مدیریت کسب و کار

۸ اشتباه و تله رایج و بسیار خطرناک در مسیر مدیریت کسب و کار

مسیر مدیریت کسب و کار پر از خطرات بالقوه برای مدیران است. هیچ مدیری از چنگال این خطرات بی‌رحم در امان نبوده و حتی باتجربه‌ترین افراد نیز ممکن است در دام آنها گرفتار شوند. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی ۹ مورد از رایج‌ترین اشتباهات در مدیریت کسب و کار بپردازیم. امیدواریم که با مطالعه این مقاله، به عنوان مدیر یک شرکت آمادگی بیشتری در مشکلات آینده خود داشته باشید. با ما همراه باشید.

اشتباهات رایج در مدیریت کسب و کار

در دنیای مدیریت هر اشتباه کوچک و بزرگی می‌تواند تبعات گزاف و سنگینی در پی داشته باشد. هرچند که یک مدیر کاردان می‌تواند با تکیه بر تجربه و خلاقیت خود از افزایش میزان خسارت جلوگیری کند. اما با این وجود در وهله اول پیشگیری از اشتباه بهتر از ارائه راهکار برای آن است! با این پیش زمینه به معرفی برخی از رایج‌ترین اشتباهات در مدیریت کسب و کار می‌پردازیم.

۱- ترس از نشان دادن واکنش

در هر کسب و کاری کارمندان و اعضای بسیاری فعالیت داشته و هر آن ممکن است یکی از این اعضا دچار اشتباهی شود. بسیاری از مدیران در این لحظات به جای نشان دادن یک واکنش صحیح و به موقع، ترجیح می‌دهند تا بررسی این اشتباه را به جلسه نظارت بر عملکرد آینده موکول کنند. هرچند که در نگاه اول این مسئله یکی از رویکردهای مدیریت خرد به نظر می‌رسد. اما عدم نشان دادن واکنش می‌تواند کسب و کار را با خطراتی جدی مواجه کند. به عنوان مثال اگر بخش فروش عملکرد نامناسبی در مکالمات تلفنی داشته و شما سریعاً به این موضوع رسیدگی نکنید، به احتمال زیاد مشتریان بالقوه و قدرتمند فراوانی را از دست خواهید داد.

۲- تمرکز بیش از حد بر روی مشکلات و عدم برنامه‌ریزی برای آینده

در مورد قبل به این نکته اشاره کردیم که یکی از اشتباه‌های رایج در مدیریت کسب و کار عدم واکنش نشان دادن به مشکلات است. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که تمرکز بیش از حد بر روی هر مشکل کوچک و بزرگی باعث محرومیت شما از برنامه‌ریزی برای آینده خواهد شد. به عنوان مدیر یک کسب و کار گاهی لازم است تا درهای اتاق خود را بر روی همه بسته و ساعاتی را به برنامه‌ریزی برای مسیر آینده شرکت بپردازید. در غیر این صورت قرار دادن تمام انرژی بر روی حل مشکلات روزانه و متفرقه در نهایت به رکود کسب و کار شما ختم خواهد شد.

 

۳- عدم گوش سپاری به سخنان اعضای تیم

هنگامی که صحبت از برنامه‌ریزی و ایجاد استراتژی می‌شود، آشنایی با افکار و ایده‌های اعضای تیم نقش پررنگی پیدا می‌کند. در طول تاریخ کسب و کارها بسیاری از بهترین ایده‌های جهان توسط اعضای تیم مطرح شده‌اند. اعضای تیم به صورت مستقیم با مشتریان یک کسب و کار در تعامل بوده و شاید بهتر از مدیران با مشکلات مشتریان آشنا باشند. همین مسئله می‌تواند باعث ارائه ایده‌هایی برای راحت‌تر کردن امور و در نتیجه رونق یک کسب و کار شود. به عنوان یک مدیر بهتر است با آغوشی باز از ایده‌های اعضای تیم خود استقبال نموده و پس از ارزیابی، از آنها در برنامه‌ریزی‌های استراتژیک خود استفاده کنید.

