آموزش مدیریت پروژه

بهترین روش برای آموزش مدیریت پروژه کدام است؟ معرفی ۱۰ روش فوق‌العاده

مدیریت پروژه یا Project Management به عنوان یکی از مهم‌ترین تخصص‌هایی است که در هر سازمانی کاربرد دارد. هر روزه افراد علاقه مند به یادگیری و آموزش مدیریت پروژه افزایش پیدا می‌کند. مدیریت پروژه فرآیندی در جهت حفظ مسیر و تعادل پروژه بین ۳ عامل مهم هزینه، زمان و کیفیت است. برای کسب مهارت و آموزش مدیریت پروژه ابزارها و تکنیک‌های مختلفی وجود دارد. هدف مدیریت پروژه کنترل اجرای دقیق و کامل برنامه تدوین شده برای پروژه است. کنترل پروژه را می‌توان در ۳ بخش زیر به کار برد.

۱- تعیین وضعیت واقعی پروژه

۲- مقایسه وضعیت واقعی با برنامه

۳- در نظر گرفتن اقدام اصلاحی

به زبان ساده‌تر مدیریت پروژه عبارت است از تخصیص، پیگیری و کاربرد منابع برای رسیدن به اهداف مشخص در یک دوره زمانی خاص را مدیریت پروژه می‌گویند.

۱۰ روش برتر برای یادگیری و آموزش مدیریت پروژه

۱- خواندن

هروی ترومن می‌گوید “تمام افرادی که مطالعه می‌کنند رهبران خوبی نیستند” . با استفاده از مطالعه کتاب‌های مدیریت پروژه به دنیای مدیران تراز اول پروژه در سطح جهان سرک بکشید.

مطالعه کتاب‌های مدیریت پروژه به عنوان یکی از بهترین روش‌های آموزش مدیریت پروژه است که شما را کمک می‌کند، گام به گام و به صورت اصولی این حرفه کاربردی را یاد بگیرید.

۲- تماشای فایل‌های ویدویی

آموزش‌های مختلفی ویدئوی رایگان یا پولی در اینترنت و سایت‌های مختلف است که می‌توانید به آنها مراجعه کنید. از سایت‌های آموزشی می‌توان به سایت مکتب خونه یا فرادرس اشاره کرد.

درصورتی هم که تمایل دارید دوره‌های ویدئویی آموزش مدیریت پروژه رایگان و کاربردی به زبان انگلیسی را مشاهده کنید، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

۳- آموزش مدیریت پروژه از طریق کتاب‌های الکترونیکی

یکی از مزایای آموزش مدیریت پروژه از طریق کتاب الکترونیکی این است که شما می توانید، بعد از مطالعه هر نکته‌ای از کتاب، در کامپیوتر خود به صورت عملی انجام دهید.

۴- کنفرانس‌ها

یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد ارتباط و لینک با افراد دیگر و یادگیری در مورد مدیریت پروژه شرکت در کنفرانس‌های مختلف است.

۵- وبینارها

چه چیزی از یک وبینار توقع دارید؟ نیازی به مسافرت و جابجا شدن نیست، راحت و ساده است و معمولاً هم محتوای ارزشمندی دارند که غالبا به صورت رایگان یا با هزینه بسیار پایینی ارائه می‌شود.

وب‌سایت PMI وبینارهای بسیار عالی را در این زمینه ارائه می‌کند. در صورتی که هم تمایل داشته باشید تا در وبینارهایی با زبان فارسی شرکت کنید، می‌توانید با یک جستجوی ساده در گوگل یک وبینار مناسب را انتخاب کرده و در آن شرکت کنید.

بیشتر بخوانید: ۷ ابزار مدیریت پروژه که با آن‌ها به راحتی می‌توانید کارهای خود را مدیریت کنید

۶- تدریس

مایا آنگلو می‌گوید” من آموخته‌ام که نباید در زندگی به هر دو دست خود دستکش بیسبال بپوشید، چون ممکن است لازم باشد چیزی را پرتاب کنید” . روش‌های قبلی  را که به شما معرفی کردیم جز فعالیت‌های مصرف هستند. با این حال، یکی از بهترین شیوه‌های یادگیری از طریق تدریس است. تدریس نیازمند مطالعه، تحلیل، سازماندهی منابع، تمرین و در واقع” پرتاب یک چیزی ” است.

۷- نوشتن

لورد استون می‌گوید” با نوشتن می‌توانید به اندازه خواندن یاد بگیرید”. یکی از دلایلی که افراد اقدام به وبلاگ نویسی می‌کنند، یادگیری بیشتر است. نوشتن ابزاری بسیار مناسب برای گردآوری و بیان اندیشه‌های شما است که کمک می‌کند مطالب را به حافظه بلند مدت خود بسپارید.

۸- بحث‌های گروهی

بحث‌های گروهی در گروه‌های تخصصی می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاع بسیار زیادی را در مورد مدیریت پروژه کسب کنید. در این نوع بحث‌ها مدیران پروژه در سطوح مختلف سوالات مختلفی را مطرح می‌کنند و پاسخ آنها و هم‌چنین مختلف بسیار جذاب و تخصصی‌ای برای ارائه بحث وجود دارد.

شما می‌توانید گروه‌های تخصصی را در تلگرام، لینکدین، فیس‌بوک و Reddit دنبال کنید.

۹- وبلاگ‌ها

مدیران پروژه و رهبران در سرتاسر جهان تجارب و دانش خود را به اشتراک می‌گذارند. یکی از جذاب‌ترین منابع برای آموزش مدیریت پروژه مراجعه به وبلاگ‌های افراد متخصص است. در ادامه چندین منبع مفید برای شما معرفی می‌کنیم.

وبلاگ‌های فارسی
– انجمن مدیریت پروژه ایران

آریانا

متمم

وبلاگ‌های انگلیسی

راهنمایی برای دختران برای تبدیل شدن به مدیر پروژه، نویسنده: الیزابت هارین

ده شیوه آموزش مدیریت پروژه که در تئوری ساده بوده اما در عمل مشکل هستند، نویسنده: کیرون باندل

تربیت مدیران پروژه، نویسنده: سوزان مادسون

وبلاگ‌های مدیریت پروژه، ارائه شده توسط PMI

۱۰ – یادگیری از متخصصان

یکی از راه‌های سریع برای یادگیری و آموزش مدیریت پروژه یادگیری از طریق متخصصان است. برای این کار می‌توانید در فضای اینترنت( کانال تلگرام، اینستاگرام یا لینکدین) متخصصان را دنبال کنید و از تجربه و آموزش‌های آنها بهره‌مند شوید.

آیا شما سابقه استفاده از منابع معرفی شده برای آموزش مدیریت پروژه را داشته‌اید؟ به نظر شما بهترین منبع برای یادگیری مدیریت پروژه چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.