اثر مرکب

اثر مرکب: درآمد، زندگی و موفقیت خود را از نو بسازید

کتاب اثر مرکب توضیح می‌دهد که چگونه با اهمیت دادن بیشتر به تصمیمات کوچک و اثر جمعی‌شان بر زندگی‌مان، تغییرات پایدار و اثر تجمعی‌شان بر زندگی‌مان، تغییرات پایدار ایجاد کنیم. درن هاردی نشان می‌دهد که با پذیرش مسئولیت زندگی خود، می‌توانیم عاداتمان را تغییر دهیم و زندگی موفق‌تر، رضایت‌بخش‌تر و شادتری داشته باشیم.

در کتاب اثر مرکب یاد می‌گیریم که چگونه کنترل زندگی خود را به دست بگیریم، به اهداف خود برسیم و از محدوده خود فراتر برویم.

خیلی از ما هر روز صبح که بیدار می‌شویم به خود می‌گوییم” امروز روز موعد است. از امروز می‌خواهم وزن کم کنم، ارتقای شغلی پیدا کنم و رویاهایم را تحقق بخشم” و روز بعد که بیدار شدیم می‌گوییم” خب، شاید از هفته آینده”. اما مشکل از اهداف ما یا خود ما یا حتی نگرش‌مان نیست. بلکه مشکل از رویکرد و روش ما است. چرا فکر می‌کنیم می‌توانیم یک روز صبح از خواب بیدار شویم، انگشت‌هایمان را در هوا بچرخانیم و همه چیز را تغییر دهیم؟ این نه فقط غیر ممکن، بلکه خطرناک نیز هم است!

اثر مرکب روش دیگری را پیشنهاد می‌دهد. تصمیم به تغییر بگیرید، برنامه‌ریزی کنید، عادات بد را به تدریج به عادات خوب تبدیل کنید و از محدودیت‌ها و مرزهای شخصی فراتر بروید. اثر مرکب شامل راهنمای عملی برای رسیدن به اهداف و کسب موفقیت ارائه می‌کند.

اثر مرکبنتایج فوری کمتر از بهبود تدریجی انگیزه‌بخش هستند.

پول فوری و پیشرفت سریع: همه ما این روزها به دنبال نتایج فوری هستیم. اما در واقع تغییرات بلند مدت هستند که اثرات مثبت ایجاد می‌کنند و انگیزه‌بخش هستند.

شعار عصر ما” الان، الان، همین الان است”. فست‌فود می‌خوریم چون آشپزی وقت‌گیر است. رژیم‌های کوتاه می‌گیریم تا ظرف یک هفته ۹ کیلو وزن کم کنیم و فعالیت‌هایی مانند این انجام می‌دهیم تا نتیجه سریعی بگیریم. اما هرچه سریع‌تر به هدف برسیم، عواقب آن هم سنگین‌تر خواهد بود.

انتظار نتایج فوری داشتن، رویکرد سالمی نیست. اگر ظرف هفت روز ۹ کیلو وزن کم نکنید، ممکن است دچار این توهم شوید که هرگز لایق زندگی بهتر نبوده‌اید.

آنچه باید انجام دهید برداشتن گام‌های کوچک است چون اقدامات روزانه کوچک و مثبت رمز موفقیت بلند مدت است. برای نمونه می‌توان به جای کم کردن ۹ کیلو در یک هفت، ۱۲۵ کالری از رژیم غذایی خودتان کم کنید یا در مسیر رفتن به سر کار فایل‌های صوتی خودیاری( Self- Improvement ) گوش دهید و هر روز کمی بیش‌تر پیاده‌روی کنید.

استفاده از اثر مرکب یعنی دانستن اینکه هر تصمیمی که می‌گیرید، سرنوشت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای رسیدن به هدف باید پیوسته تلاش کنید و وقتی به هدف رسیدید، باید منضبط شوید تا وضعیت را حفظ کنید وگرنه سخت‌کوشی‌تان به جایی نمی‌رسد. مهم این است که اگر نتایج فوری کسب نکردید، نا امید نشوید و به کسب نتایج خوب ادامه دهید.

رموز موفقیت پایدار

اهداف زندگی را به عادت روزانه تبدیل کنید.

آنچه مقصد و سرنوشت ما را می‌سازد، انتخاب‌های ما است و خود ما مسئول آنچه انجام می‌دهیم یا نمی‌دهیم هستیم.

گاهی تصمیمات به ظاهر بی اهمیت هستند که جلوی موفقیت‌مان را می‌گیرند. پذیرش اینکه فقط خودتان مسئول اعمال‌تان هستید دشوار است. شاید فکر کنید بدشانسی آورده‌اید اما این فقط بهانه‌ای برای توجیه تصمیم‌های ضعیف است. همه ما نمی‌توانیم خوش‌شانس باشیم. برای” خوش‌شانس” بودن کافی است فرصت‌های خوب را شناسایی کنید. باید تصمیم‌های خود را به انگیزه‌های درست و اهداف روشن متصل کنید، چون وقتی اهداف تعریف شده داشته باشید، بهتر و موثرتر روی آن‌ها تمرکز می‌کنید. ذهن‌تان شروع به دیدن فرصت‌های پیش‌روی می‌کند و رسیدن به اهداف را آغاز می‌کنید.

