تحقیقات بازاریابی ثانویه

تحقیقات بازاریابی ثانویه چیست؟ ضرورت و منابع کسب آن‌ها

زمانی که پروژه بازاریایی تبدیل به یک چشم‌اندازی در دیدگاه یک محقق می‌شود، اولین سوالی که پیش می‌آید این است که آیا اطلاعات مورد نظر به شکل‌های مختلفی وجود دارد یا خیر؟ و چگونه می‌توان به این اطلاعات دسترسی داشت. افرادی که قصد دارند به عنوان یک مدیر منابع کارآمد و کاربلد در شرکت فعالیت داشته باشند، باید بتوانند به خوبی به این سوال پاسخ دهند. تحقیقات بازاریابی اولیه و تحقیقات بازاریابی ثانویه از اهمیت بسیار زیادی در سازمان‌ها و کسب‌وکارها دارد. در این نوشته قصد داریم تا تحقیقات بازاریابی ثانویه را تعریف کرده و تفاوت بین تحقیقات بازاریابی اولیه و ثانویه را مشخص کنیم.

نوع اطلاعات تحقیقات بازاریابی ثانویه و میزان مفید بودن آن‌ها

در صورتی که شما از نوع اطلاعات و تحقیقات صورت گرفته در سازمان خود اطلاعاتی نداشته باشید، اطمینان از نتیجه‌گیری‌ها در تحقیقات در حال انجام برای شما امکان پذیر نخواهد بود. شما باید از دیدگاه یک محقق دقیق به این مسئله نگاه کنید. لذا هنگامی که با بخشی از اطلاعات در کسب و کار خود مواجه می‌شوید، ابتدا باید منبع و نوع اطلاعات را مشخص کنید.

تحقیقات بازاریابی ثانویه چیست؟

تحقیقات بازاریابی ثانویه شامل جمع‌آوری و تحلیل اطلاعاتی است که قبلاً برای منظوری به غیر از این تحقیق جمع‌آوری شده‌اند. از این رو، تحقیقات ثانویه با تحقیقات بازاریابی اولیه که عبارت است از جمع‌آوری مستقیم اطلاعات از افراد به منظور پاسخ به سوالات به خصوص و کلی، تفاوت دارد.

تحقیقات بازاریابی ثانویه می‌تواند در حفظ منابع یک شرکت به افراد کمک کند، زیرا هزینه طراحی و پیاده سازی یک مطالعه پژوهشی از قبل هزینه شده است. تحقیقات بازاریابی ثانویه معمولاً به دو دسته طبقه بندی می‌شود: اطلاعات از منابع داخلی (که توسط شرکت یا آژانس به خصوصی تامین می‌شود) و اطلاعات از منابع خارجی (که خارج از یک شرکت، سازمان یا آژانس است).

تحقیقات بازاریابی ثانویه از منابع داخلی

اطلاعات ثانویه می‌تواند “از دید پنهان باشد”، زیرا ممکن است در گزارش‌های کنونی شرکت، در مطالعاتی که قبلاً توسط شرکت صورت گرفته است یا به شکل بازخوردهای مستقیم از ذی‌نفعان، از جمله مشتریان، فروشندگان، خرده‌‌فروشان و کارکنان قدیمی که تاریخچه شرکت را به خاطر دارند، موجود باشد. همان‌گونه که قبلاً بیان شد اطلاعات تحقیقات بازاریابی ثانویه از جمله اطلاعاتی هستند که قبلاً برای سایر با اهداف دیگری جمع‌آوری شده‌اند و الان براساس نیاز به آن‌ها مراجعه می‌کنیم.

تحقیقات بازاریابی ثانویه از منابع خارجی

بسیاری از اطلاعات ثانویه از منابعی هستند که در فضاهای دیگر یافت می‌شوند: مانند اخبار مشهور، ژورنال‌های صنعتی، خبرگزاری‌ها، گزارش‌های صنعتی از سازمان‌های خصوصی، انتشارات و مطالعات دولتی و تحقیقات منتشر شده توسط سازمان‌های تجاری که بر وضعیت یک صنعت خاص متمرکز شده‌اند.

چالش استفاده از تحقیقات بازاریابی ثانویه هنگامی است که اطلاعات در دسترس باشند اما ممکن است به فرمتی که محققان یا مشتریان نیاز دارند، وجود نداشته باشد. هم‌چنین ادغام اطلاعات و داده‌های در دسترس از منابع متفرقه می‌تواند منجر به تفسیر اشتباه یا نتیجه‌گیری نادرست از یافته‌ها و تعمیم پذیری نتایج شود.

