بازاریابی ایمیلی

بایدها و نبایدهای بازاریابی ایمیلی که نیاز است تا هر کسب‌وکاری بداند

برخی از اهداف بازاریابی ایمیلی شما، در قالب ایمیل به مقاصد و مشتریان هدف شما نمی‌رسد که به اصطلاح به این‌گونه ایمیل‌ها اسپم گفته می‌َشود.

مشکلات مربوط به ایمیل‌های اسپم و بازاریابی ایمیلی به یکدیگر وابسته‌ هستند. اگر شما به عنوان یک کسب‌وکار نوپا و استارتاپ اقدام به بازاریابی ایمیلی می‌کنید، با مشکلات ناخواسته متفاوتی برخورد خواهید کرد که می‌توانید با رعایت نکات مربوط باید و نبایدها‌ی بازاریابی ایمیلی، ایمیل‌های هدف‌مندتری داشته باشید.

با توجه به اینکه آمار مربوط به بازاریابی ایمیلی در انواع کمپین‌های تبلیغاتی B2C کاهش پیدا می‌کند. امروزه استفاده از بازاریابی ایمیلی در کسب‌وکارهای B2C و کمپین‌های تبلیغاتی شرکت‌ها، کاربرد کمتری پیدا کرده است. این در حالی است که بیش‌ترین موارد مصرف بازاریابی ایمیلی در کسب‌وکارهای B2B است ولی باید اطمینان حاصل کرد که کسب‌وکارها با استفاده از کانال‌های مناسب بتوانند به اهداف بازاریابی خود دست یابند.

اگر در هر یک از مراحل بازاریابی ایمیلی نکات مهم را رعایت نکنید، احتمال بروز موارد فاجعه‌بار وجود دارد.

زمانی که شخصی که ایمیل را دریافت می‌کند، ایمیل دریافتی را به عنوان هرزنامه یا اسپم علامت‌گذاری می‌کند، به مرور زمان نرخ باز شدن و قابلیت تحویل ایمیل‌ها شروع به کاهش می‌کند، که در نتیجه حساب کاربری شما بیش‌تر در معرض به تعلیق درآمدن، در می‌آید.

یک باور عمومی: دور زدن فیلتر اسپم امکان پذیر نیست.

با این حال، این مفهوم و باور عمومی تا حدی صحیح است. سیستم فیلتر اسپم یا هرزنامه با اسکن کردن ایمیل براساس نوع محتوا و انتخاب کلمات داخل محتوا کار می‌کند. و به ما این امکان را می‌دهد تا با ایجاد تغییرات در ایمیل‌ها، مانع تبدیل ایمیل‌ها به اسپم شوید. شاید شما یک قالب حرفه‌ای برای ایمیل‌های خود نداشته باشید ولی می‌تواند از کارهایی که سبب اسپم شدن ایمیل‌ها می‌شود اجتناب کنید.

بایدهای بازاریابی ایمیلی

– آدرس فرستنده باید مشخص شود، ایمیل‌هایی که فرستندگان آن ناشناخته باشند، به عنوان اسپم یا هرزنامه شناخته می‌شوند.

– از به کاربردن نام‌هایی مانند noreply@yourdomain.com  یا ۷۴۵۴۵er1245@gmail.com اجتناب کنید.

– آدرس فیزیکی و شماره تلفن خود را در ایمیل قید کنید.

– سعی کنید اندازه ایمیل شما بیش از ۳۰ کیلو بایت نباشد و در صورت امکان عکس‌ها و متن‌های غیر ضروری را حذف کنید.

– به یاد داشته باشید، لینک لغو اشتراک را داخل متن ایمیل گنجانده شود، به طوری که ظاهر آن برای گیرنده قابل مشاهده باشد، این نکته بازاریابی ایمیلی به شما کمک می‌کند تا ایمیل شما به عنوان اسپم یا هرزنامه شناخته نشود. لینک لغو عضویت و اشتراک باید حداقل در طول مدت ۳۰ روزه فعالیت ارسال ایمیل فعال شود.

– سعی کنید از روش‌های موثر بازاریابی ایمیلی استفاده کنید و از روش‌هایی که سبب می‌شود تا ایمیل‌های شما اسپم لحاظ شود اجتناب کنید. برای نمونه می‌تواند از روش‌های مرسوم بازاریابی ایمیلی مانند Opt- in  و Double Opt- in استفاده کنید.

روش Opt- in : در این روش کاربران با علاقه خود در خبرنامه و وب‌سایت ثبت‌نام می‌کنند و اجازه دریافت ایمیل را به ارسال کننده می‌دهند. در این روش هر دو طرف رضایت دارند، یعنی ارسال کننده به عنوان بازاریاب فعالیت می‌کند و دریافت کننده هم به عنوان مشتری رضایت کامل از دریافت ایمیل دارد.

