیال‌اندیشی بدون اجرا توهم و خیال باطل است.

ایده‌های شما ممکن است فروش نکند. شما باید ریسک کنید. درنتیجه کسب‌وکار خود را ایجاد و راه‌اندازی کنید و به صورت خستگی ناپذیر برای موفق شدن در کسب‌وکار جدید کار کنید.

کارآفرین شدن کار از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب را می‌طلبد

اگر شما فکر می کنید که کارآفرینی یک شغل آسان است چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تصور می‌کنید که فقط زمان محدودی از اوقات فراغت خود را براساس اشتیاق خود صرف استارتاپ‌تان خواهید کرد؟ اگر تصور شما از کارآفرین شدن چنین تصوری است، تفکر شما اشتباه است. حقیقت دردناک این است که کسب و کار شما پیچیده تر، خسته کننده تر و کارآمد تر از کار معمول روزانه شما است.

کارآفرینان موفق، دانستن که کارفرمایان خود هستند، هر روز صبح زود بیدار می‌شوند و برای ساعت‌های طولانی فکر کردن، ایجاد و اختراع برای مشتریان خود سر موقع در کار خود حاضر می‌شوند.

این ساده نیست. آن‌ها باید کار سخت و طاقت‌فرسا انجام دهند. در بازار رقابت کنند و به محصولاتی که در چشم‌انداز خود دارند برسند. آن‌ها باید برخی از مشتریان رقیب خود را بقاپند و برند خود را در جهان رواج دهند.

آن‌‎ها همواره در کشمکش هستند که حتی زمان بیشتری را برای دستیابی به این اهداف ایجاد کنند وگرنه به طرز اسفناکی در عرصه کسب‌وکار شکست می‌خورند. این چیزی است که باید به عنون یک کارآفرین انجام دهید تا زنده بمانید.

به تعویق انداختن بزرگ‌ترین مشکل است

موسس هر کسب‌وکار و استارتاپی دشتمنان متعددی دارد.  رقبا، بودجه ناکافی، قدرت اراده کم. اما بزرگ‌‌ترین دشمن کارآفرین شدن به تعویق انداختن امور است.

ممکن است شما یک ایده عالی داشته باشید. ممکن است شما عالی‌ترین بنیان‌گذار در صنعت خود باشید. ممکن است شما چند فرشته سرمایه‌گذار (angel investors ) برای استارتاپ‌تان داشته باشید. همه این‌ها زمانی مهم هستند که شما در حال ایجاد یک سرمایه‌گذاری موفق هستید. اما برای اجرای آن باید منضبط باشید.

اگر به تمام مواردی که تا حالا بیان شده است هم اعتقاد نداشته باشید، مهم نیست. چیزی که مهم است بازده شما است.

گاهی اوقات که نا امید می‌شوید و احساس صرف نظر کردن می‌کنید بازی کردن را بر کار روی استارتاپ‌تان را ترجیح خواهی داد. حقیقت این است که هرکسی با هجوم تنبلی( طفره رفتن) در یک برهه از زمان مواجه می‌شود. اما کارآفرینان موفق قاطعانه با آن برخورد می‌کنند. پول درآوردن و جا خوش کردن در کاناپه در کنار افرادی که دوست دارید برای باقی هفته راه مقابله با تعویق انداختن امور نیست.

آن‌ها به طور روزمره وظایف خود را مشخص می‌کنند. آن‌ها هر روز برای انجام کارهای‌شان سر موقع حاضر می‌شود و بر کار خود تمرکز می‌کنند. کارهای‌شان را در سرموقع انجام می‌دهند. قبل از انجام کار دیگر کار قبلی را به اتمام می‌رسانند.

افراد کارآفرین سازگار هستند. هر روز، هر هفته، هرماه کارهای با کیفیتی را انجام می‌دهند که آن‌ها را به رسیدن به اهداف، ماموریت و چشم‌اندازشان نزدیک‌تر می‌کند.

آیا مایل به از خودگذشتگی در زندگی خود هستید؟

اداره کردن یک کسب‌وکار بیش از انجام چند ساعت کار در هفته است.  بعضی اوقات برای ساخت یک کسب‌وکار به خاطر مشتری نیاز به فداکاری بیشتری دارید. این فداکاری می‌تواند به ضرر شما منجر شود.

استیوجابز مردی سرشار از اشتیاق، عشق و تحسین برای محصولات بود. به خاطر علاقه‌اش به میوه سیب محصولاتش را اپل نامید. او محصولاتش را مانند مادری که فرزندش را دوست دارد، دوست داشت. او گذشت و ایثارگری زیادی داشت چون متوجه شده بود که تنها راهی که او می‌تواند یک اثر ماندگار در جهان داشته بگذارد گذشت و فداکاری است. جابز تمام زندگی خود را وقف ساختن اپل کرد.  صبح اول وقت خانواده‌اش را ترک می‌‍کند تا قبل از هر کس دیگری در در دفتر مرکزی اپل در کالیفرنیا حاضر بشود.

بعد از ساعت اداری به فکر فرو می‌رود تا فکرهای خود را اصلاح و تقویت کند و به ندرت می‌توانست به همراه همسرش شام بخورد.

به طور خلاصه، زندگی خودش را برای اپل قربانی کرد. اما میراث آن تا به امروز باقی مانده است. اگر شما به عنوان یک فریلنسر شروع کرده‌اید، باید برای ازجان گذشتگی در زندگی‌تان و عرق ریختن آماده باشید. شاید شما متوجه اهمیت این موضوع نشوید. در حالی که این موضوع خیلی مهم است.

تنها راه کارآفرین شدن و باقی ماندن این است که مهارت مورد نیاز کسب‌وکار خود را به دست آورید.

اگر شما مایل به از خودگذشتگی و فداکاری برای مشتری‌های‌تان نیستید، باید کلمه موفقیت را از واژگان خود حذف کنید.