بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان چیست؟ چگونه باعث افزایش فروش می‌شود؟

بازاریابی دهان به دهان نوعی از بازاریابی است که در آن مشتری به خواست خود و رایگان برای محصول تبلیغ می‌کند. اما این اتفاق چگونه می‌افتد؟

گاهی ممکن است افراد در گفتگوی روزمره‌ی خود از علاقه‌شان به محصول یا خدمات یک کسب‌وکار صحبت کنند. این نوع مکالمه‌ها که از رضایت مشتری سرچشمه می‌گیرد، بازاریابی دهان به دهان نامیده می‌شود. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

هنگامی که فردی برای صرف غذا به رستورانی می‌رود و در نهایت با رضایت و شادی تمام از آنجا خارج می‌شود، در واقع خدماتی فراتر از انتظارش گرفته است. لذا این تجربه باعث می‌شود تا فرد این تجربه را با دیگران نیز به اشتراک گذارد. این به اشتراک‌گذاری همان بازاریابی دهان به دهان است.

بازاریابی دهان به دهان، یکی از قدرتمندترین شکل تبلیغات است؛ چرا که ۹۲٪ از مصرف کنندگان به دوستان خود بیشتر از رسانه‌ها اعتماد دارند. این نوع بازاریابی که از دوران قدیم وجود داشته و یکی از انواع قدیمی بازاریابی است، در عصر ارتباطات امروز اهمیت ویژه‌ای به دست آورده است. چرا که با وجود اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، می‌توان سریع‌تر از گذشته با دیگران ارتباط برقرار کرد و با افراد بیشتری در ارتباط بود.

در ادامه‌ی این مقاله، مزایای این نوع بازاریابی برای یک کسب‌وکار و نیز استراتژی‌های لازم برای داشتن بازاریابی دهان به دهان موفق بیان شده‌اند.

مزایای بازاریابی دهان به دهان

۱- افزایش فروش بدون صرف هزینه‌ای برای تبلیغات‌

بسیاری از برندها به جای تبلیغات، از بازاریابی دهان به دهان استفاده می کنند و در عوض هزینه‌ی تبلیغات را برای افزایش فروش و بهبود فن‌آوری کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند.

۲- داشتن جامعه‌ای طرفدار

بازاریابی دهان به دهان برای ایجاد طرفدار تلاش می‌کند. مشتریان هوادار یک کسب‌وکار بیشتر محصولات آن را خریداری می‌کنند و در عین حال به دوستان‌شان نیز توصیه می‌کنند. این کار باعث افزایش بازده زمانی در تعیین استراتژی برای کسب‌وکار می‌شود. همچنین مشتریانی وفادار را برای کسب‌وکار به ارمغان می‌آورد.

۳- بودجه‌ی بیشتر، آزادی بیشتر

برندهایی که مشتریان وفادار با خریدهای مکرر دارند، می‌توانند بودجه بیشتری برای سرمایه گذاری‌هایشان اختصاص دهند.

پیشنیازهای موفقیت در بازاریابی دهان به دهان

قبل از اینکه به استراتژی بازاریابی دهان به دهان بپردازیم، بهتر است با دو مورد که برای موفقیت در این بازاریابی مهم‌ هستند، اشاره کنیم.

۱- محصولات با کیفیت عرضه کنید.

در صورتی‌ که محصول شما رضایت‌بخش نباشد، امکان ندارد کسی بنا به خواست خود، حاضر به گفتن نظرات مثبت راجع به آن باشد. بنابراین تهیه و فروش محصولات با کیفیت در بازاریابی دهان به دهان بسیار مهم است. به عنوان مثال داشتن لوگوی زیبا و یا محیطی جذاب از عوامل موثر در رضایت مشتری است، اما در صورتی که محصول یا خدمت شما رضایت‌بخش نباشد، هیچ‌ کدام از این‌ها توجه مشتری را جلب نخواهد کرد.

۲- در صورت فروش آنلاین؛ زیبایی بصری و سادگی انجام فرآیند خرید را فراموش نکنید.

بنا به ادعایی حدود ۹۳% از مصرف‎کنندگان ظاهر بصری را عامل اصلی تصمیم‌گیری در خرید می‌دانند. داشتن سایتی که در آن تمام مراحل خرید ساده، آسان و با سرعت مناسب صورت می‌گیرد، می‌تواند در رضایت مشتری بسیار تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال سادگی سایت دیوار یکی از عوامل مهم در تمایل مشتریان بر استفاده از آن است.پ

تعریف بازاریابی دهان به دهانبیشتر بخوانید: چگونه از مشتریان شیفته خود به عنوان بازاریاب و حامی برندمان استفاده کنیم؟

 

پنج استراتژی کلیدی برای بازاریابی دهان به دهان

۱- چیزی منحصربه‎فرد انجام دهید یا ایجاد کنید.

