با چرا شروع کنید

با چرا شروع کنید: رهبران بزرگ چگونه الهام‌بخش می‌شوند

سایمون سینک نویسنده، سخنران و متخصص در زمینه رهبری یک الگوی ساده برای رهبری الهام‌بخش ارائه می‌کند. این مدل که دایره طلایی نامیده می‌شود با پرسش” چرا” شروع می‌شود. در این نوشته داریم کتاب با چرا شروع کنید سایمون سینک را معرفی کنیم.

درباره سایمون سینک

سایمون سینک متولد ۱۹۷۳ در ویلمبدون انگلیس متولد شد و در حال حاضر ساکن ایالت متحده آمریکا است. نظریه”دایره‌های طلایی ” و کتاب” با چرا شروع کن” سایمون شهرت جهانی پیدا کرده‌است.
در سال ۲۰۰۹، سایمون سینک یک جنبش برای کمک به مردم جهت الهام‌بخش بودن آغاز کرد. این نظریه الهام بخش همکاران و مشتریان وی شد که در ادامه میلیون‌ها نفر از قدرت ایده‌های وی برخوردار شدند. سایمون طبق نظریه” دایره‌های طلایی” توانست دانسته‌های خود را به اشتراک بگذارد به طوری که بیش‌از ۲۸ میلیون نفر در دنیا سخنرانی وی را در TED با نام “ START WITH WHY” را مشاهده کردند و این ویدیوی سایمون به عنوان سومین ویدیوی محوبب تمام دوران TED انتخاب شده است. در ادامه می‌توانید این ویدیو را ببینید.

 

 

سایمون در کتاب” START WITH WHY” نظریه دایره‌های طلایی را مطرح می‌کند و آموزش می‌دهد که چگونه شرکت‌هایی مانند اپل و برادران رایت توانسته‌اند به موفقیت دست پیدا کنند.

کتاب” با چرا شروع کنید” پروفروش‌ترین کتاب الهام‌بخش و تغییر سبک زندگی توسط سایمون است. کتاب‌های” مدیران آخر غذا می‌خورند” و ” با هم بهتر است” که از سایمون منتشر شده‌اند نیز جز پرفروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه کارآفرینی می‌باشند.

مقالات وی در نشریات معتبری همچون نیویورک‌تایمز، وال‌استریت ژورنال، واشینگتن پست، هافتینگتون پست و بیزینس ویک انتشاریافته است. آخرین کتاب وی به نام “رهبران آخر از همه می‌خورند” در سال ۲۰۱۴ معرفی گردید که تحسین بسیاری را برانگیخت.

خلاصه‌ی محتوای کتاب “با چرا شروع کنید”

سایمون سینک کتاب را با یک سوال اساسی شروع می‌کند: چرا برخی از افراد و کسب‌وکارها نوآورانه‌تر، تاثیرگذارتر و حتی سودآورتر از دیگران هستند؟ چرا تعداد کمی از افراد موفق می‌توانند موفقیت‌های خود را تکرار کنند؟

افرادی مانند استیو جابز و برادران رایت و تمام افرادی که موفق شده‌اند همگی با WHY شروع کرده‌اند. این افراد متوجه شدند که مردم محصول، خدمت یا ایده آن‌ها را نمی‌خرند مگر اینکه بدانند چه چیزی در پشت این محصول، خدمت یا ایده است و دلیل چرایی آن چیست.

کتاب” با چرا شروع کنید” نشان می‌دهد که رهبرانی که بیشترین نفوذ در دنیا را داشته‌اند، به گونه دیگری فکر، عمل می‌کنند و ارتباط برقرار می‌کنند که این برخلاف کارهایی است که همه مردم عادی انجام می‌دهند. سینک این ایده قدرتمند را” دایره طلایی” می‌نامد و طبق این چهارچوب کسب‌وکارها موفق می‌شوند، جنبش‌ها رهبری شوند و سخنان رهبران برای پیروان الهام‌بخش می‌شود تمام این موفقیت‌ها با WHY شروع می‌شود.

