رهبری آگاهانه

رهبری آگاهانه: ۵ اصل که زندگی و کسب‌وکار شما را متحول خواهند کرد

فضای کسب‌وکارهای امروزی تغییر بسیاری نسبت به گذشته کرده است. اگر به عنوان مالک و مدیر یک تجارت نتوانید کسب‌وکارتان را با این موج در حال حرکت سازگار و همراه کنید، دیر یا زود در سواحل شکست و ورشکستگی به گل خواهید نشست. اما دنیای تجارت چه تغییراتی داشته که باید به فکر سازگاری با آن باشیم؟ پاسخ این سوال آگاهی و هوشیاری است. در واقع یک رهبری آگاهانه چیزی است که به آن نیاز دارید.

در زبان ساده، آگاهی به معنای هوشیاری نسبت به خود و جهان و محیط اطراف است. رهبران هوشیار و آگاه نه ‌تنها با خودشان هماهنگ هستند، بلکه باید با محیط پیرامون ( ازجمله کارمندان و مشتریان) نیز هم‌خوانی داشته و نیازهای آنها را درک کنند. اگر بتوانید نیازهای محیط اطراف‌تان را به خوبی درک کنید، قادر خواهید بود که یک راه‌حل و تجارت سودآور نیز به وجود آورید.

بیشتر بخوانید: موفقیت شغلی چگونه تعریف می‌شود؟ بهترین روش برای دستیابی به یک رضایت درونی

رهبری آگاهانه

آگاهی مفهوم جدیدی در دنیای کسب‌وکار نیست. این مفهوم مدت‌ها است که در این حوزه وجود داشته و در پشت صحنه به نوآوری‌ها و اختراعات جدید کمک می‌کند. اما در دنیای امروزی، قدرت آگاهی بیشتر از همیشه شده است. همان‌طور که پیشرفت‌های فنی می‌تواند جامعه را به سمت دنیای آینده هدایت کند، آگاهی قادر خواهد بود تا جلوی نابودی بشریت را بگیرد.

این همان مفهومی است که دیپاک چوپرا ( Deepak Chopra )، نویسنده و بنیان‌گذار بنیاد پوپرا و یکی از پرچم‌داران رهبری آگاهانه در جهان به آن اعتقاد دارد. چوپرا که از جانب مجله تایم به عنوان یکی از ۱۰۰ قهرمان و چهره برتر قرن معرفی شده، بشر و سیاره زمین به جای وابستگی یک سمت به طرف دیگر، با هم‌زیستی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. با توجه به نقش تعادل در آینده بشریت، چوپرا معتقد است که برای زنده‌ ماندن و رشد در دنیای آینده، لازم است تا جهان‌بینی خود را تغییر دهیم. به عبارت دیگر برای بازگرداندن تعادل زمین، به یک تغییر جمعی در آگاهی نیاز داریم.

این تغییر با شما آغاز می‌شود! با پذیرفتن نقش آگاهی در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود، به بخشی از یک موج تبدیل خواهید شد که بشریت را به سمت اقدام بعدی خود در تاریخ هدایت می‌کند. اما چگونه باید به این موج پیوست؟ چگونه زندگی و کسب‌وکار خود را از طریق آگاهی بهبود ببخشیم؟

به گفته چوپرا، همه چیز با یافتن خود واقعی شما و هم‌سویی کار و اهداف‌تان آغاز می‌شود. در ادامه قصد داریم تا چند روش برای تغییر زندگی و کسب‌وکار از طریق رهبری آگاهانه را به شما معرفی کنیم. این روش‌ها عبارت‌اند از:

به جای کسب‌وکار، یک میراث بسازید

یکی از اصلی‌ترین ارکان زندگی و رهبری آگاهانه این است که هر اقدام شما، باید زندگی دیگران را به شیوه مثبتی تحت تأثیر خود قرار دهد. از اقدامات اجتماعی گرفته تا کسب‌وکار و تجارت، اعمال شما باید همانند یک بذر بالقوه برای تبدیل شدن به رشد و پیشرفت‌های مثبت باشد. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای پیاده‌سازی این هدف، شناسایی تماس‌ها و ایجاد کسب‌وکار بر اساس آنها است. در این روش از اشتیاق خود برای ایجاد سود بهره خواهید برد و در عین حال تأثیر مثبتی را بر روی اطرافیان‌تان خواهید گذاشت. ایجاد یک کسب‌وکار در حول تماس‌ها باعث خواهد شد تا از روشی که از آن امرار معاش می‌کنید، لذت ببرید. اما مهم‌تر از همه، در این روش شما میراثی را نیز برای نسل‌های بعدی به جا خواهید گذاشت.

