تقویت مهارت فروش

۱۰ نکته کاربردی برای تقویت مهارت فروش و تبدیل شدن به یک فروشنده حرفه‌ای

حرفه فروش همواره با سرعت بالایی در حال حرکت و پیشروی است. تا چشم به هم بزنید، فروشندگان جدیدی در صنعت شما ظاهر شده‌اند و در حال رقابت با شما هستند. در نتیجه یک لحظه غفلت می‌تواند شما را به صورت کامل از میدان به در کند. به طوری که برای جبران این خسارت نیاز باشد تا هفته‌ها و ماه‌ها تلاش کنید. اما اگر ترجیح می‌دهید که در این کارزار عقب نمانده و از میدان به در نشوید، باید مهارت فروش خود را تقویت کنید. در این مطلب قصد داریم تا به ۱۰ نکته مهم برای افزایش مهارت‌های فروش بپردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: هشت مفهوم فروش که شما را از سطح مبتدی بالاتر می‌آورند

۱۰ نکته برای تقویت مهارت فروش

مهم نیست که در چه صنعتی فعالیت دارید. تکنیک‌های فروشی که ۵۰ سال پیش نتیجه بخش بودند، ممکن است امروز کاملاً بی‌اثر باشند. همچنین با توجه به شرایط کنونی و سرعت ورود رقبا به بازار، فرصت چندانی برای آزمایش و خطا نیز باقی نمی‌ماند. اینجا است که تقویت مهارت فروش می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها و ماندگاری شما در ذهن مشتریان شود. برای تقویت این مهارت، می‌توانید مراحل زیر را طی کنید.

 

افزایش فروش

۱- مأموریت و رسالت خود را مشخص کنید.

برای این کار بهتر است ابتدا درک درستی از بازار کسب‌و‌کار خود داشته باشید. شما در انجام چه کاری بهتر از دیگران هستید؟ چه کسانی به شما احتیاج دارند؟ چگونه می‌توانید به چشم‌اندازهای خود دست یابید؟ مشتریان حاضرند تا چه میزانی برای بهره‌مندی از خدمات شما پول پرداخت کنند؟ اگر جواب مشخص و واضحی برای این سوالات ندارید، پیش از هر چیزی بهتر است تا بینش خود را روشن کرده و رسالت خود را مشخص کنید.

۲- رسالت خودتان را به اهداف کوچک‌تری تقسیم کنید.

در این مرحله لازم است تا اهداف کوتاه‌مدتی برای خود ایجاد کنید. تعداد تماس‌های برقرار شده در یک روز، پیشنهادهای ارائه شده در هر ماه، تعداد مراجعه‌کنندگان و بسیاری از اهداف کوتاه‌مدت دیگر می‌تواند در این قسمت جای بگیرد. همچنین باید عوامل دیگری همچون تعداد فروش در هر ماه، سود در فروش و سایر عوامل مشابه که قابل سنجش و اندازه‌گیری هستند، به صورت مکتوب نوشته شوند. نوشتن و پیگیری اهداف می‌تواند توجه شما را در طول مسیر حفظ کرده و به عملکرد شما انرژی ببخشد.

۳- به مشتریان خود نیاز بفروشید.

گاهی اوقات لازم است تا برای افزایش فروش، در مشتریان خود ایجاد نیاز کنید. به عبارت دیگر مشتریان شما باید کاملاً برای خرید محصول‌تان متقاعد شوند. برای این کار می‌توانید بر روی ویژگی‌هایی از محصول خود تأکید کنید که باعث کاهش هزینه‌های مشتریان و یا رفع یکی از چالش‌های آنها خواهد شد. گاهی اوقات لازم است تا نحوه این ایجاد نیاز را تغییر دهید. برای مثال اگر وظیفه شما فروش لباس‌های پشمی باشد، ممکن است گاهی لازم باشد تا بر روی ویژگی‌های ظاهری و زیبایی آن تکیه کرده و گاهی اوقات دوام و ماندگاری این جنس را در چشم مخاطبان بزرگ‌تر کنید. ایجاد نیاز یک مهارت فروش ضروری است که باید آن را تقویت کرد.

۴- توجه مخاطبان را در دست داشته باشید.

