دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

فهرست مطالب پنهان

دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی دیجیتالی شامل تمام تلاش‌های بازاریابی است که از طریق دستگاه‌های الکترونیکی و یا اینترنت انجام می‌شود. انواع شرکت‌ها با استفاده از کانال‌های دیجیتالی مانند موتورهای جستجوگر، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و وب سایت‌های خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و همین‌طور مشتریان آینده‌ی خود استفاده می کنند.

با اینکه امروزه استفاده از اینترنت یک امر بسیار طبیعی است، اما باید به ‌شما بگویم هر روز به ‌کاربران اینترنت افزوده می‌شود. طبق تحقیقات Pew در واقع “میزان” استفاده از اینترنت در بین بزرگسالان تنها در سه سال گذشته پنج درصد افزایش یافته است. هرچند استفاده از اینترنت برای جامعه امروزی امری طبیعی است، اما از دید بازاریابی باید به ‌آن توجه کرد. از دید بازاریابی نحوه‌ی خرید و انواع خرید مردم در بازار تغییر کرده است و این به ‌آن معنی است که امروزه بازاریابی آفلاین به ‌اندازه‌ی سابق پررونق نیست. بازاریابی همیشه سعی کرده است در ارتباط با مخاطبین در جای مناسب و در زمان مناسب اقدام کند. این بدان معنی است که شما امروز باید بیشترین جایی را که مشتری‌تان در آن وقت می‌گذرند را پیدا کنید و از آن استفاده کنید: اینترنت!

شاید در متون آینده‌ی ما بتوانیم در مورد بازاریابی درون‌گرا که به عنوان راه‌های بسیار مناسب برای جذب و لذت بردن مشتری در اینترنت می‌باشد، صحبت کنیم. اما قبل از هر چیز در مورد بازاریابی اینترنتی از مردم سوالات بسیاری مبنی بر اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست می‌پرسند. اغلب بازاریاب‌ها معتقدند بازاریابی درون‌گرا و دیجیتال مارکتینگ به ‌طور تقریبی معنای یکسانی دارند که در برخی از موارد کوچک می‌تواند دارای تفاوت‌های جزئی هم باشد. می‌شود از گفتگو با بازاریابان و صاحبان کسب و کارهای بزرگ در ایالت متحده آمریکا، کالیفرنیا، آسیا، استرالیا، نیوزیلند و سایر کشورهای معروف در مورد اینکه چگونه این تفاوت‌های کوچک در سراسر جهان مشاهده می‌شود، چیزهای بسیار زیادی یاد گرفت.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تاکتیک‌های متعدد و دیجیتالی و همین‌طور کانال‌هایی برای ارتباط با مشتریان که بیشتر زمان خود را در اینترنت صرف می‌کنند، تعریف می‌شود. گاهی به ‌آن‌ها مشتریان آنلاین هم گفته می‌شود. دیجیتال مارکتینگ نوعی از کسب و کار و بازاریابی است که از طریق وب‌سایت‌های مربوطه، تبلیغات دیجیتالی، بازاریابی با ایمیل، فروشگاه آنلاین و بقیه‌ی موارد مربوط به‌اینترنت انجام می‌شود. طیف وسیعی از تاکتیک‌ها وجود دارند که زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ به همراه نمونه‌هایی از آن‌ها

بهترین بازاریابان دیجیتالی کسانی هستند که یک تصویر واضح از چگونگی پیاده شدن هر کمپین در بازاریابی دیجیتال دارند. هدف کلیدی آن‌ها داشتن بهترین تصویر ممکن از نیازمندی‌های اینترنتی مشتریان‌شان است. بسته به اهداف و استراتژی‌های بازاریابی، بازاریابان می‌توانند از طریق کانال‌های بدون هزینه و یا هزینه‌دار از کمپین‌های بزرگتری درباره‌ی کسب و کار مربوطه حمایت کنند.