۴- عدم ادای احترام به اعضای تیم

یکی از خطرناک‌ترین مشکلات در مدیریت کسب و کار عدم ادای احترام کافی به اعضای تیم است. اگر شما با اعضای تیم کسب و کار خود همانند یک کودک برخورد و رفتار کنید، آن‌ها نیز عملکردی مشابه با یک کودک خواهند داشت. احترام گذاشتن در ساده‌ترین مکان‌ها شکل می‌گیرد و ممکن است از شخصی به شخص دیگر مفهومی متفاوت داشته باشد. برخی ممکن است نیاز به شنیدن تمجید و افزایش اعتماد به نفس داشته باشند، در مقابل برخی دیگر ممکن است از انجام کار در یک محیط ساکت و بدون مزاحمت به عنوان احترام یاد کنند. با شناسایی خصایص اخلاقی هر یک از اعضای تیم و ادای احترام به آن‌ها، کسب و کار شما همواره شاداب و رو به رشد خواهد بود.

 

اشتباهات رایج در مدیریت کسب و کار

۵- عدم تعادل در محول کردن امور

از جمله رایج‌ترین مشکلات در مدیریت کسب و کار ایجاد یک تعادل در محول کردن وظایف به اعضای تیم است. معمولاً مدیران کسب و کارها یا بیش از حد وظایف مختلف را به اعضای تیم محول کرده و یا در این کار تفریط می‌کنند. در حالت اول اعضای تیم احترامی برای مدیر قائل نشده و او را بی‌مسئولیت می‌پندارند. در حالت دوم نیز مشغله مدیر بیش از حد توان انجام او خواهد شد. اگر قصد محول کردن اموری به دیگران را دارید، مطمئن باشید که خود وی و شما از این تحویل کار خرسند و خوشحال خواهید شد.

۶- عدم توانایی انگیزش اعضای تیم

در مدیریت کسب و کار باید به این نکته توجه کرد که انگیزش اعضا تنها به تشویق‌های نقدی مربوط نمی‌شود. اعضای تیم کسب و کار ممکن است با چیزهای مختلفی همچون حس مسئولیت‌پذیری، ارتقاء شغلی و یا هر تشویق مادی و معنوی دیگری انگیزه بگریند. شناسایی عوامل انگیزش هر یک از اعضای تیم می‌تواند شما را به یک مدیر موفق و عاقل تبدیل کند.

۷- ناتوانی در تنظیم و تفسیر اهداف

هر کسب و کاری بدون وجود یک هدف بی‌تحرک و غیرقابل ارزیابی خواهد شد. اعضای تیم کسب و کار در کنار آگاهی از اهداف شخصی خود، باید درک درستی از اهداف و فلسفه کلی کسب و کار نیز داشته باشند. این درک به یکپارچگی اعضا کمک خواهد کرد. در مدیریت کسب و کار توانایی تنظیم اهداف و شرح آنها برای اعضا بسیار مهم و حیاتی است. در صورتی که از این مسئله غافل شوید، ممکن است تیم با عدم یکپارچگی و حتی عدم انگیزه کافی برای انجام فعالیت‌های جمعی مواجه شود.

۸- جدیت بیش از حد

مدیریت به معنای عدم وجود حس شوخ طبعی نیست. شوخی به اندازه با اعضای تیم باعث ترویج فرهنگ صمیمیت در شرکت شده و خستگی را از تن اعضای تیمتان به در خواهد کرد. یک رئیس کاملاً منطقی و جدی نمی‌تواند چیزی فراتر از یک روبات آهنی و بدون احساس باشد.

۹- عدم درک صحیح از مفهوم مدیریت

اغلب مدیران جدید و قدیمی درواقع درک صحیحی از مدیریت کسب و کار نداشته و همین مسئله باعث بروز هر یک از ۸ اشتباه قبلی می‌شود. لازم است تا مدیران پیش از آغاز این مسیر سخت و پر پیچ و خم آموزش‌های لازم را سپری کرده و با تلفیق علم، خلاقیت و تجربه سکان هدایت یک کسب و کار را در دست گرفته و به سمت موفقیت حرکت کنند.

اسطوره کسب و کار و اعضای تیم خود باشید.

مدیریت کسب و کار با تمام سختی‌ها و پیچیدگی‌های خود می‌تواند بسیار شیرین باشد. در صورتی که در این زمینه از آموزش‌های لازم برخوردار شوید، علم و تجربه شما در این مسیر همراه‌تان خواهد بود. در این مقاله سعی داشتیم تا به ۹ مورد از رایج‌ترین اشتباهات در مدیریت کسب و کار اشاره کنیم. به نظر شما کدام یک از این موارد خطرناک‌تر از اشتباهات دیگر است؟ چه اشتباهات رایج دیگری می‌توانند در این لیست جای بگریند؟  نظرات خود را با ما و سایر کاربران شبتا در میان بگذارید.