بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی چیست و چگونه یک کمپین بازاریابی اینترنتی موفق می‌شود؟

پیشرفت‌ها در بازاریابی اینترنتی با سرعت نور در حال رشد است. اگر می‌خواهید وارد این عرصه شوید باید روحیه‌ای خلاق و تفکر انتقادی داشته باشید. به همین دلیل ما یک راهنمای جامع آماده کرده‌ایم که بلوک‌های ذهنی شما را سازمان خواهد داد و به شما کمک خواهد کرد برای ماندن در یک صنعت تهاجمی بهتر تصمیم‌گیری کنید.

نکته‌ی مهمی که قبل از هر چیز می‌خواهم به آن اشاره کنیم اینست که در این حوزه ویدیوهای آموزشی و مطالب مختلف بسیاری می‌توانید در اینترنت پیدا کنید. با این حال، به نظر می‌رسد یک راهنمای جامع که دید مناسبی از بازاریابی آنلاین بدهد وجود ندارد و گاها مخاطبان دچار سردرگمی می‌شوند که از کجا شروع کنند و چه مراحلی را با چه ترتیبی باید بپیمایند، که این مقاله در صدد اینست که تمام شکاف‌های موجود را ببندد.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

ویکی‌پدیا بازاریابی اینترنتی را یک اصطلاح برای بازاریابی محصولات و خدمات با استفاده از فناوری‌های دیجیتالی از جمله اینترنت و فناوری‌های دیگری هم‌چون موبایل، نمایش‌دهنده‌های تبلیغاتی و هر رسانه‌ی دیجیتال دیگر می‌داند.

طی سال‌های گذشته تعداد کاربران اینترنت به شدت افزایش یافت، با توسعه و بهبود روند نوآوری، مردم قادر به انجام همه‌ی کارها با رایانه‌های خود شدند. تصویر زیر چگونگی رشد کاربران اینترنت از سال ۱۹۹۵ را نشان می‌دهد.

تعداد کاربران اینترنت

طی سالهای اخیر برندها از طریق اینترنت توانستند به طور مستقیم با شرکای خود و هم‌چنین مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. مشتریان نیز راحت‌تر به همه‌ی برندها دسترسی پیدا کردند، با آن‌ها ارتباط برقرار کردند، در مورد آن‌ها توییت کردند و به دوستان‌شان کمک کردند تا راحت‌تر در مورد خریدهای‌شان تصمیم بگیرند.

بازاریابی آنلاین در مقایسه با بازاریابی سنتی جوانب مثبت بسیاری دارد، آن موثرتر و مقرون به صرفه تر است. از طرفی می‌توان نتایج را با اطمینان اندازه‌گیری کرد، می‌توان شخصی‌سازی انجام داد و … . با این حال، دارای جنبه‌های منفی نیز هست از جمله این‌که با سطح بالایی از رقابت مواجه هستیم، شرکت‌ها باید به وضوح بدانند که باید چه کاری انجام دهند و چگونه باید آن را انجام دهند. بنابراین در ادامه برخی استراتژی های کارآمد در بازاریابی آنلاین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تاریخچه پیدایش بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی برای اولین بار در اوایل سال ۱۹۹۰ مطرح شد، اما ریشه و زمان پیدایش آن به اواسط ۱۹۸۰ برمی‌گردد. در اوایل دهه ۹۰ بنرهای کلیکی، موتورهای جستجوی کوچک مثل الکسا، هات‌بات و سایت‌هایی مثل یاهو ایجاد شدند. اما از سال ۲۰۰۰ به بعد به دلیل گسترش دسترسی به رسانه‌های دیجیتال، روش‌های بازاریابی نیز پیچیده‌تر شدند. اما آمار منتشرشده در سال ۲۰۱۳ نشان داد که بازاریابی دیجیتال هنوز زمینه‌ی روبه‌رشد دارد. بازاریابی اینترنتی اغلب با نام‌های بازاریابی آنلاین، بازاریابی دیجیتالی و بازاریابی وب نیز یاد می‌شود.

تاریخچه بازاریابی دیجیتال

چه چیزی بازاریابی اینترنتی را از بازاریابی سنتی متمایز می‌کند؟

اولین تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال کانال‌ها یا رسانه‌هایی است که برای بازاریابی از آن‌ها بهره می‌گیرند. بازاریابی سنتی اشاره به رسانه‌هایی مثل چاپ، رادیو، پست الکترونیکی مستقیم و تبلیغات محیطی(اغلب بیلبورد) دارد، تفاوت کلیدی این رسانه‌ها با رسانه‌های دیگر این است که یک‌طرفه هستند، در واقع یک برند با استفاده از کانال‌های ارتباطی سنتی با مصرف‌کنندگانش ارتباط برقرار می‌کند، اما مصرف‌کنندگان نمی‌توانند پیامی ارسال کنند. در حالی که رسانه‌های دیجیتال به صورت کامل این امکان را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‎‌آورند. یکی دیگر از تفاوت‌های بازاریابی سنتی و دیجیتال در این است که بازاریابی دیجیتال هدفمند فعالیت می‌کند، در واقع مصرف‌کنندگان خاصی را هدف قرار داده و برای آن‌ها استراتژی‌های بازاریابی را اجرا می‌کند.

تفاوت بازاریابی دیجیتال و سنتی

کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال کدام‌ها هستند؟

همان‌طور که گفتیم بازاریابی سنتی از طریق رسانه‌های یک طرفه مثل تلویزیون، رادیو، رسانه‌های چاپی و چیزهایی شبیه به این به مخاطبان هدفش دسترسی می‌یابد. اما بازاریابی دیجیتال از چه رسانه‌هایی استفاده می‌کند. شاید جواب شما همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، اینترنت باشد. اما در این‌جا میخواهیم جزئی‌تر بحث کنیم.

بازاریابی موتورهای جستجو

موتورهای جستجو بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را به برندها ارائه می‌کنند و نقش بسیار موثری در موفقیت آن‌ها دارند. حدود ۵۵ درصد از ترافیک وب‌سایت‌ها از طریق موتورهای جستجو فراهم می‎‌شود و افزایش ترافیک به معنی افزایش درآمد بالقوه برای برندهاست. به عبارت بهتر، بازاریابی موتورهای جستجو نیروی حیاتی بازاریابی دیجیتال هستند.

رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی محیط ایده‌آلی برای رسیدن به مخاطبانی که به صورت فعالانه در محتوای دیجیتال درگیر شده‌اند فراهم آورده است. اگر یک برند بتواند پیام خود را متناسب با رسانه‌ی اجتماعی مدنظر طراحی کند و محتوای ارزشمندی ارائه کند، بالاترین نرخ مشارکت و تعامل مصرف‌کنندگان را می‌تواند کسب کند.

تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی جز مهمی از تبلیغات برندها هستند، اغلب برندها از این نوع تبلیغات برای تقویت پیام‌رسانی و به‌اشتراک‌گذاری داستان جهت افزایش آگاهی از برند استفاده می‌کنند.

موبایل

بر هیچ‌کسی پوشیده نیست که تلفن‌همراه سریع‌ترین رشد را در فضای دیجیتال به خود اختصاص داده است، برای اثبات این موضوع، اگر گشتی در اینترنت بزنید شواهد کافی وجود دارد. بنابراین استراتژی بازاریابی موبایلی باید جز کلیدی هر برندی باشد.

ویدئو

میزان مشاهده‌ی ویدیو در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. بازاریابی ویدیویی نوعی از تبلیغات نمایشی است که در آن به جای تصویر، ویدیو قرار دارد. تبلیغات می‌تواند قبل، در حین و یا بعد از ویدیو باشد.

بازاریابی اینترنتی چگونه مخاطبان را هدف قرار می‌دهد؟

هدفگیری در بازاریابی دیجیتال

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، یکی از تفاوت‌های اصلی بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی در هدف قرار دادن مخاطبان است. اما بازاریابی اینترنتی چگونه می‌تواند مخاطبان اصلی خود را بین سیل عظیم مخاطبان اینترنت هدف قرار دهد؟ به دو صورت، اولین روش تبلیغات در سایت‌هایی که نوع خاصی از محتوا را ارائه می‌دهند و اغلب توسط افرادی با ویژگی‌های خاصی بازدید می‌شوند. دوم هدف قرار دادن کاربرانی که یک رفتار خاص را از خود به نمایش گذاشته‌اند.

انواع استراتژی‌های بخش‌بندی

جمعیت‌شناختی: نوعی استراتژی بازاریابی که در آن مخاطبان براساس ویژگی‎های خارجی تقسیم‌بندی می‌شوند. مثل سن، درآمد و … .

رفتاری: نوعی استراتژی که در آن بخش‌بندی براساس الگوهای رفتاری مصرف‌کننده صورت می‌گیرد. مثل تاریخچه خریدهای گذشته و سابقه جستجوهای گذشته.

بخش‌بندی براساس زمان: هدف قرار دادن افرادی که در یک زمان خاص از روز آنلاین هستند.

تعیین منطقه بازار: استفاده از استانداردهای مناطق جغرافیایی برای هدف قرار دادن مخاطبان.

دوباره هدف‌گیری: هدف قرار دادن بازدیدکنندگان قبلی سایت

محصولات مرتبط: بخش‌بندی مخاطبان براساس استفاده از یک محصول(به عنوان مثال، سنگین در مقابل سبک)

تکنولوژی‌‌هایی برای هدف‌گیری مخاطبان آنلاین

کوکی‌ها: کوکی‎ها فایل‌های متنی هستند که از یک وب‌سایت ارسال شده و در کامپیوتر کاربر ذخیره می‌شوند و بدین ترتیب علاوه بر این‌که راحتی‌هایی برای کاربر مثل ذخیره پسورد فراهم می‌آورند، در جمع‌آوری اطلاعات نیز به کاربر کمک می‌رسانند.

وب بیکن‌ها: اشکال گرافیکی هستند که برای دسترسی به کوکی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. وب بیکن‌ها نیز همانند کوکی‌ها اغلب برای جمع‌آوری اطلاعات به کار می‌روند.

دوباره هدف‌گیری(Retargeting)

دوباره هدف‌گیری یک تکنولوژی مبتنی بر کوکی‌ها است که با استفاده از کدهای ساده‌ی جاوا اسکریپت به صورت ناشناس مخاطب را در سراسر وب دنبال می‌کند. اما چگونه از آن استفاده می‌کنند؟

شما قطعه کدی را در وب‌سایت خود قرار می‌دهید(این کد اغلب پیکسل نامیده می‌شود) بازدیدکنندگان شما این کد را مشاهده نمی‌کنند، و همچنین این کد هیچ تاثیری در عملکرد وب‌سایت شما ندارد. اما هر بار که بازدیدکننده‌ای به وب‌سایت شما مراجعه کرد، می‌توانید سابقه‌ی بازدید آن‌ها را مشاهده کرده و تبلیغاتی متناسب با علایق آن‌ها ارائه کنید.

۵ مرحله‌ی اصلی در فرآیند بازاریابی اینترنتی

همه‌ی مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، در یک فرآیند منظم قابل پیاده‌سازی است. به عبارت ساده‌تر، یک برنامه‌ی دیجیتال مناسب تمام مراحل گفته شده در بالا را به طور منظم اجرایی می‌کند.

فرآیند بازاریابی دیجیتالمرحله‌ی اول: توسعه‌ی یک استراتژی موثر بازاریابی دیجیتال

هر سفری با یک گام نخستین شروع می‌شود. گام نخستین در بازاریابی دیجیتال تعیین استراتژی است. استراتژی تعاریف مختلفی دارد، برخی آن را الگو یا طرح مسیر می‌دانند، برخی دیگر آن را نگرش عمیق تصور می‌کنند. ما آن را نقشه‌ی راه معرفی می‌کنیم، نقشه‌ی راهی که به شما نشان می‌دهد در هر زمان باید کجای مسیر باشید و چه کارهایی را انجام دهید.

با این گام شما قادر خواهید بود تا مهم‌ترین عناصر سفر خود و نقشه‌ی راه آن را طراحی کنید. در این مرحله شما اهداف، چالش‌ها، مخاطبان هدف و نرخ دستیابی به اهداف‌تان را تعیین می‌کنید.

مرحله‌ی دوم: ایجاد و حفظ یک پلتفرم موثر برای وب‌سایت

هر استراتژی بازاریابی دیجیتال به یک بستر و پلتفرم مناسب نیاز دارد، بنابراین اولین کاری که بعد از طراحی استراتژی باید انجام داده شود، ساخت یک وب‌سایت است، وب‌سایتی که ساده باشد، ظاهر حرفه‌ای داشته باشد، نام مناسبی داشته و کاربر به راحتی بتواند از آن استفاده کند.

مرحله‌ی سوم: افزایش ترافیک ورودی

بعد از این‌که سایت شما طراحی شد می‌بایست شروع به افزایش ترافیک و کشاندن مشتری به سمت آن بکنید. واضح است که افزایش ترافیک ورودی با یک چشم‌انداز قوی و بهبود نرخ تبدیل موثر واقع خواهد شد. برای افزایش ترافیک نیاز هست که از استراتژی‌های متعددی(از جمله بلاگ، رسانه‌های اجتماعی، سئو، کمپین‌های پرداختنی و…) بهره‌ گرفته شود.

همان‌طور که آمارها نشان می‌دهند، وبلاگ می‌تواند ترافیک ورودی را تا پنجاه و پنج درصد افزایش دهد، درحالی‌که ادغام با رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بیش از ۶۰ درصد بازدهی ارائه کند.

مرحله‌ی چهارم: افزایش نرخ تبدیلات

حال که شما قادر بوده‌ا‌ید تعدادی از مخاطبان را به سایت خود جذب کنید، نوبت به جلب اعتماد آن‌ها و افزایش نرخ تبدیلات می‌رسد. برای این‌کار اغلب از روش‌های مختلف برای تشویق مخاطبان مثل فراخوان به عمل‌ها بهره می‌گیرند.

مرحله‌ی پنجم: اندازه‌گیری

اندازه‌‎گیری مهم‌ترین مرحله در فرآیند بازاریابی دیجیتالی است. در این مرحله بازاریابان باید سعی کنند تمام معیارها را مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار داده و بهترین راه‌حل‌ها را انتخاب کنند. در واقع در این مرحله فرآیند بازاریابی دیجیتالی از ابتدا مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرد و راهکارهای موثر و غیرموثر از هم تفکیک می‌شوند.

روش‌ها و ابزارهای اصلی بازاریابی اینترنتی کدامند؟

همان‌طور که در بخش کانال‌های بازاریابی دیجیتال نیز اشاره کردیم، بازاریابی دیجیتال از هر ترفندی که بتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند و تعامل بهتری با آن‌ها داشته باشد بهره می‌گیرد. براساس آمار تاکنون ۷ روش بازاریابی دیجیتال بیشتر از سایر روش‌ها بازگشت سرمایه ایجاد کرده‌اند که ما در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو(SEO)

در جهانی که بیش از ۹۰ درصد از تجارب آنلاین با یک جستجو شروع می‌شود، نمایش در صفحه‌ی اول گوگل می‌تواند عامل موفقیت یا شکست کسب‌وکارها محسوب شود. اما دقیقا منظور از سئو چیست؟ آیا سئو در طراحی وب‌سایت نمود دارد؟ آیا سئو با تولیدمحتوا امکان‌‌پذیر است؟ یا شاید هم سئو همان دریافت بک‌لینک‌ از سایت‌‍‌های دیگر است؟

بله همه‌ی این موارد صحیح است و می‌توان گفت سئو ترکیبی از این راهکارهاست.

براساس تعریف ویکی‌پدیا سئو فرآیند دیده شدن یک وب‌سایت در رتبه‌های بالای موتورجستجو بدون پرداخت است. در واقع، شما تمام استانداردهای مطرح شده توسط موتورهای جستجو را رعایت می‌کنید و در عوض، موتورهای جستجو محتوای آنلاین شما را به تعداد مخاطبان بیشتری نمایش می‌دهند. بهبود سئو راهکارهای مختلفی دارد، اما قبل از هر چیز شما باید تعیین کنید که می‌خواهید کلاه سفید باشید یا کلاه سیاه.

سئوکاران کلاه سیاه و کلاه سفیدراهکارهایی که سئوکاران کلاه سفید انتخاب می‌کنند، اغلب پایدار است، اما در بلندمدت جوابگو است. این نوع از سئوکاران بر روی مخاطبان تمرکز می‌کنند و سعی دارند با ارائه‌ی بهترین محتواهای ممکن توجه آن‌ها و به تبع آن توجه موتورهای جستجو را جلب کنند. اما سئوکاران کلاه سیاه اغلب سریعا به نتیجه می‎رسند، اما این نتایج پایدار نیست و به احتمال زیاد با یک الگوریتم جدید از موتورهای جستجو تمام نقشه‌های آن‌ها نابود شود. بنابراین ما فقط در مورد کلاه سفیدها و روش‌هایی که استفاده می‌کنند، صحبت خواهیم کرد. سئوکاران کلاه‌سفید موفق موارد زیر را به دقت رعایت می‌کنند:

محتوا

همان‌طور که بیل گیتس در سال ۱۹۹۶ پیش‌بینی کرد محتوا پادشاه عصر اطلاعات شد. به خاطر این‌که امروزه محتوا به راحتی می‌تواند خواسته‌های مخاطبان شما را تامین کند و به آن‌ها در تصمیم‎‌گیری که فرآیند بسیار پیچیده‌ای دارد کمک کند. با این‌حال، هر محتوایی نمی‌تواند به بهبود سئو سایت شما کمک کند، محتوای شما باید از ویژگی کیفیت، کلمه‌ کلیدی مناسب، تازگی محتوا، پاسخ مستقیم به سوالات (مثلا سئو چیست) برخوردار باشد.

Html

لازم نیست یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید، اگر می‌خواهید یک کسب‎‌وکار آنلاین راه بیندازید، دانستن اصول اولیه‌ی Html ضروری است. زیاد پیچیده‌اش نکنید، در عرض یک روز می‌توانید همه‌چیز را راجع‌به Html بدانید. به این ترتیب از زیرعنوان‌ها، تگ‌های عنوان، توضیحات متا و … به بهترین شکل ممکن استفاده خواهید کرد.

معماری سایت

منظور از معماری سایت، میزان توانایی سایت در ارائه‌ی یک تجربه‌ی کاربری خوب به کاربران است که از طریق مدت زمان بارگذاری سریع، طراحی رسپانسیو و اتصال امن ایجاد می‌شود.

قابلیت اعتماد

قابلیت اعتماد یکی دیگر از مهم‌ترین معیارهای سئو است که از طریق لینک‌های با کیفیت، اثبات اجتماعی و میزان تعاملات در شبکه‌های اجتماعی مورد محاسبه و ارزش‌گذاری قرار می‌گیرد.

بازاریابی موتورهای جستجو(SME)

بازاریابی موتورهای جستجو با بهینه‌سازی موتورهای جستجو هر دو کاربرد یکسانی دارند، اما یک تفاوت جزئی آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. در واقع هر دوی این مباحث به دریافت ترافیک از موتورهای جستجو ربط دارند، با این تفاوت که در SME از دریافت ترافیک در ازای پرداخت صورت می‌گیرد.

بازاریابی محتوایی

تعریف‌های مختلفی برای بازاریابی محتوایی وجود دارد، اما تعریفی که موسسه بازاریابی محتوایی ارائه کرده، جامع‌تر و کامل‌تر است:

بازاریابی محتوا یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شده است. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند. این عمل با هدف هدایت کاربران برای انجام اقداماتی سودده صورت می گیرد.