اما چگونه تماس‌ها را کشف کرده و از آن برای هدایت یک کسب‌وکار سنتی استفاده کنیم؟ نکته اصلی در این مرحله، این است که همزمان با نگاه کردن به داخل مسئله، تفکری خارج از چهارچوب داشته باشیم. اساس یک کسب‌وکار موفق، ارائه راه ‌حل‌هایی برای مشکلات مردم است. برای این که راه‌ حل ارائه شده توسط شما از دیگران متمایز باشد، باید خارج از چهارچوب فکر کنید. اما در عین حال برای جذب مشتری مناسب، لازم است تا نگاهی به داخل مسئله نیز داشته باشید. شما باید در مورد تماس‌های دریافتی خود و نحوه استفاده از آنها برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان فکر کنید.

 

تعریف رهبری آگاهانه

اریک بالانس ( Eric Balance )، مجری پادکست Resilient Minds در این باره می‌گوید: « داشتن یک روش منحصربه‌فرد به شما کمک خواهد کرد تا از جمعیتی که در آن قرار دارید، متمایز شوید.» « سرنوشت من این است که این توانایی‌ها را از ذهن میلیون‌ها خالق خوش‌فکر بیرون کشیده و به آنها در پیاده‌سازی اقدامات تأثیرگذار در نسل‌های بعدی کمک کنم.»

اعتقادات و واقعیت مدل کسب‌وکارتان را به چالش بکشید

یکی از دلایلی که باعث وحشت مردم از بحران می‌شود، به هم خوردن نظم زندگی آنها در چنین مواقعی است. به عنوان مثال می‌توان به بحران بیماری COVID-19 اشاره کرد که در همه جنبه‌های زندگی نفوذ کرده و باعث ایجاد اختلال در آنها شده است. از زندگی اجتماعی و سیستم‌های آموزشی گرفته تا سیستم‌های اقتصادی، همه چیز زیر سایه شیوع این بیماری مختل شده است.

اگر قرار باشد که نسل بشریت از یک چیز بیزار باشد، بدون شک آن چیز « تغییر » خواهد بود؛ به خصوص تغییراتی که به نوعی تحمیلی و اجباری بوده و باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل و حتی افراد می‌شوند. تنها راهی که باعث بقا و رشد در این شرایط می‌شود، به چالش کشیدن اعتقادات است. چرا؟ زیرا بیشتر چیزی که ما به عنوان اعتقاد پذیرفته‌ایم، تنها یک فرضیه است. هنگامی که تمام فرضیات زندگی و کسب‌وکار خودتان را با یک حس رهبری آگاهانه به چالش بکشید، با برنامه‌های احتمالی مواجه خواهید شد که در این وضعیت به شما کمک می‌کنند. این موضوع، کلید کنترل زندگی شما است.

به چالش کشیدن اعتقادات، باعث مختل شدن ساختار فکری شما خواهد شد. اما برای موفقیت در مسیری که دیگران آن را به عنوان بن‌بست در نظر می‌گیرند، نیاز به این تفکر اخلال‌گر خواهید داشت. شکستن ساختار فکری به نوآوری خواهد انجامید و نوآوری یکی از عناصر اصلی باری موفقیت در دنیای کسب‌وکارهای امروزی است. کلوین کویلز ( Calvin Coyles )، سخنران بین‌المللی و بنیان‌گذار WILD Success ( یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رشد فردی در استرالیا)، یک مثال خوب از کارآفرین مدرنی است که این شیوه را مورد اجرا قرار داده است. وی در این باره می‌گوید:

« من پیش از این بیش از ۵۰۰ رویداد زنده اجرا کردم که در آنها به ضرورت انجام آنلاین کارها و ارتباط چهره به چهره با مشتریان اعتقاد داشتم. اما شیوع بیماری COVID-19 باعث شد تا همه این باورها خرد شوند. این رویداد چشمان من را باز کرد تا شاهد این باشم هنگامی که هیچ گزینه‌ای وجود نداشته باشد، چقدر می‌توانید در زندگی مردم تغییر ایجاد کنید! از شرایط بحرانی استفاده کرده و هر فرض و باوری که در مورد کسب‌وکارتان دارید را به هم بزنید!»

