هدیه تبلیغاتی

هدیه تبلیغاتی چیست؟ چطور یک هدیه تبلیغاتی مناسب برای مشتریان خود انتخاب کنیم؟

زمانی که در نظر دارید حرکت مهمی را در راستای کمپین تبلیغاتی خود انجام دهید، باید تمام حقایق را در نظر بگیرید. به همین دلیل است که باید قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از هدیه تبلیغاتی، مطالب بیشتری در این مورد یاد بگیرید.

تعریف هدیه تبلیغاتی چیست؟

هر مورد یا محصولی که شما برای تبلیغ کسب و کار خود اهدا می‌کنید یک هدیه تبلیغاتی است. معمولاً این محصولات برچسب، لوگو، نام، شماره تلفن یا آدرس وب‌سایت شرکت اهدا کننده را بر روی خود دارند. این هدایا معمولاً برای تبلیغ یک فعالیت خاص در شرکت، یک رویداد، یک محصول جدید، خدمات جدید، یک تخفیف قابل توجه و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هدیه تبلیغاتی شامل چه مواردی می‌شود؟

بر مبنای لغت نامه‌ها یک هدیه تبلیغاتی بدین گونه تعریف می‌شود: محصولات، ایتم‌ها، کالاها و هدایایی نظیر خودکار، لیوان، کیف، تی شرت، زیر لیوانی، تقویم، کلاه، ساعت، دفترچه و… که به مشتریان کنونی یا مشتریان بالقوه اعطا می‌شود. این محصولات معمولاً دارای لوگو شرکت، نام و آدرس آن به علاوه‌ی اطلاعاتی در مورد محصولات و خدمات هستند و با هدف یادآوری شرکت به مشتری به کار می‌روند. این هدایا همچنین تحت عنوان نوآوری تبلیغاتی یا کالای ویژه تبلیغاتی نیز اطلاق می‌شوند.

بیشتر بخوانید: متن تبلیغاتی برای جذب مشتری: جمله‌ای به سمت ذهن و قلب مخاطبان‌تان

هدایای تبلیغاتی با چه اهدافی به کار برده می‌شوند؟

تمام شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات از هدیه تبلیغاتی برای تبلیغ خدمات و محصولات خود استفاده می‌کنند. اغلب اوقات، این هدایا شامل محصولاتی هستند که مردم در زندگی روزمره به آنها نیاز دارند، محصولاتی که نام شرکت و آدرس وب‌سایت آن را بر روی خود دارند.

صنعت هدایا تبلیغاتی ارزشی در حدود ۲۰ میلیارد دلار دارد و در آینده رشد بیشتری نیز خواهد داشت. اما مفاهیم اصلی این صنعت چند وجهی کدامند؟

هدایا تبلیغاتی از کجا شروع شد؟

در ابتدا، نسل ما تنها نسلی نیست که از ایده استفاده از هدایای تبلیغاتی برای بازاریابی و تبلیغ محصولات خود استفاده کرد. در حقیقت، حتی عصر مدرن نیز نمی‌تواند ایده استفاده از هدایای تبلیغاتی را متعلق به خود بداند.

نخستن هدایای تبلیغاتی احتمالا در اویل ظهور بشریت مورد استفاده قرار گرفتند. همزمان با نخستین انسانی که تجارت را شروع کرد. فروشندگانی که می‌خواستند دست بالا را در رقابت با رقبای خود داشته باشند، یک نمونه از کالای خود را برای تست به مشتریان خود می‌دادند، نظیر یک تکه از بهترین میوه‌های خود یا یک تکه از گوشت درجه یک. همزمان با توسعه تمدن ما، استراتژی‌ها نیز تکامل یافت.

نکته کلیدی در این تکامل در سال ۱۷۸۹ بود و آن زمانی بود که نشان‌های یادبود قبل از انتخابات به طرفداران جورج واشنگتن اعطا شدند. پس از آن، محبوبیت هدیه تبلیغاتی شروع به رشد کرد. در طول قرن ۱۹، خط‌کش‌های تبلیغاتی، اشیا چوبی و تقویم‌ها، جعبه کارت، پیشبند و حتی کلاه‌های سوارکاری به عنوان هدیه تبلیغاتی استفاده می‌شدند.

اما چرا هدایای تبلغاتی مهم هستند؟

این هدایا مهم هستند بدین دلیل که مزایایی دارند که سایر استراتژی‌های بازاریابی نمی‌توانند در این چارچوب زمانی کوتاه و با این هزینه اندک به آن برسند.

مزایای درون سازمانی

بله، شما می‌توانید از این هدایا در داخل شرکت خود نیز استفاده کنید. بعلاوه، آنها می‌توانند نتایج قابل توجهی داشته باشند، نظیر افزایش فروش و افزایش رضایت مشتریان.

زمانی که صحبت از فروش می‌شود، هدایای تبلیغاتی را در اختیار تیم فروش خود قرار دهید. آنها می‌توانند به محض امضا قرارداد این هدایا را به مشتریان اعطا کنند یا مشتریان بالقوه را با فرستادن کیف‌ حاوی هدایای تبلیغاتی قبل از دیدارهای مهم جذب کنند. با این روش شما می‌توانید به مشتریان خود نشان دهید که آز آنها به دلیل انتخاب شما قدردانی می‌کنید و همچینن این هدایا کار تیم فروش خود را آسان‌تر می‌کنید.

