ایده کار پاره وقت

شانزده ایده کار پاره وقت فصلی و غیر فصلی

کارهای پاره وقت، مشاغلی هستند که به شما امکان می‌دهند تا در کنار کار اصلی خود کارهای دیگری هم انجام دهید و در عین حال بتوانید درآمد خود را افزایش دهید. مشاغلی که در ادامه به عنوان ایده کار پاره وقت معرفی می‌شود می‌توانند به عنوان مشاغل پاره وقت جذاب و هیجان انگیز لحاظ شوند چون این مشاغل انعطاف‌پذیری بالایی دارند. باید بگوییم برای این‌ که آنها قوه‌ی انعطاف پذیری زیادی دارند. اگر شما هم مثل اغلب مردم تصمیم به شروع یک کار پاره وقت دارید باید بگویم، ایده‌ شروع یک کار پاره وقت الزاماً به معنای پولدار شدن نیست، ایده کار پار وقت به معنای ایجاد درآمد در هنگام انجام یک کار اضافی، در کنار کار فعلی شماست.

شاید شما هم تمایل داشته باشید تا زمان بیشتری را با فرزندان‌تان سپری کنید. یا دوست دارید در فصل‌های سرد سال به جاهای گرمتر سفر کنید. یا شاید هم شغلی دارید اما برای گذران زندگی نیاز به یک درآمد جانبی هم دارید. یک ایده‌ی خوب برای کار پاره وقت می‌تواند تمام این نیازمندی‌های بالا را به صورت یک جا تامین کند. در این لیست انواع ایده کار پاره وقت که بیان شده است به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شود:

  • ایده کار پاره وقت فصلی
  • ایده کار پاره وقت غیرفصلی

۹ ایده کار پاره وقت فصلی برتر

با توجه به اینکه کارهای فصلی نیاز به زمان زیادی دارند، اما باید به خاطر داشته باشید که این مشاغل می‌توانند مزایای دیگری نیز داشته باشند. مانند اینکه به شما این امکان را می‌دهد که یک فصل را به عنوان تعطیلات به خود اختصاص دهید. فصلی که در آن هر کاری دوست داشته باشید انجام  دهید، و یا هر کجا که دوست داشته باشید بروید، مثل یک پرنده ی آزاد. به قول معروف هم فال است و هم تماشا. این نوع کارها علاوه بر اینکه سبب می‌شود تا کسب درآمد کنید، باعث می‌شود تا مدت زمان مناسب را هم در تعطیلات سپری کنید.

۱- کرایه‌ی قایق، قایق‌های پدالی، کایاک و یا دوچرخه : برای هر نوع تفریح و فعالیتی شبیه به آن، همیشه تعداد کسانی که ترجیح می‌دهند وسیله‌های تفریحی‌شان را کرایه کنند خیلی بیشتر از کسانی است که ترجیح می دهند آنها را بخرند. نمونه موارد بیان شده را می‌توان در شهرهای توریستی ایران و شهرهای شمالی ایران مشاهده کرد که وسایل مربوط به حمل و نقل مانند قایق، قایق‌های پدالی و دوچرخه توسط برخی از کسب‌وکارها به علاقه‌مندان کرایه داده می‌شود.

۲- دکه‌ها و یا کامیون‌های مواد غذایی سرپایی و یا خوراکی فروشی سیار: مثل ماهی کباب در ساحل، بستنی فروشی و یا کوکو و آش و ساندویچ‌های کوچک. در ضمن غذاهای مورد نیاز در جشن ها و نمایشگاه‌های بزرگ و یا مجموعه‌های نمایشگاهی را هم فراموش نکنید. در این گونه نمایشگاه‌ها و یا جشن‌ و غرفه‌های خیابانی افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند یک وعده‌ی غذای ساده و خوشمزه و البته سرپایی بخورند. این‌ گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند سود زیادی داشته باشد. پس هر کجا نمایشگاهی برپا شود به گوش و آماده باشید.

۳- تمیز کردن و نگهداری حیاط: افراد خیلی خیلی کمی هستند که ترجیح می‌دهند کار تمیز کردن و نگهداری حیاط‌شان را خودشان انجام دهند. این ایده کار پاره وقت خوب و مفرحی است. یادتان باشد، شما نمی‌توانید این را تبدیل به یک کار پاره وقت در تمام سال کنید، ولی در عوض می‌توانید مثلاً در زمستان‌ها برف‌ها را پارو کنید و در پاییز برگ‌ها را جمع کنید و در تابستان استخر را آماده‌ی استفاده کنید.

۴- نصب و نگهداری سیستم آبیاری: بخش اصلی این ایده ی کار پاره وقت بر می‌گردد به قسمت فروش این وسیله‌ها. بهار و تابستان هم می‌تواند فصل اوج کار شما باشد. با توجه به اینکه به تازگی فرهنگ و علاقه افراد به نگهداری گل‌های آپارتمانی در ایران نیز افزایش پیدا کرده است، می‌توانید این کار را به راحتی در ایران انجام دهید. ولی باید این نکته را مد نظر داشته باشید که در ابتدا مدتی زمان نیاز است تا به عنوان یک کسب‌وکار شناخته شوید و مشتریان به شما اعتماد بکنند.

