تکنیک های بازاریابی

تکنیک‌های جدید بازاریابی دیجیتال که کسب وکار شما را متحول خواهند ساخت

همیشه در فضای اینترنت و سایت‌ها مقالات و پست‌هایی را می بینیم که استراتژی و تکنیک‌های بازاریابی ناکارآمدی را برای کسب وکار پیشنهاد می کنند که عموما هم عجیب و غیر واقعی به نظر می‌رسند و البته دستیابی به آن ها در دنیای واقعی غیرممکن است. به عنوان مثال:

  • رازهایی درباره‌ی SEO که گوگل آن‌ها را پنهان کرده است!
  • ۱۰ راه جدید برای رشد قطعی کسب و کار شما.

نکته ی جالب‌تر در این مقالات این است که این متون به طور رایج توسط افرادی نوشته شده اند که تا به حال کسب و کار جدی راه ننداخته‌اند و حتی تجربه‌ی اندکی هم در زمینه تکنیک‌های بازاریابی ندارند.

اما امروز قصد داریم درباره ی تکنیک های بازاریابی تاثیرگذار بر تجارت شما صحبت کنیم و راه‌کارهایی را برای متمایز شدن برند شما از دیگر رقبای‌تان به شما پیشنهاد دهیم.

۱) ارائه‌ی نرم‌افزارها یا برنامه‌های رایگان به دردبخور

برای سال های متوالی خیلی از مردم برای دریافت فایل مورد نظر خود ایمیل خود را در اختیار سایت میزبان قرار می دهند تا اجازه دانلود فایل را داشته باشند. و از طرفی هم همه روزه این سایت منبع ایمیل های اسپم را به طور متوالی برای این شخص ارسال می کنند، اما زمان تغییر کرده است.

کتاب های الکترونیکی کم ارزش و بازارهای دانلود رایگان کاملا اشباع شده اند. اکثر مردم علاقه ای ندارند که یک فایل بی جهت فضای پوشه ی ایمیل آن ها را اشغال کند. در عوض آن ها دنبال محصول و خدمتی با ارزش هستند، شما می توانید برای در اختیار گذاشتن محصولات و خدمات خود به مخاطب از برنامه ها و نرم افزارهای رایگان استفاده کنید. اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چطور این کار را انجام دهید!؟ در اینجا به این پرسش پاسخ می دهیم:

  • اول از همه مشکل مرکزی و اصلی کسب و کار خود را پیدا کنید.
  • سپس برای این مشکل یک راه حل ساده پیدا کنید.(این مرحله اهمیت زیادی دارد)
  • به صورت رایگان این برنامه را در اختیار دیگران قرار دهید.
  • افراد را از دیگر محصولات خود آگاه سازید.

زمانی که شما برای کارتان وقت می گذارید و تکنیک های بازاریابی جدیدی را برای ارائه بهتر آن پیدا می کنید برای نمونه، اپلیکیشن مربوط به کارتان را درست می کنید یا یک وب سایت برای معرفی خود تهیه می کنید در واقع برای مشتریان خود ارزش قائل می شوید! و در نهایت با کمک مشتریان و علاقه مندان به محصولات خود بسیاری از نواقص را برطرف می کنید.

اگر خوش شانس باشید و مردم از برنامه های جانبی و خلاقیت های موجود در تجارت شما خوششان بیاید قطعا برای خرید بیشتر از شما اقدام می کنند و پیگیر برند شما خواهند شد. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که با این روش جدیدی که پیش گرفته اید راه تان از سایر هم نوعان شما جدا خواهد شد و یک کارآفرین هم محسوب می شوید.

سوال مهمتری که وجود دارد و قصد داریم به آن پاسخ دهیم این است که:

چه برنامه ای باید بسازید؟!

برای این مورد چند راه داریم که آن ها را بررسی می کنیم:

  • نگاهی به چگونگی مقالاتی که می توانید به نرم افزار تبدیل کنید بیندازید.
  • یک نظرسنجی مربوط به برند خود تهیه کنید و از مشتریان خود بخواهید در این نظرسنجی سهیم باشند.
  • بخش بیشتری از این برنامه در حال ساخت را به طور رایگان در اختیار افراد قرار دهید.

