موبایل مارکتینگ

موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی چیست و دلیل اهمیت آن چیست؟

تا به حال به تغییرات بی‌شمار زندگی پس از ظهور موبایل و تبلت توجه کرده‌اید؟ پس از ظهور این تکنولوژی‌ها دیگر زندگی‌مان مانند قبل نشد. تکنولوژی موبایل و گوشی‌های هوشمند بر بیشتر کسب‌وکارها تأثیر گذاشته‌اند و دنیای بازاریابی نیز از این تأثیرها بی‌بهره نبوده است. بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ با بیشتر شدن میزان استفاده از موبایل و تلفن‌های هوشمند بخشی مهم از بازاریابی را به خود اختصاص داده است. موبایل مارکتینگ  هر فعالیت تبلیغاتی است که باعث ترویج محصولات و خدمات از طریق انواع تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و حتی تلفن‌های همراه غیرهوشمند می‌شود. بازاریابی موبایلی یکی از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال است که با هدف دستیابی به مخاطب هدف در تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و یا سایر دستگاه‌های تلفن همراه از طریق وب‌سایت‌ها، ایمیل، پیام کوتاه، رسانه‌های اجتماعی و سایر برنامه‌های مرتبط با موبایل انجام می‌شود. امروزه موبایل مارکتینگ یکی از ضروری‌ترین ابزارها برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک شناخته می‌شود. در بازاریابی موبایلی، بازاریابی به صورت هدفمندتر و اختصاصی‌تر نسبت به مخاطب هدف صورت می‌گیرد. این نوع از بازاریابی به داده‌ها بیشتر تکیه کرده و در نتیجه با توجه به داده‌های جمع‌آوری شده در رابطه با مشتریان، به تبلیغ محصول یا خدمت مورد نظر می‌پردازد.

آیا باید برای کسب‌وکار خود استراتژی موبایل مارکتینگ داشته باشیم؟

در عصری که امروزه در آن زندگی می‌کنیم، داشتن استراتژی موبایل مارکتینگ مانند داشتن دسترسی به اینتزنت، ضروری است. موبایل مارکتینگ می‌تواند انواع مختلفی از استراتژی‌ها را داشته باشد. شما باید با توجه به نوع کسب‌وکارتان، بهترین نوع آن را یافته و به کار ببرید. برای داشتن استراتژی موبایل مارکتینگ موفق، ۴ مورد زیر را حتماً رعایت کنید:

 

 

موبایل مارکتینگ

۱) شناخت مخاطب

اولین قدم برای هر نوعی از استراتژی، بازاریابی شناخت صحیح مخاطبان است. شناخت مخاطب از طریق داشتن پرسونای مخاطب امکان‌پذیر است. پرسونا اطلاعاتی از قبیل سن، جنسیت، اهداف، چالش‌ها و علاقه‌مندی‌های مخاطب هدف است. داشتن پرسونا به شما این امکان را می‌دهد که بهتر مخاطب خود را بشناسید و در نتیجه تبلیغات تأثیرگذارتری ارائه دهید.

۲) مشخص نمودن اهداف

تعیین اهداف یکی از گام‌های مهم برای داشتن استراتژی موفق است. در مورد استراتژی بازاریابی موبایلی، هنگام تعیین هدف می‌توانید به سوالاتی از قبیل سوالات زیر پاسخ دهید:

  • در رابطه با موبایل مارکتینگ تا به حال چه کارهایی انجام داده‌اید؟ پاسخ شما به این سوال مشخص می‌کند که در کجای مسیر قرار دارید و ادامه‌ی آن را چگونه باید طی کنید.
  • اهداف اصلی‌تان برای استفاده از بازاریابی موبایل در استراتژی کلی شما چیست؟
  • مخاطبان اصلی شما برای بازاریابی موبایلی چه کسانی هستند؟
  • چگونه می‌خواهید با این روش بازاریابی، مخاطب خود را با کسب‌وکارتان درگیر کنید؟

۳) مشخص کردن شاخص‌های کلیدی عملکرد ( KPIs )

درست مانند سایر بازاریابی‌ها، بازاریابی موبایلی نیز باید مورد آزمایش و تحلیل قرار بگیرد. به همین جهت نیاز است تا KPI واقعی و قابل اندازه‌گیری در تعیین موفقیت کمپین‌تان را مشخص کنید. به عنوان مثال تعیین میزان تعامل مخاطب می‌تواند یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد شما باشد.

۴) نظارت بر استاندارهای موبایلی

گوگل آنالیتیکس ابزاری مناسب برای نظارت معیارهایی شما است. به عنوان مثال داده‌های رفتار موبایل نشان می‌دهد که محتوای شما برای بازاریابی از طریق موبایل، چقدر در جذب مخاطبانتان موفق بوده است.

