مدیریت و رهبری در سازمان

مدیران تازه‌کار چگونه می‌توانند شبیه رهبران بزرگ رفتار کنند

گاهی یکی از هیجان انگیزترین و بعضی اوقات هم استرس آورترین موقعیت‌ها زمانی است که شما در کارتان تغییراتی صورت می­‌گیرد، در این مقطع کاری، چیزی که شما می­‌گویید، چیزی که به آن فکر می­‌کنید و چگونگی نشان دادن خودتان در محل کارتان تاثیر مستقیمی بر کسانی که در حال حاضر مدیریت شان به عهده شماست دارد. بنابراین به عنوان یک مدیر و رهبر تازه کار چه استراتژی را برای مدیریت و رهبری در سازمان باید پیش بگیرید تا تاثیر مثبتی بر روی عملکرد تیم شما داشته باشد؟؟ این سوالی است که در این مقاله به آن پاسخ می‌­دهیم!

تمایز رهبری خود را در ابتدای کار مشخص کنید(هدف خود را تعیین کنید)

 حضور مدیریتی قوی شما از درون تیم خود شما، رشد می‌­کند. اینکه شما چطور و چگونه نقش خود را به عنوان مدیریت و رهبری در سازمان پایه ریزی می‌کنید و اهداف مدیریتی خود را تعیین می­‌کنید همیشه به عنوان یک ویژگی مثبت شما آویزه گوش کارکنان و همکاران شما خواهد شد.

به عنوان یک مدیر جدید برای اینکه به ایده ­آل های خود دست پیدا کنید وقت بگذارید و ویژگی های مثبتی که می­‌خواهید به آن ها برسید را در لیست اهداف مدیریت و رهبری در سازمان خود قرار دهید. یک هدف آرمانگرایانه برای نوع مدیریت خود تعیین کنید و برای رسیدن به آن زمان بگذارید.رهبری تازه کار در این زمینه این چنین می‌گوید: “هدف رهبری حرفه‌ای من این است که یک مدیر واقعی، هوشمند و کاملا عاطفی باشم و به گونه ای تیم خود را مدیریت کنم که همگی به خود باور پیدا کنند و به توانایی های خود ایمان بیاورند.”

هوش هیجانی و آگاهی لحظه­ ای خود را تقویت کنید

حال که جایگاه شما عوض شده است، و کار بیشتری بر عهده شماست باید یکسری از جنبه های مدیریت و رهبری در سازمان را تشخیص دهید، برای مثال عواملی که تاثیر مثبتی بر عملکرد شما دارند و بر دیگران تاثیری نمی­‌گذارند را شناسایی کنید و تشخیص دهید چه چیزی انگیزه و هدف شما را تحت شعاع قرار می­‌دهد!

قبل از تعاملات و جلسات مهم از خودتان بپرسید

  • مخاطب صحبت های شما چی کسی است؟
  • چشم انداز و تصور این مخاطبین درباره‌­ی موضوع مورد بحث چگونه است؟
  • چگونه می‌توانید افراد را تحت تاثیر قرار دهید یا ایجاد انگیزه کنید؟
  • چگونه باید رفتار کنید و رهبری گفت و گو را بدست بگیرید؟
  • لحن گفت و گو باید چه تناسبی داشته باشد؟

این سوالات به ما یادآوری خواهند کرد که مدیریت فقط به معنای یافتن راه حل برای مشکلات نیست!

از یک سو رهبری موثر شامل حضوری موثر، دارای اعتبار و روشنایی برای عبور از راه های دشوار پیش روی تیم است. از سوی دیگر مدیریت شما باید سازگار و چابک باشد. همچنین توانایی تعامل و برقرای ارتباط با افراد را از طریق تکنولوژی­‌های مختلف داشته باشد.

صریح، هدفمند و همیشه محترمانه رفتار کنید

 در نقش جدیدتان احتمالا تعامل شما با افراد متفاوت بیشتر از گذشته خواهد بود، مهارت های ارتباط موثر، محترمانه و مستمر با مردم را یاد بگیرید و این توانایی های خود را تقویت کنید.

رهبری و مدیریت در سازمان منسجم و پویا است و گفت و گوی دو جانبه را تشویق می‌­کند. در این گفت و گو‌ها می­‌توان به نظرات دیگران اعتماد کرد و سپس به یک دیدگاه مشترک دست پیدا کرد و درنهایت هم برای گرفتن نتیجه بهتر و موثر تر برای همین نقطه نظرات مشترک زمان گذاشت و آن را تقویت کرد تا در پایان کار به یک نتیجه نهایی قوی رسید.

