۸ عادت افراد موفق: ویژگی‌های مشترک افراد بسیار موفق

به‌ نظر می‌رسد برخی از افراد به ‌صورت مداوم و پیوسته در جستجوی موفقیت‌های بزرگ هستند؛ اما باید به ‌شما بگوییم گرفتن نتیجه‌های بزرگ و تبدیل شدن به‌ یک فرد کاملاً موفق و یا بسیار موفق اصلاً کاری نیست که بنابر شانس و یا اتفاق رخ دهد. بودن در موقعیت مناسب و همین‌طور پیدا کردن زمان مناسب، پس از یک پس زمینه‌ی مالی مناسب می‌تواند با کمی چاشنی استبداد و جاه طلبی در شغل‌تان و مشاهدات درست بازار و موقعیت‌ها‌ همراه باشد و باعث شود تا شما تبدیل به ‌یک شخص بسیار موفق شوید. می‌توان با شناخت عادت افراد موفق و عملی کردن این عادت‌ها، موفقیت‌های خوبی را در عرصه‌های مختلف کسب کرد.

طبق مطالعات صورت گرفته و تجربیات محققان در زمینه کارآفرینی می‌توان بیان کرد که عادت‌ها باعث می‌شوند تا ثبات موفقیت ما تعیین شود. متخصصان به ‌ارزیابی ویژگی‌های منحصر به ‌فرد، انگیزه و ارتباطات تاکتیکی در ارتباط با افراد موفق پرداخته‌اند. نتیجه‌ی به ‌دست آمده بسیار جالب بود، متخصصان دریافته‌اند که این گونه افراد در بسیاری از گرایش‌های خود رفتارهای مشابهی نشان می‌دهند. در اینجا سعی می کنیم به ‌هشت عادت افراد موفق را که به صورت مشترک در افراد بسیار موفق وجود دارد، اشاره کنیم.

۱.  برای خود هدف‌های خاص ایجاد کنید.

اولین عادت افراد موفق مربوط به داشتن هدف‌های خاص می‌باشد. افراد موفق عموما از جمله‌هایی مانند “من قصد دارم وزن کم کنم ” و یا “ماه آینده شروع به‌ درآمدزایی خواهم کرد” استفاده نمی کنند. در عوض، اهداف آن‌ها به‌روشنی بیان می‌شود. مثلاً آن‌ها از جملاتی مانند: ” من قصد دارم سه بار در هفته به ‌باشگاه بروم و به ‌طور کلی بتوانم در طول سه هفته ۱۰ کیلوگرم کم کنم” و یا ” در طول هفته آینده برنامه ریزی کرده‌ام تا با ده مشتری جدید بالقوه صحبت کنم و بدین ترتیب بتوانم در ماه آینده درآمد خود را ۲۵ هزار دلار افزایش دهم” استفاده می‌کنند. با دادن اطلاعات دقیق و مشخص در مورد اهداف خود، شما خواهید توانست هر چیزی را با اولویت‌های مخصوص به ‌خودش در پارکینگ ذهنی‌تان طبقه بندی کنید و بدین ترتیب شما می‌توانید یک طرح و مسیر مشخص برای رسیدن به ‌اهداف‌تان برای خود ترسیم کنید.

 ۲. تجسمی واضح از آنچه که واقعاً می‌خواهید انجام دهید داشته باشید.

دومین عادت افراد موفق مربوط به تجسم واضح از آینده است. “تونی هسیه” بنیانگذار شرکت Zappos در کتاب خود به‌نام “تحقق شادی،” این گونه می‌نویسند: “پیش بینی کنید، خلق کنید و به ‌جهان خودتان باور داشته باشید و بدین ترتیب جهان در اطراف شما شکل خواهد گرفت.”

هنگامی که شما بر روی موفقیت واضح خود تمرکز می‌کنید، داشتن چشم اندازی از آنچه که در ذهن شما شکل گرفته است منجر به‌یک هدف مربوط می‌شود، که یک همگام‌سازی انرژی برای ایجاد همان هدف می‌باشد. برای رسیدن به یک  تجسم سازگار و واضح، صرف چند دقیقه برای نوشتن دستاوردهایی که می‌خواهید هر روز به دست‌شان بیاورید، به ‌شما این اجازه را می‌دهد که عمیق‌تر به ‌اهداف خود نگاه کنید. سپس این نوشته‌ها در ذهن شما مانند یک فیلم به ‌حرکت در می‌آیند و دیدن آن‌ها این انتظار را فراهم می‌کند تا ذهن شما به ‌تحقق آن‌ها تمرکز کند. این یک عادت غنی از ثروتمندترین افراد جهان است.

