درآمدزایی از تلگرام

طراحی کمپین تبلیغاتی در تلگرام: پیش‌نیازهای استفاده از یک ابزار رایگان و کاربردی

تلگرام بدون شک یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های موجود در میان کاربران ایرانی است. قابلیت‌های منحصربه‌فرد این نرم‌افزار در کنار تعداد کاربران بالای آن باعث شده تا تلگرام نه تنها یک پیام‌رسان معمولی، بلکه به عنوان یک ابزار بازاریابی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. امروزه برندهای طرح بسیاری اقدام به ایجاد کانال و حتی طراحی کمپین تبلیغاتی در تلگرام کرده‌اند. کمپین‌های ایجاد شده در تلگرام کاملاً رایگان بوده و تنها با داشتن برنامه‌ریزی دقیق و پیاده‌سازی آن قابل اجرا هستند.

با این وجود آشنایی با اصول اولیه ایجاد کمپین در این پیام‌رسان و همچنین شناخت ابزارهای موجود برای افزایش بازده و شانس موفقیت کمپین یک پیش‌نیاز برای آغاز این مسیر به شمار می‌روند. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم تا این پیش‌نیازها را مورد بررسی قرار داده و شما را در طراحی یک کمپین موفق در تلگرام همراهی کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اصول اولیه و پیش‌نیازهای طراحی کمپین تبلیغاتی در تلگرام

پیش از آغاز یک کمپین، لازم است تا با اصول اولیه و پیش‌نیازهای آن آشنایی داشته باشید. در ادامه این مقاله برخی از مهم‌ترین موارد در این رابطه را به شما ارائه خواهیم کرد.

چه هدفی از طراحی کمپین تبلیغاتی در تلگرام دارید؟

تمامی کمپین‌های تبلیغاتی هدف و برنامه‌ریزی دقیق و مشخصی را دنبال می‌کنند. مهم نیست محل راه‌اندازی کمپین شما یک محیط دیجیتالی ( مانند تلگرام یا اینستاگرام) و یا یک محیط فیزیکی ( مانند فضای شهری) باشد؛ در هر صورت شما باید کاملاً از اهداف خود برای ایجاد یک کمپین آگاه بوده و همواره در حال سنجش مسیر حرکت خود برای دست‌یابی به این اهداف باشید. همچنین مدت زمان اجرای کمپین نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که پیش از راه‌اندازی آن باید مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کمپین های تبلیغاتی براساس پلتفرم و مدت زمان اجرا

 

ایجاد یک کانال

اولین قدم در طراحی کمپین تبلیغاتی در تلگرام، ایجاد یک کانال است. همان‌طور که می‌دانید کانال‌های تلگرام به عنوان توزیع کننده یک طرفه محتوا به شمار می‌روند. در نتیجه با توجه به این که توزیع گسترده محتوا یک اصل مهم در طراحی تمام کمپین‌های تبلیغاتی است، باید در این پیام‌رسان نیز به یک ابزار برای این کار دسترسی داشته باشید. خوشبختانه روند ایجاد کانال در تلگرام بسیار ساده و البته کاملاً رایگان است. به عبارت دیگر تنها کافی است تا نام، آدرس و یک تصویر مناسب برای پروفایل کانال خود انتخاب کرده و اولین قدم در این مسیر را به سادگی هر چه تمام‌تر طی کنید.

با این وجود ایجاد یک کانال تنها قدم اول در این مسیر پر پیچ و خم و طولانی است. پس از ایجاد یک کانال روند جذب مخاطب و تولید و توزیع محتوای متناسب آغاز خواهد شد. با استفاده از روش‌هایی نظیر تولید و توزیع محتوای ناب و مناسب و همچنین ترفندهایی نظیر قرار دادن لینک کانال در شبکه‌های اجتماعی، شرکت در فروم‌های مرتبط و ترویج کانال، ارسال و توزیع محتوا در گروه‌های مختلف و ترفندهای مشابه دیگری می‌توانید به سرعت تعداد کاربران کانال خود را افزایش داده و خود را آماده پیاده‌سازی یک کمپین موفق در تلگرام کنید.

