آموزش کارآفرینی

بیخیال آموزش کارآفرینی بشوید و شروع به کار کنید

یک توضیح ساده درباره رشد انفجاری و سریع برخی از شرکت‌ها وجود دارد. یک دلیل وجود دارد که کارآفرینان شکست ناپذیر به نظر می‌رسند. چون لزومن مطالبی که درباره آموزش کارآفرینی در اخبار قید می‌شود تمام واقعیت‌های دنیای کارآفرینی نیست.

به جای اینکه مقاله‌های مختلفی با موضوع آموزش کارآفرینی بخوانید، بهتر است اقدام به کار کنید و کارهای عملی انجام دهید. در این نوشته نکاتی درباره آموزش کارآفرینی مطرح می‌کنید و دلایل کارآفرینان موفق را با هم بررسی می‌کنیم: یک دلیل اصلی درباره موفقیت کارآفرینان وجود دارد و این است که آن‌ها دست به کار می‌شوند.

این مقاله برای افرادی مناسب است که با مفاهیم کارآفرینی آشنا هستند و در صدد این هستند که مطالب بیشتری در ارتباط با آموزش کارآفرینی بخوانند.

ما در عصری زندگی می‌کنیم که اطلاعات و دسترسی به اطلاعات بسیار راحت است. کافی است تا شما یک گوشی هوشمند داشته باشید. می‌توانید به وسیله گوشی هوشمندتان برنامه‌های کارآفرینی مرتبط را دانلود و مشاهده کنید. این یک مزیت بسیار خوبی است ولی این مشکل کارآفرینان نیز است. امروزه یک مشکل واضح داشتن اضافه بار اطلاعات است که مانع رشد بسیاری از کسب‌وکارها هم می‌شود. شما مباحث مرتبط به آموزش کارآفرینی را گذرانده‌اید و اطلاعات زیادی را کسب کرده‌اید که بخش عمده‌ای از این اطلاعات نیز می‌توانند متناقض باشند. زیرا هر شخصی اعتقادات شخصی خود در زمینه رشد کسب و کار را دخیل می‌کند.

شما هم اکنون دانش مورد نیاز درباره کارآفرینی را دارید.

واقعیت این است که، زمانی که برای راه اندازی یک کسب‌وکار آماده هستید، اکثر کارآفرینان بیشتر از آنچه که نیاز دارند در زمینه کارآفرینی اطلاعات دارند. این گونه افراد در مورد آموزش کارآفرینی مطالعه و تحقیق زیادی انجام می‌دهند. در صورتی که نیاز به مطالبی در زمینه آموزش کارآفرینی باشد به راحتی می‌توان مطالب مفید زیادی از طریق اینترنت به دست آورد. اگر از این افراد یک آزمونی گرفته شود، با افتخار می‌توانند با بیشترین امتیاز را کسب کنند.

ممکن است شما دانش کافی درباره کارآفرینی دارید. بسیاری از افراد نیز اطلاعات کافی در زمینه آموزش کارآفرینی دارند ولی چه عاملی باعث ایجاد تفاوت بین افراد موفق و افرادی که صرفن آموزش کارآفرینی کسب کرده‌اند می‌شود؟ اگر وارد بازار نشوید و با مشتریان خود ارتباط برقرار نکنید آموزش کارآفرینی بی ارزش خواهد بود. برای این کار باید وارد بازار شوید و آموخته‌های خود را عملی کنید. یکی از کارآفرینان سرشناس Brendon Buchard در یکی از کنفرانس‌های خود این‌گونه بیان می‌کند: یکی از عوامل مهم موفقیت در کسب و کار” سرعت عملی کردن و پیاده سازی” است.

دانش بدون عمل بی فایده است، آموزش کارآفرینی به تنهایی کافی نیست.

شکست اصلن حس خوبی به ما القا نمی‌کند و بد جور پدر آدم را در می‌آورد. کسی نیست که شکست را دوست داشته باشد. اما شکست یک نشانه از عمل‌گرایی است. یعنی اقدامی صورت گرفته است ولی منجر به هدف نشده است. اگر شما تجربه هیچ‌گونه شکستی را نداشته باشید بدین معنی است که اقدام جدی در زمینه رسیدن به اهداف تعیین شده خود انجام نداده‌اید. داشتن اطلاعات به تنهایی کافی نیست. شما می‌توانید مدارک، گواهینامه و جوایز مرتبط با دانش خود را نزد خودتون نگه دارید. داشتن اطلاعات در زمینه آموزش کارآفرینی کافی نیست، اگر داشته‌های خودتون را به مرحله اجرا در نیاورید هرگز موفق نخواهید شد.

