بازاریابی دیجیتال چیست

بازاریابی دیجیتالی چیست و معرفی ۱۰ نوع برتر بازاریابی دیجیتال برای تبلیغ کسب و کار آنلاین

اغلب مردم حجم زیادی از وقت‌شان را در فضاهای دیجیتال می‌گذرانند، از این رو بازاریابی دیجیتال تبدیل به یکی از ارزشمندترین ابزارها برای دستیابی به مشتریان به روشی موثر تبدیل شده‌است. کاربران هدف در بازاریابی دیجیتال تمام استفاده‌کنندگان لوازم الکترونیکی از رایانه‌ها گرفته تا تلفن‌های هوشمند، هستند. برای تبلیغ موفق‌ یک کسب و کار آنلاین و درگیرکردن مخاطب، شما باید در وهله اول بدانید که بازاریابی دیجیتالی چیست و سپس از انواع مختلف بازاریابی دیجیتال استفاده کنید.

بازاریابی دیجیتال چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی دیجیتالی شامل تمام تلاش‌های بازاریابی است که از طریق دستگاه‌های الکترونیکی و یا اینترنت انجام می‌شود. انواع شرکت‌ها با استفاده از کانال‌های دیجیتالی مختلف مانند موتورهای جستجوگر، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و وب سایت‌های خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و همین‌طور مشتریان آینده‌ی خود استفاده می کنند.

۱۰ نوع برتر بازاریابی دیجیتال چیست ؟

در حالت ایده‌آل، شما باید ترکیب مختلفی از بازاریابی دیجیتال را استفاده کنید تا از طریق کانال‌های مختلف به مخاطبان خود برسید. در این مقاله، پرتکرارترین ابزار بازاریابی دیجیتال در زمان خودمان را جمع‌آوری شده است.

  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • بازاریابی موتور جستجو (SEM)
  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM)
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی ایمیلی
  • تبلیغات آنلاین
  • بازاریابی صفحه فرود
  • بازاریابی گوشی‌های هوشمند
  • بازاریابی وابسته
  • بازاریابی ویروسی
دیجیتال مارکتینگ چیست
معرفی ۱۰ کتاب دیجیتال مارکتینگ برای مبتدیان

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

وقتی افراد به انواع مختلف بازاریابی دیجیتال فکر می‌کنند، احتمالاً اولین چیزی است که به ذهن‌شان می‌رسد، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است. کسب و کار‌های آنلاین اساساً به لطف گوگل، بینگ، یاهو و سایر موتورهای جستجو زندگی می‌کنند. اگر به درستی با SEO کار می‌کنید، می‌توانید ترافیک ارگانیک قابل توجهی را به یک وب‌سایت جذب کنید. هدف سئو بهینه سازی مطالب به شکلی است که باعث می‌شود در اولین نتایج در صفحه موتور جسنجو (SERP) ظاهر شود.

‌روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای رتبه‌بندی بالا در SERP استفاده کنید، مانند ساختن ترکیبی از لینک‌های ورودی و خروجی یا بهینه سازی محتوا برای کلمات کلیدی خاص. احتمالاً سخت‌ترین کار در مورد سئو این است که دائماً تغییرات الگوریتم‌های موتور جستجو را دنبال کنید و استراتژی و روش‌های خود را بر این اساس به ‌روز کنید. SEO برای هر وب‌سایت ضروری است، زیرا این روزها هر کسب و کار محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه می‌کند. بنابراین بدون سئو، اساساً رقابت در بازار غیر ممکن است.

این روزها، اگر بخواهید واجد شرایط رهبری در حوزه بازاریابی دیجیتالی باشید، صرف داشتن وب‌سایت کافی نیست. شما نیاز دارید تا شناخت کافی از بازاریابی دیجیتالی داشته باشید و بدانید که بازاریابی دیجیتال چیست و با انواع مختلف پلتفرم‌های مختلف بازاریابی دیجیتال آشنا شوید.