۳.  از ذهنیت تولید به‌ جای ذهنیت کار کردن استفاده کنید.

اگر شما دارای کسب و کار شخصی خود هستید حتماً درگذشته این عبارت را روزی برای خود بیان کرده‌اید که: “من می‌خواهم کسب و کار خودم را راه بیندازم و در آنجا کار کنم.”

این در واقع همان گام‌های لازم برای موفقیت شما است. اگر ما به ‌جای ذهنیت تولید به‌ ذهنیت کار متمرکز شویم، شاید کاری را که قرار است در فقط ۲۵ دقیقه انجام دهیم را در ساعت‌های بسیار طولانی به ‌انجام برسانیم. به ‌یاد داشته باشید همیشه اقدامات به ‌موقع و نه لزوماً سخت‌تر می‌تواند باعث شود شما کارها را زود‌تر و آسان‌تر انجام دهید. سریع‌ترین راه برای انجام کارها، سازماندهی آن‌ًها است. اگر شما فقط یک روز کامل را برای نوشتن طرح پروژه و پیشنهادات خود صرف کنید، خواهید دید که نتیجه بسیار بیشتری از کارکردن مداوم خواهید داشت. اگر شما زمان مشخصی را برای انجام کاری در نظر بگیرید که در این زمان به ‌انجام آن کار فکر می‌کنید، محدودیت‌های زمانی به ‌شما کمک می‌کند تا به اندازه‌ی کافی برای تولید به ‌جای کار کردن تمرکز کنید. همیشه تفکر و تمرکز بر روی انجام کار باعث ایجاد فضای پردازش و خلاقانه خواهد شد و این عادت افراد موفق سبب می‌شود تا بتوانند در کسب‌وکار خود موفق باشند.

۴. به‌ دیگران خدمت کنید.

خدمت به افراد و مردم یکی از رایج‌ترین عادت افراد موفق است. همیشه مردم در یکی از این دو گروه قرار می‌گیرند. گروه اول مردمی که نگرش مصرف کننده دارند و گروه دیگر مردمی که نگرش شرکت‌کننده دارند. در حالی که مصرف کنندگان همیشه در حال حرف زدن هستند، گروه مشارکت‌کنندگان افرادی هستند که قوانین جهان را به‌ همان اندازه که شما دریافت می‌کنید درک می‌کنند. با داشتن یک ذهنیت مشارکت‌کننده، افراد همیشه به ‌فکر این هستند تا بتوانند به ‌دیگران خدمت کنند. این باعث ایجاد یک رابطه‌ی متقابل از حمایت و پشتیبانی افراد نسبت به ‌هم می‌شود. “اپرا وینفری” از جمله افرادی بود که برای خدمت به ‌جامعه و کمک بسیاری از مردم کارهای بزرگی انجام داده است. او می‌گوید: ” ما برای ۲۵ سال برنامه‌ی شماره یک کشور را به‌ خود اختصاص دادیم این به ‌خاطر این بود که هدف من خدمت به ‌تماشاگران زندگی‌ام بود.”

عادت افراد موفق

۵.  کمال گرا نباشید.

بیایید با این واقعیت مواجه شویم که ایجاد موفقیت‌های بزرگ در واقع داشتن زمینه‌هایی برای پایه‌های برتری است، اما این خود کمال نیست. کسانی که منتظرند تا همه چیز همیشه در حد کامل اتفاق بیفتد، قبل از اینکه صحبت کنند، بنویسند یا پروژه خود را به‌اتمام برسانند به ‌سادگی در حلقه نگرانی خود گیر می‌افتند. کارآفرین موفق “گری وینرچاک”، زمانی در یکی از مصاحبه‌‌های خود اینگونه گفته بود: ” همه چیز به‌ مقدار تنظیمات و تفکرات شما در طول راهی که می‌پیماید بستگی دارد… و این هیچ ربطی به‌کمال گرایی ندارد.” باید بدانید که این کارآفرین موفق هم اکنون بیش از یک میلیون مشترک در کانال یوتیوب خود دارد و یک میلیونر است. برای به ‌دست آوردن مجوز موفقیت هرگز نباید صبر کرد یا به ‌دنبال بهترین‌ها و یا کامل‌ترین‌ها بود. این عادت افراد موفق است که منتظر تکمیل شدن نمی‌شوند و در دام کمال‌گرایی گیر نمی‌کنند. آن‌ها شروع می‌کنند.