تحقیق درباره بازار کسب‌وکارتان، مخاطبان و شناسایی نقاط چالش برانگیز کسب‌وکارتان بسیار حیاتی است. آماده سازی و برنامه ریزی منجر به موفقیت می‌شود. شما هرگز متوجه کارکرد طرح نخواهید شد. تست دقیق‌ترین راه است که بدانید چه کارهایی کار می‌کند و چه کارهایی کار نمی‌کنند. کسب‌وکار و اهداف کاری هرکسی متفاوت است.

افرادی هستند که حرف می‌زنند و کسانی هستند که انجام می‌دهند.

برخی از افراد هستند که بیش از حد درگیر تئوری‌ها شده اند و فقط درصدد یادگیری و آموزش کارآفرینی و مباحث مرتبط با آن هستند این در حالی است که کار همه ما کارآفرین‌های بسیار موفقی را می‌شناسیم که آموزش‌های رسمی ندیده‌اند ولی در کارهای خود بسیار موفق عمل کرده‌اند.

کارآفرین‌های موفق مانند ایلان ماسک و استیو جابز جز افرادی بودند که به صورت عملی وارد عمل شده اند و موفقیت‌های قابل توجهی در کسب‌وکارهای خود نیز کسب کردند.

استیو جابز بعد از کنار گذاشته شدن از اپل (شرکتی که خودش تاسیس کرده بود)، زندگی جدیدی را شروع کرد و اقدامات عملی جدیدی را شروع کرد. استیو جابز با پیکسار درگیر شد و موفقیت‌های جدیدی را کسب کرد که سبب شد تا دوباره به شرکت اپل بازگردد. پشتکار، توانایی و استعداد استیو جابز به همراه عملگرا بودن او بود که شرایط موفقیت وی را فراهم کرد.

خیلی از نظریه پردازان معتقدند که یک کارآفرین نیاز به آموزش کارآفرینی به صورت رسمی ندارند. درست است که دانش کارآفرینی براساس مطالعه‌ی رفتار و تصمیم‌های کارآفرینان تدوین شده است ولی بیش از آنکه کارآفرین‌ها به دانش و آموزش کارآفرینی نیاز داشته باشند، کارآفرینان نیازمند تجربه‌های عملی و کسب تجربه هستند و این تجربیات هستند که در طولانی مدت سبب بهبود و ارتقای دانش کارآفرینی خواهد شد. به عبارت دیگر بیش از آنکه کارآفرین‌ها به دانش کارآفرینی نیاز داشته باشند، دانش کارآفرینی نیازمند تجربه کارآفرینان است.

ما معمولن کارآفرین‌های موفق را می‌بینیم این درحالی است که تعداد کارآفرین‌های شکست خورده بسیار بیشتر از کارآفرین‌های موفق است.

آمار مختلفی درباره کارآفرینان و کسب‌وکارهای نوپا وجود دارد ولی یکی از مهم‌ترین آمارهایی که وجود دارد این نکته را بیان می‌کند که درصد بسیار کمی از کسب‌وکارهای هستند که بیش از ۵ سال دوام می‌آورند. بسیاری از کسب‌وکارهای جوان، به سرعت شکست می‌خورند، بخشی از آن‌ها هم پس از چند اشتباه، توسط شرکت‌های بزرگ بلیعیده می‌شوند.

کارآفرینی به عنوان یک سبک زندگی شناخته می‌شود که نیاز به آموزش کارآفرینی روزبه روز افزایش پیدا می‌کند و می‌توان با آموزش کارآفرینی به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک تا حدی از اشتباهات و شکست‌های احتمالی جلوگیری کرد.

تست‌های بسیاری درباره ویژگی‌های مورد نیاز کارآفرینان و مدیران موفق وجود دارد که شما بتوانید به کمک آن‌ها میزان تشابه خود را مدیران و کارآفرینان موفق شرکت‌های نوپا ارزیابی کنید. برخی از سوال‌های رایج در این تست‌ها عبارتند از:

آیا توان پذیرش ریسک زیاد را دارید؟ آیا حاضرید اموال شخصی خود را به خطر بیندازید؟

آیا زیاده خواه هستید؟

آیا حاضرید تا مدت‌ها روزی ۱۰ تا ۱۲ ساعت (حتی در روزهای تعطیل) کار کنید تا به اهداف خود برسید؟ آیا سخت‌ کوش هستید؟

آخرین نکته‌ای که باید مد نظر داشت این است که مهم‌ترین و اصلی ترین عامل در موفقیت یا شکست شما” عشق به کاری است که انجام می‌دهید و می‌خواهید شروع کنید”. در واقع همین عشق است که سبب می‌شود شما ساعات کار طولانی و نا امیدی‌های گریزناپذیز( که همیشه جزئی از ماهیت کار شرکت‌های نوپاست) را تحمل کنید.