شیوه‌های آزاردهنده بازاریابی آنلاین

شیوه‌های آزاردهنده بازاریابی آنلاین که همین امروز می‌بایست متوقفشان کنید

مصرف‌کنندگان از تکنیک‌ها و شیوه‌های آزاردهنده بازاریابی آنلاین و همچنین آفلاین بیزار هستند. از طرف دیگر، شما به عنوان بازاریاب آخرین چیزی که می‌خواهید آزار کاربران است، زیرا این کار در نهایت به ضرر خودتان تمام می‌شود. شما به میزان زیادی هزینه، تلاش و خلاقیت را خرج خواهید کرد تا بازدیدکنندگان را به سایت خود جذب کنید، اما آن‎‌ها دلیل همان تلاش‌های شما سایت‌تان را ترک کرده و هرگز باز نخواهند گشت.

اتوماسیون بیش از حد، غرق کردن کاربران بین هزاران فراخوان به عمل و ارائه‌ی یک تجربه‌ی ناخوشایند می‌تواند منجر به ناراحتی کاربران شود. مصرف‌کنندگان امروزی به شدت هوشمند هستند و ترفندهای تبلیغاتی بد به هیچ‌وجه در عصر کنونی پاسخگو نخواهد بود.

شیوه‌های آزاردهنده بازاریابی آنلاین

به عنوان فردی از جهان محتوا، عاشق یادگیری مطالب جدید و کسب بینش‌های متفاوت هستم و هر چیزی که شبیه به آگهی به نظر برسد، کمتر توجهم را جلب می‌کند.

به تازگی من مطالبی در وب می‌خوانم که ناراحتم می‌کند. چرا؟

نگاهی به برخی از این مطالب بیندازید:

  • مردم ذاتا تنبل هستند، بنابراین اگر شما می‌خواهید خوانندگان شما عمل خاصی را انجام دهند، باید فرآیند انجام آن کار را برای آن‌ها فوق‌العاده آسان کنید.
  • خوانندگان شما فرصت فکر کردن بیش از حد را ندارند، آن‌ها را برای گرفتن تصمیم تحت فشار بگذارید.

این‌ها فقط چند نمونه از آن‌ها هستند. تصویری که این محتواها از ما نشان می‌دهند افرادی غیرمنطقی است که فقط با زور و اصرار به انجام کاری قانع می‌شود. در حالی‌که نتایج کمپین‌های بازاریابی نشان می‌دهد؛ تنها کیفیت تبلیغات و توجه به نیازها و خواسته‌های مردم است که منجر به موفقیت یک کمپین می‎‌شود.

بله! البته که گستره‌ی توجه ما کوتاه شده است، اما همین محتواها و تبلیغات کم‌کیفیت است که باعث شده ما همه چیز را فیلتر کنیم و تنها به چیزهایی که واقعا برای ما جالب است توجه نماییم.

اگر این موضوع را در سایر حوزه‌های زندگی بررسی کنید، متوجه منظورم می‌شوید. تصور کنید شما می‌خواهید با کسی ازدواج کنید، همه‌ی شما دوست دارید چند ماه به فرد موردنظرتان فرصت بدهید تا با رضایت کامل به پیشنهاد شما پاسخ دهد. رابطه با یک مشتری هم دقیقا باید مشابه با این موضوع باشد، یک رابطه‌ی بلندمدت نیاز دارد که به صورت عمیق شکل گیرد.

مطمئن باشید که شیوه‌های آزاردهنده بازاریابی آنلاین به هیچ وجه ارزش‌آفرین نخواهند بود. به جای استفاده از آن‌ها روی تبلیغات آموزنده سرمایه‌گذاری کنید. اما کدام ترفندها آزاردهنده هستند، در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

صفحات پاپ‌آپ و هر نوع تبلیغ زرد دیگر

مصرف‌کنندگان آنلاین گذشته به اندازه‌ی  مصرف‌کنندگان امروزی هوشمند نبودند، شما به راحتی می‌توانستید آن‌ها را به صفحات فرود خود بکشانید، با ترس‌های آن‎‌ها بازی کنید و یک نیاز کاذب در آن‌ها به وجود آورید. مصرف‌کنندگان امروزی با تبلیغات فیک و جعلی بزرگ شده‌اند، آن‌ها هم‌اکنون به راحتی می‌توانند سایت‌هایی که اطلاعات واقعی در مورد محصولات یا خدمات ارائه می‌دهند را از سایت‌های فیک تشخیص دهند و براساس آن تصمیم‌گیری کنند.

محتوا در ازای اطلاعات یکی دیگر از شیوه‌های آزاردهنده بازاریابی آنلاین

چاپ و نشر محتواهای باکیفیت بسیار بالا راه بسیار مناسبی برای جذب مخاطب و جلب اعتماد او است. شما به عنوان بازاریاب می‌بایست اجازه دهید مخاطبان شما به صورت آزادانه محتوای شما را بخوانند و با آن تعامل داشته باشند. بسیاری از وب‌سایت‌ها در ازای گرفتن آدرس ایمیل و یا سایر اطلاعات این امکان را فراهم می‌آورند. اید بدانید که مخاطبان شما تنها در صورتی به هدف‌گیری‌های بازاریابی شما پاسخ خواهند داد که خودشان آزادانه و باعلاقه آن را انتخاب کرده باشند.

به یاد داشته باشید که روزانه هزاران محتوا در فضای آنلاین منتشر می‌شود، اگر شما اجازه ندهید محتوای شما را بدون هیچ وقفه‌ای بخوانند، به سراغ رقیب‌تان خواهند رفت.