از سوی دیگر، مزایای درون شرکتی دیگر نیز وجود دارد. شما می‌توانید هدایای تبلیغاتی را به کارمندان خود نیز اهدا کنید. لیوان‌های با نشان شرکت، تی شرت و خودکار تبلیغاتی باید همه جا باشد. در حالی که هدایای تبلغاتی با کیفیت شما باید به کارمند نمونه ماه یا در مناسبت‌های ویژه اهدا شوند. بدین ترتیب کارمندان شما حتی در زمان غیرکاری نیز تبدیل به حامیان برند شما خواهند شد.

مزایا برای مشتریان

هدایای تبلیغاتی در این زمینه بسیار مهم هستند. با هدیه تبلیغاتی، شما یک روش موثر و کم هزینه برای بازاریابی در اختیار دارید که در مقایسه با روش‌های دیگر بسیار تاثیرگذارتر و ارزان‌تر است. اگر محصولات خوب با کاربرد بالا را انتخاب کنید، با یک روش ارزان هر روز جلو چشم مشتریان خواهید بود. افرادی که محصولی را از شما دریافت می‌کنند تقریباً برای دو سال برند شما را به خاطر خواهند داشت، بنابراین هدیه تبلیغاتی از مزیت تبلیغ برند نیز برخوردار است. در نهایت شما می‌توانید وفاداری مشتریان را جلب کنید.

هدیه تبلیغاتی از چه نظر با تبلیغات متفاوت است؟

یقیناً هدیه تبلیغاتی و تبلیغات یکی نیستند. چرا؟ خب اول از همه، تبلیغات بسیار گران‌تر است و زمانی از آن استفاده می‌کنید که قصد داشته باشید آگاهی طولانی مدتی را در جامعه نسبت به محصول یا خدمات خود ایجاد کنید. تبلیغات شامل استفاده از روزنامه، مجله، نامه و شبکه‌های اجتماعی است. در مقابل، هدایای تبلیغاتی تنها برای رسیدن به پاسخ سریع به کار می‌روند.

بیشتر بخوانید: ارزان‌ترین راه های جذب مشتری برای کسب و کارهای کوچک

با این حال، باید بگوییم، واژه ” معمولاً” یک کلمه کلیدی در جمله قبلی است. چرا؟ بدین دلیل که اگر هدیه تبلیغاتی به صورت هدفمند اهدا شود، می‌تواند تاثیر طولانی مدتی داشته باشد.

چه چیزی می‌تواند به عنوان هدیه تبلیغاتی استفاده شود؟

هر چیز کوچکی که فکر می‌کنید مردم به طور روزمره از آنها استفاده خواهند کرد. نه، شوخی نمی‌کنیم و بیش از حد ساده انگارانه نگاه نمی‌کنیم. بر مبنای تحقیقات، بیش از ۷۵۰۰۰۰ محصول متفاوت به عنوان هدیه تبلیغاتی استفاده می‌شوند. شما می‌توانید از یک خودکار با لوگو، شماره تلفن، ادرس وب‌سایت یا برچسب شرکت خود استفاده کنید. شما می‌توانید از لیوان، کلاسور، انواع کیف‌ها و لوازم رومیزی اداری، جاکلیدی، اسباب‌بازی‌ها، اشیا نوآورانه، شیرینی و غذا، لباس و همچین لوازم منزل استفاده کنید.

هرکدام از این موارد مزایای خاص خود را دارد. به عنوان مثال اگر تصمیم داشته باشید از لیوان به عنوان هدیه استفاده کنید، لیوان اهدایی شما هر روز جلوی چشم مشتریان بالقوه شما خواهد بود. آنها بارها و بارها پیام شما را خواهند خواند. در نتیجه، زمانی که به یک برند خدمات یا محصول مرتبط با حوزه کاری شما نیاز داشته باشند، به سراغ شما خواهند آمد. این قطعاً اتفاق خواهد افتاد، بدین دلیل که آنها حس می‌کنند شما خدمات بهتری را ارائه می‌کنید و بدین دلیل که آنها حس می‌کنند برند شما را بهتر می‌شناسند.

کیف‌های پارچه‌ای و کلاسور با یک مارک خوب می‌تواند یک گزینه عالی برای شرکت شما باشد. این هدایا دریافت کنندگان آن را تبدیل به یک بیلبورد تبلیغاتی متحرک برای شرکت شما می‌کند.

از سوی دیگر، هدایای تبلیغاتی نوآورانه، نظیر یک پاوربانک با برند شرکت شما، به مشتریان شما نشان می‌دهد که شما به مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها دسترسی دارید. شما عقب نمی‌مانید، شما از آنچه که مردم دوست داشته و  به آن نیاز دارند آگاه هستید و قدم‌های درست را برای اهدا این وسایل به آنها برمی‌دارید.

مواردی که قبل از استفاده از هدیه تبلیغاتی باید در نظر بگیرید.

مخاطبان هدف شما: قبل از سفارش برای خرید این هدایا مشخص کنید که دقیقاً چه کسی را می‌خواهید با این هدایا سورپرایز کنید.

اهداف شما: مطمئن شوید که می‌خواهید با این هدایا دقیقاً به چه هدفی برسید. سپس برمبنای آن نوع محصول مورد نظر را انتخاب کرده و در صورت لزوم مشاوره بگیرید.

بودجه شما: هرگز اسراف نکنید. بهتر است که لوازم کوچک و باکیفیتی را خریداری کنید تا اینکه لوازم بزرگ ولی بی‌کیفیت را بخرید. بالاخره شما به دنبال جلب رضایت مردم هستید.

مهم‌ترین نکته‌ای که سبب جذب مخاطبان شما خواهد شد، انتخاب صحیح هدیه تبلیغاتی است. در صورتی که بتوانید هدیه مناسبی را انتخاب کنید، سرمایه شما باز خواهد گشت و سبب افزایش رضایت مشتریان شما خواهد بود.

منبع:
gopromotional