 

طراحی کمپین تبلیغاتی در تلگرام

تشویق مخاطبان به توزیع محتوا

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های کانال‌های تلگرام، نمایش تعداد بازدید از یک محتوا است. این قابلیت می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته و به عنوان معیاری برای سنجش موفقیت و ترویج یک پست به کار رود. در سال‌های اخیر برندهای مطرح از این قابلیت استفاده فراوانی برده‌اند. به این صورت که با تولید یک محتوای اختصاصی برای کاربران و ایجاد فضایی رقابتی، مخاطبان خود را تشویق به توزیع محتوا و شرکت در کمپین تبلیغاتی خود کرده‌اند. در ادامه مثالی در این خصوص را به شما ارائه می‌دهیم:

تصور کنید که شما در حیطه فروش گوشی‌های هوشمند و یا لوازم جانبی آنها فعالیت داشته و قصد طراحی کمپین تبلیغاتی در تلگرام را دارید. هدف شما از این کمپین افزایش تعداد کاربران کانال و درنتیجه آن افزایش میزان فروش محصولات فروشگاه‌تان است. همچنین مدت زمان این کمپین تبلیغاتی کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی شده است. اکنون با این توصیف ویژگی نمایش تعداد بازدید از یک پست چه کمکی می‌تواند بکند؟ برای این سوال می‌توان پاسخ‌های بسیار متنوع و خلاقانه‌ای ارائه داد. یکی از رایج‌ترین پاسخ‌های آن به کارگیری شیوه ایجاد محتوا توسط مخاطب (یا به اصطلاح UGC) و ترویج آن توسط همین مخاطبان است.

برای مثال شما می‌توانید با ایجاد مسابقه‌ای، از کاربران خود دعوت کنید تا تصاویر زیبایی که با گوشی هوشمند خود ثبت کرده‌اند را به شما ارسال کرده و در این مسابقه شرکت کنند. شما از میان تصاویر دریافتی، نمونه‌های برتر مورد نظر خود را انتخاب کرده و در کانال قرار می‌دهید. برنده این مسابقه کسی است که تصویر ارسالی وی بیشترین تعداد بازدید را داشته باشد. در این شیوه هیچ دردسری از جانب تولید و یا توزیع محتوا شامل حال شما نخواهد شد!

البته همزمان با افزایش محبوبیت و کاربرد تلگرام، ربات‌های تلگرامی هم افزایش پیدا کرده است، در صورتی که تمایل دارید مسابقه‌ای مانند مثال برگزار کنید، باید مراقب بات‌های بازدید و حتی فیک بودن کاربران نیز باشید.

نمونه فوق تنها یکی از چندین روش مختلف برای استفاده از قابلیت‌های مفید و جذاب کانال‌های تلگرام در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی است. خلاقیت شما می‌تواند روش‌های نامحدودی در استفاده از این پیام‌رسان و ابزارهای موجود در آن را در اختیارتان قرار دهد.

بیشتر بخوانید: مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی: ۸ قدم مهم تا رسیدن به موفقیت در بازاریابی

 

از قابلیت بات‌ها غافل نشوید!

برنامه‌ریزی و ایجاد یک بات یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که طراحی کمپین تبلیغاتی در تلگرام را بسیار هیجان‌انگیز و موفقیت‌آمیزتر می‌کند. بات‌های تلگرام قابلیت‌های بی‌نظیری را به شما ارائه می‌دهند. به عبارت دیگر با کمی دانش برنامه‌نویسی تقریباً می‌توانید هر ایده‌ای را به کمک یک بات تلگرامی پیاده‌سازی کنید. از ایده‌های ساده‌ای مانند ایجاد یک پوستر با تصویر و متن ارسالی توسط کاربر گرفته تا طراحی یک بازی هیجان‌انگیز و معمایی با جواب‌های مشخص، همگی از ویژگی‌های موثر بات‌های تلگرامی برای پیاده‌سازی یک کمپین تبلیغاتی در این پلتفرم هستند.

در حالت کلی، بات‌های تلگرام نیز در کنار کانال‌ها به عنوان یک ابزار قدرتمند در پیاده سازی موثرتر کمپین‌های تبلیغاتی در این پیام‌رسان به شمار می روند. در این میان همه چیز به ایده‌ها و میزان خلاقیت شما در استفاده از این ابزارها بستگی دارد.

 

کسب درآمد از تلگرام

نتیجه گیری

همان طور که اشاره کردیم، تلگرام یک پیام‌رسان بسیار محبوب و صد البته مفید و کاربردی است که ابزارهای خود را با سخاوت هرچه ‌تمام‌تر به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. در این مقاله سعی داشتیم تا نگاهی به پیش‌نیازها و نکات مهم در طراحی کمپین تبلیغاتی در تلگرام داشته باشیم. امیدواریم که با مطالعه این مقاله، نکات مفیدی در اختیار شما قرار گرفته باشد.

آیا تجربه راه‌اندازی یک کمپین در تلگرام را داشته‌اید؟ چه ایده‌های خلاقانه‌ای برای استفاده از ابزارهای موجود در این پیام‌رسان در ذهن دارید؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران شبتا در میان بگذارید.