مزایای کار تیمی

مهم‌ترین مزایای کار تیمی در کسب‌وکار

کار تیمی یا مشارکت تیمی شامل افراد مختلف و گروه‌های مختلف در سراسر کسب و کار شما است که با هدف همکاری برای به‌ حداکثر رساندن کارآیی و بهره‌برداری شما در جهت رسیدن به ‌یک هدف مشترک می‌باشد. روش‌های زیادی برای سازماندهی‌های تیمی و تشکیل یک کار گروهی وجود دارد. در واقع با توجه به مزایای کار تیمی می‌توان در مجموع نتایج بهتر و زمان کمتری را کسب کرد. مزایای کار تیمی می‌تواند در جهت‌های مختلفی در کسب‌وکار نمود پیدا کند.

برای مثال بعضی از تیم‌ها در جهت تولید محصول خاصی که در حال توسعه است، سازماندهی می‌شوند. این در حالی است که بعضی دیگر از گروه‌هادر یک فرآیندی مانند فرآیند تحقیق یا تولید یک محصول خاص و منحصر‌به‌فرد یا تحقیق در جهت افزایش میزان مشتری یک کسب‌وکاری سازماندهی می‌شوند.

مهم‌ترین مزایای کار تیمی

علاوه بر این که اعضای تیم در کار تیمی می‌توانند تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهند و به ‌جای یک تجربه چندین تجربه در یک کار مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد و این یعنی قدرت تجربه‌ی بیشتر در زمان کمتر. از دیگر مزایای کار تیمی می‌توان به ‌افزایش بهره‌وری، پس انداز مالی، نوآوری‌های زیاد و همین‌طور افزایش روحیه‌ی کار اشاره کرد.

در ادامه به صورت اختصاری از اهمیت و تاثیر و مزایای کار تیمی بر روی سطح کاری شرکت‌ها یا استارتاپ‌ها نکاتی را بیان می‌کنیم. بدیهی است که ویژگی‌های مثبت کار تیمی بسیار پیچیده‌تر از موارد بیان شده است. اما سعی شده است در این نوشته مهم‌ترین ویژگی‌ها و نکات مثبت کار تیمی برای شما بیان شود.

کار تیمی و افزایش روحیه‌ی کار در میان کارمندان

افزایش روحیه‌ی کاری یعنی اینکه شما با حضور در یک کار تیمی اجازه پیدا می‌کنید که به اعضای تیم و کارمندان خود مسئولیت بیشتری جهت تصمیم‌گیری اعطا کنید، که نتیجه آن افزایش روحیه‌ی کار اعضای تیم است. این امر علاوه بر افزایش روحیه‌ی شما به عنوان یک مدیر سبب افزایش روحیه‌ی کار تیمی بقیه‌ی افراد تیم نیز می‌شود. بدین ترتیب که کارکنان احساس قدرت و مالکیت بیشتری نسبت به پروژه خواهند داشت که در نهایت به کارکنان حس مالکیت و اهمیت بیشتر در کار القا خواهد شد.

این احساس تعلق باعث می‌شود که کارمندان شناخت بیشتری از کار داشته باشند. همین‌طور باعث می‌شود از لذت‌های مشترک و پیروزی‌های بیشتری بهره‌مند شوند، همین امر باعث ایجاد انگیزه‌ی بیشتر برای پیشرفت‌های بزرگ‌تر در آن‌ها می‌شود.

کار تیمیکار تیمی و بالا رفتن سطح روابط پیشرفته

باید بدانید کار تیمی باعث بالا رفتن سطح روابط یا به‌عبارتی داشتن روابط پیشرفته در بین اعضای کارمندان تیم می‌شود. در محیط‌های کاری که زیاد کار گروهی در آنها تجربه نشده است ایجاد گروه‌ها به ‌ایجاد روابط قوی میان کارمندان کمک می‌کند و به ‌افراد اجازه می‌دهد تا با وجود اختلاف نظرها یا متفاوت بودن شخصیت‌ها بتوانند به‌ صورت همسو و با یک هدف مشترک پیش بروند. به ‌یاد داشته باشید ایجاد یک کار تیمی حتی زمانی که زیاد هم لازم نیست، باعث ایجاد و تولید محیطی می‌شود که کارکنان هم‌چنان که به ‌دستاوردهای مستقل خود افتخار می‌کنند، در عین حال همکاری‌های خود را با بقیه گروه نیز جشن بگیرند. کار تیمی و روحیه‌ی بالای کارمندان شما باعث می‌شود شرکت شما در آینده با افراد مهربان‌تر باشند و به عنوان پشتیبان‌های محکم‌تری نسبت به کارکنان و مشتریان شناخته شود و همین امر باعث می‌شود که قدرت بیشتر و همین‌طور انگیزه‌ی بالاتری برای پیشرفت، هدف‌های بزرگ‌تر یا قدرت فائق آمدن بهتری بر مشکلات داشته باشید. هنگامی که یک اختلاف نظر پیش می‌آید تمامی اعضای تیم موظف هستند تا در جهت رفع آن مشکل همکاری کنند و ایده‌های متضاد را به‌ گونه‌ای حل کنند که در جهت رسیدن به ‌اهداف تیم باشد. به ‌یاد داشته باشید این کار با یک مداخله‌ی مستقیم مدیریتی انجام نمی‌شود. این نوع سیستم حل مشکلات و همین‌طور همسوسازی نظرات باعث می‌شود تا بهره‌وری روزمره و ارتباطات موجود در شرکت یا حتی در بقیه جنبه‌های زندگی شما و اعضای تیم‌تان رفته رفته با کیفیت بیشتری برگزار شود.

