بیوگرافی جف بزوس

بیوگرافی جف بزوس بنیانگذار سایت آمازون و سلطان تجارت الکترونیکی

در سال ۱۹۹۴ بزوس یک مرد  بسیار موفق تلقی می‌شد. او جوان‌ترین معاون ارشد بانکداری سرمایه‌گذاری وال استریت در شرکت دی ای شاو و کو بود. در آن زمان، جف بزوس ۳۰ ساله، دستمزد شش رقمی دریافت می‌کرد و حتی باز هم جای پیشرفت داشت. زمانی که بیوگرافی جف بزوس را مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که جف همواره نقشه‌های بزرگی را در سر خود می‌پروراند. او علاقه‌ی بسیاری به تاسیس شرکت خودش و ورود به دنیای گستردهی وب داشت. ریسک بزرگی بود، ولی خیلی زود تحقق یافت. تنها پس از ۴ سال از تاسیس سایت آمازون، با بیش از ۶۱۰ میلیون دلار فروش، و بیش از ۱۳ میلیون مشتری جهانی، کتاب‌ فروشی مجازی الگوی تجارت الکترونیکی شد. همواره مطالعه زندگی افراد موفق و تاثیرگذار جذابیت‌های بسیاری را برای خوانندگان به همراه دارد. در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید بیوگرافی بیل گیتس را در این نوشته مطالعه کنید. بیوگرافی جف بزوس هم به عنوان بینان‌گذار وب‌سایت فوق‌العاده آمازون و یکی از موفق‌ترین افراد در زمینه تجارت الکتریکی جذابیت‌های خاص خود را دارد و افراد زیادی تمایل دارند تا عوامل موفقیت و بیوگرافی جف بزوس را به صورت کامل مطالعه کنند.

” چشم انداز ما این است که مشتری محورترین شرکت جهان باشیم، به طوری که مشتری‌ها بتوانند هر آنچه را که می‌خواهند به صورت آنلاین خریداری کنند.” جف بزوس

بیوگرافی جف بزوس

در ابتدا بزوس ایده‌ی شروع یک شرکت اینترنتی را در سال ۱۹۹۴ داشت. او، حین جستجوی اینترنتی برای سرمایه‌گذاری های شرکت دی ای شاو و کو بود که متوجه شد استفاده از وب جهانی ۲،۳۰۰  درصد در ماه افزایش یافته است. بلافاصله به اهمیت فروش اینترنتی پی برد و شروع به شناخت راه‌های پیشبرد تجارت اینترنتی کرد.

بزوس فهرستی از ۲۰  محصول را که که فکر می‌کرد پتانسیل فروش اینترنتی داشته باشند، مانند نرم افزار، سی دی و کتاب آماده کرد. بعد از بررسی فهرست، گزینه فروش کتاب را برگزید. در حالی که بزرگ‌ترین کتابخانه‌ها، تنها قابلیت انبار کردن چند صد هزار کتاب را داشتند، کتابخانه‌ی مجازی قادر به ارائه‌ی میلیون‌ها کتاب بود.

برای بزوس، سیاتل شهر ایده عالی بود. چرا که نزدیک به انبار کتاب گروه کتاب آرگون بود. جمع کثیری از کتاب دوستان در این شهر زندگی می‌کردند. بنابراین تصمیم گرفت به این شهر نقل مکان کند. در حالی که همسرش به سوی سیاتل رانندگی می‌کرد، بزوس مشغول کار با لپ تاپ و تلفن همراهش بود. با یک میلیون دلاری که از این راه به دست آورد توانست خانه‌ای در سیاتل اجاره کرده و تجارت خودش را در گاراژ شروع کرد.

تقریباً به مدت یک سال، بزوس و پنج کارمندش در همان گاراژ، روی منابع کتاب‌ها و بارگذاری سیستمی کامپیوتری که جستجو را در سایت آمازون آسان می‌کرد، کار کردند. بزوس می‌خواست یک اجتماع مجازی درست کند که مشتری‌ها به صورت مکرر از آن بازدید کنند. برای رسیدن به این هدف، او و تیمش برنامه‌های خلاقانه‌ای ایجاد کردند. مانند برنامه‌ای که به مشتری‌ها اجازه می‌داد، فهرستی از کتاب‌های بازدید شده را روی سایت داشته باشند و گزینه‌ای که کتاب‌های مبنی بر خریدهای قبلی مشتریان را به آن‌ها معرفی می‌کرد.

