تکنیکهای بازاریابی و فروش

تکنیکهای بازاریابی و فروش: ۴ مورد اساسی که نباید از آنها غافل شد!

اگر پیش از این در مورد تکنیکهای بازاریابی و فروش جست‌و‌جو کرده باشید، قطعا با پاسخ‌های مختلف و بسیار متنوعی مواجه شده‌اید. همین تعدد پاسخ‌ها به خودی خود یک نکته منفی است. برای مثال اگر شخصی برای اولین بار قصد استفاده از تکنیک‌های معتبر و آزموده شده برای بازاریابی و افزایش میزان فروش خود را داشته باشد، ممکن است تعداد بالای گزینه‌های معرفی شده باعث ایجاد حس سردرگمی در او شود. اکنون این پرسش به میان می‌آید که در میان این دریای وسیع از نکات و تکنیک‌های راهنما، کدام موارد اولویت بالاتری داشته و واقعاً مفید و ثمربخش خواهند بود؟

۴ مورد از بهترین تکنیکهای بازاریابی و فروش

نمی‌توان در این واقعیت شک داشت که نظر افراد و صاحبنظران مختلف در مورد کارآمدترین تکنیک‌های بازاریابی و فروش با یکدیگر متفاوت است. با این حال وب سایت تخصصی www.inc.com به عنوان یکی از منابع کاربردی حوزه کسب و کار، در یکی از مقالات اخیر خود چهار گزینه آزموده شده و کارآمد را بر اساس تجربیات شخصی و حرفه‌ای گروهی از متخصصان مورد اشاره قرار داده که در ادامه این مطلب به معرفی و بررسی هر یک از این چهار تکنیک پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با وظایف مدیریت بازاریابی: همه چیز در فروش محصولات خلاصه نمی‌شود!

 

۱- هزینه واقعی برنامه‌های بازاریابی خود را مشخص کنید.

به طور معمول اغلب بازاریابان به صورت ناخودآگاه تمایل دارند تا هزینه‌ برنامه‌های بازاریابی خود را به میزانی کمتر از حد واقعی در نظر گرفته و از طرف دیگر در مورد میزان سود حاصل از اجرای ان برنامه‌ها اغراق کنند! ناگفته پیداست که اصرار بر چنین شیوه‌ای در نهایت می‌تواند نتایجی دردناک را در پی داشته باشد. برای پیشگیری از نتایج نامطلوب، بهتر آن است که از همان ابتدای کار  پیش‌بینی معقول و واقع‌گرایانه‌ای از وضعیت بازار تهیه شده و مبنای تصمیمات قرار گیرد.

در ابتدای مسیر بازاریابی، بررسی سوابق اقداماتی که در گذشته به اندازه کافی موفقیت‌آمیز نبوده‌اند و همچنین تعیین نقشه جایگزین برای شرایطی که برنامه‌های طراحی شده با مشکلات احتمالی مواجه شوند، می‌تواند بسیار سودمند باشد. فراموش نکنید که با داشتن دیدگاهی معقول و واقع‌گرایانه به شرایط، در ادامه کار می‌توانید با اطمینان بیشتری قدم بردارید. تخمین‌های غیرواقعی هر چند در آغاز شیرین و انگیزه‌بخش به نظر می‌رسند، اما به مرور زمان و با نمایان شدن مشکلات پیش‌بینی نشده جای خود را به پیامدهایی تلخ و شکست در دستیابی به اهداف خواهند داد.

 

آموزش بازاریابی

۲- به جای دست‌کم گرفتن خود، دل به دریا بزنید.

اشتباه نکنید! این نکته هیچ مغایرتی با مورد قبلی ندارد. در مورد اول به این موضوع اشاره کردیم که از همان ابتدای راه باید با واقعیت‌ها رو به رو شد. اما این مسئله به معنای سخت‌گیری بیش از حد در برنامه‌ریزی‌ها و یا از دست دادن اعتماد به نفس نیست. یکی از تکنیک‌های مهم بازاریابی و فروش، بزرگ‌نمایی نقاط قوت و نمایش مزیت‌های محصولات است. به بیان دیگر شما باید ضمن ایجاد احساس نیاز در مشتریان، محصولات و خدمات خود را به بهترین راه برای رفع نیاز آن‌ها در بین همه گزینه‌های موجود تبدیل کنید.

