ایده های خلاقانه کسب و کار

ایده های خلاقانه‌ای که می‌توان در ایران راه‌اندازی کرد.

شاید شما هم جزء آن دسته از کسانی باشید که رویای راه‌اندازی یک ایده‌ خلاقانه کسب و کار را در ذهن دارند اما تصور می‌کنند که هیچ ایده‌ ارزشمند و قابل توجهی به ذهنشان خطور نمی‌کند. نیازی نیست که کار خارق‌العاده‌ای انجام دهید تا ایده های خلاقانه کسب و کار به ذهن‌تان برسد، اتفاقا برای افراد علاقمند مجموعه بزرگی از ایده‌ها، فارغ از سطح تجربه آنها وجود دارد. ایده‌های خلاقانه‌ای که هر کسی می‌تواند از آن‌ها برای توسعه کسب و کار خود استفاده کند. یک دسته از این ایده های خلاقانه کسب و کار که از دهه ۱۹۷۰ علاقه زیادی به خود جلب کردن، خدمات و محصولات عصر جدید هستند. عبارت عصر جدید شامل روش‌های جایگزین برای فرهنگ سنتی غرب، معنویت، عرفان و دفاع از محیط زیست است. نمونه‌هایی از این‌گونه ایده‌ها در زیر آمده است.

مهم‌ترین ایده های خلاقانه کسب و کار

سالن‌های یوگا

از مهم‌ترین ایده های خلاقانه کسب و کار می‌توان به سالن‌های یوگا اشاره کرد. هر چه مردم به دنبال تغییر سبک زندگی خود برای حل مشکل افزایش وزن و رفع دردهای جسمی و روحی خود در زندگی‌شان هستند، محبوبیت یوگا روز به روز در حال افزایش است. طبق مطالعات آمریکایی یوگا که در سال ۲۰۱۶ توسط مجله یوگا انجام شده است، نشان داده است که ۳۶ میلیون آمریکایی در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند. این رقم نسبت به سال ۲۰۱۲ که ۲۰.۴ نفر بود، افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است.

راه‌های زیادی برای فعالیت در کسب و کارهای مربوط به یوگا وجود دارد: تبدیل به یک مربی شدن، فروش تجهیزات و پوشاک یوگا و افتتاح باشگاه یوگای خودتان.

ایده خلاقانه کسب و کار

ایده‌های جدید کارآفرینی

خانه‌های کوچک

گاهی اوقات یک عمارت ۱۰ هزار متر مربعی یک خانه رویایی نیست. بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان به دنبال خانه‌های نقلی بر روی چهار چرخ هستند. چرا؟ زیرا این امر به آن‌ها امکان این را می‌دهد تا بدون نیاز داشتن به اتاق‌های گران قیمت هتل‌ها به سراسر کشور سفر کنند. حتی با داشتن امکانات کامل، هزینه آن‌ها بسیار کم‌تر از خانه‌هایی با اندازه نرمال است. خانه‌های نقلی Tumbleweed با قیمت حدود ۱۰ هزار دلار شروع می‌شوند. این خانه‌ها ظاهر جذابی داشته و کاملاً قابلیت شخصی سازی دارند. برخی از این خانه‌ها حتی حوضچه‌های کوچکی هم دارند.

خانه‌های نقلی با استقبال بسیار زیادی در کشورهای دیگر مواجه شده است و شاید تصور کنید که امکان فعالیت این گونه خانه‌های نقلی در ایران میسر نباشد ولی این نکته را مد نظر داشته باشید که فضای کسب و کار فعلی ایران و مشکلات اقتصادی که افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، سبب شده است تا افراد به سوی برخی از تکنولوژی و کسب و کارهای جدید تمایل پیدا کنند. مانند کافی شاپ و قهوه فروش‌هایی که داخل یک ون هستند و با استقبال خوبی از سوی مصرف کنندگان مواجه شده است.

خانه‌های نقلی تنها منحصر به تبلیغات در تلویزیون نیستند، بلکه آن‌ها یک حرکت واقعی و یک ایده بسیار خوب برای کسب و کار هستند. با وجود اینکه تعدادی از شرکت‌ها هم اکنون این خانه‌ها را ارائه می‌کنند، این شرکت‌ها از طیف گسترده ای از امکانات استفاده نمی‌کنند. تعداد کمی از خانه‌های نقلی به زیبایی تزئین شده‌اند و حتی تعداد کم تری برای نگه داری حیوانات خانگی آماده سازی شده‌اند.

نرم‌افزار سلامتی

یکی دیگر از محبوب‌ترین ایده های خلاقانه کسب و کار مربوط به نرم‌افزارهای سلامتی است. امروزه فضای سلامتی و تندرستی در زمینه‌های مختلف در حال گسترش است و هر کدنویس (یا هر کسی با یک ایده بزرگ و با توانایی ساخت یک تیم خوب) با یک نرم افزار ابتکاری که به کاهش استرس مردم کمک می‌کند، می‌تواند موفقیت بزرگی را کسب کند. در یکی از مصاحبه‌های صاحبان یک نرم افزار مدیتیشن به نام Simple Habit وی بیان می‌کند که از زمان نشر چارچوب تندرستی و کاهش استرس در سال ۲۰۱۶، این شرکت بیش از ۲.۷ میلیون کاربر پیدا کرده و در سال ۲۰۱۸ جایزه فروشگاه گوگل را برای بهترین نرم افزار دریافت کرده است.

