تبلیغات کلیکی

۶ راه کار عملی برای افزایش بازده تبلیغات کلیکی

تصور کنید که شما مالک یک فروشگاه بزرگ هستید و قصد تبلیغ فروشگاه و محصولات خود در فضای شهری را دارید. برای انجام تبلیغات دو راه به شما پیشنهاد می‌شود: (۱) پرداخت مبلغی کلان به ازای نمایش محصولات برای همه مردم شهر و یا (۲) نمایش تبلیغات برای افرادی که به آن علاقه دارند و محاسبه و دریافت هزینه تبلیغات به ازای هر شخصی که به فروشگاه شما مراجعه می‌کند. کدام یک از این گزینه‌ها موثر و ارزان‌تر است؟ بدون شک گزینه دوم از جهات بسیاری برتری دارد. این گزینه در واقع همان روشی است که تبلیغات کلیکی در دنیای بازاریابی دیجیتالی از آن بهره می‌برد.

تبلیغات کلیکی چیست؟

یکی از روش‌های موثر و البته هوشمندانه تبلیغات در دنیای دیجیتال امروزی، استفاده از روش تبلیغات کلیکی یا همان PPC (مخفف کلمه Pay Per Click) یا تبلیغ به ازای کلیک است. همان طور که در مثال بالا نیز شرح داده شد، در تبلیغات کلیکی هزینه نه بر اساس نمایش برای تعداد مشخصی از مخاطبان، بلکه به ازای هر کلیک انجام شده بر روی لینک تبلیغاتی و مراجعه یک کاربر به صفحه فرود مورد نظر شما محاسبه می‌شود.

این روش از تبلیغات می‌تواند مزایای بسیاری برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد. تنها کافی است تا در هنگام استفاده از آن به برخی از اصول و نکات مهم توجه کنید. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی همین اصول بپردازیم. اگر به دنبال افزایش درآمد از طریق یک تبلیغات دیجیتالی ارزان هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

تبلیغات کلیکی چیست

نکات مهم برای افزایش بازده تبلیغات کلیکی

محاسبه هزینه تبلیغات کلیکی تنها به واسطه دریافت کلیک و ورود یک کاربر جدید به وب‌سایت شما انجام می‌گیرد. در نتیجه اگر شما بتوانید این کاربران جدید را به شیوه‌ای صحیح و مناسب تشویق به انجام عمل (برای مثال خرید یک محصول) کنید، این روش بازاریابی سودی مطلق و سرشار را به سمت کسب و کار شما روانه خواهد کرد. برای کسب موفقیت از این روش، می‌توانید از توصیه‌های زیر استفاده کنید.

 

۱- کیوردهای مناسبی را انتخاب کنید.

تبلیغات کلیکی بر مبنای انتخاب کلمه کلیدی و جست‌و‌جوی آن‌ها توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی انجام می‌گیرد. به این صورت که کاربر با جست و جوی یک عبارت (فارغ از امتیاز سئو) لینک شما را در بالای صفحه مشاهده خواهد کرد. پس اگر قصد افزایش بازده این روش تبلیغاتی را دارید، در هنگام انتخاب کلمه کلیدی همانند یک مشتری فکر کنید. همچنین ابزار مختلفی مانند KW finder و یا Google Adword نیز می‌توانند شما را در انتخاب یک کیورد مناسب برای انجام تبلیغات یاری کنند.

بیشتر بخوانید:  راهنمای کامل انواع کانال‌های تبلیغات دیجیتال

 

۲- به هزینه هر کلمه کلیدی توجه کنید.

در روش تبلیغات کلیکی، هزینه مطالبه شده به ازای هر کلیک بر اساس عرضه و تقاضا و میزان محبوبیت آن کلمه کلیدی تعیین می‌شود. به بیان دیگر اگر کلمه کلیدی مورد نظر شما یک عبارت محبوب و پربازدید باشد، نیازمند پرداخت هزینه بیشتری برای تبلیغات در آن خواهید بود. در هنگام انتخاب یک کلمه کلیدی برای تبلیغات به بودجه، سود به دست آمده به ازای جذب هر مشتری موفق و همچنین احتمال تبدیل شدن یک بازدیدکننده به مشتری توجه کنید.

 

۳- صفحه فرود خود را با تبلیغات خود تطابق دهید.