Opt- in Double: در این روش مانند روش قبلی کاربر با رضایت کامل اجازه دریافت ایمیل را صادر می‌کند. تفاوت این روش با روش بالا در این است که در این روش نیاز به تایید دوباره در مرحله ثبت نام است. یعنی کاربر بعد از ثبت نام جهت دریافت خبرنامه یا اطلاعات از وب‌سایت، باید کد تاییدی را که صادر کننده ارسال کرده است را تایید کند.

یک روش دیگر نیز در بازاریابی ایمیلی استفاده می‌شود که بر خلاف روش‌های بیان شده بالا، کاربر اجازه دریافت ایمیل را به صادر کننده، نمی‌دهد. این لیست به صورت دستی جمع‌آوری می‌شود که به عنوان لید شناخته می‌شود.

– فقط مطمئن شوید که قالب‌هایی که برای ارسال ایمیل استفاده می‌کنند به طور واضح بتوانند برند شما را شناسایی کنند. لوگوی خود را در گوشه سمت راست یا در مرکز ایمیل قرار دهید. از رنگ‌های خسته کننده و بی‌روح استفاده نکنید و سعی کنید از قالب‌های سفارشی شده با توجه به تم و ظاهر وب‌سایت خود طراحی و ارسال کنید.

نبایدهای بازاریابی ایمیلی

– از به کار گیری کلماتی که باعث می‌شود تا محتوای تولید شده شما به عنوان اسپم یا هرزنامه شناخته ‌شود اجتناب کنید. کلماتی مانند رایگان، ضمات بازگشت پول جهت گارانتی و کلمات مشابه را استفاده نکنید. این کلمات معمولن به عنوان کلمات اسپم یا هرزنامه شناخته می‌شود.

– از  به کار گیری رنگ‌های جیغ در محتوای متنی ایمیل خود اجتناب کنید.

– از حروف بزرگ در داخل متن و موضوع ایمیل استفاده کنید.

– از به کارگیری علائم نقطه‌گذاری و علامت ندا به صورت مداوم اجتناب کنید.

– در استفاده از علامت‌های سمبل افراط نکنید. سمبل‌ها را برای توصیف کلمات استفاده کنید. برای نمونه اگر برای نشان دادن دلار می‌خواهید از نماد $ استفاده کنید، در استفاده از نماد دلار زیاده روی نکنید ($$$$).

– هنگام استفاده از دکمه‌های Call To Action از رنگ‌های بسیار جیغ استفاده نکنید. استفاده از رنگ‌های جیغ در این فراخوان‌ها احتمالن سبب می‌شود تا ایمیل شما به عنوان اسپم یا هرزنامه شناخته شود.

– سعی کنید استفاده از کدهای HTML را کاهش دهید و از تبدیل فایل‌‎های مایکروسافت ورد به HTML اجتناب کنید.

– در ایمیل‌های ارسال شده خود از تصاویر زیادی که حاوی متن‌ هستند استفاده کنید. اگر ایمیل شما به صورت HTML است، از به کار بردن فقط یک تصویر بزرگ در ایمیل اجتناب کنید.

– به هیچ وجه برای ارسال ایمیل از لیست‌های ایمیل حاضر و موجود در بازار استفاده نکنید. ارسال ایمیل به افرادی که اجازه ارسال ایمیل به شما نداده‌اند و انتظار دریافت ایمیل از شما ندارند بسیار خطرناک است و سبب می‌شود تا وجه برند شما آسیب بینند.

– از گمراه کردن دریافت کننده‌های ایمیل با پیشنهادات جذاب و واهی اجتناب کنید. همیشه سعی کنید تا محتوای تولید شده شما مطابق با عنوان ایمیل شما باشد و مطالب حقیقی را بیان کنید.

– از به کار بردن فایل‌های ارسال شده در ایمیل با سایزهای بزرگ در فرمت‌های مختلف مانند Jpg, Gif, Png, Pdf و … اجتناب کنید. فلسفه ارسال ایمیل فقط به ارسال عکس‌های رنگی، جذاب و با سایز بزرگ نیست بلکه پیام‌های متنی هم در ایمیل استفاده می‌شود.

با رعایت نکات بیان شده در مورد بایدها و نبایدهای بازاریابی ایمیلی، ایمیل‌های شما به عنوان اسپم یا هرزنامه شناخته نمی‌شود. آیا مایل هستید تا این نکات را استفاده کنید و نتایج آن را با ما به اشتراک بگذارید؟