بازاریابی موتور جستجو (SEM)

سئو تنها راه افزایش ترافیک ورودی سایت از طریق موتورهای جستجو نیست. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) امکان تبلیغ یک محصول در موتورهای جستجو را ممکن می‌سازد و آن را در بین نتایج جستجو پولی قرار می‌دهد. موتورهای جستجو معمولاً نتایجی که برای تبلیغ به گوگل هزینه پرداخت کرده‌اند را بالاتر از نتایج ارگانیک در SERP نمایش می‌دهد. آنها تقریباً با تفاوت‌های جزئی در ظاهر شبیه به نتایج ارگانیک به‌ نظر می‌رسند، به عنوان مثال، Google برچسب کوچک “Ad” به معنای تبلیغ را در کنار URL این وب‌سایت‌ها نشان می‌دهد. در تصویر زیر، می‌توانید نتایج جستجو برای میزبانی وب را مشاهده کنید:

بهینه سازی موتورهای جستجوگر

متداول‌ترین سرویس‌های جستجو که هزینه‌ای را برای تبلیغات دریافت می‌کنند Google AdWords و Bng Ads هستند. آنها به شما امکان می‌دهند فضای تبلیغ را بر اساس کلمات کلیدی هدف، مکان، ویژگی‌های جمعیتی بیننده و سایر داده‌ها خریداری کنید. در واقع، بازاریابی موتورهای جستجو روشی بسیار موثر است، زیرا موتورهای جستجو تبلیغ شما را فقط به مخاطب هدف‌تان نشان می‌دهد. در بیشتر موارد، شما نیاز دارید برای نتایج SEM مطابق با مدل پرداخت به ازای هر کلیک، هزینه پرداخت کنید، به این معنی که فقط وقتی شخصی بر روی تبلیغ شما کلیک می‌کند، هزینه پرداخت می‌کنید.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM)

بدون شک، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی ملکه محتوای دیجیتالی قرن بیست و یکم است. این یکی از با اهمیت‌ترین انواع دیجیتال مارکتینگ است که شما باید روی آن متمرکز شوید (مخصوصاً اگر بخواهید یک تجارت B2C را ارتقاع دهید. رسانه‌های اجتماعی صرفاً یک کانال بازاریابی نیستند بلکه راهی برای ایجاد ارتباط با دوستان و خانواده، جدیدترین اخبار و دنبال کردن مباحث مورد علاقه خود هستند. تعداد زیادی پلتفرم رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید، مانند Twitter، Facebook، Instagram، Linkedin و بسیاری دیگر. شما باید پلتفرمی را پیدا کنید که در آن جامعه‌ی هدف را قرار داده‌اید و کسب و کارها را در آنجا ارتقاء می‌دهید.

به اشتراک گذاری محتوای با کیفیت در رسانه‌های اجتماعی روشی عالی برای درگیر کردن مخاطبان و قرار دادن برند به عنوان یک قدرت در جامعه هدف‌تان است. هم‌چنین مهم است که دکمه‌های به اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی را در زیر صفحه وبلاگ و مطالب قرار دهید تا بازدیدکنندگان بتوانند در شبکه‌ی خود به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، همه‌ی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغات ارگانیک و پولی راه‌حل‌های مختلفی ارائه می‌دهند. تبلیغات پرداختی در توییتر و فیس‌بوک و اینستاگرام از راه‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. هم‌چنین شما می‌توانید از هشتگ‌های مربوط استفاده کنید و اینفلوئنسرمارکتینگ یکی از محبوب‌ترین و پر کاربردترین روش‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی نوع دیگری از بازاریابی دیجیتال است که می‌توانید برای ارتقاء کسب و کار آنلاین بکار بگیرید. در حقیقت، بازاریابی محتوا یک روش غیر مستقیم برای بازاریابی است، زیرا مطالبی را منتشر می‌کنید که مخاطب هنگام مرور وب به طور طبیعی پیدا می‌کند. هدف اصلی بازاریابی محتوایی این است که مخاطبان با خواندن و به اشتراک گذاری و اظهار نظر درباره آن ارتباط برقرار کنند. شما می‌توانید از آن به همراه سایر انواع بازاریابی دیجیتال مانند SEO یا SEM نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید برای دستیابی به نتیجه مطلوب  محتوا را حول و حوش کلمات کلیدی هدفمند بسازید.

هم‌چنین محتوای با کیفیت بالا به شما امکان می‌دهد مخاطبان را در مورد تخصص کسب و کارتان در یک طبقه خاص ترغیب کنید. جلب اعتماد مشتریان یکی از مهم‌ترین اهداف بلندمدت بازاریابی دیجیتال است. شما می‌توانید مطالب قابل اشتراک را به صورت پست‌های وبلاگ، روزنامه‌های سفید، گزارش‌ها یا وبینارها یا توسط وبلاگ‌های مهمان در نشریات محبوب همان طبقه طبقه منتشر کنید.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی نوع دیگری از تعامل است، شما با مشتریان‌تان در صندوق پستی خود ارتباط برقرار می‌کنید. اگرچه بازاریابی ایمیلی یکی از قدیمی‌ترین انواع بازاریابی دیجیتال است، اما هم‌چنان بسیار موفق عمل می‌کند. این یک روش عالی برای افزایش وفاداری و افزایش فروش به مشتریان فعلی برند است. بر اساس آخرین گزارش گروه آماری تحقیقات بازار (۲۰۱۷-۲۰۲۱)، تعداد ایمیل‌های ارسال و دریافت‌شده در طول روز توسط کسب و کارها، با میانگین ۴.۴% همچنان در حال رشد است