۲) ارتقاء متقابل

این گزینه همیشه از تکنیک های بازاریابی موفق است زیرا یک وضعیت برد-برد را برای شما و مشتریان شما فراهم می‌کند. این روش به این صورت است که به جای ارائه یک محصول یا نرم افزار یک بسته‌ی نرم افزاری از چند محصول خود تهیه می‌کنید و آن را با همان قیمت اولیه یا کاملا رایگان ارائه می‌دهید.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توان با استفاده از روش ارتقاء متقابل انجام داد این است که شما پادکست‌هایی را تهیه نمایید و به صورت رایگان در اختیار سایت‌های مرتبط با تجارت خود قرار دهید تا با انتشار آن‌ها نام شما و خدمات‌تان را به گوش مصرف‌کننده‌های موردنظرتان برسانند. در این میان شما برنده اید زیرا مخاطبان جدیدی با برند و محصولات شما آشنا شده‌اند.

این قضیه برای همه‌ی طرفین درگیر در کار بسیار سودمند است زیرا:

  • مخاطبان شما محصولات رایگان را دریافت می کنند.
  • رقبای شما برای جذب مشتریان شما و ترقی نام تجاری خود تلاش می کنند.
  • خود شما هم برای جذب مشتریان رقبای خودتان دست به کار می شوید!

ما به شما چند ایده می دهیم برای این که از این روش به صورت های دیگری استفاده کنید، برای نمونه در وبینارها شرکت کنید و یا جلساتی را با حضور شرکت های مشابه برگزار کنید و در جلسات مشترک با حضور مشتریان خود شرکت کنید.

این روش در هر ابعادی می تواند انجام شود، چه شما ۱۰۰ مشتری داشته باشید چه میلیون ها مشتری. تنها به این موضوع فکر کنید که چه کسی بدش می آید برای بدست آوردن مشتری های بیشتر و جدید محصولات خود را رایگان عرضه نکند؟!

۳) تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات پولی در اینستاگرام و گوگل باور نکردنی است به این دلیل که بازدید کنندگان زیادی دارند. اما همان چیزی که باعث می شود این دو خیلی خوب به نظر بیایند (تعداد بالای بازدید کنندگان) باعث ایجاد مشکل برای بازاریابان هم می شود. تبلیغات زمانی کارآمد است که یک بی کفایتی در بازار موجود باشد. این تبلیغات در شبکه های اجتماعی زمانی نتیجه مثبت دارد که رقابت کمتری در این شبکه ها موجود باشد.

کدام شبکه‌های اجتماعی؟!

شبکه های اجتماعی بسیاری وجود دارند که مدل کسب و کار در آن ها متفاوت است، در این جا به دو مورد از این قبیل شبکه ها اشاره می کنیم:

اینستاگرام

این روزها چشمگیر شدن در اینستاگرام هم ارزش بسیاری دارد. اما نه از طریق سیستم تبلیغات آن که توسط فیسبوک صورت می گیرد. مزیت فعلی اینستاگرام این است که تبلیغات را به طور مستقیم از افرادی که دنبال کنندگان زیادی دارند میخرد.

وب‌سایت‌های مرتبط

یکی از استراتژی های مورد علاقه مدیران کسب و کار این است که وب سایت های کوچک با قیمت های پایین اما ترافیک بالا را هدف قرار می دهند. آن چه که شما دنبال آن هستید سود و مزیت است، یک سیستم که قبلا ایجاد شده است و مخاطبان خود را دارد اما هنوز در آن تبلیغات اشباع نشده است!

این را فراموش نکنید که اگر تبلیغاتی در کار نباشد، رقابتی هم وجود ندارد.

۴) بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یکی از اصلی‌ترین تکنیک های بازاریابی است که طی چندین سال گذشته تغییر کرده است. تقریبا هر کسی می تواند یک وبلاگ داشته باشد، یک مقاله بنویسد و تصاویر مربوط به آن را اضافه کند و در کمتر از ۱ ساعت با تمام دنیا آن را به اشتراک بگذارد. بهترین مدل بازاریابی محتوایی برای شما بازاریابی محتوایی چند شبکه‌ای است.

برای مثال:

  • مقاله شما ابتدا به صورت یک ویدیو در یوتیوب قرار می گیرد.
  • سپس آن را به صورت یک پست در وبلاگ‌تان قرار می‌دهید.
  • بعد یک پادکست برای آن تهیه می‌کنید.
  • در نهایت چند قسمت از آن را به عنوان پست مهمان در بلاگ‌ها قرار می‌دهید.