بیشتر بخوانید: کار در دوران کرونا: همه چیز درباره تغییر مدل‌های تجاری و ایجاد فرصت‌های جدید

چشم‌اندازی داشته باشید که به آن علاقه‌مند بوده و دائماً پیگیر آن هستید

با شیوع جهانی این بیماری، کاملاً مشهود است که بسیاری از مشاغل جهان در حال نابودی و غرق شدن هستند. دلیل اصلی این موضوع، تغییر یافتن ناگهانی روال انجام کارهای سابق است. اما در همین زمان برخی از کسب‌وکارها وجود دارند که مرحله سخت و طوفانی را پشت سر گذاشته و اکنون در حال رشد کردن هستند. اما راز موفقیت این کسب‌وکارها چیست؟ این سوال تنها یک پاسخ تک کلمه‌ای دارد: علاقه!

نکته اساسی برای ایجاد شغلی که به آن علاقه داشته باشید، جست‌وجوی درون خود و ایجاد چشم‌اندازی برای زندگی و کسب‌وکارتان است. بسیاری از افراد به اشتباه گسترش چشم‌انداز را تنها یک تمرین ذهنی می‌دانند! چشم‌انداز شما باید از آنچه که در درون‌تان جریان دارد، نشأت بگیرد و این همان اشتیاقی است که باعث تلاش برای دست‌یابی به چشم‌انداز می‌شود.

علاقه یکی از دلایل بر هم زدن بازارهای سنتی استارت‌آپ‌ها است. بیشتر بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های موفق وضعیت حاکم در مدل‌های سنتی را شکسته و با شور و اشتیاق به دنبال آرزوهای خود رفته‌اند. اگرچه ممکن است حرکت در مسیر آرزوها برای همه رویایی باشد؛ اما این مسیر به هیچ وجه آسان نیست. به همین دلیل تنها ۵۶ درصد از استارت‌آپ‌ها می‌توانند بیش از ۵ سال به حرکت خود ادامه دهند. رمز موفقیت این حوزه، داشتن چشم‌اندازی است که شما به آن علاقه داشته و آن را بی‌وقفه دنبال می‌کنید.

چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه‌ای، هیچ چیزی مانند یک اشتیاق آتشین نمی‌تواند شما را به سمت چشم‌اندازتان هدایت کند و همیشه در رهبری آگاهانه خود باید به این مسئله توجه داشته باشید. اگر به کسب‌وکارتان علاقه داشته باشید، مردم برای انجام کاری که شما آن را دوست دارید هزینه خواهند کرد؛ چرا که خودشان به انجام آن کار علاقه‌ای ندارند! کریس سیمونز ( Chris Symons )، بنیان‌گذار شرکت Lotus Power Coaching Pty یک نمونه عالی برای این موضوع است. این مرد خود را از دام افسردگی و خودکشی نجات داد و اکنون به دیگران کمک می‌کند تا از کسب‌وکار و زندگی خود رضایت بیشتری داشته باشند. سیمونز چنین می‌گوید:

« همواره از خود بپرسید که من به چه چیزی علاقه دارم؟ شور و اشتیاق من برای انجام چه کارهایی بیشتر است و حاضرم کدام دسته از کارها را حتی بدون دریافت هزینه انجام دهم؟ هنگامی که پاسخ این سوال‌ها را پیدا کردید، انگیزه انجام آن به طور طبیعی به وجود خواهد آمد.»

 

اصول موفقیت در زندگی

به جای ایجاد کسب‌وکار، به ایجاد ارتباطات شخصی بپردازید

همه می‌دانند که برای کسب موفقیت در دنیای تجاری امروزی، باید کسب‌وکار خود را در معرض دید مشتریان‌تان قرار دهید و هیچ بستری بهتر از شبکه‌های اجتماعی برای انجام این کار وجود ندارد! به عنوان مثال شبکه فیس‌بوک با بیش از ۲.۷ میلیارد کاربر فعال ماهانه را در نظر بگیرید که به عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی امروز شناخته می‌شود. همین تعداد بالای مخاطبان باعث شده تا این پلتفرم به یک ابزار بازاریابی برای کسب‌وکار شما تبدیل شود. اما شبکه‌های اجتماعی چه امتیاز ویژه‌ای را به همراه دارند؟ پاسخ این سوال نیز تنها یک کلمه است: روابط!