روش‌های مختلفی وجود دارد که از طریق بازاریابی ایمیلی می‌توانید به مشتریان دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این با ایجاد کمپین‌های خبرنامه، می‌توانید برای آنها ایمیل‌های تایید، ایمیل‌های تشکرآمیز و اعلان‌های در مورد به‌روز رسانی محصول ارسال کنید. اگر یکی از مشاغل محلی را تبلیغ می‌کنید، دعوت‌نامه‌های رویداد نیز راهی عالی برای درگیر کردن مخاطبان محلی است. این روزها ابزارهای بسیار جذابی وجود دارد که می‌توانید برای اجرای کمپین‌های حرفه‌ای استفاده کنید، از سیستم‌عامل‌های اتوماسیون بازاریابی مانند MailChimp گرفته تا افزونه‌های خبرنامه برای سیستم عامل‌های مدیریت محتوایی محبوب مانند وردپرس.

تبلیغات آنلاین

بازاریابان دیجیتال از همان روزهای اول وب از تبلیغات آنلاین استفاده می‌کنند. نمایش بنرها یا تبلیغات در وب‌سایت‌های دیگر متعلق به همان بازار هدف معمولی‌ترین شکل تبلیغات آنلاین است. می‌توانید از سیستم‌عامل‌های آنلاین مانند Google AdSende استفاده کنید، که به شما این امکان را می‌دهد به صورت خودکار تبلیغات را در سایر سایت‌های ارائه دهید. شبکه‌های تبلیغاتی معمولاً به شما امکان می‌دهند پارامترهای سایت‌هایی که تبلیغات شما در آنها بر اساس کلمه کلیدی، مکان، جمعیت‌شناختی مخاطبان و داده‌های دیگر ظاهر می‌شوند را پیکربندی کنید.

مجلات بزرگ آنلاین غالباً دارای بخش‌های تبلیغاتی مخصوص به خود هستند. بنابراین، تماس با آنها می‌تواند یک راه‌حل خوب برای ارتباط با آنها و خرید فضای تبلیغاتی در وب‌سایت آنها باشد.

بازاریابی دیجیتالی

بازاریابی صفحه فرود

صفحات فرود هدفمند می‌توانند با سایر انواع بازاریابی دیجیتال عالی کار کند و نرخ تبدیل را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. به طور کلی، یک صفحه فرود، هر صفحه وب است که بازدیدکنندگان در هنگام رسیدن به یک وب‌سایت، ابتدا از آن بازدید می‌کنند. بر این اساس، صفحات اصلی اغلب به عنوان صفحات فرود نیز عمل می‌کنند. با این حال، بسیاری از برندها برای کمپین‌های بازاریابی خود، صفحات فرود خاصی را ایجاد می‌کنند.

بازاریابان دیجیتال صفحات فرود را به بنرهای تبلیغاتی لینک می‌کنند که در وب‌سایت‌های دیگر نمایش داده‌ می‌شوند. بنابراین، هنگامی که کاربران روی یک تبلیغ کلیک می‌کنند، مستقیماً به صفحه فرود که برای یک کمپین بازاریابی خاص طراحی شده، هدایت می‌شوند. ترفند‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد یک صفحه فرود مبدل استفاده کنید، مانند: عناوین چشم‌نواز، طراحی خوب برای کاربران موبایل و دکمه‌های فراخوانی خوب، استفاده کنید. در زیر می‌توانید صفحه فرود برنامه پیام‌رسان Slack را مشاهده کنید که در آن می‌توانید تمام عناصر لازم یک صفحه فرود خوب را مشاهده کنید:

بازاریابی صفحه فرود

بازاریابی گوشی‌های هوشمند

مردم از گوشی‌های هوشمندشان تمام وقت استفاده می‌کنند، به همین دلیل این روزها بازاریابی تلفن‌های هوشمند نیز از مهم‌ترین انواع بازاریابی دیجیتال است. این امر به ویژه موقعی که مخاطبان هدف شما نسل جوان باشند، بسیار صادق است. در حقیقت، شما گزینه‌های بسیاری برای دسترسی به چشم‌انداز خود از طریق تلفن‌های هوشمند دارید. طبق گزارشات اخیر ارائه شده توسط ارتباط تجاری Esendex، متوسط بازشدن پیام‌های متنی در سال ۲۰۱۸ معادل ۹۴ درصد بوده است. در نتیجه، بازاریابی تلفن‌های هوشمند فرصتی باورنکردنی برای ارتقاء کسب و کار آنلاین است.