برای تقویت مهارت فروش لازم است تا مخاطبان همواره متوجه حضور شما باشند. این کار می‌تواند از طریق برقراری ارتباط با مشتریان، ارائه خدمات، راه‌اندازی کمپین و هر طریق دیگری صورت بگیرد. توجه کنید که این جلب توجه نباید از حد مناسب عبور کرده و باعث رنجیده شدن خاطر مخاطبان‌تان شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با وظایف مدیریت بازاریابی: همه چیز در فروش محصولات خلاصه نمی‌شود!

۵- فروش خود را هدفمند کنید.

شما باید همواره بدانید که چه اقدامی لازم بوده و انجام آن چه دلیلی دارد. چه کسانی اولین مخاطبان هدف شما هستند؟ چرا این افراد را انتخاب کرده‌اید؟ قصد گفتن چه چیزی به این مخاطبان را دارید و چرا؟ پیشنهاد شما برای آنها چیست؟ چه زمانی قصد ارائه محصول مورد نظر خود را دارید؟ با پاسخگویی به این سوالات می‌توانید فروش خود را کاملاً هدفمند و موثر کنید.

 

۶- بپرسید، گوش کرده و سپس عمل کنید.

این ۳ فعل بهتر از هر چیزی مهارت فروش را معنا می‌کنند. سوالات شما باید خلاقانه، برنامه‌ریزی شده، مرتبط و مستقیم باشند. از طرف دیگر مهارت گوش دادن هنری است که هر فروشنده‌ای باید آن را در خود تقویت کند. در نهایت شما باید پاسخ و عملی از خود به نمایش بگذارید که نشان از گوش دادن شما به سخنان مشتریان و توجه به نیاز آن‌ها داشته باشد.

۷- مسئولیت پذیر باشید.

مدیران و کارمندان بخش فروش وظیفه سنگینی در خصوص مسئولیت‌پذیری دارند. در صورتی که هر یک از محصولات و خدمات ارائه شده توسط شما به هر دلیلی نتواند رضایت مشتریان را برقرار سازد، باید در کمال مسئولیت پذیری از مخاطبان خود عذرخواهی کرده و سریعاً موارد گزارش شده را به سایر بخش‌ها انتقال دهید.

۸- بر روی اصول و مبانی مهارت فروش کار کنید.

حتی بهترین افراد نیز جای پیشرفت و بهبود دارند. برای تقویم مهارت فروش خود می‌توانید بر روی مبانی فروش و بازاریابی کار و تحقیق کنید. هر روز متدهای جدیدی در این مورد ارائه می‌شوند که آشنایی با آنها برای یک مسئول فروش خالی از لطف نیست. از سمت دیگر پیشرفت‌های فناوری و یافته‌های جدید علوم اعصاب در مورد نحوه انتخاب و تصمیم‌گیری مشتریان می‌تواند یاری رسان شما در این مسیر باشد.

۹- نگرش خود را بسط دهید.

نگرش هر شخصی قابل کنترل و تغییر است. در نتیجه می‌توانید به سادگی هر باوری که موفقیت و توانایی‌های شما را محدود می‌کند را از ذهن خود حذف کنید. با کنترل نگرش‌ها و حرکت به سمت دید مثبت و پویا می‌توانید بهره‌وری خود را به طرز چشم‌گیری افزایش دهید. برای این کار بهتر است نگرش‌های مثبت و منفی خود را شناسایی کرده و مورد ارزیابی قرار دهید. سپس می‌توانید در مورد تغییر و یا حفظ آنها تصمیم‌گیری کنید.

۱۰- زمان مفید خود را افزایش دهید.

آخرین موردی که به تقویت مهارت فروش مربوط می‌شود، تقویت زمان مفید فعالیت است. اگر قصد دارید تا بهره‌وری شما از زمان روزانه افزایش یابد، باید ضرورت هر فعالیت و مدت زمانی که صرف آن می‌کنید را به خوبی محاسبه کنید. با حذف کارهای اضافی و کم اهمیت، فضای لازم برای فعالیت‌های مفید باز خواهد شد. به این نکته توجه کنید که اگر هر روز تنها یک ساعت به زمان مفید خود بیافزایید، در انتهای سال مجموعاً ۶ هفته مفید بیشتر را برای خود ایجاد کرده‌اید!

نظر و تجربه شما در مورد اخذ تجربه و مهارت فروش چیست؟ به نظر شما بهترین منبع برای یادگیری مهارت‌های مربوط به فروش وبازارش چیست؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

با اقتباس از وب‌سایت sellingpower