تعامل اجتماعی یکی از بزرگ‌ترین نیازهای ما است که به دلیل گسترش جهانی بیماری از ما گرفته شده است. این جا است که شبکه‌های اجتماعی وارد عمل می‌شوند. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید در زمان واقعی با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و حتی به صورت رو در رو با آنها گفت‌وگو کنید. راز موفقیت در کسب‌وکار دقیقاً در همین نقطه نهفته است: به جای ایجاد تجارت، بر روی ایجاد روابط معنادار تمرکز کنید.

ارتباطات بخشی از رهبری آگاهانه هستند. روابط انسانی از زمان به وجود آمدن آن تاکنون، پایه و اساس مشاغل قدرتمند بوده‌اند. هرچند که به ظاهر روابط در روند مدرنیزه‌سازی ارزش سابق خود را از دست داده‌اند، اما در عصر جدید مجدداً شاهد به قدرت رسیدن آنها هستیم. اگر قصد ایجاد یک تجارت موفق را دارید، باید بر روی ایجاد روابط پایدار با مشتریان خود تمرکز کنید. در این مسیر فناوری‌ها نیز در کنار شما خواهند بود. هدر دای ( Heather Dye )، مربی بازاریابی در فیس‌بوک در مورد این رکن رهبری آگاهانه چنین توضیح می‌دهد:

« استفاده از فیلم‌های پخش زنده در شرکت ما امکان ایجاد جو جامعه جهانی در محیط آنلاین را فراهم می‌کند. به نظر من تجارت آنلاین جایی است که جهان به سمت آن پیش می‌رود. زمانی که ارتباطات شخصی را نیز به آن اضافه کنید، قادر خواهید بود که یک فضای نه لزوماً منحصربه‌فرد، بلکه یک فضای مورد نیاز را ایجاد کنید.»

بیشتر بخوانید: معرفی سه فیلم سینمایی انگیزشی موفقیت که شما را به وجد خواهند آورد!

در مسیر رهبری آگاهانه قدم بردارید

مصرف‌کنندگان امروزی بسیار باهوش‌تر شده و قادر به تشخیص ترفندها و فریب‌های فروشندگان هستند. آنها از این که در طول زمان فریب خرید محصولات، خدمات و یا دوره‌های نامطابق با تبلیغات و بازاریابی خود را خورده‌اند، خسته شده‌اند. آنها نیاز دارند با کارآفرینانی آگاه که مطابق با آن میل‌شان عمل می‌کنند، برخورد کنند. به بیان ساده، مصرف‌کنندگان امروزی به دنبال رهبران معتبر هستند.

مشکل اینجاست که اغلب کارآفرینان در حال مبارزه با سندروم شیادی هستند. این سندروم از عدم تطابق ناشی شده است؛ عدم تطابق تبلیغات پرهیجان با محصول و خدماتی که در نهایت به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در مسیر رهبری آگاهانه برای مبارزه با این سندروم باید از یک تغییر ذهنی بنیادین آغاز کنید. شما باید خودتان را دوباره تعریف کرده و ارزشی که برای جهان قائل هستید را در وجودتان کشف کنید.

الکس جی مسکو ( Alex J. Moscow )، مدیرعامل Congruent Coach این موضوع را به طور خلاصه چنین بیان می‌کند: « جهان به رهبران آگاه‌تری احتیاج دارد.» «جهان به رهبرانی نیاز دارد که شعارهای خود را زندگی کرده و بر روی سخنان خود در پلتفرم‌شان پایبند باشند. اکنون دوران اینفلوئنسرهایی که از لامبورگینی و هواپیمای شخصی خود استفاده می‌کنند، به پایان رسیده است. واحد پول جدید امروزی، هم‌رنگی است و رهبران آگاه کسانی هستند که هدایت این تغییرات جهانی را به عهده دارند.»

 

اصول رهبری آگاهانه

پیروی از این پنج روش رهبری آگاهانه قطعاً منجر به یک زندگی پرتحرک و کسب‌وکاری پر رونق برای شما خواهد شد. با بهره‌مندی از این پنج روش می‌توانید دنیای بسیار بهتری داشته باشید.

منبع مقاله: وب‌سایت entrepreneur