بیشتر بخوانید: ۵ مرحله برای داشتن استراتژی موثر بازاریابی دیجیتال

در ادامه انواع استراتژی‌های بازاریابی موبایلی را برایتان معرفی می‌کنیم:

۱) بازاریابی مبتی بر برنامه‌ها

این نوع استراتژی موبایل مارکتینگ بر تبلیغ از طریق برنامه‌های تلفن همراه مبتنی است. با توجه به آمار، کاربران ۸۰٪ از وقت خود با تلفن همراه را صرف گذراندن آن با برنامه‌های مختلف می‌کنند. برای این نوع بازاریابی لازم نیست کسب‌وکارتان برنامه‌ای داشته باشد. بلکه می‌توانید با استفاده از خدماتی از قبیل تبلیغ از طریق برنامه‌های موبایلی دیگر، به بازاریابی کسب‌وکار خود بپردازید. به عنوان مثال فیسبوک این امکان را به کسب‌وکارها می‌دهد تا تبلیغات خود را در برنامه‌ی موبایلی‌اش ارائه دهند. همچنین اینستاگرام نیز فضایی برای تبلیغات کسب‌وکارها در نظر گرفته است که البته این ویژگی برای کسب‌وکارهای ایرانی چندان قابل استفاده نیست.

بیشتر بخوانید: استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی: ۵ پله تا پادشاهی در فضای مجازی

۲) بازاریابی در بازی‌های موبایلی

اگر شما هم از بازی‌های موبایلی استفاده کرده باشید، متوجه تبلیغات تصویری تمام صفحه یا حتی تبلیغات ویدیویی و یا تبلیغاتی که به صورت زیرنویس در پایین صفحه‌ی بازی می‌آیند، شده‌اید. در واقع این‌ها تبلیغات کسب‌وکارهایی است که به پیاده‌سازی استراتژی موبایل مارکتینگ مبتنی بر بازی‌های موبایلی پرداخته‌اند. این نوع تبلیغات یکی از انواع پرطرفدار تبلیغات است.

۳) بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی

تبلیغات مبتنی بر موقعیت مکانی، تبلیغاتی هستند که براساس موقعیت مکانی کاربر نسبت به یک منطقه یا کسب‌وکار خاص، در دستگاه‌ تلفن همراه کاربر ظاهر می‌شوند. به عنوان مثال؛ برخی از کسب‌وکارها ممکن است بخواهند تبلیغات‌شان زمانی در تلفن همراه کاربران ظاهر شود که آن‌ها در شعاع ۱ کیلومتری‌شان قرار دارند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با توجه به موقعیت‌تان در یک منطقه، تبلیغات کسب‌وکارهای حاضر در آن منطقه را مشاهده کنید. این نوع تبلیغات، بسیار هوشمندانه است و البته معایب خود را هم دارد، به عنوان مثال ممکن است که شخص دریافت کننده پیام، مشتری مخاطب شما نباشد.

۴) تبلیغات در بخش جستجوی تلفن همراه

این نوع تبلیغات، تبلیغات اصلی جستجوی گوگل برای موبایل محسوب می‌شود. به عنوان مثال داشتن بخش تماس با کسب‌وکار و یا نشان دادن موقعیت مکانی یک کسب‌وکار از جمله‌ی این نوع تبلیغات است.

۵) بازاریابی مبتنی بر پیام کوتاه

این نوع بازاریابی شامل گرفتن شماره تلفن کاربر و ارسال پیشنهادات متنی برای آنها است. در این نوع بازاریابی باید بسیار دقت شود تا پیام‌های ارسالی باعث آزار مخاطب و در نتیجه گرفتن نتیجه‌ی برعکس نشود.

 

موبایل مارکتینگ چیست

پس برای موفقیت در موبایل مارکتینگ، در وهله‌ی اول باید موارد مربوط به چینش استراتژی رعایت شود و در وهله‌‌ی دوم باید استراتژی مناسب با کسب‌وکار انتخاب شود.

اما بازاریابی موبایلی با وجود مزایای مختلفی که دارد، از بعضی جهات هم مورد انتقاد قرار گرفته و عیب‌هایی برایش شمرده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین انتقادهای وارد شده، انتقادهای مربوط به حریم خصوصی افراد و در مورد نحوه استفاده از داده‌های جمع‌ آوری شده از دستگاه‌های تلفن همراه است. در این انتقادات به این مسأله تأکید می‌شود که آیا کسب‌وکارها حق دارند، چنین اطلاعاتی از کاربران را بدون رضایت مستقیم آنان جمع‌آوری کنند؟ چرا که این داده‌ها می‌توانند در صورت ضعیف بودن امنیت اطلاعات، مورد سرقت قرار بگیرند. همچنین، در رابطه با ردیابی مکان‌های حضور یک فرد نیز انتقاداتی وجود دارد. گفته می‌شود دانستن این اطلاعات به نوعی شکستن حریم خصوصی کاربر محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر در ایران نیز موبایل مارکتینگ مورد توجه بسیاری از کسب‌وکارها قرار گرفته است. البته همه‌ی این بازاریابی‌ها موفق نبوده‌اند و هر دو نوع موفق و ناموفق این نوع بازاریابی در میان کسب‌وکارهای ایرانی به چشم می‌خورد. شما چه مواردی از این نوع بازاریابی را به یاد دارید؟ به نظرتان کدام یک از کسب‌وکارهای ایرانی و غیرایرانی در این زمینه خوب عمل کرده‌اند؟

منبع:

wordstream

 

بازاریابی در اینستاگرام

کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان