نمونه بیانیه ماموریت سازمان

نمونه بیانیه ماموریت سازمان: بررسی بیانیه کسب‌وکارهای بزرگ دنیا برای کسب ایده

بیانیه ماموریت متن ساده‌ای است که اهداف یک شرکت یا سازمان را نشان می‌دهد. در واقع این بیانیه، خلاصه‌ای خلاقانه از کارهایی است که برای مشتریان، کارمندان و مالکان یک شرکت صورت می‌گیرد. در واقع این متن ساده در تلاش است تا توضیح دهد شما چگونه قصد انجام کارها برای رسیدن به هدف خود را دارید. اما فراموش نکنید که یک بیانیه مناسب، تنها از چند جمله ساده، صریح و مشخص تشکیل می‌شود! برای درک بهتر این موضوع، در این مطلب قصد داریم تا به بررسی چند نمونه بیانیه ماموریت سازمان را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی با این بیانیه‌ها، مطالعه ادامه مقاله را از دست ندهید.

نمونه بیانیه ماموریت سازمان از بهترین شرکت‌های جهان

نوشتن یک بیانیه ماموریت به شما کمک می‌کند تا در خلال کارهای پیچیده روزمره خود، گاهی به عقب بازگشته و اولین هدف و قدم‌های بنیادی سازمان خود را مرور کنید. در ادامه بهترین نمونه بیانیه ماموریت سازمان را از شرکت‌های بزرگ و مطرح دنیا به شما معرفی می‌کنیم.

Starbucks

« برای الهام بخشیدن و جلا دادن به روح انسانی؛ یک نفر، یک فنجان و یک همسایه در کنار هم »

استارباکس با نمونه بیانیه ماموریت سازمان خود قصد دارد تا ارزش‌های اصلی خود را به نمایش گذاشته و گسترش دهد. این جمله بسیار ساده و روان نشان می‌دهد که این شرکت چگونه بر روی مشتریان خود تمرکز دارد؛ چه مسیری را برای رشد شرکت در نظر گرفته و چه خط مشی برای کارمندان خود دارد.

Coca Cola

« جهان را تازه کنید، تنها ایجاد یک تغییر کافی است »

نمونه بیانیه ماموریت سازمان کوکاکولا در عین کوتاه بودن، نشان دهنده مفاهیم بسیاری است. این شرکت قصد دارد تا در کنار تأثیرگذاری مثبت در جهان، مشتریان خود را از لحاظ روحی و جسمی تازه کنند. همچنین این بیانیه نشان می‌دهد که چشم‌انداز کوکاکولا، فروش محصولات خود در سراسر جهان است. فروش جهانی کوکاکولا بخشی از بیانیه مربوط به سهام‌داران آن بوده و سایر قسمت‌های آن، نشان دهنده چشم‌انداز این شرکت برای مشتریان و کارمندانش است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تنها در ۹ کلمه ساده، شرکت بزرگی مانند کوکاکولا تمام بخش‌های لازم بیانیه ماموریت خود را توضیح می‌دهد.

charity: water

« charity: water یک سازمان غیر دولتی است که آب آشامیدنی تمیز و سالم را برای مردم کشورهای در حال توسعه به ارمغان می‌آورد»

نمونه بیانیه ماموریت سازمان charity: water کاملاً واضح و مشخص است؛ در این بیانیه مشخص شده که این شرکت چه کاری و برای چه کسانی انجام می‌دهد. همین توضیح ساده برای ایجاد یک بیانیه مأموریت کافی است.

REI

«ما در شرکت Recreational Equipment, Inc. (REI) معتقدیم که زندگی در فضای باز و طبیعی، یک زندگی خوب است. ما بر این باوریم که انسان‌ها می‌توانند در مکان‌های طبیعی و وحشی، بهترین مکان برای آرامش را بیابند. بنابراین هدف ما بیدار کردن یک عشق درونی مادام‌العمر برای زندگی در طبیعت در همه مردم جهان است.»

بیانیه مأموریت REI بیشتر بر روی آنچه که برای مشتریان خود انجام می‌دهد، متمرکز شده است. اما همین تمرکز نیز هدف سازمان برای حفظ محیط زیست و دوستی با طبیعت را به تصویر می‌کشد. در واقع سفر به مناطق طبیعی و خارج از شهر، همان پل ارتباطی میان مشتریان و این سازمان بوده که با هدفی طبیعت دوستانه گره خورده است.

Patagonia

«کسب و کار ما در تلاش است تا سیاره مادری خود را نجات دهد.»

یک نمونه بیانیه ماموریت سازمان کوتاه دیگر که در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد؛ اما اگر کمی بیشتر به آن دقت کنیم، متوجه نکات جالبی می‌شویم. برای مثال در این بیانیه، پاتاگونیا سخنی از غیر انتفاعی بودن خود به میان نیاورده است. آنها خود را یک کسب‌وکار و تجارت می‌دانند. در نتیجه آنها برای رسیدن به هدف اصلی خود (نجات کره زمین) باید یک تجارت قدرتمند و سالم داشته باشند. این موضوع نشان می‌دهد که مأموریت آنها در ارتباط با کارمندان، مشتریان، محصولات و نوع فعالیتشان است.