بنا به گفته‌ی ست گادین بازاریابی محتوایی تنها بازاریابی باقی‌مانده است. مزیت بازاریابی محتوایی نسبت به سایر انواع بازاریابی در این است که سعی نمی‌کند به مردم بگوید شما، برند فوق‌العاده‌ای هستید بلکه این موضوع را با داستان‌سرایی به مردم نشان می‌دهد.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی(SMM)

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی اشاره به استفاده از پلتفرم رسانه‌های اجتماعی برای ترویج یک محصول یا خدمت دارد. در دنیای کنونی هر رسانه‌ای که بتواند صدای مخاطب را به خوبی برساند، از ارزش بیشتری برخوردار است. رسانه‌های اجتماعی علاوه بر این‌که ارتباط بین برندها و مشتریان را برقرار می‎‌کنند، می‌توانند ارتباطی بین خود مشتریان نیز برقرار نمایند.

بازاریابی ویروسی که نتایج فوق‌العاده مثبتی برای برندها ایجاد کرده است، به لطف شبکه‎‌های اجتماعی امکان‌پذیر شده است.

پرداخت به ازای کلیک(PPC)

PPC مخفف پرداخت به ازای کلیک است، یک مدل بازاریابی اینترنتی که پرداخت هزینه براساس تعداد کلیک‌ روی تبلیغات صورت می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر، پرداخت به ازای کلیک راهی برای خرید بازدیدکننده به جای تلاش برای جذب بازدیدکننده به صورت ارگانیک است. تبلیغات موتورهای جستجو یکی از محبوب‌ترین انواع تبلیغات کلیکی هستند. با استفاده از این روش موتورهای جستجو به برندها اجازه می‌دهند تا با پرداخت پول، کسب‌وکار خود را در یک کلمه‌ی کلیدی به صفحه‌ی اول سوق دهند.

بازاریابی وابسته

این نوع از بازاریابی که می‎‌توان آن را فصل مشترک بازاریابی سنتی و آنلاین دانست، نوعی از بازاریابی است که با کمک افراد دیگر انجام می‌شود. به عبارت ساده‎‌تر، افراد بانفوذ محصولات و خدمات دیگران را در ازای دریافت کمیسیون به فروش می‌رسانند. این نوع از بازاریابی با شیوه‌ی آنلاین به شیوه‌ی رایج‌تری و حرفه‌ای‌تری انجام می‌شود.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی جزو اولین روش‌های مورد استفاده در بازاریابی دیجیتال بود، اما با گذشت زمان هنوز هم یکی از پرکاربردترین و موثرترین روش‌های بازاریابی به شیوه‌ی دیجیتال است. بازاریابان اغلب به شیوه‌های مختلف و اکثرا با رضایت خود کاربران آدرس ایمیل آن‌ها را در لیست خود جمع کرده و سپس در کمپین‌های مختلف آن‌ها را هدف قرار می‌دهند.

چگونه یک کمپین بازاریابی اینترنتی موفق می‌شود؟

در حالی‌که هیچ فرمول جادویی خاصی برای ایجاد یک کمپین بازاریابی اینترنتی موفق وجود ندارد، اکثر کمپین‌های موفق در انجام مراحل زیر مشترک هستند.

هدف‌گذاری صحیحی دارند(SMART)

یکی از روش‌های مناسب برای هدف‌گذاری روش SMART است، از آن‌جایی که اهداف اغلب فازی و نسبی هستند استفاده از این روش به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا اهداف خود را  با وضوح بیشتری توسعه دهند. روش اسمارت به شما توصیه می‌کند که اهداف خود را با ویژگی‌های زیر تنظیم کنید:

  • هدف شما باید مشخص باشد(Specific)
  • قابل اندازه‌گیری باشد(Measurable)
  • قابل دستیابی باشد(Attainable)
  • مرتبط با اهداف کسب‌وکارتان باشد(Relevant)
  • قابلیت زمان‌بندی داشته باشد(Time-bound)

از همین رو قبل از هر چیزی باید هدف از کمپین را مشخص کرده و ببینید متناسب با روش اسمارت است یا نه؟ و سعی کنید هدف‌تان را در چهارچوب آن بیندازید.