بیشتر بخوانید: ایجاد تیم‌هایی با کارآیی بالا

کار تیمی

کار تیمی و انعطاف پذیری

یکی دیگر از مزایای کار تیمی این است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا انعطاف‌‌پذیری بیشتری داشته باشند. با اختصاص کارکنان بخش‌های مختلف یک پروژه یا یک تیم، مشکلات یا تنگناهایی که اغلب برای تمام پروژه‌های کاری به ‌وجود می‌آید با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری رو به بهبود می‌گذارند. به‌ عنوان مثال، تولید‌کنندگان خودرو ممکن است گاهی از این روش در هنگام طراحی خودروهای خود استفاده کنند. آن‌ها به ‌جای طراحی هر خودروی جدید توسط یک متخصص که از طریق زمینه‌های جداگانه‌ای مانند طراحی، مهندسی و قطعات کوچک و بزرگ عرضه می‌شود، سعی می‌کنند طراحی خودرو خود را به‌ یک تیم که شامل کارمندانی از هر بخش از جمله طراحی ظاهر، موتور، سیستم برق و غیره بسپارند و اگر مشکلی در منطقه‌ی خاص یا در بخشی خاصی ایجاد شد تمامی گروه برای رفع آن مشکل با همدیگر هم‌فکری و همکاری خواهند کرد. بدین ترتیب کار می‌تواند با سرعت بیشتر و کیفیت بالاتری پیش برود.

کار تیمی و افزایش نوآوری و خلاقیت

اغلب شرکت‌هایی که از تیم‌های مختلف و کار تیمی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند با یک محیط کاری شاد‌تر و سالم‌تر و همین‌طور از افراد خلاق‌تری روبرو هستند. اما این به ‌آن معنا نیست که آن‌ها در هنگام انتخاب کارمندان خود سعی می‌کنند تا از افراد خلاق‌تر استفاده کنند، بلکه استفاده از کار تیمی و همین‌طور بالا بردن روحیه‌ی کار گروهی باعث به ‌وجود آمدن خلاقیت بیشتر در مغز افراد می‌شود. اغلب شرکت‌های موفق ساختار شرکتی خود را بر اساس کار تیمی و روحیه‌ی گروهی برنامه‌ریزی می‌کنند. به ‌عنوان مثال یک شرکت فناوری بزرگ که سالانه چندین کار و تیم‌های بزرگ مبتنی بر پروژه‌های فناوری و ارتباطات را با موفقیت به‌ بهره برداری می‌رساند در هنگام استخدام نیروی کار به‌ صورت عمومی و گروهی اقدام می‌کند و سپس از میان گروه‌های انبوهی که انتخاب کرده است تصمیم می‌گیرد که کدام افراد بر روی کدام پروژه‌ها و در کدام قسمت‌ها با توجه به ‌استعداد و علاقمند‌ی‌شان فعالیت کنند. در این روش برای هر گروه یا هر کار تیمی یک لیدر یا یک راهنما انتخاب می‌شود و خبری از سیستم فرماندهی رهبری یا رئیس وجود ندارد. کارکنان برای ایجاد گروه‌های کوچک‌تر یا شاخه‌های متفاوت آزاد هستند، چرا که این کار به ‌آن‌ها اجازه می‌دهد تا با ایده‌های متمرکز و استعدادهای خاص در جنبه‌ی خاصی فعالیت کنند. این نوع از ساختار شرکتی مبتنی بر کار تیمی می‌باشد که با ساختاری بسیار مناسب و ساده می‌تواند شرکت خود را تبدیل به‌ یک شرکت بسیار پیشرفته در امر نوآوری یا بهره برداری یا هرگونه خدمات کند.