ترفندهای مدیریتی

ترفندهای مدیریتی: ۱۵ نکته و توصیه مهم برای مدیران تازه‌کار

مدیریت عنوانی هیجان‌انگیز و در عین ‌حال چالش‌برانگیز است. اگر جدیداً به این موقعیت شغلی دست‌ یافته‌اید، باید خود را برای فراگرفتن مجموعه جدیدی از مهارت‌ها و وظایف آماده کنید. فراموش نکنید که هوش و درایت مدیران می‌تواند یک کسب‌وکار را به سمت نردبان موفقیت هدایت کند. در این مطلب به معرفی ۱۵ مورد از مهم‌ترین ترفندهای مدیریتی برای مدیران جدید تازه‌کار می‌پردازیم.

مهم‌ترین ترفندهای مدیریتی برای مدیران تازه‌کار

مهم نیست که شما در چه حوزه‌ای فعالیت داشته و یا مدیریت چه کسب‌وکاری را بر عهده ‌دارید؛ این ۱۵ نکته قادر خواهند بود تا شما را در این مسیر پر پیچ و خم هدایت کنند. لیست این موارد مهم به شرح زیر است:

۱- قبل از ارتقاء شغلی خود را آماده کنید.

اگر در هنگام مطالعه این مطلب به ‌عنوان یک مدیر فعالیت می‌کنید، ممکن است برای عمل به این کار کمی تأخیر کرده باشید! اما اگر در هرلحظه به دنبال رشد و پیشرفت هستید، می‌توانید از طریق مختلفی خود را برای مدیریت آماده‌تر کنید. مواردی همچون خواندن کتاب‌های مرتبط، گذراندن دوره‌های آموزشی و یا حتی یادگیری از تجربه‌های مدیران دیگر می‌تواند پیش از ارتقاء شغلی، شما را برای مدیریت یک تیم یا یک مجموعه آماده‌تر کند.

۲-  ماهیت جدید کار خود را به رسمیت بشناسید.

مدیریت از جهات مختلفی با سایر سمت‌های شغلی تفاوت دارد. حتی اگر به ‌عنوان‌ مثال پیش از ارتقاء شغلی، در حیطه خود یک مهندس حرفه‌ای بودید، پس از قبول سمت مدیریت دیگر نه یک مهندس، بلکه یک مدیر خواهید بود. پس یکی دیگر از ترفندهای مدیریتی، شناسایی ماهیت مدیریت و تلاش برای به انجام رساندن هرچه بهتر آن است.

 

اصول مدیریتی

۳- رهبری موقعیتی را یاد بگیرید.

اصطلاح « رهبری موقعیتی » الگویی برای تشخیص نحوه مدیریت برای هر کارمند و بسته به موقعیت آنها ارائه می‌دهد. به ‌عبارت ‌دیگر شما به ‌عنوان یک مدیر باید بدانید در هر موقعیت و در برابر هر شخصی، چه واکنش اختصاصی را باید از خود به نمایش بگذارید. یادگیری مهارت رهبری یک ویژگی ضروری برای هر مدیری است.

بیشتر بخوانید: کنترل در مدیریت: فرآیندی مهم در دست‌یابی به اهداف و موفقیت‌های سازمانی

۴- کارمندان خود را عمیق‌تر بشناسید.

به ‌عنوان یک مدیر بهتر است به‌ اندازه کافی با هر یک از کارمندان خود وقت گذرانده و با اهداف شغلی و شخصی، نقاط قوت و ضعف و همچنین علایق آنها بیشتر آشنا شوید. هرچه که اطلاعات بیشتری از موارد مهم زندگی کارمندان‌تان کسب کنید، قادر خواهید بود تا رابطه محکم‌تری را نیز با آنها ایجاد کنید. البته زمان اختصاص‌ یافته برای شناخت کافی کارمندان باید به‌ اندازه متناسب بوده و شما را از وظایف اصلی مدیریتی غافل نکند.

۵- به یک شنونده فعال تبدیل شوید.

اگر از بین تمام ترفندهای مدیریتی تنها یک مورد بیش از بقیه اهمیت و اولویت داشته باشد، بدون شک آن مورد یادگیری و تمرین برای تبدیل‌شدن به یک شنونده فعال خواهد بود. به‌ عبارت‌ دیگر این مهارت مهم‌ترین اصلی است که می‌تواند شما را در زمینه پیشرفت مدیریتی یاری کند. چرا که همواره شنیدن ایده‌ها، پیشنهاد‌ها و انتقادات دیگران راه‌های جدیدی را پیش روی شما قرار خواهد داد.

۶- جزئیات را رها کنید.

به ‌جای تمرکز بیش‌ از حد بر روی جزئیات، بر روی تصویر بزرگ‌تری از فعالیت‌های کارمندان خود توجه کرده و میزان دست‌یابی و یا عدم دست‌یابی به اهداف روزانه آنها را بسنجید. تمرکز بیش‌ از اندازه بر روی جزئیات، شما را از درک تصویر کلی و مسیر حرکتی اصلی گروه‌تان دور خواهد کرد.

۷- شما یک رئیس هستید، نه یک دوست!

