افزایش فروش

۵ مرحله تا تبدیل شدن به یک فروشنده‌ی خوب

تمامی تلاش‌های بشری در جهت رسیدن به هدف مشخص و واضحی صورت می‌گیرد. در عرصه‌ی تجارت و کسب‌وکار نیز یک شخص، تیم یا شرکت در صدد افزایش فروش خود است، در واقع هدف غایی کسب‌وکارها رسیدن به میزان فروش و سود بیشتر است که این موفقیت در گرو فعالیت و قدرت فروشندگان است. تحقیقات نشان می‌دهد رفتار فروشندگان تاثیر جدی بر عملکرد مشتریان دارد و رفتار خوب فروشندگان یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ و نگهداری مشتریان محسوب می‌شود.

به عبارت ساده‌تر، سودآوری دلیل اصلی تاسیس شرکت‌ها و کسب‌وکارها است و فروشندگانی توانمند و خلاق نقش اساسی را در ایجاد و حفظ روابط درازمدت با مشتری ایفا می‌‌کنند. نیروی فروش در خط مقدم رقابت با رقبا قرار دارد و اساسی‌ترین نقش را در عملکرد شرکت‌ها ایفا می‌کند. چرا؟

چون این گروه از کارکنان هستند که با مردم و مشتریان در ارتباط هستند و همه‌ی اتفاقات و عملیات داخل شرکت رخ می‎دهد تا این گروه بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند. به همین دلیل گفته می‌شود که نیروی فروش نبض کلیدی عملکرد شرکت است.

تحقیقات نشان داده‌اند، علت شکست بسیاری از کسب‌وکارها به دقت پایین فروشندگان در درک مشتریان‌شان برمی‌گردد. نتایج آن تحقیقات اثبات کردند که کارایی کسب‌وکارها تنها زمانی می‌تواند بهبود پیدا کند که نیروهای فروش آموزش ببینند و با دقت بیشتری با مشتریان برخورد کنند.

به عنوان فروشندگان حرفه‌ای، مطمئنا تاکنون متوجه شده‌اید که آگاهی و شناخت از مشتری، نیازها و خواسته‌های او و به دست آوردن اعتماد مشتری تا چه اندازه سخت است. بنابراین شما باید راهکارهای مختلف را برای توسعه‌ی فروش و ایجاد روابط خوب با مشتری امتحان کنید. در ادامه راهکارهایی را برای بهبود وضعیت نیروی فروش شرکت‌ها معرفی می‌کنیم.

برای ارائه‌ی بهترین خدمات به مشتری تمرکز کنید

برای تبدیل شدن به فروشنده‌ای ماهر اولین گام تمرکز بر روی بهبود خدمات به مشتری است. همیشه سعی کنید خدماتی ارائه کنید که بتوانید مزیت‌ها و تفاوت‌های خود با رقبا را بیان کنید، مزیت‌هایی که برای مشتری ارزشمند هستند نه هر مزیتی.

دومین قدم اینست که اگر مزیتی دارید، آن را به اطلاع مشتری برسانید، به یاد داشته باشید که همواره فراتر از انتظارات مشتری ظاهر شوید. فراتر از حداقل‌ها فکر کنید، مخصوصا برای مشتریان سودآورتان.

صداقت و راستگویی را در اولویت قرار دهید

برای این‌که به عنوان یک فروشنده‌ی موفق شناخته شوید، می‌بایست اعتماد مشتریان را به خود جلب کنید. برای این‌که بتوانید اعتماد مشتریان را به خود جلب کنید، باید صادق بوده و پر از اطلاعات باشید. همواره سعی کنید ساده حرف بزنید و اطلاعات صحیح را در اختیار مشتری قرار دهید. بدین ترتیب مشتری بیش از هر راهکار دیگری به شما اعتماد خواهد کرد. هم‌چنین همواره از دیدگاه مثبت به موضوعات نگاه کنید، این موضوع به اعتماد هر چه بیشتر مشتری نسبت به شما کمک خواهد کرد.

حرفه‌ای رفتار کنید و انتقادپذیر باشید

به عنوان یک فروشنده‌ی واقعی که به دنبال افزایش فروش است، همواره باید روی دو موضوع مهم تمرکز داشته باشید: اول این‌که همیشه حرفه‌ای بودن خود را حفظ کنید، حتی اگر در حال چت با مشتری هستید، در پایان می‌بایست هیچ لطمه‌ای به رفتار حرفه‌ای شما وارد نشود.

دوم این‌که همواره راهکارهایی برای بهتر شدن وجود دارد. هیچ وقت نباید احساس کنید که همه چیز فوق‌العاده است و هیچ ایرادی به شما وارد نیست. بلکه با آغوش باز پذیرای پیشنهادت و انتقادات مشتریان‌تان باشید.

با مشتریان خود در تعامل بمانید

برقراری ارتباط یک به یک و شخصی‌سازی شده با مشتریان به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. شما باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و هر کانال ارتباطی که برای آن‌ها مناسب باشد را انتخاب کرده و با آن‌ها در ارتباط باشید. حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی یکی از راهکارهای ساده و موثر برای عصر کنونی است. امروزه مشتریان انتظار دارند شما را در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی پیدا کنند و در صورت نیاز مشکل یا درخواست خود را با شما در میان بگذارند.

دوست داستنی باشید

دوست‌داشتنی شدن بیش از هر چیزی به هنر شما بستگی دارد؛ اما باز هم برخی راهکارهای ساده می‌تواند در این راه به شما کمک کند. پرانرژی باشید، تمام تلاش خود را برای کمک کردن به مشتری انجام دهید، مسیر را برای انتخاب مشتری ساده کنید، مهربان باشید، زبان بدن و اصول روانشناسی صحیح مذاکره رابدانید و به درستی از آن بهره بگیرید. به طور کلی سعی کنید با مردم همدرد باشید تا مجذوب شما شوند.

نتیجه‌گیری

در نهایت فروشنده‌ی خوب بودن نه تنها باعث می‌شود که مشتریان شما خرید و تجارت با شما را ادامه دهند، بلکه به احتمال زیاد مشتریان زیادتری را از طرف آن‌ها دریافت خواهید کرد که در نهایت منجر به افزایش فروش و سودآوری شما خواهد شد. این روزها عصر، عصر بازاریابی ویروسی است، همین که بتوانید رضایت یک مشتری را به دست آورید، آن مشتری به ده‌ها مشتری تبدیل خواهد شد. البته این موضوع نیمه‌ی تاریک هم دارد و اگر مشتری را شاکی کنید، آن مشتری شاکی ده‌ها مشتری بالقوه‌ را از شما دور خواهد کرد.