کارآفرینان جوان

۵ اشتباه بزرگ که کارآفرینان جوان همواره مرتکب می شوند

در دنیایی که زندگی می‌کنیم رویای شروع کسب‌وکار شخصی، بسیار فریبنده و افسونگر است. به عبارت دیگر امروزه بسیاری از جوانان تازه کار سودای تبدیل شدن به افراد موفقی نظیر مارک زاکربرگ و ایلان ماسک را در سر دارند. درنتیجه، مهندسان، طراحان و بازاریابان به صورت سراسیمه به دنیای کارآفرینی شیرجه می‌زنند و دوست دارند در اکوسیستم کارآفرینی خیلی زود به جرگه کارآفرینان جوان و مموفق بپیوندند.

اگر چه بنیانگذاران جوان استارتاپ‌ها بسیاری از ویژگی‌ها و شرایط مورد نیاز برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا را دارا هستند اما در این بین برخی از مهارت‌ها و اطلاعات پراهمیت وجود دارد که کسب آن‌ها چندان ساده نبوده و مستلزم تجربه اندوزی در میدان عمل است. به بیان دیگر معمولا در شروع کسب‌وکار، کارآفرینان جوان زمان زیادی را برای غلبه بر مسایل ایجاد شده ناشی از بی‌تجربگی خود می‌کنند.

کارآفرینان جوان هم‌زمان با تخمین احتمال موفقیت بالا در کسب‌وکار، پیش‌بینی کمی درباره میزان زمان صرف شده برای کسب‌وکار خود انجام می‌دهند.

در اینجا ۵ نکته مهم است که کارآفرینان جوان باید از آن‌ها اجتناب کنند.

۱- از دست دادن تمرکز مهم‌ترین مشکل کارآفرینان جوان است.

یکی از سخت‌ترین کارها در راه‌اندازی کسب‌وکار، شناسایی منابع کمیاب (نظیر زمان، پول و افراد توانمند) و بهره‌برداری مناسب از این منابع است.

مهم‌ترین چالش تصمیم‌گیری و ثبات قدم بر روی تصمیم اتخاذ شده است. به عنوان یک کارآفرین جوان باید اجرای برخی اقدامات عملی را در دستور کار خود قرار داده و بر کارهایی که انجام می‌دهید تمرکز کنید.

بدون داشتن اهداف دقیق و تمرکز کافی بر روی آن‌ها، بنیانگذاران کسب‌وکار بدون آنکه خودشان متوجه باشند از مسیر اهداف اولیه خود خارج شده و اصطلاحا از این شاخه به آن شاخه خواهند شد.

کارآفرینانی که اولین تجربه کارآفرینی خود را طی می‌کنند معمولا در طی کار به طور مستمر با ایده‌های متنوع پر زرق و برق که از داخل یا خارج شرکت ارائه می‌شوند، که حواس‌شان پرت را می‌کند. این در حالی است که کارآفرینان با تجربه‌تر به درستی فرا گرفته‌اند که چگونه به ۹۹ درصد ایده‌هایی که احتمالن سبب هدایت کردن کسب‌وکار به موارد دیگر می‌شود نه بگویند.

باید توجه داشت که کارکشیدن بیش از حد از کارکنان با رویای دنبال کردن فرصت‌های متنوع و در عین حال تخصیص منابع کمتر به آنها به دلیل عدم تمرکز روی یک هدف مشخص فاجعه‌ای برای یک شرکت نوپاست.

همواره به خاطر داشته باشید که به عنوان یک بنیان‌گذار، شما مسئول پالایش و مسدود ساختن تمامی پارازیت‌های اختلال آفرینی که از محیط خارجی به کسب و کار شما می‌رسد هستید چرا که این پارازیت‌ها سبب کاهش بازده تیم می‌شود.

نکته مهم آن که اگر چه ممکن است به نظر برسد بسیاری از این فرصت‌های رنگارنگ در کوتاه مدت برای سازمان شما بسیار مثبت و ثروت آفرین خواهد بود اما واقعیت آن است که از دست دادن تمرکز و دنبال کردن ایده‌های پراکنده در اغلب مواقع به اهداف بلند مدت کسب‌وکار شما آسیب خواهد رساند.

۲- افزایش سرمایه بیش‌از حد

به عنوان یک کارآفرین جوان و بی تجربه، پذیرفتن یک سرمایه‌گذاری بزرگ وسوسه انگیز از سمت سرمایه‌گذار، برای یک سهم ناچیز از کسب‌وکار شما راحت است.

افزایش سرمایه، زمانی که در دسترس است، به طور کلی احساس درستی می‌دهد و این به صراحت قابل درک است. بودجه اضافی می‌تواند سبب رشد و فرصت بیشتر کسب‌وکار شما شود. اما واقعیت این است که افزایش سرمایه در زمان نامناسب و توسط افراد نامناسب می‌تواند صدمات جدی به ارزش‌های بلند مدت کسب‌وکار شما بزند.

پیدا کردن یک گروه سرمایه‌گذاری مناسب جهت افزایش سرمایه به اندازه مقدار و شرایط قرارداد سرمایه‌گذاری مهم است.

سرمایه‌گذارانی که به اشتباه انتخاب شده است می‌تواند سبب از بین رفتن فرهنگ سازمانی شما شوند، سبب رعب و وحشت در جلسات هئیت مدیره شوند و افراد تیم را به اشتباه بیندازند.