در سال ۱۹۹۵،  سایت آمازون درهای مجازی خود را، با عنوان “بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی جهان ” که بیش از یک میلیون عنوان در برداشت، به روی مشتریان باز کرد. به دلیل انبوه تعداد عنوان کتاب‌ها، سرویس مشتری عالی و طراحی ساده‌ی سایت، استفاده‌ی کاربران اینترنتی به طور چشم‌گیری افزایش یافت. در زندگی جف بزوس این موفقیت یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در زندگی وی شمرده می‌شود. سفارش‌ها بالا رفت و تا سپتامبر سال ۱۹۹۶، آمازون بیش از ۱۰۰ کارمند استخدام کرد و به فروش بیش از ۱۵.۷ میلیون دلار دست یافت. سه سال بعد، این رقم به ۳۰۰۰ کارمند( که شامل کارکنان بریتانیایی و آلمانی هم می‌شد) و بیش از ۶۱۰  میلیون دلار ارتقا یافت. موفقیت سایت آمازون از چشم کتابخانه‌ی بزرگ بارن و نوبل  پنهان نماند، و بنابراین آن‌ها نیز سریعاً وب سایت خود را با عنوان Www.Barnesandnoble.Com  راه اندازی کردند. برای مقابله با سایت آمازون که ادعا داشت بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی جهان است، بارن و نوبل اعلام کردند که تعداد دو برابر سایت آمازون، کتاب دارند. اما این استراتژی شکست خورد. بزوس که از قبل همه این‌ها را پیش بینی کرده بود محصولات سایت آمازون را با ارائه سی‌دی گسترش داد و عنوان” کتاب، موسیقی، و موارد دیگر” را جایگزین عنوان ” بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی جهان” کرد.

سایت آمازون در مقایسه با سرسخت‌ترین رقیب خود، یعنی بارن و نوبل، ۸۵ درصد از بازار اینترنتی کتاب را در دست داشت. اما شرایط تغییر کرد. در واقع در آینده نزدیک، آن‌ها حتی رقیب هم تلقی نمی‌شدند. بزوس با این ورود موفقیت آمیز به بازار موسیقی، سایت آمازون را گسترش داد. نزدیک  کریسمس سال ۱۹۸۸، قسمت هدیه را به سایت اضافه کرد که به وسیله آن مشتری‌ها می‌توانستند، بازی و اسباب بازی خریداری کنند. علاوه بر این برنامه‌ای تحت عنوان ” خرید اینترنتی” را ارائه کرد، که مشتری‌ها را با خرده‌فروشی‌های اینترنتی آشنا می‌کرد. در اواخر ژانویه  سال۱۹۸۸، آمازون ۱۵۰ بیلیون دلار آمریکا، از طریق خرید سهام سایت دراگ استور که همه نوع کالا، از خوشبو کننده دهان گرفته تا قرص‌های تقویتی را به فروش می‌رساند، به دست آورد. هم‌چنین، به منظور افزایش محبوبیت خود، سایت آمازون به صورت رسمی دو قسمت به سایت خود اضافه کرد که اسباب بازی و وسایل الکترونیکی به فروش می‌رساندند.

وقتی بیوگرافی جف بزوس را بررسی می‌کنیم، همیشه این سوال پیش می‌آید که بزوس به دنبال چیست؟ آیا هدف او تبدیل کردن سایت آمازون به بزرگ‌ترین فروشگاه است؟ شاید.

در مقاله‌ای که ماه مارس سال ۱۹۹۹ انتشار یافت، بزوس توضیح می‌دهد که ” ما دنبال نوآوری بر تجارت الکترونیکی هستیم. این میراثی است که از ما بر جای می‌ماند. ما در حال ساختن چیزی هستیم که نمی‌توان آن را طبقه‌بندی کرد. ما مخالف مقایسه‌ی سطحی هستیم. این چشم اندازی نیست که در کلام بگنجد. هدف ما تبدیل شدن به مشتری‌مدارترین شرکت جهان است. به سایت ما بیایید و به صورت آنلاین هر آنچه را که می‌خواهید بخرید.”

جف بزوس

انتخاب اسم سایت

هنگامی که جف بزوس برای اولین بار فروش مجازی را آغاز کرد، قصد داشت که نام شرکت را کادابرا بگذارد. او به وکیل خود در سیاتل تلفن کرد و نظر او را مورد این اسم پرسید. اما با مخالفت او روبرو شد. سپس، بزوس نام آمازون را که برگرفته از دومین رودخانه بزرگ جهان است، انتخاب کرد.

فروش و سود سایت

یکی از مشخصات بارز سایت آمازون این است که سالانه فروش این شرکت بالا می‌رود و سومین کتاب‌فروشی بزرگ کشور آمریکا است. با این حال در سال ۱۹۹۷، حدود ۳۰ میلیون دلار و به دنبال آن در سال ۱۹۹۸، ۱.۲۵ میلیون دلار از دست داد. اما این موضوع باعث رنجش جف بزوس نمی‌شود. هدف اصلی بزوس فراتر از سود مالی است. یکی از ویژگی‌های بارز در بیوگرافی جف بزوس عطش سیری‌ ناپذیر موفقیت در وی است. او به دنبال شناساندن برندش به تمامی دنیا است. برای رسیدن به این هدف، بزوس بیشتر درآمد خود را صرف ارتقا و پیشبرد سایت آمازون کرده است. او می‌گوید ” همیشه سه یا چهار برند هستند که حائز اهمیت اند و ما باید نفر اول باشیم”.