یکی از شایع‌ترین اشتباهات مدیران تازه‌کار، سعی در برقراری رابطه دوستانه با کارمندان خودشان است. این مسئله به ‌ویژه زمانی نمایان‌تر می‌شود که شما از میان سایر همکاران هم ‌سن‌وسال خود ارتقاء یافته و اکنون وظیفه مدیریت افرادی را دارید که زمانی دوستان شما بودند. در چنین شرایطی باید این نکته را به یاد داشته باشید که اکنون شما نه به عنوان یک دوست، بلکه به‌ عنوان شخصی مسئول و صاحب قدرت در برابر سایر افراد قرار گرفته‌اید. در خارج از محیط کار دوستی شما می‌تواند به روال همیشگی خود ادامه داشته باشد؛ اما در محیط کار باید فاصله منطقی و لازم یک مدیر و دوست را با سایرین حفظ کنید. شناخت و ایجاد چنین تعادلی، یکی دیگر از ترفندهای مدیریتی مهم است.

۸- از آثار به‌ جامانده از رفتار شخصی مدیران قبلی غافل‌گیر نشوید!

اغلب مدیران جدید ممکن است در برابر برخی رفتارهای شخصی مدیران پیشین غافل‌گیر شوند. برای مثال ممکن است مدیر پیش از شما رفتار صمیمانه‌ای با کارمندان داشته و آنها در ابتدا چنین انتظاری را از ما نیز داشته باشند. بااین‌حال شما باید میراث مدیران سابق را همان‌طور که به شما تحویل داده می‌شود بپذیرید و به روش مدیریتی خود با آنها ادامه دهید.

۹- خود را برای سازمان‌دهی عملکردی مدیران پیشین آماده کنید.

مدیر پیش از شما ممکن است مشکلات پنهانی از عملکرد ضعیف خود به ‌جا گذاشته باشد. در هنگام تحویل گرفتن سمت مدیریت، این ایرادهای پنهان به‌ سرعت برای شما آشکار خواهند شد. در نتیجه شما باید قادر باشید تا به ‌سرعت و به صحیح‌ترین شیوه ممکن با ایرادات به ‌جامانده از شیوه مدیریت سابق برخورد کنید.

 

آموزش مدیریت

۱۰- با کارمندان خود محترمانه رفتار کنید.

هرچند که ممکن است جایگاه مدیریت از دیگر سمت‌های شغلی برتر به نظر برسد؛ اما نباید فراموش کنید که شما به ‌عنوان یک انسان با دیگران برابرید. هر شخص در هر سمت و مقامی لایق عزت و احترام است. اگر نظر شما چیزی به ‌غیر از این باشد، در نهایت این عزت و احترام خودتان است که از میان خواهد رفت.

۱۱- از سه کلمه جادویی استفاده کنید!

« نظر شما چیست؟ » این نقل‌قول یکی از محبوب‌ترین عبارات استاد دنیای مدیریت، یعنی تام پترز ( Tom Peters ) است. پرسیدن نظر و ایده کارمندان، یک روش بسیار محترمانه و صحیح برای کمک به حل مشکلات خود آنها است.

۱۲- به تیم جدید خود توجه کنید.

شما به ‌عنوان یک مدیر، عضوی جدید در تیم مدیریتی خود نیز به ‌حساب خواهید آمد. توجه به مدیران جانبی به ‌هیچ‌ وجه اهمیت کمتری از وظایف اصلی مدیریت شما ندارد.

بیشتر بخوانید: سطوح مدیریت و وظایف هر یک از آن‌ها: ارتباطی موثر و کارآمد برای موفقیت

۱۳- در دسترس کارمندان خود باشید.

هرچه تعامل بیشتر و نزدیک‌تری با محیط کاری کارمندان خود داشته باشید، انگیزه آنها برای انجام صحیح وظایف‌شان نیز افزایش خواهد یافت. در میان دیگر ترفندهای مدیریتی همواره این نکته را به یاد داشته باشید که مردم ترجیح می‌دهند تا خود را در میان عضو بزرگ‌تری از جامعه حس کنند. پس با قرار گرفتن در میان دیگران، جایگاه کارمندان را در کشتی بزرگ تیم‌تان را یادآور شوید.

۱۴- دیدارهای اختصاصی خود را همانند دیدارهای تیمی گروهی‌تان زمان‌بندی کنید.

برای آگاه شدن از مشکلات کارمندان، گاهی ممکن است نیاز به برقراری جلسات خصوصی با آنها داشته باشید. همچنین جلسات گروهی و تیمی نیز بخش جدایی‌ناپذیر از روند مدیریت هستند. شما به ‌عنوان یک مدیر، باید برای هر دو نوع از جلسات خود ارزش قائل شده و به‌ خوبی برای آنها زمان‌بندی کنید.

۱۵- نقش خود را به ‌عنوان یک رهبر بپذیرید.

رهبری یک تیم، می‌تواند ( و حتی باید ) یک مسئولیت خارق‌العاده و باارزش باشد. پس هرگز نباید این نقش مهم و ارزشمند را سبک بشمارید. این نکته کوچک ولی مهم را در کنار سایر ترفندهای مدیریتی همواره برای خود یادآوری کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت مدیریت و رهبری در چیست؟ ۵ تفاوت اصلی مدیریت و رهبری

 

منبع مقاله: thebalancecareers