نکات مهم برای مدیریت و رهبری در سازمان

هدف خود را بشناسید

اگر که شما ذاتاً فردی هستید که در گوش کردن و شنیدن نظرات دیگران قوی هستید پس انعطاف پذیری خود را برای رسیدن به یک نتیجه مثبت و قطعی بیشتر کنید. قبل از جلسات خود چند دقیقه‌ای را برای این کار زمان بگذارید و از خودتان بپرسید: به چه علت من به اون موضوع باور دارم و قصد دارم امروز در این باره صحبت کنم!!؟؟

سوال بپرسید، گوش کنید و تصدیق کنید

اما برعکس، اگر شما از آن دسته از افراد هستید که پایبند به نظرات خود هستند، فضایی را در گفت و گو ایجاد کنید که باعث می‌شود بیشتر به صحبت های دیرگان گوش کنید و به حل و فصل اختلاف نظرها بپردازید. این امر نشان دهنده این است که شما سوالات عالی می‌­پرسید، به نقطه نظرها به خوبی گوش می­‌دهید و به خوبی اطلاعات را پردازش می­‌کنید. با این تفاسیر ممکن است که:

  • نظر شما بعد از شنیدن صحبت های دیگران و پردازش اطلاعات تغییر کرده باشد و دید جدیدی نسبت به قضیه پیدا کرده باشید.
  • به اختلاف نظر برسید. بعد از تجزیه و تحلیل صحبت های جاری، هضم راه کارها برای شما سخت باشد و شما به شدت پایبند به راه حل خود باشید.

علت و استراتژی نهفته در پشت تصمیمات خود را به اشتراک بگذارید

به عنوان یک مدیر جدید این وظیفه شما است که علت تصمیم گیری ها، اولویت ها، انتظارات و درخواست های خود را به صراحت بیان کنید. دلایل غیر منطقی برای تصمیمات خود نداشته باشید در عوض با بحث و گفت و گو حول تصمیمات خود، تصمیم گیری خود را بهتر و قدرتمندتر جلوه دهید.

در شرایط سخت و لغزش ها مقاومت و سرسختی خود را از دست ندهید

 واقعیت این است که اکثر ما زمانی که کسب و کار به خوبی پیش می­‌رود و یا روز خوبی داشته باشیم می­‌توانیم حضوری موثر داشته باشیم. با این حال به عنوان یک مدیر جدید از خود این سوال را بپرسید که:

چه کسانی تحت تاثیر روحیات من قرار می­‌گیرند زمانی که من خسته هستم، استرس زیادی را تحمل می­‌کنم و یا فشار ناشی از کار زیاد است!؟

تشخیص دهید که چه چیزی ممکن است به صورت گذرا، مثل خبری بد، استرس بی حوصلگی و یا تردید ناگهانی بر روی خودتان و تیم شما تاثیر گذار باشد و روحیه تیمی و مشارکت شما را تحت تاثیر قرار دهد!

همان طور که Daniel Goleman در کتاب خود “Primal Leadership” نوشته است:

در هر گروه انسانی رهبر قدرت حداکثری را دارد تا احساسات هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. یک رهبر خوب رهبری است که احساسات خودش و همکارانش به هم مرتبط باشد. و بتواند بر روحیه دیگر افراد گروه هم تاثیر بگذارد. این مسئله امری شخصی نیست بلکه عاملی است برای موفقیت و پیروزی کل کسب و کار.

حفظ یک حضور پایدار، این احتمال را افزایش می‌­دهد که تیم شما به نتیجه دلخواه برسد. حتی اگر خبر بدی در راه باشد و یا مجبور باشید موانع سر راه را از بین ببرید، اولویت ها را بازنشانی کنید و یا تیم را به مسیر قبلی بازگردانید. تحقیق پروفسور Amy Edmundson نشان می‌­دهد که تیم ها می‌­توانند یادگیری و عملکرد خود را بهینه کنند(اغلب زمانی که محیط و فرهنگ های مختلفی در تیم موجود است) که اغلب توسط مدیر تنظیم می‌شود و ایمنی و مسئولیت روانی را افزایش می­‌دهد.

برای حفظ حضوری پایدار اطمینان حاصل کنید که اولویت های درستی را برای خود برگزیده اید و استراتژی های مناسبی را در نقش یک مدیر و رهبری تازه کار دنبال می­‌کنید. مسئولیت های خود را به خوبی بشناسید و به آن ها متعهد باقی بمانید.

تبدیل شدن به یک مدیر قوی چالش مهم رهبری شما محسوب می‌­شود. به عقب برگردید و درباره ی نقش مدیریتی خود فکر کنید، گوش کنید و ایده­‌آل ها و اهداف بلندمدت خود را بررسی کنید.

هدف رهبری مبتنی بر ارزش، افزایش هوش هیجانی و آگاهی موقعیتی، مستقیم با احترام، و پیدا کردن استراتژی برای حفظ یک حضور پایدار را برای مدیریت خود تعیین کنید.در دنیای امروز ما رایج است تا تاثیری که ما در زندگی دیگران به عنوان مدیر و یک رهبر را داریم دست کم بگیریم.(مدیریت و رهبری تاثیر بسیار زیادی در عملکرد تیم و روحیه کار مشارکتی می­‌گذارد، آن را دست کم نگیرید!)

نظر پروفسور Clayton Christensen در مورد مدیریت و رهبری در سازمان

مدیریت و رهبری در سازمان شغلی است با ارزش به این شرط که برای آن تمرین کرده باشیم و رفتار و ذهن مدیریتی را تقویت کرده باشیم، یک رهبر شایسته یادگیری رشد و تقویت کل تیم را تحت شعاع قرار می­‌دهد و موفقیت نهایی تیم و پروژه همگی بستگی به تصمیمات درست و بجا یک رهبر خوب دارد!

منبع: hbr