علاوه بر ارسال پیام‌های متنی به مشترکین، می‌توانید با ارائه برنامه‌های رایگان تلفن همراه برای دستگاه‌های با سیستم‌عامل اندروید و IOS، مخاطبان خود را نیز درگیر کنید. شما می‌توانید اقدامات خاصی را انجام دهید که باعث افزایش بازدید سایت‌تان می‌شود. به عنوان مثال، می‌توانید هنگامی که محتوای جدیدی در وب‌سایت‌تان قرار می‌دهید، از طریق اعلان‌هایی بر روی گوشی‌های هوشمند مخاطبان‌تان این موضوع را به آنها اطلاع دهید. سیستم‌عامل‌های پیام‌رسان محبوب مانند مسنجر و تلگرام به شما امکان می‌دهند تا ربات‌های بازاریابی ایجاد کنید که با استفاده از آنها می‌توانید مشتری‌های جدید را به روشی ارگانیک (انسان محور) به ‌دست آورید.

بازاریابی وابسته یا Affiliate Marketing

شما می‌توانید با استفاده از بازاریابی وابسته، در هزینه‌های بازاریابی و امور محوله به بخش بازاریابی صرفه جویی کنید. قراردادهای بازاریابی وابسته بدین گونه است که شما یک قرارداد با شرکت طرف قرارداد می‌بندید و مشتری فقط مبلغ تبلیغ آن را پرداخت می‌کند.

بازاریابان وابسته، کلیه‌ی فعالیت‌های مربوط به بازاریابی را از محل نصب بنر تا صفحه‌های فرود را انجام می‌دهند. احتمالاً بهترین چیز در مورد بازاریابی شرکت‌های وابسته این است که هیچ هزینه‌ی از پیش تعیین شده‌ای ندارند و می‌توانید در مورد شرایط و نرخ‌هایی که به شرکت‌های وابسته می‌پردازید تصمیم بگیرید.

احتمالاً قابل قبول‌ترین برنامه وابسته آنلاین، شرکت آمازون است که به هر کسی امکان می‌دهد محصولات آمازون را تبلیغ کند و پس از معاملات، یک کمیسیون دریافت کند. کسب و کارهای کوچک‌تر هم‌چنین می‌توانند از برنامه‌های وابسته استفاده کنند- این یک نوع بازاریابی دیجیتال به ویژه در بخش فناوری است. با این حال شما فقط باید یک برنامه وابسته را شروع کنید، اگر وسیله‌ای برای نظارت صحیح و آموزش دارید.

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی از تمام انواع بازاریابی دیجیتال ذکر شده در این مقاله استفاده می‌کند. ماهیت بازاریابی ویروسی ایجاد یک پست، ویدیو، یادداشت یا نوع دیگری از محتوای کوتاه است که مانند ویروس در وب پخش می‌شود. برای ایجاد یک کمپین موفقیت آمیز در بازاریابی ویروسی، شما باید در یک بازه زمانی کوتاه یک محتوا را در چندین کانال مانند یوتیوب، توییتر، پست‌های وبلاگ، خبرنامه‌ها تبلیغ کنید.

نتیجه‌گیری

براب رسیدن به بهترین نتایج کسب و کارتان، ابتدا با مفاهیم بازاریابی دیجیتالی آشنا شوید و بدانید که بازاریابی دیجیتال چیست و ترکیب کدام ابزارها برای شما مناسب است، ابزارهایی مانند بهینه سازی موتور جستجو و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، در حالی که سایرانوع بازاریابی دیجیتال به این صنعت بستگی دارند. هنگامی که انواع بازاریابی دیجیتال را برنامه‌ریزی می‌کنید، فقط به بخش نرم‌افزاری آن توجه نکنید، بلکه به سخت‌افزار نیز فکر کنید. اگر مخاطبان مورد نظر شما از یک وسیله و یک ابزار خاصی استفاده می‌کنید، شما باید به آن وسیله و ابزار فکر کنید. هم‌چنین سعی کنید تا تمام بازخوردها را از مشتریان خود به بهترین نحو دریافت کنید، زیرا بهترین راه برای اعتمادسازی و تعامل با مشتریان، دریافت بازخورد مشتریان است.

به نظر شما بهترین کانال بازاریابی دیجیتال چیست و چرا این کانال را انتخاب می‌کنید؟