قانون 5 ساعت

قانون ۵ ساعت: ویژگی مشترک افراد موفق و میلیونرها

مجسم کنید که شما از یک روز کاملاً خسته کننده در محل کار تازه به ‌خانه رسیده‌اید و بسیار خسته و گرسنه هستید. تنها چیزی که احتیاج دارید کمی استراحت و نفس کشیدن آرام و راحت روی مبل‌تان است. از درون یخچال برای خود چیزهایی بر می‌دارید و سپس در مقابل تلویزیون می‌نشینید. تنها چیزی که به ‌یادتان می‌آید تماشای برنامه‌ی مورد علاقه‌ی خودتان است. درست است که گاهی اوقات ما زمان‌هایی را برای داشتن اوقات آرام و با استراحت خوب نیاز داریم، اما باید بدانید که این نوع از استراحت روش سالم و صحیحی نیست.

اغلب افراد موفق جهان حتی از وقت‌های آزاد خود هم برای یادگیری استفاده می‌کنند. این ادعا یک مطالعه جدید نیست که در روزهای اخیر مد شده باشد، بلکه این ادعا طی پنج سال مطالعه روی بیشتر از ۲۰۰ میلیونر موفق به ‌دست آمده است. یک محقق معروف متوجه شده است که اغلب این میلیونرهای موفق اصلاً  تلویزیون تماشا نمی‌کنند. ۸۶ درصد از این گروه که درصد قابل توجهی هم است در اوقات فراغت خود به ‌مطالعه می‌پردازند. ۶۳ درصد از این افراد هم در طول سفر خود کتاب‌های جیبی به‌ همراه دارند یا حداقل کتاب‌های صوتی درون تلفن همراه‌شان دارند. یک متخصص بهره‌وری می‌نویسد: “این اصلاً چیز تعجب آور یا مخفیانه‌ای نیست که شما بدانید که اغلب افراد موفق و میلیونرهای بزرگ همیشه در حال خواندن و مطالعه کردن هستند. به‌ طور متوسط برآورد شده است که اغلب میلیونرهای معروف در طول ماه دو یا سه کتاب مطالعه می‌کنند.

مطالعه می‌تواند از هر روشی مانند خواندن کتابها، وبلاگ ها، سایت‌های خبری، داستان یا هر مطلب غیر داستانی دیگر باشد که در زمان آزادشان به‌ آن می‌پردازند. این اتفاق به ‌آن‌ها کمک می‌کند که هرچه بیشتر در کسب تجربه و دانش پیشرفت کنند. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که اغلب در حال رفت و آمد هستید، به‌ شما پیشنهاد می‌کنیم از کتاب‌های صوتی یا پادکست‌ها برای مطالعه‌ی بیشتر استفاده کنید. شاید شما فکر کنید که پیدا کردن زمان و وقت آزاد با این همه کار و فعالیت بیرون و همین‌طور مسئولیت‌های خانوادگی غیرممکن به‌ نظر می‌آید اما باید به ‌شما بگوییم با توجه به ‌تجربه‌ای که از اغلب کارآفرینان موفق که حتی در نقش پدر یا مادر ظاهر شده‌اند کسب کرده‌ایم، دریافتیم که اغلب آنها توانسته‌اند اوقات مناسبی را برای مطالعه خود کنار بگذارند. حتی باراک اوباما هم درون کاخ سفید ساعت‌های زیادی را به ‌مطالعه‌ی فردی خود اختصاص می‌داد. کسی چه می‌داند شاید همان خواندن کتاب‌ها بود که باعث ریاست‌ جمهوری وی و ادامه‌ی راهش شد. باراک اوباما تنها یکی از رئیس جمهورهای انگشت‌شمار ایالات متحده آمریکا بود که توانست وقت مناسبی را برای کتاب خواندن خود اختصاص دهد. افراد معروفی مثل بیل گیتس، وارن بافت، اپرا وینفری، ایلان ماسک، مارک کوبان و جک ما تنها چند مثال بارز از خوانندگان حرفه‌ای کتاب می‌باشند. همان‌طور که بیل گیتس در یکی از مصاحبه‌های خود در نیویورک گفته است، خواندن یکی از راه‌های اصلی یادگیری است و از زمان کودکی می‌تواند در رشد و شکل گیری موفقیت‌های آینده فرد تاثیر بگذارد. اما سوال اصلی اینجا است که چگونه اوقات مناسب را برای مطالعه در طول روز پیدا کنیم؟ باید به‌ شما بگوییم که اغلب افراد معروف، کارآفرینان بزرگ و و میلیونرهای موفق از قانون ۵ ساعت تبعیت می‌کنند. آیا چیزی درباره قانون ۵ ساعت می‌دانید؟

بیشتر بخوانید: زندگی‌نامه بیل گیتس

قانون ۵ ساعت

قانون ۵ ساعت توسط مایکل سیمونز، موسسه شرکت ایمپکت ساخته شده است. مهم نیست که چقدر افراد موفق یا میلیونرهای بزرگ سرشان شلوغ است، مسئله‌ی اساسی  به‌طرز شگفت انگیزی ساده است و آن هم عبارت است از اینکه، این گونه افراد موفق و میلیونرهای بزرگ همیشه یک ساعت از روزشان را و به‌ عبارت دیگر پنج ساعت از هفته‌ی کاری‌شان را به‌ فعالیت‌هایی که می‌توان به ‌عنوان تمرین‌های آگاهانه یادگیری از آن‌ها نام برد، اختصاص می‌دهند.

