روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر

روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر : معرفی ۷ راهکار ساده و کاربردی

اگر صاحب کسب‌­وکار هستید، بی­‌شک می‌­دانید که مشتریان برای بقای کسب­وکارتان یک عامل حیاتی محسوب می‌­شوند. پس مهم نیست که چقدر محصول‌تان خوب باشد، اگر نتوانید افرادی را قانع کنید که محصول شما را خریداری کنند، شما شکست خواهید خورد. امروزه دلیل شکست بسیاری از کسب­وکارها این است که نمی‌توانند مشتریان مناسب خود را پیدا و حفظ کنند. به نظر شما کم‌­هزینه‌­ترین و پربازده­‌ترین روش­ های جذب مشتری کدامند؟ بهترین روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر چیست؟

 

۷ راهکار ساده به عنوان روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر

۱- مشتری ایده‌آل ( مخاطب هدف ) خود را بشناسید.

اولین گام برای جذب مشتری و فروش بیشتر شناخت صحیح مشتری ایده­‌آل‌تان است. شناخت مشتری به شما کمک می­‌کند تا دقیق‌­تر از خواسته‌­های وی باخبر شوید. به بیان دیگر منظور از شناخت مشتری این است که بدانید چه چیزهایی به او حس خوشحالی، ناراحتی، هیجان و … می‌­دهد. در صورت شناخت صحیح مشتری است که می‌­توانید او را تحت تاثیر قرار داده و برای خرید محصول یا خدمت‌تان قانع‌­‌اش کنید.

در زیر چند نمونه سوال که به شما در شناخت مخاطب‌تان کمک خواهد کرد، آورده شده است:

  • مخاطب هدف شما در چه سنی است؟
  • جنسیت وی چیست؟
  • علاقه­‌مندی­‌هایش چه چیزهایی هستند؟
  • سطح تحصیلات وی چقدر است؟

سوالاتی از این قبیل که با دقت خاص خودتان طراحی شوند، می‌­توانند شما را بیشتر با علاقه‌­ها و خصوصیات مشتری ایده‌­آل‌تان آشنا کنند.

 

۲- بدانید که مشتریان‌تان کجا حضور بیشتری دارند.

شناخت محیط­ه‌ایی که مشتری شما در آنها بیشتر حضور دارد، به شما این امکان را می‌­دهد تا بیشتر در معرض دید او واقع شود و لذا راحت‌­تر بتوانید مشتری­‌های بیشتری را جذب کنید. به عنوان مثال بعضی از مخاطبان هدف در صفحات اجتماعی و بعضی دیگر در مکان های عمومی بیشتر حضور دارند هستند. تشخیص اینکه مشتریان شما در کجاها حضور داشته و با هر کدام از آنها چگونه باید ارتباط بگیرید، می‌تواند به شما در جذب بیشتر مشتری کمک کند.

 

۳- به مشکلات و سوالات مشتریان خود پاسخ دهید.

یافتن راه­حل برای مشکلات و ارائه ارزش توسط محصول یا خدمت پیشنهادی­تان یکی از مواردی است که باعث جذب مشتری بیشتر می‌­شود. اگر مشتری شما حس کند که شما واقعاً برای برطرف کردن مشکل وی راه­‌حلی دارید، برای خرید و استفاده از محصول سریع‌­تر قانع خواهد شد. به مشتریان خود نشان دهید که درک درستی از مشکل‌شان دارید. با بیان کامل راه‌­حل پیشنهادی خود آنها را قانع کنید که همکاری با شما به نفع‌شان است. یادتان باشد خرید فقط در صورتی انجام می­‌گیرد که مشتری مطمئن شود محصول یا خدمت شما برای وی ارزشی فراهم می­کند و گره‌­ای از کار او می‌­گشاید. پس اگر می‌­خواهید برای محصول خود مشتری جذب کنید، بهتر است در مورد مزایا و نتیجه‌­ای که داشتن این محصول برای وی به همراه دارد، صحبت کنید. فراموش نکنید که اگر محصول یا خدمت شما مشکلی را حل نکند، خریدار نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ۵ ویژگی شخصیتی یک متخصص فروش موفق

 

۴- خوشحالی و رضایت مشتریان فعلی خود را جدی بگیرید.