 آن‌ها درک روشنی از مخاطبان هدف خود دارند

برای اجرای یک کمپین بازاریابی اینترنتی موفق شناسایی واضح مخاطبان هدف بسیار مهم است. برای توسعه‌ی پیام‌های کلیدی برند خود باید مخاطبان خود را از لحاظ فردی و روان‌شناختی شناسایی نمایید. هم‌چنین برای این‌که بتوانید کانال‌های ارتباطی مناسب را جهت رسیدن به مخاطبان هدف شناسایی نمایید، نیاز دارید که درک روشنی از مخاطبان هدف‌تان داشته باشید.

کانال‌های مناسب را انتخاب می‌‌کنند

لازم نیست همه در فیسبوک یا اینستاگرام فعال باشیم، گاها فعالیت در این کانال‌ها بازدهی کافی را ندارد. قبل از هر چیزی باید نقاط ضعف و قوت هر کانالی را مشخص کرده و براساس مشتریان هدف خود بهترین کانال را انتخاب نمایید. کارشناسان بازاریابی اینترنتی معتقدند تلاش برای فعالیت در همه‌ی کانال‌ها نتیجه‌ای جز هدر دادن وقت ندارد.

و مهم‌تر از همه آن‌ها راوی داستان‌های حرفه‌ای هستند

داستان برند خود را بگویید- بازاریابی اینترنتیاگر نگاهی به تاریخ بیندازیم، متوجه ماندگاری داستان‌ها می‌شویم. انسان‌ها توانایی خاصی در به خاطر آوردن داستان‌ها دارند. در واقع مغز آن‌ها طوری برنامه‌ریزی شده که داستان‌ها را به سادگی به خاطر می‌آورد. داستان‌ها اغلب با اهداف الهام‌بخشی به مردم، به چالش کشیدن آن‌ها، آموزش آن‌ها و با اهداف احساسی ایجاد می‌شوند.

از فرمول داستان‌های تاثیرگذار بهره بگیرید، مشتریان خود را در سفر قهرمانانه خود همراه کنید و برای همیشه آن‌ها را در کنار خود داشته باشید. ‌

هشدار

در بازاریابی اینترنتی نیز قبل از هر چیز شما باید انتخاب کنید که می‌خواهید کلاه سفید باشید یا کلاه سیاه. اینترنت به ما توانایی برقراری ارتباط، حفظ و توانمندسازی مخاطبان‌مان را داده است که پیش از آن هرگز ممکن نبود .شما می‌توانید از تبلیغات آنلاین زرد، پاپ آپ‌ها، اسپمینگ و ترفندهای جدید تقلبی برای فریب مشتریان‌تان استفاده کنید، اما آن‌چه که در بلندمدت نتیجه‌بخش است اهمیت و توجه به خواسته‌های مشتریان و جلب رضایت آن‌ها است.

نتیجه‌گیری: قلمرو خود را بسازید

امروزه کسب‌وکارها تنها با بازاریابی آفلاین نمی‌توانند به نتایج موثر خود دست یابند. یک استراتژی بازاریابی موفق ترکیبی از استراتژی‌های آفلاین و آنلاین است. ما این مطلب را با این پیش‌فرض تهیه کردیم که شما نسبت به بازاریابی آنلاین دید مثبتی دارید و می‌خواهید که از آن برای موفقیت بهره بگیرید. اگر هنوز نمی‌دانید که از بازاریابی اینترنتی استفاده کنید یا نه، این مطلب را بخوانید.

در این مطلب سعی بر این بود تا تمام نکات مربوط به بازاریابی آنلاین مطرح شوند، اگر شما مراحل گفته شده در بالا را دنبال کنید، در عرض سه ماه شاهد نتایج موثری خواهید بود. فقط به این نکته توجه داشته باشید که شما در عرض چند روز به یک ستاره تبدیل نخواهید شد، نتایج بازاریابی اینترنتی بلندمدت بوده، اما پایدار هستند.