همانند یک هرم، ابتدا شما یک مطلب اصلی را ایجاد می کنید سپس آن را به کارکنان خود می دهید و در نهایت همگی آن را به چند قطعه تبدیل کرده و در کانال ها به اشتراک می گذارید. محتوای شما به هر نوعی که شما بخواهید میتواند نشر داده شود به عنوان مثال ویدیو، صوت، مقاله، پست وبلاگ و …

مردم علاقه مند هستند محتوا را در رسانه های مختلف موجود استفاده کنند نه اینکه محدود باشند. در عوض شما هم مخاطبان مختلفی را جذب می کنید، کسانی که به دیدن علاقه دارند، کسانی که دوست دارند متنی را بخوانند و یا افرادی که علاقه دارند فایل صوتی را گوش بدهند.

۵) مالکیت(فراگیری در بازاریابی)

مالکیت به عنوان بازاریابی هنوز جا افتاده نیست. مالکیت اغلب به عنوان معاملات بزرگ و فریبنده پولی شناخته می شود که فقط شرکت های بزرگ قادر به انجام آن هستند. اما هر شرکتی میتواند به مالکیت و فراگیری برسد به این شرط که هدف درست را شناسایی کند. با این روش شما دنبال مخاطب و مصرف کننده ای هستید که به خدمات و محصولات شما علاقه مند است. شما به دنبال فراگیری و مالکیت بازار هستید که می توان با این روش مخاطبان و مشتریان بیشتری را هدف قرار داد. که موارد زیر می تواند جز این روش باشد:

  • لیست ایمیل
  • دنبال کننده شبکه های اجتماعی
  • محصولات
  • وبلاگ ها
  • افزونه های کروم

تکنیک های بازاریابی : برای کسب اطلاعات به کجاها باید سر بزنید؟

Product Hunt یک منبع عالی برای شناخت محصولات شکست خورده است. هر روزه تعداد زیادی از افراد محصولات جدید خود را عرضه می کنند و تکنیک های بازاریابی نوینی را ارائه می دهند اما فقط تعداد کمی از آنها پول کافی برای باقی ماندن در بازار را بدست می آورند.

شبکه های اجتماعی شخصی خود شما هم راه بسیار مفیدی برای پیدا کردن مخاطب و بدست گرفتن بازار است. در این محیط شما می توانید درباره ی محصولات خود نظر بگیرید و کمی و کاستی آن را برطرف کنید همچنین انتظارات مصرف کننده ها را متوجه شوید. Linkedin برای این روش بسیار کارآمد است.

۶) تلفن همراه

به عنوان شبکه ای برای بازاریابی، تلفن های همراه هنوز نوظهور هستند. در سال ۲۰۱۷ پیش بینی شده است که فرصت های بزرگی در بازاریابی از طریق تلفن همراه موجود است به این دلیل که این روش هنوز نو است و تعداد کمی از این روش استفاده می کنند و این به این معنی است که می توانید با پرداخت هزینه کمتری این روش را عملی کنید.

۷) بازاریابی بین المللی

شما حتی می توانید محصولات و خدمات خود را چند زبانه کنید البته این به این معنی نیست که همین الان هزینه ی زیادی را برای بین المللی کردن محصولات و یا محتوای خود خرج کنید!اینترنت باعث شده است که محدوده گسترده تری را همیشه در اختیار داشته باشیم، فرصت های بسیاری وجود دارد که کافی است دنبال فرصت های درست و به جا باشیم.

۲ راه برای شناخت فرصت های بازار بین المللی

گوگل آنالیتیکس

برای شروع کافی است سری به تجزیه و تحلیل گوگل بزنید و ببینید که ترافیک سایت شما بیشتر در چه نقطه ای از دنیا تامین می شود.

کیورد سرچ

ابزارهایی مانند SEMrush برای ارزیابی کلمات کلیدی در کشورهای مختلف بسیار مفید است. اگر قصد جستوجوی کلمات کلیدی با توجه به کسب و کار خود را داشته باشید کافی است که کشور مورد نظر خود را فیلتر کنید تا ببینید که چه مخاطبانی از چه ناحیه ای محصولات و یا راه حل های مربوط به کسب و کار شما را جستوجو کرده اند.

در نهایت قصد داریم نکات کلیدی در رابطه با تکنیک های بازاریابی را بار دیگر یادآوری کنیم:

  • مزیت کسب و کار خود را پیدا کنید و نقص های آن را هم رفع کنید.
  • هر جایی که مخاطبی وجود داشته باشد پس فرصت درآمد زایی هم وجود دارد.(هر چقدر هم که کوچک باشد)
  • محدوده دید خود را گسترش دهید و فقط به محیطی که هستید بسنده نکنید.

به قول Tony Hsieh کارآفرین و بازرگان معروف: به هر آن چه که فکر می کنید، بزرگتر فکر کنید.