در این حال نباید قدرت خود و مزایای محصولاتتان را دست کم بگیرید. تصور کنید چگونه می‌شود دیگران را برای خرید محصولی متقاعد کرد اگر عرضه‌کنندگان آن محصول خود به اندازه کافی به توانمندی و مزایای محصولشان اعتقاد نداشته باشند؟! هنگامی که مشتریان عدم اعتماد به نفس را در وجود شما احساس کنند، چه به صورت خودآگاه و چه از جنبه ناخودآگاه، نسبت به محصولات و خدمات‌تان نیز بی‌اعتماد خواهند شد. در نتیجه با تمام وجود به محصولات خود باور داشته و سعی کنید تا این باور را با مخاطبان هدف‌تان نیز به اشتراک بگذارید. البته لازم به ذکر است که این باور نباید غیرواقعی و بیش از حد اغراق‌آمیز باشد. ضمنا به یاد داشته باشید که به جای تمرکز بر روی ویژگی‌ها، بر روی مزایای محصول خود متمرکز شوید. چرا که مزایا و تفاوت‌های یک محصول می‌توانند کشش اولیه را در مخاطبان ایجاد کرده و در ادامه آنها را با ویژگی‌ها آشنا کنند.

بیشتر بخوانید: بازاریابی خدمات: هنر فروش یک محصول غیرقابل لمس و مشاهده!

 

۳- همه مسائل بازاریابی به فراخوان عمل مربوط می‌شود.

به صورت اکید توصیه می‌شود که هیچ‌گاه و در هیچ یک از مراحل بازاریابی، دعوت از مخاطبان برای انجام عمل خاصی را فراموش نکنید. فراخوان عمل اقدامی است که انجام کار خاصی را از مخاطبان طلب می‌کند. این اقدام می‌تواند تماس با شماره‌ای خاص، خرید یک محصول و یا به سادگی به اشتراک‌گذاری یک محتوا باشد. پیش از این که در مورد استراتژی بازاریابی خود برنامه‌ریزی کنید، باید به دقت فراخوان عمل مناسب برای هر مرحله را شناسایی کرده و آن را به بهترین شکل ممکن عرضه کنید.

بدون داشتن یک فراخوان عمل، همه‌ی تلاش‌های شما برای پیاده‌سازی تکنیکهای بازاریابی و فروش بی‌فایده خواهد بود. تصور کنید که مخاطبان در بهترین شرایط شیفته بازاریابی و محصولات شما شوند؛ در صورتی که این علاقه به انجام یک عمل خاص ختم نشود، چه سودی برای شما و کسب‌و‌کارتان خواهد داشت؟ به احتمال زیاد هیچ! پس به یاد داشته باشید که هر اقدامی که برای بازاریابی انجام می‌دهید، به منظور دست‌یابی به هدف خاصی است و این هدف و عمل باید به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از مخاطبان خواسته شود.

۴- ارائه پیشنهادی که مخاطب به سادگی نتواند آن را رد کند!

در دنیای بازاریابی و فروش برخی از پیشنهادها جلوه متفاوت‌تری از سایرین دارند. این پیشنهاد خاص ممکن است دریافت یک محصول رایگان (به ازای انجام عملی مانند اشتراک در خبرنامه)، یک تخفیف اساسی به مدت محدود (در کنار تایمری که مدت زمان باقی‌مانده برای استفاده از آن را نشان می‌دهد) و یا هر چیز دیگری باشد. با استفاده از خلاقیت خود می‌توانید پیشنهاداتی به مخاطبان خود ارائه کنید که رد کردن آنها کار ساده‌ای نباشد!

 

تکنیک فروش و بازایابیبیشتر بخوانید: معرفی انواع مشتریان در بازاریابی و روش صحیح تعامل با هر کدام

 

تکنیک‌هایی در خدمت بازاریابان و مشتریان

در این مقاله سعی بر آن بود تا برخی از بهترین تکنیکهای بازاریابی و فروش به مخاطب عرضه شود. البته لازم به ذکر است که این تکنیک‌ها با اصول اولیه بازاریابی (همچون شناخت مشتری هدف، برنامه‌ریزی مرحله‌ای و غیره) تفاوت داشته و سعی دارند تا از منظر دیگری به دنیای تجارت و کسب‌و‌کار نگاه کنند. با این حال هر یک از تکنیک‌های فوق نقطه‌ای حیاتی از روند بازاریابی را نشانه گرفته‌اند.

به نظر شما هر یک از تکنیک‌های معرفی شده در این مقاله برای کدام دسته از کسب‌و‌کارها جنبه مهم‌تری دارند؟ نظرات و تجربیات خود در زمینه بازاریابی و فروش را با ما و سایر مخاطبان این مقاله به اشتراک بگذارید.

با اقتباس از وب‌سایت inc