قانون جذب را داشته باشید. فکر کردن در مورد چیزهای مثبت، چیزهای مثبت را به سمت شما می‌کشد.

اهداف شما چه هستند؟ چه چیز خوشحال‌تان می‌کند؟

حوزه‌های مختلف زندگی شامل کسب‌وکار، سلامتی، معنویت، خانواده، سبک‌زندگی را در نظر بگیرید و تمام خصائص، رفتارها و ویژگی‌هایی که برای رسیدن به آن اهداف نیاز دارید، بنویسید. بعد سعی کنید آن‌ها را وارد زندگی خود بکنید.

این یعنی باید عادت‌های قبلی را کنار بگذارید. عادات بد را لیست کنید تا بدانید کی و کجا به ضرر خود رفتار می‌کنید.

یک روتین مناسب برای خود داشته باشید تا آن جرقه یا تکانه رو به جلو ادامه پیدا کند.

گرفتن تصمیم‌های درست، اولین قدم به سوی موفقیت است. اما چطور باید این عادت را حفظ کرد؟ اگر یک رفتار سالم را برای مدت طولانی حفظ کنید، وارد ریتم طبیعی و پایدار می‌شوید. وقتی در مسیر درست قرار بگیرید و به اصطلاح روی غلتک بیفتید، دیگر نمی‌شود جلوی‌تان را گرفت!

باید واقع‌بین باشید و سعی کنید همه چیز را در مدت زمان کوتاهی انجام دهید. در عوض یک برنامه روزانه تهیه کنید که عادات جدید را برای‌تان ساده‌تر کند. فکر دو ساعت تمرین روزانه در باشگاه را کنار بگذارید، سه روز در هفته و هر بار یک ساعت ایده بسیار بهتری است. وقتی یک عادت خوب را شروع کردید، مدت زمان مهم نیست، استمرار و ادامه دادن آن مهم است.

از موفقیت‌هایی که شما را از مسیر هدف دور می‌کنند، اجتناب کنید. مثلن رسانه‌ها بدون اینکه متوجه شوید، اثر منفی روی انرژی‌تان می‌گذارند. پیام‌های بازرگانی، اخبار، جنگ و غیره نگرش و انتظارات‌مان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بهتر است به جای خبر جنگ به یک پیام الهام‌بخش گوش دهید یا با کسی که دوستش دارید چت کنید؟

و در آخر، نسبت به محیط خود هشیار باشید. گاهی لازم است برای رسیدن به اهداف‌تان، محیط خود را عوض کنید.

موانع را بپذیرید تا روند موفقیت تسریع شود

در مسیر پیشرفت، با محدودیت‌های فردی زیادی روبه‌رو خواهید شد. سوال اینجاست که آیا دست از تلاش برمی‌دارید یا به دل دریا می‌زنید؟ دیوار نظم و عادت‌های شما نشان‌دهنده شکاف بین خود قدیمی و خود بهبود یافته‌تان است. پس وقتی به محدودیتی خوردید با قاطعیت وارد مبارزه شوید تا نتایج سریع‌تر بگیرید و حس موفقیت‌تان چند برابر شود.

شما باید سعی کنید که منضبط باشید، انتخاب‌های درست داشته باشید و بدون رفتارهای مخرب قدیم خود، در مسیر درست باقی بمانید. پس باید تصمیم بگیرید که با مشکل مبارزه کنید و آن مرز نامرئی محدودکننده را جابه‌جا کنید. با این کار نه فقط به هدف می‌رسید، بلکه قوی‌تر هم خواهید شد. کمی بیشتر به خود فشار آوردن، کمی بیشتر تلاش کردن و کمی بهتر آماده کردن خود، همیشه به نفع خودتان است.

اگر می‌خواهید از بقیه و از خود قبلی‌تان جلوتر باشید، باید مرزها را بشکنید و از محدودیت‌های فردی فراتر بروید.

نتیجه‌گیری کتاب اثر مرکب

کلید موفقیت این است که بدانید مسئول ایجاد عادات روزانه سالم، تمرین انضباط، فراتر رفتن از حاشیه امن و در یک کلام مسئول زندگی‌تان، خودتان هستید. رسیدن سریع به اهداف هم می‌تواند مضر باشد و هم اغلب اوقات غیرممکن است. اما پیشرفت تدریجی و صبوری، شما را به جایی که می‌خواهید خواهد رساند.

توصیه عملی: ثابت کنید رئیس شما هستید

برای اینکه به خود ثابت کنید رفتارها و تصمیم‌هایتان در کنترل شما هستند، به مدت ۳۰ روز سیگار نکشید، یا کارهایی که برای برنامه و سلامتی‌ شما مضر هستند را انجام ندهید یا هر روز یک وعده غذایی سالم بخورید، کسب این هدف شما را متقاعد می‌کند که رئیس زندگی خود هستید.

با توجه به محبوبیت کتاب اثر مرکب در سایر کشورها، این کتاب نیز توسط بسیاری از مترجمان و انتشارات ترجمه شده است. ترجمه کتاب انتشارات نسل نو اندیش که توسط آقایان اکبر عباسی و شاهین بیات ترجمه شده است یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار است.