ایجاد چیزی کاملاً متفاوت و غیر معمول، روشی برای ترغیب مردم به انتشار محتوا و صحبت کردن راجع به کسب‌وکار شما است. به عنوان مثال ممکن است شما کسب‌وکارتان را به شکلی بازاریابی کنید که با روش رقیب‌هایتان کاملاً متفاوت باشد.

۲- احساسات مشتری را تحریک کنید.

تحریک احساسات افراد می‌تواند در ترغیب آنها برای صحبت کردن از شما بسیار قدرتمند باشد. به عنوان مثال می‌توانید در رابطه با زمینه‌ای که به آن اعتقاد دارید، فعالیتی انجام داده و این حس را به دیگران نشان داده و احساسات آنان را تحریک کنید. البته باید توجه داشته باشید که این کار باید واقعی بوده و مخاطب کاملاً آن را حس کند. به عنوان مثال، در سال ۱۳۹۸ گروه گلرنگ در روز پدر ویدیویی برای قدردانی از پدران ساخته و در رسانه‌های اجتماعی انتشار داد که توجه بسیاری را به خود جلب کرده و احساسات افراد زیادی را برانگیخت.

 

۳- مشتریان خود را برای اشتراک‌گذاری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی تشویق کنید.

با مصرف‌کنندگان محصول یا خدمت خود، ارتباط برقرار کنید. ممکن است شما هزاران دنبال‌کننده در رسانه های اجتماعی داشته باشید اما در واقع داشتن دنبال‌کنندگانی فعال و تلاش برای برقراری ارتباط با آنها است که بازاریابی دهان به دهان در رسانه‌های اجتماعی نامیده می‌شود. اگر دنبال‌کنندگان علاقه‌ای به شما نداشته باشند، به احتمال زیاد در رشدتان کمکی به شما نخواهند کرد. شما طرفدار و هوادار واقعی می خواهید. هرچه طرفداران شما نسبت به شما پرشورتر باشند ، احتمال اینکه اطلاعاتی راجع به محصول یا خدمت شما به اشتراک گذارند، بیشتر می‌شود. لذا برای رسیدن به این هدف باید با مشتریان خود در رسانه‌های اجتماعی تعامل کنید. به عنوان مثال در شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام ممکن است با برگزاری کمپینی با یک هشتگ مشخص و دعوت دیگران به شرکت در این کمپین، از یک طرف ارتباط خود را با دنبال‌کنندگان‌تان بیشتر کرده و از طرف دیگر صدای خود را از طریق مشتریان به گوش دوستان آنان نیز برسانید.

۴- از مشتریان خود بخواهید تا نظراتشان را راجع به محصول یا خدمت‌تان به اشتراک بگذارند.

۸۵٪ از مصرف کنندگان به بررسی‌های آنلاین به اندازه توصیه‌های شخصی اعتماد دارند. ۴۹% از مصرف‌کنندگان قبل از تصمیم به استفاده از محصول یا خدمتی، حداقل به یک امتیاز چهار ستاره نیاز دارند. بنابراین بازخورد و گفتار مشتریان فعلی شما نسبت به محصول یا خدمت‌تان، بسیار مهم است. لذا به جمع‌آوری و برجسته‌سازی  نظرات صادقانه مشتریان در مورد خدمات و محصولات خود در هر جایی اعم از بازار، وب‌سایت‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و هر جای دیگری که می توانید، فکر کنید.

۵- با اینفلوئنسرها در ارتباط باشید.

اینفلوئنسرها دقیقاً از بهترین افراد برای این نوع از بازاریابی هستند. اینفلوئنسرها اشخاصی قدرتمند برای نفوذ در عقاید و رفتار دنبال‌کننده‌های خود هستند. آنان می‌توانند با صحبت درباره‌ی یک محصول یا خدمت، توجه افراد زیادی را به آن معطوف کنند. لذا با توجه به این قدرت و شهرت، بی‌شک یکی از عوامل مهم به شمار می‌آیند.

بازاریابی دهان به دهان، در واقع در گرو رضایت مشتری است و یک محصول یا خدمت باکیفیت به راحتی می‌توان از این طریق برای خود بازاریابی کند. به نظر شما در ایران چه محصول یا خدماتی از این نوع بازاریابی بهره می‌برند؟