۵- ارائه کننده‌ی تورهای محلی: با توجه به محل سکونت شما، می‌توانید تورهای مختلف طبیعت‌گردی از جمله، راهنمای کوهنوردی، تورهای کایاک، اسب سواری و غواصی به راه بیاندازید. یا حتی چیزهای کاملاً متفاوت و کمی دیوانه! مثل تورهای وحشت و یا بهترین مکان‌های پخش موسیقی و غیره. با توجه به شرایط اقلیمی ایران می‌توانید تورهای مختلفی را برای انواع گردشگران ارائه دهید. عباس برزگر نمونه موفقی است که توانسته است با خلاقیت و پشتکار خود تورهای محلی را به گردشگران خارجی ارائه دهد.

۶- تخت و صبحانه: این ایده کار پاره وقت را فقط در فصول توریستی خود به راه بیندازید. یادتان باشد این کار فقط مخصوص کنار دریا و یا دریاچه ها نیست. اسکی بازان و اسکیت سواران هم به اینجور تعطیلات می روند. ایده استارتاپ AIRBNB هم از این ایده نشات گرفته است.

۷- مربی ورزش‌های فصلی: مثل مربی اسکی و یا کایاک، مربی غواصی و اسب سواری تفریحی.

۸- طراح لباس‌های مخصوص برای جشن‌ها و اتفاقات خاص: مثل شب چله، چهارشنبه سوری و عید نوروز و یا جشن‌های دیگر. جشن نوروز می‌تواند یکی از بهترین موقعیت‌های مناسب برای راه اندازی یک ایده کار پاره وقت خوب باشد. می‌توانید سفره‌های هفت سین تزیین کنید و یا لباس‌های عمو نوروز را تهیه کنید. می‌توانید لباس‌های محلی مختلف برای کودکان علاقه‌مند درست کنید. این شغل به طور کل هم مفرح است و هم می تواند فرهنگ گذشته شما را زنده نگهدارد.

۹- انجام کارهای اداری و بانکی مردم در فصل تعطیلات: این ایده کار پاره وقت مخصوص کسانی است که اطلاعات و یا آموزشی درباره‌ی کارهای بانکی و حسابداری داشته باشند.

هفت ایده کار پاره وقت غیر فصلی:

این کارهای پاره وقت از جمله مشاغلی هستند که شما می‌توانید در تمام سال انجام‌شان دهید، اما به یاد داشته باشید اولویت اول شغل اصلی‌تان است و باید مد نظر داشته باشید که آیا زمان مناسبی برای انجام کارهای پاره وقت دارید یا نه؟

۱- ارائه‌ی خدمات: خدماتی در تمام زمینه‌ها مانند خدمات آرایشی و بهداشتی مانند آرایش مو، خدمات ناخن. مراقب از حیوانات خانگی نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌توانید به عنوان ایده کار پاره وقت غیر فصلی مد نظر داشته باشید.

۲- طراحی: از انواع طراحی داخلی گرفته تا طراحی محوطه ی باغ و استخر و حیاط .

۳- هنر و صنایع دستی: شامل هنرهای گرافیکی مثل نقاشی، طراحی، معرق، کوزه گری، سفالگری و طراحی طلا و جواهر. تبلیغات و فروش آنلاین می‌تواند یکی از بهترین راه‌های افزایش درآمد و سفارشات باشد.

۴- مشاوره: تقریباً در هر زمینه می‌توان مشاوره داد، اما یادتان باشد برای مشاور بودن یا نیاز به علم دارید و یا تجربه و یا هر دو.

۵- کارهای دفاتر اسناد: مثل وکالت، حسابداری، کتابداری، معماری، پزشکی و پرستاری.

۶- تجارت‌های مختلف: مثل کابینت سازی، بنایی و کاشی کاری. اگر شما جز افرادی هستید که در کار خود مهارت زیادی را دارید می‎‌توانید کسب‌وکار موفقی را برای خود ایجاد کنید. افرادی که علاوه بر تخصص در کار خود تعهد هم دارند مورد استقبال افراد بسیاری قرار می‌گیرند.

۷- فروش مستقیم: این ایده‌ی کسب کار را از شرکت‌های فروش بزرگ الهام گرفته شده است. هزاران نفر در سراسر دنیا وجود دارند که به کار فروش مستقیم از لباس زیر زنانه تا بیمه‌های مختلف می‌پردازند. اما برای اینکه یک فروشنده‌ی موفق باشید باید به این‌ کار علاقه‌مند باشید.

به یاد داشته باشید هر نوع فروش مستقیمی نمی‌تواند مورد تایید و یا قانونی باشد، به همین علت از درست و قانونی بودن شرکت‌هایی که با آنها به خرید و فروش می‌پردازید مطمئن شوید.

شما چه ایده کار پاره وقت دیگری دارید؟ چه تجربه‌ای از انجام ایده کار پاره وقت خود دارید؟ تجربه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.