هنگامی که این نوع تردید بوجود می‌آید، می‌توان تحقیقات بهتر و با قابلیت اطمینان بیشتری با استفاده از تحقیقات بازاریابی اولیه انجام داد. تفاوت بین تحقیقات بازاریابی ثانویه و اولیه به صورت زیر خلاصه شده است.

منظور از تحقیقات بازاریابی اولیه چیست؟ تعریف دقیق بازاریابی اولیه چیست؟

تحقیقات بازاریابی اولیه اساساً داده‌هایی است که به طور مستقیم از منبعی، یعنی مصرف کنندگان احتمالی، بدست می‌آید. شما دو راه برای بدست آوردن این اطلاعات دارید: توسط خودتان یا از طریق استخدام کسی که بتواند این کار را برای شما انجام دهد. در این نوشته قصد داریم تا درباره این روش‌ها نکات ارزشمندی را بیان کنیم.

ضرورت انجام تحقیقات بازاریابی اولیه

  • ایده محصول‌تان را اعتبارسنجی می‌کند
  • مشخص می‌کند که آیا مردم به محصول/ خدمات شما نیاز دارند؟ یا نه؟
  • میزان مصرف کنندگان احتمالی آماده پرداخت برای محصول شما را مشخص می‌کند.

در حالت کلی  دو نوع تحقیقات بازاریابی اولیه داریم:

– تحقیق اکتشافی: تحقیق اکتشافی به شما کمک خواهد کرد تا یک مسئله خاص را تعریف نمایید. این روش مربوط به مصاحبه‌های ساختار نیافته است که در آن یک گروه کوچک از پاسخ دهندگان به سوالات آزاد پاسخ می‌دهند.

– تحقیق خاص: تحقیقات خاص بدین گونه است که به صورت دقیق به موضوع‌های مورد نظر خود پرداخته و عمدتاً به معنای ارزیابی الگوهایی است که روش اکتشافی به دنبال آن است. اگر به دنبال مقایسه هزینه این دو نوع روش تحقیقات بازاریابی اولیه باشید، باید بدانید که روش تحقیق خاص هزینه بالاتری دارد.

مزایای تحقیقات بازاریابی اولیه

  • انجام این تحقیقات می‌تواند هزینه‌بر باشد.
  • داده‌های جدیدی بدست می‌دهد.
  • از اطلاعات کنونی استفاده می‌کند.
  • کاملا قابل شخصی سازی است.
  • نیاز به آزمایش دارد.
  • زمان‌بر است.

مزایای تحقیقات بازاریابی ثانویه

  • اقتصادی‌‌تر است.
  • از اطلاعات جمع‌آوری شده استفاده می‌کند.
  • از اطلاعات گذشته بهره می‌گیرد.
  • به راحتی در دسترس است.
  • ممکن است دقت کمی داشته باشد.
  • می تواند زمان‌بر باشد.

منابع تحقیقات بازاریابی ثانویه

مهم‌ترین ویژگی تحقیقات بازاریابی ثانویه این است که این اطلاعات در سریع‌ترین زمان و با کم‌ترین هزینه در دسترس ما قرار می‌گیرد. از این رو تحقیقات بازاریابی ثانویه را می‌توانیم از دو منبع استخراج کنیم.

  • منابع داخلی
  • منابع خارجی

منابع داخلی اطلاعات برای تحقیقات بازاریابی ثانویه

منبع اصلی این نوع اطلاعات خود سازمان هستند. مواردی مانند: فاکتورهای فروش، رسیدهای دریافت شده، عرضه کنندگان، توزیع کنندگان، فعالیت فروش، مشتریان و مواردی مشابه. این نوع منابع اطلاعات محدودی را در اختیار ما قرار می‌دهد ولی این نوع اطلاعات نیز به ما در تجزیه و تحلیل کاربردی و دقیق کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

منابع خارجی اطلاعات برای تحقیقات بازاریابی ثانویه

یکی از بهترین منابع خارجی برای تحقیقات بازاریابی ثانویه جمع‌آوری اطلاعات از گزارش‌های دولتی، تحقیق بازار تجاری، انجمن‌های بازارگانی، منابع آنلاین و غیرآنلاین است. مشکل منابع خارجی برای تحقیقات بازاریابی ثانویه از صحت این نوع اطلاعات است ولی می‌توان با یک بررسی از صحت این نوع اطلاعات نیز اطمینان پیدا کرد.