کتاب” با چرا شروع کنید” نشان می‌دهد که چگونه رهبران موفق بیشترین نفوذ را در جهان داشته‌اند و الهام بخش بوده‌اند. در این کتاب سایمون توضیح می‌دهد که چگونه برخی از کسب‌وکارها موفق و نوآور هستند و توانسته‌اند سال‌های سال در صنعت خود پیش‎‌رو باشد و نوآور باقی بمانند. تمامی کسب‌وکارها و افراد دارای استعداد و امکانات تقریبن مشابهی هستند ولی چیزی که در آن‌ها متفاوت است نوع نگرش آن‌ها است.

با چرا شروع کنید

طبق نظریه دایره طلایی سایمون سینک تمام افراد و سازمان‌ها می‌دانند که به چه کاری مشغول هستند. از میان تمام افراد، برخی از آن‌ها می‌دانند چگونه آن را انجام دهند و تعداد بسیار کمی هستند که دلیل انجام کارشان را می‌دانند یعنی چرایی کار خود را می‌دانند. منظور از” چرا” سودآوری نیست، چون سودآوری یک نتیجه است یعنی سودآوری دلیل نیست. منظور از چرا این است که : هدف‌تان چیست؟ انگیزه‌تان چیست؟ باورتان چیست؟ سازمان شما به چه دلیل وجود دارد؟ چرا صبح از رخت‌خواب برمی‌خیزید؟

رهبران بزرگ الگویی را دنبال می‌کنند که دایره طلایی خوانده می‌شود. هسته اصلی دایره طلایی” چرا” است. حول این دایره یک دایره بزرگ‌تر با عنوان” چگونه” و بزرگ‌ترین و خارجی‌ترین دایره” چه‌چیزی” است. به اعتقاد سایمون اکثر افراد و سازمان‌ها می‌دانند که چه کاری انجام می‌دهند یعنی” چه‌چیزی”،

ما کسانی را دنبال می‌کنیم که رهبری می‌کنند، نه به این دلیل که مجبوریم، بلکه آ‌ن‌ها را به‌خاطر خودمان دنبال می‌کنیم. این رهبران کسانی هستند که با” چرا” شروع می‌کنند. این افراد این توانایی را دارند که برای کسانی که اطراف‎‌شان هستند الهام‌بخش هستند یا کسانی را پیدا کنند که برای آن‌ها الهام‌بخش باشند.
با چرا شروع کنیداین نظریه در مورد کسب‌وکارها هم صدق می‌کند. اکثر کسب‌وکارها همان غالب همیشگی چه‌چیزی، چگونه و سپس چرایی را دنبال می‌کنند که باید به صورت معکوس اقدام کنند یعنی باید در ابتدا” چرا” را مطرح کنند و سپس به چگونه جواب دهند و در آخر چه‌چیزی را پاسخ دهند.

مردم محصول یا خدمت شما را نمی خرند، مردم دلیل کار شما را می خرند. برای مردم مهم نیست که چه کاری می کنید، بلکه برای آنها مهم است که چرا آن کار را می کنید.
هدف مردم از خرید از کسب‌وکار شما فقط تجارت نیست بلکه هدف مشتریان تجارت کردن با افرادی است که به آنچه شما باورد دارید باورد دارند.

برای مثال، اگر شرکت اپل را به‌عنوان نمونه در نظر بگیریم، در آگهی‌های تجاری آن باید بخوانید: «ما کامپیوترهای عالی می‌سازیم. آن‌ها به زیبایی طراحی شده‌اند، استفاده از آن ساده و کاربرپسند است. آیا می‌خواهید یکی را خریداری کنید؟». اما، یک آگهی واقع‌بینانه‌تر این‌طور بیان می‌کند: «در هرآنچه ما انجام می‌دهیم، به تغییر وضع موجود باور داریم. ما به متفاوت فکر کردن باور داریم. ما با طراحی محصولات خود با زیبایی، استفاده راحت و کاربرپسندی وضع موجود را تغییر می‌دهیم. از این روست که کامپیوترهایی عالی می‌سازیم، آیا می‌خواهید یکی را خریداری کنید؟»

کتاب” START WITH WHY ” توسط” سامرند ناسوتی” در انتشارات آترا با عنوان” رهبر الهام‌بخش کسب‌وکار خود باشیم: با چرا؟ شروع کنید و دایره طلایی موفقیت را بسازید” ترجمه شده است.