تجارت الکترونیک

مفهوم تجارت الکترونیک چیست و رایج‌ترین انواع آن کدام است؟

تجارت الکترونیک که با نام تجارت اینترنتی نیز یاد می‌شود، به خرید و فروش کالا با استفاده از اینترنت و انتقال پول و اطلاعات برای اجرای معاملات الکترونیک، گفته می‌شود. تجارت الکترونیک در بیشتر موارد برای فروش محصولات واقعی به صورت آنلاین به کار می‌رود، ولی هم چنان می‌تواند هر نوع معامله تجاری که از طریق اینترنت انجام می‌شود را توصیف نماید.

تفاوت کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی

در حالی که کسب و کار الکترونیکی به تمام جنبه‌های کارکرد کسب و کار آنلاین اشاره دارد، تجارت الکترونیک به طور خاص به معامله کالا‌ها اشاره می‌کند.

پیشینه تجارت الکترونیک یا E Commerce با اولین فروش آنلاین آغاز می‌شود: در ۱۱ آگوست ۱۹۹۴ یک فرد با استفاده از وب سایت خود با نام NetMarket یک CD با مارک Sting را به دوست خود فروخت. همان طور که امروزه می‌دانیم، این مورد اولین نمونه از مشتریانی است که محصولی را از طریق شبکه جهانی اینترنت یا تجارت الکترونیک خریداری می‌کنند.

از آن جا به بعد تجارت الکترونیک دستخوش پیشرفت‌های زیادی شد تا یک محصول آسان‌تر توسط بازارهای آنلاین شناخته شده و خریداری شود. مشاغل مستقل، کسب و کار‌های کوچک و شرکت‌های بزرگ همه از تجارت الکترونیک بهره مند شده‌اند و تجارت الکترونیک به آن‌ها برای فروش کالای خود در خارج از مقیاسی که کالا با استفاده از فروش سنتی به فروش می‌رود، کمک می‌کند.

میزان فروش جهانی از طریق تجارت الکترونیک تا سال ۲۰۲۰ به ۲.۷ تریلیون دلار می‌رسد.

طی سال‌های اخیر تجارت الکترونیک در ایران نیز به صورت بسیار قابل توجهی افزایش یافته است. به طوری که کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ اقدام به فعالیت در اینترنت کرده‌اند. حتی برخی از افراد هم به عنوان پرسنال برندینگ اقدام به فعالیت در اینترنت و تجارت اینترنتی کرده‌اند. از کسب و کارهای معروف و شناخته شده در سطح اینترنت می‌توان به دیجی کالا، بامیلو، اسنپ و علی بابا و بسیار از کسب و کارهای نام برد که حتی بستر اصلی کسب و کار خود را بر روی اینترنت بنا کرده‌اند.

تجارت الکترونیکی

انواع مدل‌های تجارت الکترونیک

چهار نوع اصلی از مدل‌های تجارت الکترونیک وجود دارد که می‌تواند تقریباً هر نوع از معامله‌هایی که بین مصرف کنندگان و فروشندگان انجام می‌شود را توصیف کند.

۱. فروش از یک شرکت کسب و کار به مصرف کننده (مشتری): زمانی که دارنده یک کسب و کار کالای خود را به یک نفر (مصرف کننده) می‌فروشد (مثلاً زمانی که شما یک جفت کفش از یک فروشگاه اینترنتی آنلاین خریداری می‌کنید)

بازاریابی B۲C چیست؟ مشاغل مرتبط و نحوه توسعه کمپین بازاریابی B۲C

۲. کسب و کار به کسب و کار: هنگامی که دارنده یک کسب و کار، کالا یا خدمات خود را به کسب و کار دیگری می‌فروشد (مثلاً دارنده یک کسب و کار نرم افزاری را به عنوان یک سرویس، برای به کار گیری در سایر کسب و کار‌ها، به فروش می‌رساند)

بازاریابی B۲B چیست: تعریف، استراتژی و روندها

۳. از یک مصرف کننده به مصرف کننده دیگر: هنگامی که یک مصرف کننده کالای خود را به مصرف کننده دیگری می‌فروشد (مثلاً هنگامی که شما مبلمان قدیمی خود را در eBay به یک مصرف کننده دیگر می‌فروشید).

۴. از مصرف کننده به شرکت‌ها: زمانی که مصرف کننده تولیدات یا خدمات خود را به یک شرکت یا اتحادیه به فروش می‌رساند (برای مثال، یک عکاس گواهی عکس‌های خود را برای استفاده به فروش می‌رساند).

مفهوم تجارت الکترونیک

نمونه‌هایی از تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک می‌تواند انواع مختلفی را داشته باشد که شامل روابط تجاری مختلف بین فروشندگان و مصرف کنندگان است که در این روابط وسایل مختلفی به عنوان بخشی از این معاملات در این بین مبادله می‌شود.

  1. خرده فروشی: فروش یک محصول توسط یک شرکت به طور مستقیم به مشتری بدون هیچ واسطه‌ای
  2. عمده فروشی: فروش محصولات به صورت عمده به یک خرده فروش که سپس آن‌ها این محصولات را به مصرف کننده به فروش می‌رساند.
  3. تحویل مستقیم از تولید کننده به مصرف کننده: به فروش محصولی که توسط شخص ثالثی ساخته شده و به محل مصرف کننده مستقیم فرستاده می‌شود.
  4. پیش فروش: گرفتن پول به عنوان پیش پرداخت از خریداران به منظور افزایش سرمایه اولیه برای عرضه محصول مورد نظر به بازار
  5. فروش با اشتراک: خرید خودکار یک محصول یا گرفتن یک خدمات به صورت منظم تا زمانی که مشترک خرید خودکار را لغو کند
  6. محصولات فیزیکی: هر گونه کالایی که نیاز به فهرست و ثبت موجودی دارند و سفارشات به صورت آنلاین به مشتریان فروخته شده و به صورت فیزیکی به آن‌ها ارسال می‌شود.
  7. محصولات دیجیتال: کالاهای دیجیتالی قابل دانلود مانند دوره‌ها یا رسانه‌هایی که باید برای استفاده قانونی خریداری شوند.
  8. مهارت یا مجموعه‌ای از مهارت‌هایی که در ازای چیزی ارائه می‌شود. مدت زمان ارائه شده توسط ارائه دهنده خدمات، به ازای مبلغی می‌تواند خریداری شود.

به نظر شما رایج‌ترین نوع تجارت الکترونیکی در ایران متعلق به کدام نوع است و در حال حاضر نیاز جامعه ما به چه نوع از کسب و کارهایی با تجارت الکترونیک است؟