جذب سرمایه‌گذاری از سرمایه‌گذاران نامناسب سبب می‌شود که شانس جذب سرمایه بیش‌تر درادامه مسیر مشکل شود. هیچ شخصی دوست ندارد در یک محیط سمی فعالیت کند.

با این حال، کار با سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر می‌تواند ارزشمند باشد. زیرا آن‌ها به مربیان با تجربه دسترسی دارند و می‌توانند تجربیات چندساله خود را به اشتراک بگذارند.

هم‌چنین زمان‌بندی مهم است. زمانی که کسب‌وکار شما هنوز در حال تلاش جهت پیدا کردن بازار مناسب برای محصول است، جذب سرمایه می‌تواند اعتبار نادرستی به تیم شما بدهد. مهم این است که شما محصولی را می‌سازید که مشکل و درد واقعی کاربران را حل می‌کند نه چیزی که سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند باید انجام شود.

هر فردی پیشینه مخصوص به خود را دارد. تفکیک پیشنه شما از انتخاب‌ها، به شما در تصمیم‌گیری‌های بهتر به شما کمک می‌کند.

۳- حل‌وفصل کردن عیب

عمومن استارتاپ‌‌ها، به سایر مشاغل برتری دارند چون آن‌ها می‌توانند سریع‌تر فکر و تکرار کنند. به همین جهت، بنیان‌گذاران باید یادبگیرند که محصولات بی کیفیت را رها کنند.

این در حالی است که سازندگان به محصولات با کیفیت و کامل تمایل دارند.

در سطح بالایی، این فلسفه اصلی” لین استارتاپ” است که در حال حاضر توسط هزاران کارآفرین در سراسر جهان عملی می‌شود. فلسفه استارتاپ ناب به دنبال حذف کارهای بی‌فایده و افزایش کارهای ارزش آفرین در طی فاز ساخت محصول است به گونه‌ای که استارتاپ‌ها بتوانند بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان بیرونی، طرح‌های کسب‌وکار مفصل و محصولی بی‌نقص شانس موفقیت بیشتری داشته باشند.

استارتاپ‌هایی که از متد” لین اسپرینت” استفاده می‌کنند. متوجه این مسئله می‌شوند که باید حداقل محصول پذیرفتنی(MVP) را تولید کنند. یک حداقل محصول پذیرفتنی یک نمونه از محصول است که به تیم اجازه می‌دهد تا با کمترین تلاش، حداکثر نتایج درباره مشتریان را جمع‌آوری کند. برخلاف شرکت‌های بزرگ استارتاپ‌ها می‌توانند ایده‌های خود را به صورت سریع توسط مشتریان خود تست کنند.

۴- تلاش برای انجام دادن همه کارها به تنهایی

بسیاری از کارآفرینان جوان متوجه شده‌اند که راه‌اندازی یک کسب‌وکار یک بازی یک نفره نیست. شما باید یاد بگیرید که رهبر باشید و بتوانید افراد دیگر را قادر سازید که به شما کمک کنند تا به ماموریت و اهداف کسب‌وکار برسید.

به جای اینکه سعی کنید که یک آدم همه فن حریف باشید، بر روی یک تیم بزگر که می‌تواند سبب رشد کسب‌وکار شما شود سرمایه‌گذاری کنید.

شما با استخدام افراد توانمند می‌توانید کارهایی را که شما توانایی انجام آن‌ها را ندارید را توسط آن‌ها انجام بدهید. استخدام زودهنگام افراد متخصص سبب شکل گیری مناسب فرهنگ تیمی شما برای سال‌های آینده می‌شود. این فرهنگ سازمانی در تعیین سرنوشت کسب‌وکار شما تاثیر گذار خواهد بود.

ممکن است که کارآفرینان جوان، تمایل داشته باشند که در پروژه‌های خود به عنوان یک مدیر ارشد فعالیت کنند. مدیرانی که تجربه کافی ندارند وقتی که به عنوان مدیران ارشد ارتقا پیدا می‌کنند، با مشکلاتی مانند اعمال قدرت بیش از حد در کارها مواجهه می‌شوند. شما به عنوان یک بنیانگذار باید بتوانید تعادل بین اهمیت جزئیات امور و سپردن کار به دیگران ایجاد کنید.

۵- بی صبری

رسیدن به هر سطحی از موفقیت در دنیای کسب‌وکار، مستلزم داشتن شانس و کنترل و صبر زیادی است. هیچ راه میانبری برای موفقیت وجود ندارد. شما نیازمند تحمل سال‌های سال فشار، شکست هستید و باید به صورت مستمر ادامه دهید تا به موفقیت برسید. در دنیایی که بسیار رقابتی است و چالش‌های بسیاری در کسب‌وکار وجود دارد، رئیس خود بودن و داشتن ساعت کاری دلخواه برای بعضی از کارآفرینان جوان جذاب است. این در حالی است که این رویاها می‌تواند برای یک شرکتی که پایدار است درست باشد ولی واقعیت این است که برای داشتن شروع کاری با رشد بالا نیاز هست حتی در روزهای تعطیل به شکایت و مشکلات مشتری رسیدگی کنید. شما باید آمادگی این را داشته باشید که هر زمان لازم باشد یک سفر طولانی مدت کاری داشته باشید. این موضوع را به یاد داشته باشید که داستان موفقیت یک شبه افسانه‌ای بیش نیست.