ایده برای کار

معرفی ایده‌های کسب و کار خانگی که نیاز به سرمایه ندارند

واقعیت مجازی (و وسائل جانبی آن)

واقعیت مجازی (VR) چهره جذابی از فناوری مدرن امروزه است. با داشتن یک عینک و سخت افزار کامپیوتری مناسب، شما می‌توانید خودتان را غرق در دنیای جذاب و خیره کننده دیگری با استفاده از واقعیت مجازی کنید.

اگر شما عاشق‌ترین فرد به کامپیوتر نیستید، اصلاً نگران نباشید – نیاز نیست تا شما یک برنامه نویس خبره باشید تا بتوانید یک کسب و کار بر پایه واقعیت مجازی تاسیس کنید. در واقع، بسیاری از ایده‌های کسب و کار مرتبط با واقعیت مجازی کاری با خود این فناوری ندارند. شما می‌توانید وب‌سایت به روز صنعت واقعیت مجازی خود را راه اندازی کنید، وب‌سایتی که در آن درباره فناوری جدید، بازی ها، سخت افزار‌های کامپیوتری و امثال این مسائل بنویسید. شما می‌توانید هدست‌های کارت بورد (مانند کارت بورد گوگل، ولی بهتر از آن) را در وب‌سایت‌تان به فروش برسانید. اگر شما در برنامه نویسی اشیاء مهارت دارید، می‌توانید بازی‌ها و نرم افزارهای خودتان را هم تولید کنید. یا می‌توانید از این فناوری برای کمک به محیط زیست خود استفاده کنید. آقای جرمی بالنسون، استاد دانشگاه آکسفورد، با کمک تیم خود یک بازی واقعیت مجازی تولید کرده است که اسیدی شدن اقیانوس‌ها را شرح می‌دهد و بازی کننده را ترغیب می‌کند تا گام‌های مثبتی برای حل مشکل جهان واقعی بردارد.

ایده برای کسب و کار

اجاره وب‌سایت

خیلی از مردم خودشان را توسعه دهنده وب می‌دانند، اما خیلی از آن‌ها وب‌سایت‌ها را اجاره نمی‌کنند.

ایجاد وب‌سایت‌ها از ابتدا برای شرکت‌های خاص یک راه قدیمی برای کسب درآمد از مشتریان اینترنت است. توسعه دهندگان وب چندین وب‌سایت را در یک زمان ایجاد می‌کنند، سپس نسخه‌هایی با قابلیت شخصی سازی از هر یک از سایت‌ها برای کسب و کار‌های محلی اجاره می‌کنند. این کسب و کار‌ها ماهانه برای نگه داری سایت به توسعه دهنده هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند. این روش می‌تواند راه بسیار مناسبی برای کسب یک درآمد منفعل و توسعه کسب و کار توسعه وب شما باشد.

۷ ایده کاربردی و آسان کسب و کار اینترنتی

تولید غذاهای خام با کیفیت بالا برای حیوانات خانگی

فعالیت در زمینه حیوانات خانگی به عنوان یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین ایده های خلاقانه کسب و کار شناخته می‌شوند. صاحبان حیوانات خانگی هر روز در حال افزایش هستند و این افراد روز به روز حساسیت بیشتری نسبت به تغذیه حیوانات خانگی خود از خود نشان می‌دهند. امروز این مطالب که غذای ارزان می‌تواند حیوان خانگی شما را ضعیف‌تر کرده یا حتی موجب مرگ آن شود، غلات برخی اوقات برای سلامتی حیوان خانگی مضر هستند و غذاهای خام نسبت به غذاهای خشک در فروشگاه‌های رایج ترجیح داده می‌شوند، جزء دانش رایج بین مردم هستند. اگر شما برای خودتان حیوان خانگی دارید، ممکن است برخی از این اخبار را شنیده باشید.

در ایران نیز افرادی که تمایل به نگهداری حیوانات خانگی داشته باشند، افزایش پیدا کرده است و به تناسب آن کسب و کارهای مربوط به نگهداری حیوانات خانگی مانند فروشگاه‌های فروش حیوانات، فروشنده مواد غذایی حیوانات خانگی و دامپزشک‌ها افزایش پیدا کرده است.

این مورد از ایده های خلاقانه کسب و کا، یک فرصت فوق العاده برای کارآفرینان مدرن است. تا زمانی که دارندگان حیوانات خانگی غذاهای با کیفیت برای حیوان خانگی‌شان خریداری می‌کنند، شما امکان ایجاد یک کسب و کار برای تولید این غذاها را خواهید داشت. شما ممکن است با ارائه غذاهای خام برای حیوانات خانگی با آلرژی‌های خاص کار خود را شروع کنید.