خرید دنبال‌کنندگان جعلی(چه لیست ایمیل، چه فالور شبکه‌های اجتماعی)

هر روزه میلیون‌ها دلار صرف ارسال ایمیل‌هایی می‌گردد که هیچ ارزشی برای کسب‌وکارها ایجاد نمی‌کنند. حتما خود شما نیز تجربه کرده‌اید، چه تعداد از ما ایمیل‌هایی را که نمی‌دانیم از کجا ارسال شده‌اند باز می‌کنیم؟ بازاریابی با استفاده از لیست ایمیل نه تنها آزاردهنده است، بلکه بی‌فایده هم هست. به جای خرید لیست‌های جعلی بر ساخت یک لیست کوچک مخاطبان علاقه‌مند تمرکز کنید. بدین ترتیب، نه تنها هزینه‌های کمتری را متحمل خواهید شد، بلکه نرخ باز شدن ایمیل و تبدیل بالاتری هم خواهید داشت.

کمبود مصنوعی یا کاذب

ویکی‌پدیا “کمبود مصنوعی” را کمبود اقلام و محصولات حتی زمانی‎که فناوری و ظرفیت تولید محیا است، تعریف می‌کند، این یک کمبود واقعی نیست، بلکه یک تکنیک بازاریابی برای انگیزه‌بخشی به مردم جهت خرید محصولات است. بسیاری از برندها توانسته‌اند از این ترفند بهره‌مند شوند، اما هر کسی نمی‎‌تواند از آن سود ببرد، به همین دلیل میتوان آن را یکی از شیوه‌های آزاردهنده بازاریابی آنلاین در نظر گرفت. این تکنیک بیشتر مخصوص برندهای برتر(top) است، در بقیه‌ی موارد منجر به کاهش قدرت نفوذ هم می‌شود. تصور کنید شما می‌خواهید وبیناری را برگزار کنید، پس در تبلیغات وبینارتان می‌نویسید که ثبت‌نام سریعا به اتمام خواهد رسید، ثبت‌نام تمام شده، وبینار برگزار می‌شود و شما دوباره و دوباره می‌خواهید همان وبینار را برگزار کنید. تاکتیک‎‌های کمبود قابل‌مشاهده و آشکار هستند، مردم به راحتی آن را درک کرده و می‌شناسند.

به عنوان مثال، مک‌دونالد در آمریکا نوعی ساندویچ داردکه فقط در یک بازه‌ی زمانی محدود ارائه می‌شود، با این‌که همین ساندویچ در آلمان یا کشورهای دیگر در طول سال به راحتی قابل تهیه است. چرا مک‌دونالد از چنین راهی استفاده می‌کند؟ برای این‌که هر چیزی که محدود باشد و مردم برای آن صبر کنند، وسوسه‌انگیز است. اما تنها برندهایی مثل مک‌دونالد می‌توانند یک محصول فوق‌العاده خاص داشته باشند و ارائه‌ی آن محصول در بازه‌ی زمانی خاص برای‌شان سودآور باشد.

بازاریابی محتوایی برای موتورهای جستجو نه مردم

وقتی برای اولین بار بحث بهینه‌سازی موتورهای جستجو در سال ۱۹۹۶ مطرح شد، بازاریابان سعی می‌کردند، کل صفحه‌ی وب را از کلمات کلیدی پرکنند، بدین ترتیب الگوریتم‌های گوگل آن‌ها را در رتبه‌های بالای نتایج خود نشان می‌داد. اما امروزه الگوریتم‎های گوگل هوشمندتر شده‌اند و موتورهای جستجو فقط زمانی سایت شما را می‌پسندند که کاربران آن را پسندیده باشند و این موضوع مسلما با کیفیت محتوای شما رابطه‌ی مستقیم دارد.

توصیه‌هایِ مشتری جعلی

توصیه‌های مشتری جعلی یکی از مهم‌ترین شیوه‌های آزاردهنده بازاریابی آنلاین محسوب می‌شود. مشتریان به صورت پیش‌فرض به کسب‌وکارها شک دارند، چون آنها احساس می‌کنند شما تنها به قصد فروش با آن‌ها در ارتباط هستید. به همین دلیل به توصیه‌های مشتریان با دید منفی نگاه می‌کنند. اگر شما توصیه‎‌های قابل اعتماد از مشتریان واقعی ندارید، همان بهتر که توصیه‌ای در سایت‌تان منتشر نکنید. چون بیشتر از تاثیر مثبت، اثر منفی خواهند داشت.

نتیجه‌گیری: به مخاطبان خود احترام بگذارید

اینترنت به ما توانایی برقراری ارتباط، حفظ و توانمندسازی مخاطبان‌مان را داده است که پیش از آن هرگز ممکن نبود. اما بازاریابان در سال‌های اخیر به بدترین شکل ممکن از این قابلیت استفاده کرده‌اند و مصرف‌کنندگان را نسبت به خود بی‌اعتماد ساخته‌اند. مصرف‌کنندگان امروزی به صورت پیش‌فرض با دید منفی به بازاریابی نگاه می‌کنند، اما همین موضوع سبب شده که آنها هوشمندتر از قبل رفتار نمایند. از همین رو، امروزه تنها کسب‌وکارهایی می‌توانند انتظار موفقیت طولانی‌مدت را داشته باشند که با مخاطبان خود به شیوه‌ای درست و احترام‌آمیز برخورد می‌کنند

بازاریابی در اینستاگرام

کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان

.