این روزها که بازار تبلیغات بسیار داغ‌­تر از قبل است، بهتر است بدانید که تبلیغات دهان به دهان یکی از موثرترین شیوه­‌های جذب مشتری است. این نوع تبلیغ همان‌طور که از نامش پیدا است، از طریق مشتریان فعلی شما و با بیان رضایت خود به اطرافیان‌شان صورت م‌ی­گیرد. اگر شما بتوانید از این طریق مشتری جذب کنید مطمئن باشید که در یکی از بهترین و کم­‌هزینه‌­ترین روش‌­های تبلیغاتی موفق بوده‌­اید. برای داشتن تبلیغات دهان به دهان، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مشتریان خود را خشنود و راضی نگه دارید. به آنها بگویید که چقدر از اینکه می‌­توانید در رفع مشکل و راحتی بیشتر در زندگی‌شان نقش داشته باشید، خوشحال هستید. هرگز فراموش نکنید که برای جلب رضایت مشتری، شما نه تنها باید محصولی مطابق با نیازهای وی تولید کنید، بلکه باید رفتاری مناسب و دوستانه با او داشته باشید. مشتری شما باید خود را با شما در یک طرف ببیند و از موفقیت شما احساس رضایت و خشنودی کند.

البته به این مساله نیز توجه کنید که برای تبلیغ دهان به دهان گاهی نیاز است که شما خود مشتریان‌تان را تشویق و ترغیب کنید. به عنوان مثال برگزاری مسابقات با عنوان معرفی محصولات شما در شبکه­‌های اجتماعی، یکی از این روش­‌ها است.

۵- معجزه‌ی (( رایگان)) را دست کم نگیرید.

بسیاری از مشتریان علاقه­ زیادی به کلمه‌­ی (( رایگان)) دارند. اینکه بخشی از محصولات و خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار مشتریان خود قرار دهید مزایای متفاوتی دارد. این کار در وهله اول باعث می­‌شود تا مشتریان جدیدی که می­‌خواهید جذب کنید، با کیفیت محصولات‌تان آشنا شده و برای خرید راحت‌­تر قانع شوند. هم‌چنین ارائه رایگان بخشی از محصولات و یا خدمات باعث می­‌شود تا یک تبلیغ مثبت و تاثیرگذار برای ترغیب مشتریان جهت خرید دوباره­‌­ی محصول‌تان فراهم کنید.

 

راه های جذب مشتری

۶- از کمک بی­‌منت شبکه­‌های اجتماعی استفاده کنید.

یکی از بهترین روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. شبکه­‌های اجتماعی نقش بزرگی در برقراری ارتباط با مخاطبان، جذب و حفظ مشتری ایفا می­کنند. پیدا کردن مخاطبان هدف در شبکه‌­های اجتماعی و برقراری ارتباط با آن­ها یکی از موثرترین روش­‌های جذب مشتری جدید است. در حال حاضر در سراسر دنیا شبکه­‌های اجتماعی متفاوتی وجود دارند که از میان آنها اینستاگرام و تلگرام در ایران دارای محبوبیت بیشتری هستند. علاوه بر این که شبکه­‌های اجتماعی نقش بزرگی در سوق مشتری به خرید محصول ایفا می­‌کنند، داشتن ارتباط صمیمانه و مستقیم با مشتریان‌تان در شبکه­‌های اجتماعی اعتماد و وفاداری مشتریان فعلی را نیز به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ۵ مرحله تا تبدیل شدن به یک فروشنده‌ی خوب

۷- بی‌­اعتمادی مشتری هنگام خرید را از بین ببرید.

یکی از مسائلی که بسیار اتفاق می‌­افتد این است که مشتری هنگام خرید سوالاتی می­‌پرسد و یا نظراتی می‌­دهد که ممکن است باعث تغییر رفتار شما شود. شما در برابر جملاتی مانند: (( این جنس بسیار گران است.)) نباید عصبی و یا دلسرد ­شوید. برای حل این مساله اول از همه بهتر است همیشه یادتان باشد که بی‌­اعتمادی مشتری نسبت به محصول است و او با فروشنده­‌ی محصول مشکل شخصی ندارد. بهترین کار این است که در جواب وی تلاش کنید تا با پاسخ‌­های اساسی و منطقی، بی­‌اعتمادی او را کاهش دهید.

 

جذب مشتری

در یک کلام مشتریان خود را به خوبی بشناسید و خدمات با کیفیت ارائه دهید.

شما می‌توانید با به کارگیری این ۷ گام ساده و کاربردی که به عنوان بهترین روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر شناخته می‌شود، تبلیغات موثر و مفیدی برای کسب‌وکار خود داشته باشید، مشتریان هدف بیشتری را جذب کرده و فروش‌تان را افزایش دهید.

شما چه راه‌های دیگری را به عنوان روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر کسب‌وکارتان می‌شناسید؟ به نظر شما روش برای کسب‌وکار شما مناسب است؟