هدف نهایی از انجام تبلیغات کلیکی، تبدیل کردن بازدیدکنندگان به مشتری است. اگر صفحه فرود وب‌سایت شما با تبلیغاتتان همخوانی نداشته باشد، این روش به جای سودآوری به یک روش مضر تبدیل خواهد شد! چرا که مجبور خواهید بود به ازای هر بازدیدکننده‌ای که به سایت شما وارد شده و تبدیل به مشتری شما نمی‌شود، هزینه‌ای پرداخت کنید! این مورد شبیه به این است که هر مغازه‌دار به ازای هر شخصی که وارد مغازه او می‌شود ناچار به پرداخت هزینه باشد. تبلیغات کلیکی زمانی مفید است که بتوانید بازدیدکنندگان را با احتمال بالایی به مشتریان خود تبدیل کنید.

 

۴- مخاطبان مورد نظرتان را هدف قرار دهید.

تبلیغات کلیکی امکانات بسیاری ارائه می‌دهد. برای مثال شما می‌توانید منطقه جغرافیایی خاصی که قصد نمایش تبلیغات خود در آن دارید را انتخاب کنید. در نتیجه مخاطبان هدف تبلیغات با توجه به اهداف و سلیقه شما شخصی‌سازی خواهند شد. این امکانات برای جلوگیری از دریافت ورودی‌های ناخواسته و عدم افزایش هزینه‌ها است. برای مثال اگر کسب و کار شما یک فروشگاه اینترنتی ایرانی است که امکان ارسال کالا به خارج از کشور را ندارد، می‌توانید نمایش تبلیغات خود را محدود به کاربران ایرانی کنید.

 

۵- نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید.

موتورهای جست‌و‌جو اغلب ابزارهایی برای تجزیه عملکرد در اختیار شما قرار می‌دهند. با استفاده از این ابزار می‌توانید نمایی کلی از مسیر حرکت کمپین خود به سمت اهداف تعیین شده آن را داشته باشید. آیا تعداد کلیک‌های انجام گرفته پایین است؟ آیا نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری به اندازه مطلوب نیست؟ آیا روش‌های دیگری برای بهبود کارایی کمپین به ذهنتان رسیده است؟ با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل امکان بررسی هر یک از این موارد و ایجاد تغییر در کمپین تبلیغاتی خود را خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:  خلاصه کتاب کشش: راهنمایی ضروری برای همه استارتاپ‌ها

 

۶- صفحه فرو خود را از لحاظ سئو بهینه کنید

بهینه‌سازی صفحه ارزش افزوده‌ای برای وب‌سایت و صفحه فرود شما ایجاد خواهد کرد. در این روش بدون انجام تبلیغات و پرداخت هزینه‌ای صفحه شما در نتایج اولیه موتورهای جست‌و‌جو نمایش داده خواهد شد. بهینه‌سازی صفحه برای موتورهای جست‌و‌جو ارزش افزوده‌ای است که می‌توانید در کنار انجام تبلیغات کلیکی از آن استفاده کرده و تعداد بازدیدهای ارگانیک سایت خود را به شدت افزایش دهید.

 

افزایش بازدهی تبلیغات کلیکی

هر کلیک می‌تواند سودآور باشد.

همان طور که در این مطلب بیان شد، روش تبلیغات کلیکی یک شیوه بسیار موثر و کارآمد در بازاریابی دیجیتالی است. در این روش به جای نمایش تبلیغات برای همه مردم (اعم از مخاطبان هدف و غیر هدف)، می‌توانید تنها قشر خاص و محدودی را انتخاب نموده و به ازای هدایت آن‌ها به سمت وب‌سایت خود هزینه تبلیغات را پرداخت کنید. این روش تبلیغاتی در نوع خود می‌تواند بسیار سودده و مفید باشد. تنها باید در هنگام استفاده از آن به نکات اصولی مهمی توجه کنید.

فراموش نکنید که عدم استفاده صحیح از روش تبلیغات کلیکی ممکن است نتایج عکسی برای کسب و کار شما داشته و به یک شیوه زیان‌آور تبدیل شود. برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند، حتماً پیش از آغاز تبلیغات اهداف و مسیر حرکت خود را مشخص کرده و با برنامه‌ای دقیق به سمت قله‌های موفقیت کسب و کار خود حرکت کنید.