مخترع قانون ۵ ساعت می‌گوید که این قانون را از زندگی بن فرانکلین الهام گرفته است. در طول زندگی بن فرانکلین، اغلب اوقات او به ‌طور مداوم روی یادداشت‌های یک ساعته خود در روز بسیار تاکید داشت. آقای سیمونز می‌گوید: ” من نام قانون ۵ ساعت خود را قانون ۵ ساعت فرانکلین گذاشته‌ام، یک ساعت در روز و پنج ساعت در هفته.”

برای فرانکلین، زمان یادگیری او و همین‌طور معنای آن شامل بیدار شدن خیلی زود از خواب و اقدام به ‌خواندن و یادگیری در همان ساعت‌های آغاز و اولیه‌ی صبح بود. او برای خودش اهداف شخصی ایجاد کرده بود و آن‌ها را پیگیری می‌کرد. فرانکلین یک باشگاه فرهنگی کتاب‌خوانی داشت که در آن اعضای گروه سعی می‌کردند و امیدوار بودند که با خواندن کتاب‌های متعدد به ‌بهبود اوضاع فکری جامعه کمک کنند.

یک تحقیق علمی معروف نشان می‌دهد که زود به ‌تخت خواب رفتن و در اوایل صبح بیدار شدن واقعاً می‌تواند در پیشرفت شما نقش به‌ سزایی بازی کند. که این یکی از جملات بسیار مهم و طلایی در قانون ۵ ساعت است.

یکی از کارآفرینان موفق که از بنیانگذاران سایت علی بابا هم می‌باشد معتقد است که علاوه بر گسترش دانش، خواندن می‌تواند شروع بسیار خوبی برای شما باشد و این اغلب همان چیزی است که هم‌سالان یا رقبای شما از آن بی اطلاع هستند. در مقایسه با سایر رقبا، افرادی که کتاب‌های بیشتری می‌خوانند راهکارها و تاکتیک‌های بیشتری را برای پیشبرد صنایع خود در آستین دارند.

حتی اگر از آن دسته از افرادی باشید که نمی‌توانید حتی یک ساعت از روز خود را به‌ خواندن اختصاص دهید، به ‌شما پیشنهاد می‌کنیم با ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز تمرین خود را آغاز کنید. برای مثال همیشه کتابی با خود همراه داشته باشید. کتاب‌های کوچک و جیبی می‌توانند بسیار مفید باشند. حتی در مواقعی که به‌ صورت بسیار کم و اندک وقت اضافی پیدا می کنید هم می‌توان از آنها استفاده کرد. مثلاً هنگامی که منتظر جلسه‌ای هستید یا اینکه در یک اتاق انتظار برای ویزیت دکتر خود نشسته‌اید، می‌توانید به ‌جای وقت تلف کردن در گوشی‌های هوشمند، به‌ خواندن کتاب خود بپردازید. یکی از پیشنهادهای بسیار مفید ما به‌ شما این است که در طول سفرهای طولانی کاری، یا در طول سفرهای روزمره و روزانه‌ی خود یا حتی زمانی که ورزش می‌کنید از کتاب‌های صوتی داخل گوشی‌های همراه استفاده کنید.

 

قانون 5 ساعتتمرکز و تفکر بر روی گذشته می‌تواند برای شما فرصتی را جهت یادگیری از اشتباهاتی که قبلاً انجام داده‌اید فراهم کند و هم‌چنین به ‌شما امکان ارزیابی آنچه را که انجام داده‌اید فراهم می‌کند. در نتیجه بهتر است برای رسیدن به اهداف خود او و همین‌طور بهبود شرایط زندگی خود مطالعه را هر چه زودتر شروع کنید. در تحقیقات دیگری که در دانشگاه تگزاس انجام شده نشان می‌دهد که داشتن استراحت کامل و بهبود بازتاب‌های ذهنی شما و همین‌طور یادگیری‌تان می‌تواند شرایط زندگی کاری شما را بهتر کند.

شاید بهتر است با وقت‌های هدر شده‌ی کوتاه و کوچک شروع کنیم تا شما هم بتوانید به ‌مرور زمان عادت کرده وهم وقت بیشتری را برای خود اختصاص دهید. برای مثال با ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از ناهار چطورید؟ اغلب افراد بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از خوردن غذا هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهند. شما می‌توانید از این اوقات از دست رفته‌ی روز خود به‌ نحو احسن استفاده کنید، هم مطالعه کنید و هم اینکه یاد بگیرید و همین‌طور به‌ بدن خود پس از غذا استراحت دهید. روش درست این است که در طول روز فقط به دو تا سه مسئله اساسی بپردازیم و در مورد آن دو تا سه مسئله اساسی به ‌نتیجه دلخواه خود برسید. دوری از پرداختن به موضوعات مختلف باعث بالا رفتن تمرکز شما و بهبود روند کاری‌تان خواهد شد.

به ‌یاد داشته باشید همیشه آزمایش‌ها می‌توانند مفید باشند زیرا شما را با حقایق بیشتری نسبت به ‌مفروضات مواجه می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که امکانش را دارید از افرادی که کتاب‌های بسیار زیادی را مطالعه کردند بخواهید تا آن‌ها را برای شما به ‌صورت خلاصه ارائه دهند. هنگامی که شما به ‌زندگی خود عادت‌های سالم را تزریق می‌کنید و سعی می‌کنید همیشه و هر لحظه یاد بگیرید، زندگی موفق‌تر، سالم‌تر و سازنده‌تری خواهید داشت. به ‌یاد داشته باشید با سرمایه‌گذاری بزرگی مثل مطالعه و یادگیری می‌توانید تضمین کنید که شرکت شما و همین‌طور زندگی فردی و اجتماعی شما در آینده‌ی نه چندان دور از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار خواهد شد.