آمیخته بازاریابی

۷p آمیخته بازاریابی

هنگامی که استراتژی بازاریابی خود را توسعه دادید، “هفت فرمول P” وجود دارد که شما باید به طور مداوم ارزیابی و باز-ارزیابی فعالیت های تجاری خود را با آن‌ها انجام دهید. علت نام‌گذاری آن‌ها به این روش فقط به این دلیل است که آن‌ها با حرف پی انگلیسی آغاز شده‌اند. هفت آمیخته بازاریابی معروف عبارت‌اند از: محصول، قیمت، ترویج، محل، بسته‌بندی، موقعیت و مردم.  همان طور که می‌دانید محصولات، بازارها، مشتریان و نیازها مدام در حال تغییر هستند، و شما باید به صورت مرتب این هفت آمیخته بازاریابی را بررسی و کنترل کنید تا بتوانید اطمینان حاصل کنید در حال دریافت بهترین نتیجه‌ی ممکن در بازار امروز هستید.

در صورتی که با تعریف علمی بازاریابی آشنایی ندارید،‌ می‌توانید با خواندن این پست می‌توانید با مفاهیم مربوط به بازاریابی آشنا شوید.

در زیر به اختصار درباره‌ی هرکدام از این انواع آمیخته بازاریابی توضیح خواهیم داد:

محصول

برای شروع بهتر است عادت کنید که به محصول خود از چشم یک مشاور بازاریابی نگاه کنید، این کار به شرکت شما کمک خواهد کرد تا بدانید آیا در راه درستی پیش می‌روید یا خیر. از خود سوالات مهمی مثل: “آیا محصول شما، یا خدمات‌تان، و یا آمیخته‌ای از هردو که در حال ارائه‌ی آن هستید، مناسب بازار و مشتریان امروز است یا نه؟”

هر وقت که مشکلاتی در امر فروش محصولات و یا خدمات خود پیدا کردید و نتوانستید به اندازه‌ای که می‌خواهید فروش کنید، باید به عادت ارزیابی صادقانه‌ی کسب‌وکارتان بپردازید و این سوال را پاسخ دهید: “آیا این محصولات یا خدمات شما، مناسب برای مشتریان‌تان است یا خیر؟”

آیا مشابه محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، در بازار موجود است؟ با علم به اینکه نباید آن‌ها را ارائه کنید؟ با مقایسه‌ی خود با شرکت‌های رقیب، آیا محصول یا خدمات شما بهتر هستند؟ اگر جواب بلی است، چه چیزی باعث این اتفاق شده؟ آیا محل ارائه‌ی این خدمات در بازار کنونی است یا نه؟

قیمت

دومین آمیخته‌ بازاریابی قیمت است. با ارزیابی و باز-ارزیابی مکرر بازار و قیمت محصولات خود می‌باید بتوانید نبض قیمت بازار را به دست بگیرید، به این ترتیب خواهید توانست بدانید که آیا هنوز محصول شما شانس فروش خوب را دارد یا خیر. گاهی اوقات لازم است قیمت محصول خود را پایین‌تر از حد معمول به فروش برسانید و در زمان دیگری مناسب است که قیمت محصولات یا خدمات خود را بالاتر از بازار به فروش برسانید. برخی از شرکت‌ها متوجه شده‌اند که سودآوری محصولات آن‌ها عملاً ارتباط چندانی به میزان تلاش و منابع تولیدی ندارد. با افزایش قیمت‌ها ممکن است برخی از مشتریان خود را از دست بدهید، اما مشتریان باقی مانده می‌توانند سود فروش مورد نیاز را تامین کنند. آیا به نظرتان این بهتر نیست؟ گاهی اوقات لازم است شما شرایط فروش خود را تغییر دهید، برخی از اوقات هم با پخش افزایش قیمت خود در ماه‌ها و سال‌های بعد، خیلی بیشتر از آنچه که الان در حال فروش هستید، سود ببرید.

گاهی اوقات لازم است شما خدمات و محصول را با هم در آمیزید تا بتوانید پیشنهاد ویژه و تبلیغات خاصی برایش انجام دهید. گاهی اوقات می‌توانید اقلام اضافی کم هزینه به محصول خود بیفزایید، و یک محصول جذاب‌تر به آن‌ها ارائه دهید.

ترفیع

سومین آمیخته‌ بازاریابی مهم، تفکر مدام برای ترفیع سطح خدمات و محصولات ارائه شده است. ترفیع مربوط به این است که شما چگونه محصول خود را به مشتریان توضیح می‌دهید و چه‌ طور برای فروش‌شان بازار پیدا می‌کنید. به یاد داشته باشید تغییرات کوچک در ارتقا محصول یا خدمات می‌تواند نتایج بزرگی به همراه داشته باشد. حتی یک تغییر ریز در امر تبلیغات بلافاصله می‌تواند به فروش‌های بالا دسترسی پیدا کند. کپی رایت کننده‌های با تجربه حتی می‌توانند با تغییر کوچک یک عنوان یا جمله درصد فروش را تا پانصد درصد افزایش دهند. شرکت‌های کوچک و بزرگ و حتی کارخانه‌ها مدام در حال امتحان و تغییر رویه‌ی تبلیغات خود هستند، علاوه بر این به کار کنترل فروش و ارتقا تبلیغات هم اهمیت فراوانی می‌دهند. یک قانون وجود دارد که می‌گوید: هر متد از بازاریابی و فروشی که امروزه از آن استفاده می‌کنید، دیر یا زود دیگر برای‌تان بی فایده خواهد بود. یا به علتی که می‌دانید و یا علتی که برای‌تان نامشخص خواهد بود. زیاد هم مهمم نیست ، شما نیاز دارید که خیلی زود روش‌های بهتر و جدیدتری برگزینید.