 

بیانیه ماموریت سازمان

فیس بوک

ماموریت این شرکت که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده است، توانمند ساختن افراد برای ساختن یک جامعه و نزدیک‌تر ساختن افراد آن به یکدیگر بوده است. مردم از فیس بوک برای برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان خود، کشف اتفاقات جهان بیرون و به اشتراک گذاشتن مسائل با اهمیت برای خود بهره می‌گیرند.

تسلا

هدف ما در زمان تاسیس تسلا در دهه گذشته، هیچ تفاوتی با هدف امروزه ما نداشته است: سرعت بخشیدن به فرآیند رفت و آمد پایدار با وارد کردن انبوهی از ماشین‌های الکتریکی در کمترین زمان ممکن.

اوبر

ماموریت اوبر عبارت است از تسهیل در حمل و نقل – برای همه‌ی آدم‌ها، به همه‌ی نقاط.

 

بیانیه ماموریت شرکت اوبرآمازون

نهایت تلاش‌مان را می‌کنیم که به مشتریان‌مان پایین‌ترین قیمت ممکن، بهترین حق انتخاب و حداکثر راحتی را ارائه دهیم.

چگونه یک بیانیه مأموریت مناسب بنویسیم؟

در واقع نوشتن بیانیه مأموریت برای یک شرکت و سازمان چندان کار دشواری نیست! تنها کافی است تا پنج قدم زیر را به درستی دنبال کنید:

  • با یک داستان روایتگر از بازار آغاز کنید: برای نوشتن نمونه بیانیه ماموریت سازمان نیازی به نوشتن یک داستان کامل نخواهید داشت! اما افزودن جنبه روایی می‌تواند بسیار موثر باشد. برای این کار، تصور کنید که یک خریدار قصد استفاده از محصولات و خدمات شما را دارد. اکنون باید از قدرت تخیل خود استفاده کنید که این خریدار چگونه شما را پیدا می‌کند و خرید از شما چه منافعی برای او دارد. با این نکته، می‌توانید پایه بیانیه خود را ایجاد کنید.
  • مشخص کنید که کسب‌وکار شما چه کاری برای مشتریانش انجام می‌دهد: بهتر است بیانیه مأموریت خود را با کارهایی که برای مشتریان انجام می‌دهید، آغاز کنید. در این مرحله می‌توانید از داستان روایتگر بازار خود استفاده کرده و پل ارتباطی میان خود و مشتریان هدفتان را به خوبی ترسیم کنید.
  • وظایف کسب‌وکار در قبال کارمندان را تعریف کنید: کسب‌وکارهای خوب برای کارمندان خود نیز اهمیت قائل می‌شود. در نتیجه بهتر است در بیانیه مأموریت خود، آنچه که برای حفظ و ارزش دادن به کارمندان‌تان انجام می‌دهید را نیز بگنجانید. بیان تنوع، احترام به ایده‌ها و خلاقیت‌ها، آموزش‌ها، ابزارها و غیره می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد.
  • کاری که کسب‌وکار برای مالکان خود انجام می‌دهد را شرح دهید: یک کسب‌وکار برای رشد و گسترش خود، نیازمند افزایش سهام است. از جهتی مسئله سهام تجارت، ارتباط مستقیمی با سهام‌داران و مالکان آن دارد. بنابراین در هنگام نوشتن نمونه بیانیه ماموریت سازمان خود، توجه به مالکان و سهام‌داران را فراموش نکنید.
  • بررسی، پرداخت و تجدید نظر: پس از تکمیل نمونه اولیه، متن خود را مطالعه کرده و در حد توان سعی در کاهش تعداد کلمات آن داشته باشید! بیانیه‌های خوب در یک لحظه به جنبه‌های مختلفی پرداخته و طول عمر بالایی دارند. پس توجه به ویرایش آن موضوعی مهم و ارزشمند است.

بیشتر بخوانید: بیانیه ماموریت چیست؟ ۳ گام تدوین بیانیه ماموریت

بیانیه ماموریت: چیستی سازمان و لزوم توجه به تدوین آن

با تکرار این مراحل، می‌توانید نمونه بیانیه ماموریت سازمان مناسب خود را داشته باشید. همان طور که مشاهده کردید، نوشتن یک بیانیه مناسب می‌تواند تأثیر بسزایی در دیده شدن و تشریح تجارت شما داشته باشد. با با حوصله و انرژی کافی، بر روی نوشتن آن تمرکز کنید.

به نظر کدام یک از برندهای ایرانی بیانیه ماموریت جذابی را تدوین کرده است؟ آیا بیانیه ماموریتی وجود دارد که در ذهن شما ماندگار باشد؟ نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مقاله با اقتباس از وب‌سایت bplans