۶. به‌ طور قاطعانه با خودتان روراست باشید.

“میشل اوباما” در در طول سخنرانی در کنوانسیون ملی دموکرات در سال ۲۰۰۸ گفت: ” تنها چیزی که باعث می‌شود تا شما به ‌آرزوهای خود دست پیدا کنید، میزان تمایل شما برای به دست آوردن آن است.”

به‌عنوان کارآفرین، افراد بر اساس دیدگاه‌ها و رویاهای‌شان است که می‌توانند چیزی را ایجاد کنند. خوشبختی ما با حضور خودمان ساده‌تر می شود. زمانی که ما به‌ سادگی به‌ عقب برمی‌گردیم تا ببینیم چه چیزها و چه کارهایی را باید انجام می‌دادیم و از چه چیزهایی باید اجتناب می‌کردیم. کافی است با خودمان روراست باشیم تا نقاط ضعف را به‌راحتی پیدا کنیم، و همین طور کافی است روراست باشیم تا بتوانیم بدانیم واقعا می‌خواهیم به ‌کجا برسیم. روراستی با خود یکی دیگر از ویژگی‌ها و عادت افراد موفق است. این گونه افراد هیچ‌گاه به خود دروغ نمی‌گویند.

۷.  سوالات بزرگ بپرسید.

همیشه کنجکاو باشید. سوالات بسیار پر اهمیت به ‌ما کمک می‌کنند تا با داشتن ذهنیتی بسیار قوی، به جاهای بزرگ برسیم و بتوانیم راه حل های درستی را پیدا کنیم. گله و شکایت در مورد یک مشکل و ارائه نکردن هیچ راه‌حلی، نمی‌تواند کمک مناسبی باشد. در حالی که پرسیدن یک سوال خوب و مناسب می‌تواند به ‌پیشرفت کار و همین‌طور حل مشکلات موجود بسیار کمک کند. سوالات همیشه هوشمندانه در ارتباط با مشتریان، اعضای تیم و سایر کارآفرینان باعث می‌شود شما کارها را دقیق‌تر انجام دهید.

 ۸.  خودتان را بشناسید.

سریع‌ترین مسیر برای رسیدن به‌ موفقیت بدون اینکه انرژی شما تخلیه شود، شناختن استعدادها و مهارت‌های منحصر به ‌فرد خود شما و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها در بهترین موقعیت ممکن است. مردم فکر می‌کنند فرمول جادویی برای موفقیت وجود دارد. فرمولی مانند اینکه هر روز صبح بسیار زود از خواب بیدار شوند، با یک رژیم غذایی خاصی غذا بخورند و ۱۸ ساعت کار انجام دهند. اما این راه حل واقعی نیست. ما یکی از کارآفرینان موفق را به نام الکسیس اوهانیان را به شما معرفی می‌کنیم، وی یکی از بنیانگذاران شرکت Reddit می باشد. او می‌گوید که اغلب ساعت دو شب به ‌رختخواب می‌رفته و حدود ساعت ۱۰ صبح از خواب بیدار می‌شده است. باید به ‌شما بگوییم شرکت او امروزه بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد. وقتی خودتان و توانایی‌های خودتان را بشناسید با سازگاری بیشتری با کارها مواجه خواهید شد. برخی از افراد هستند که به‌طور مستقیم می‌خواهند تمام روز را کار کند اما برخی از افراد دیگر ترجیح می‌دهند، شب انجام‌شان بدهند. یادتان باشد با پیروی از عادت‌ افراد موفق، شما می‌توانید در مسیر درست قرار بگیرید، تا به‌ این ترتیب بتوانید راه‌های موفقیت خود را پیدا کنید. اما همیشه موفق‌ترین راه، منحصر به‌فرد‌ترین راه برای خود شما است.

 

عادت‌های روزمره ۱۵ نفر از کارآفرینان موفق دنیا

۶ کاری که افراد موفق قبل از ساعت ۹ صبح انجام می‌دهند