مکان

چهارمین آمیخته بازاریابی اشاره به مکانی دارد که محصول یا خدمات شما در آن جا ارائه خواهد شد. سعی کنید همیشه در حال کنترل کیفی مکانی باشید که مشتری شما با فروشنده روبرو می‌شود. گاهی اوقات یک تغییر در مکان فروش می‌تواند درصد سود شما را بالا ببرد. می‌توانید محصول خود را در مکان‌های مختلفی به فروش برسانید. برخی از شرکت‌ها از فروش مستقیم استقبال می‌کنند و برخی دیگر از طریق Telemarketing، برخی دیگر هم از طریق کاتالوگ‌ها و یا گرفتن سفارشات ایمیلی اقدام به فروش می‌کنند، گاهی هم خرده فروشی و اغلب شرکت‌ها هم از ترکیبی از این روش‌ها برای فروش سود می‌برند. در هر کدام که باشد یک کارآفرین باید بتواند انتخاب درستی از مکان داشته باشد. همیشه به فکر پاسخ این سوال باشید که به جز این جا، کجا دیگر می‌توانید محصول خود را بفروشید.

بسته‌بندی

آمیخته بازاریابی شماره‌ی پنج بسته‌بندی است. سعی کنید از دور به محصول خود نگاهی بیندازید و آن را از چشم یک منتقد بررسی کنید. به یاد داشته باشید در سی ثانیه‌ی اول برخورد چشم با یک محصول مغز فرمان پسندیدن یا عدم پسندیدن را صادر می‌کند. پیشرفت‌های کوچک در امر بسته‌بندی موفقیت‌های بزرگ در فروش را به همراه دارد. محصول باید بتواند با بسته‌بندی خود چشم مشتری را به خود جلب کند. بسته‌بندی یعنی معرفی محصول شما از لحاظ ظاهری. هر عنصر کوچک از جمله رنگ و نوشته و شکل ظاهری می‌تواند سرنوشت فروش آن محصول را تحت تاثیر قرار دهد.

بسته‌بندی محصولموقعیت و تثبیت آن

آمیخته بازاریابی مهم دیگری که باید به فکر ایجاد جایگاه و بعد تثبیت آن در قلب و فکر مشتری خود باشید. باید بدانید مردم درباره‌ی شما چگونه فکر می‌کنند و نظرشان درباره‌ی محصول شما چیست. باید دید مردم هنگام حرف زدن از محصولات شما از چه کلماتی استفاده می‌کنند. آیا محصول شما را به دیگران توصیه می‌کنند یا نه. طبق تحقیقات اخیر در چند کارخانه‌ی بزرگ اتومبیل میزان موفقیت شما در بازار بستگی به میزان ثبات شما در ذهن مشتری‌هایتان دارد. این ذهن مشتری و رضایت‌مندی اوست که آینده‌ی بازار را کنترل می‌کند. کلید اصلی اینجا است که بدانید در هر تعامل چگونه با مشتریان خود برخورد می‌کنید و چه کیفیتی به آن‌ها ارائه می‌دهید. و در آینده چه تغییراتی لازم دارید تا بتوانید جایگاه بهتری را برای خود تثبیت کنید.

مردم

آمیخته بازاریابی نهایی از ۷p  مردم هستند. باید به تمامی مردمی که به نوعی با شما در ارتباط هستند فکر کنید، مردم کسانی هستند که درون شرکت و یا بیرون آن برای شما کار می‌کنند، کسانی که در مراحل مختلف تولید و ارائه‌ی خدمات در کنار شما هستند. جای تعجب دارد که یک کارآفرین به تمام مراحل کارش از شروع تا مرحله‌ی فروش با جزئیات فکر کند، اما به این نیندیشد که تمامی این تفکرات و کارها و اهداف زمانی به مرحله‌ی واقعیت خواهند رسید که با گروهی از مردم همکاری شود. در واقع کلید اصلی تمام این کارها افرادی هستند که در حال خدمت رسانی به شما و هدف شما هستند. باید به فکر استخدام افراد متخصص، مناسب، صادق و علاقمند باشید و در حمایت و پشتیبانی آن‌ها بکوشید تا شرکت شما را جایی مثل خانه‌ی خود بدانند و برای بهبود روز به روزش تلاش کنند. به یاد داشته باشید فقط استخدام فرد مناسب نمی‌تواند به تنهایی کمک بزرگی کند، شما باید بدانید کدام فرد، مناسب کار در چه قسمتی است و بر حسب علاقه‌مندی و استعداد و تخصص از آن‌ها کار بخواهید. شاید برخی از مهم‌ترین طرح‌های اولیه‌ی کارهای بزرگ برای این هنوز به مرحله‌ی اجرا نرسیده‌اند این است که افراد مناسب برای انجام کارهای‌شان را پیدا نکرده‌اند.