استیو جابز- ترفندهای سخنرانی

با ترفندهای استیو جابز به سخنرانان بهتری تبدیل شوید

چند روز پیش اولین رویداد اپل در محوطه‌ی پارک اپل برگزار شد. جایی‌که تیم کوک مدیرعامل شرکت ایستاد و گفت بنیان‌گذار شرکت ما استیو جابز یک نابغه بود. او گفت بزرگ‌ترین هدیه‌ی جابز به بشریت یک محصول نبود، بلکه شیوه‌ی بیان و نبوغ او بود. ترفندهای سخنرانی استیو جابز همیشه زبانزد خاص و عام بوده است و کارشناسان رویدادهای اپل و سخنرانی‌های استیو جابز را عامل اصلی موفقیت اپل می‌دانند.

اگر بخواهیم تنها یک چیز از استیو جابز یاد بگیریم، بی‌شک ترفندهای سخنرانی او اولین انتخاب ما خواهد بود.

چرا سخنرانی‌های استیو جابز منحصر به فرد بودند؟

در جوامع امروزی اهمیت سخنوری و فن بیان بر کسی پوشیده است، کافیست از این استعداد برخوردار باشید تا پله‌های موفقیت را یک به یک بپیمایید. چرا که ارتباطات شالوده‌ی جهان امروزی ما را می‌سازند و ما برای ارتباطات بهتر به فن بیان خوب نیاز داریم.

همه می‌دانیم که سخنرانی‌های استیو جابز ویژگی‌هایی داشتند که بعد از سال‌های سال هنوز هم رویدادهایی مثل رویدادهای او برگزار نشده است. اما این ویژگی‌ها و ترفندهای سخنرانی استیو جابز کدام‌ بودند؟

سه ویژگی مهم در سخنرانی‌های استیو جابز

کارشناسان معتقدند سه ویژگی داستان‌سرایی قوی، ارتباط احساسی با مخاطبان و وسواس به خرج دادن در آماده‌سازی ارائه از برجسته‌ترین ویژگی‌های سخنرانی‌های استیو جابز بوده‌اند.

داستان‌سرایی قوی

داستان‌های خوب تنها راه نفوذ به قلب مخاطب است. کسانی به سخنرانی و یا ارائه خواهند پرداخت، بهتر است به جای تمرکز بر اسلایدهای پر از محتوا و شلوغ بر روی داستان‌پردازی تمرکز کنند. استیو جابز در داستان‌پردازی استاد بود.

او روی صحنه از یک سخنران معمولی به یک سوپر استار تبدیل می‌شد.

اگر چه اسلایدها نقش بسیار مهمی در ارائه‌ی شما دارند، اما هرگز نباید آن‌ را همانند کتابی جلوی مخاطبان خود باز کنید. استیو جابز اغلب از تصاویر استفاده می‌کرد و آن‌ها هم فقط برای این‌که آن‌چه که را می‌خواهد بگوید، فراموش نکند.

ارائه‌ی اطلاعات بیش از حد در یک اسلاید معمولا خسته‌کننده و آزاردهنده است، یک هفته بعد از ارائه‌ی شما هیچ کسی اسلایدهای شما را به یاد نخواهد آورد. آن‌چه که ماندگار خواهد بود داستان‌هایی است که بازگو می‌کنید.

ارتباط احساسی با مخاطبان

کلید هر داستان خوبی، برقراری ارتباط احساسی با مسئله است. به عبارت ساده‌تر، فهم کافی نیست، پیام شما باید در عمق جانِ فرد نفوذ کند.

استیو جابز مدتی به دلیل مشکلات سلامتی مجبور به استراحت بود، بعد از یک سال که دوباره به اپل بازگذشته بود، یکی از بهترین سخنرانی‌های خود را ارائه کرد. در زیر می‌توانید آن را تماشا کنید.

 

استیو جابز سخنان خود را با برانگیختن احساسات آغاز کرد. او اشاره کرد که بعد از مدت‌ها به اپل بازگذشته و هم‌اکنون از لحظه‌ لحظه‌ی زندگیش لذت می‌برد. او از تیم کوک و سایر اعضای تیم که بسیار تلاش کرده بودند، تشکر کرد و گفت که هم‌اکنون به جمع تیم فوق‌العاده بااستعدادش برگشته تا محصولات جدیدی را به ارمغان آورند و این موضوع برایش شگفت‌انگیز است.

انرژی بالای او روی صحنه، علاقه‌اش برای توضیح پیشرفت‌های تکنولوژیکی همواره با عشق او به اپل آمیخته بود.

دوباره و دوباره تمرین کنید، تا جایی که فکر می‌کنید نیاز هست

به یاد داشته باشید که این که چگونه سخن می‌گویید، بسیار مهم است، اما آن‌چه که می‌گویید، مهم‌تر است. برینت شلیندر همکار استیو جابز می‌گوید: جابز برای سخنرانی‌هایش ماه‌ها تمرین می‌کرد. در این تمرین‌ها همه‌ی جزئیات را در نظر می‌گرفت، از رنگ‌ اسلایدها گرفته تا این که کدام جمله را چگونه بگوید.

آن‌ها می‌گویند استیو جابز به اندازه‌ای تمرین می‌کرد که چند تمرین پایانی‌اش دقیقا عین هم بودند و هیچ ایرادی، هیچ نقصی در آن‌ها پیدا نمی‌شد. بنابراین، تا زمانی‌که احساس کردید هنوز بر ارائه‌ی خود مسلط نیستید، تمرین را ادامه دهید.

همان‌طور که می‌بینید با چند راهکار ساده، استیو جابز توانسته است بر ارائه‌های خود مسلط شود. البته جابز موارد بسیاری را در نظر می‌گرفت، به عنوان مثال، همواره ۳ مبحث اصلی در ارائه‌های جابز مطرح بود و بخش آخر جذابترین آن‌ها بود. شما با قدری اعتماد به نفس و توجه به جزئیات می‌توانید به بهترین سخنرانان تبدیل شوید، تنها کافیست برای انجام آن اراده داشته باشید.