برای مثال یک بازاریاب محتوا می‌تواند مجموعه‌ای از پست‌های وب‌لاگی ایجاد کند و دست آخر آن را تبدیل به ‌یک کتاب الکترونیکی جدید کند. در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، شرکت ممکن است پس از انتشار پست‌هایی که هزینه‌های آن را پرداخت کرده، در حساب‌های اینترنتی و رسانه‌های اجتماعی مربوط به ‌کسب و کار خود به تبلیغ همان پست‌های وبلاگی کمک کند. از طرفی بازاریابی ایمیلی شامل یک کمپین از ایمیل‌های فراوان برای فرستادن به ‌کسانی است که می‌توانند مشتریان احتمالی این شرکت باشند.

در قسمت پایین سعی می‌کنیم تا یک نگاه سریع و خلاصه به اینکه رایج‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ چیست و کانال‌های مربوطه آن شامل چه مواردی است نگاهی می‌اندازیم:

۱.  بهینه‌سازی موتور جستجو و یا SEO

این روند بهینه سازی وب سایت می‌تواند برای شما رتبه‌بندی بالاتری در صفحات نتایج موتور جستجو گر ایجاد کند. در نتیجه باعث افزایش بازدیدکنندگان وب سایت شما خواهد شد. کانال‌هایی که از SEO  استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • وب سایت‌ها
  • وب‌لاگ‌ها
  • اینفوگراف‌ها

سئو

۲. بازاریابی محتوا

امروزه همه مشتریان، روزانه با پیام‌های فروش زیادی بمباران می‌شود. به جای این‌که نویز و پیام‌های نامربوطی که با استقبال کاربران مواجه نمی‌شود، ایجاد کنید سعی کنید مطالب مفیدی را ایجاد کنید. به سراغ منابع اطلاعاتی خود بروید. داستان سرایی و رعایت اصول بازاریابی محتوایی سبب می‌شود تا کاربران محتوای تولید شده شما را مطالعه کنند و در شبکه‌های اجتماعی خودشان نیز به اشتراک بگذارند.

این اصطلاح مربوط می‌شود، به ‌ایجاد و ارتقاء دارایی‌های محتوایی به‌ منظور ایجاد آگاهی از نام تجاری، رشد تولید و مشتریان. کانال‌هایی که می‌توانند در استراتژی بازاریابی محتوا نقش مهمی داشته باشند عبارتند از:

  • پست‌های وبلاگی
  • کتاب‌های الکترونیکی و اوراق سفید ( White Paper)
  • روزنامه‌ها
  • اینفوگراف‌ها
  • بروشورها و کتاب‌های آنلاین

در این نوشته ۳۰ منبع عالی برای آموزش بازاریابی محتوایی بررسی و معرفی شده است، در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید با استفاده از این منابع دانش بازاریابی محتوایی خود را بهبود ببخشید.

۳. بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

این نوع از بازاریابی جستجوی نام تجاری و محتوای شما را در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی افزایش می‌دهد، تا از این طریق بتوانید نام تجاری خود را به ‌گوش افراد بیشتری برسانید. این روش باعث بالا رفتن ترافیک کار شما خواهد شد و در نتیجه باعث بالا رفتن سود شما در کسب و کارتان می‌شود. کانال‌هایی که می‌توان در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

  • فیس بوک
  • توییتر
  • اینستاگرام
  • اسنپ شات
  • پینترست
  • گوگل پلاس

شبکه‌های اجتماعی

۴. بازاریابی از طریق پرداخت به ‌ازای هر کلیک و یا PPC

بازاریابی از طریق پرداخت به ازای هر کلیک روشی است که از طریق آن شما می‌توانید، ترافیک مشتریانی را که سراغ وب سایت شما می‌روند، را بیشتر کنید. اغلب روی موتورهای جستجوگر مانند گوگل به ‌شما امکان این داده می‌شود که برای میزان بالایی از مشتریان  بتوانید به ‌صورت یک‌جا هزینه‌ی این نوع از بازاریابی را بپردازید. از سایر کانال‌هایی که می‌توانید در آن از بازاریابی از طریق پرداخت به‌ ازای هر کلیک استفاده کنید عبارتند از:

تبلیغات پولی در فیس بوک

توییت‌های تبلیغاتی در توییتر

پیام‌های هزینه دار در LinkedIn

۵. بازاریابی وابسته

این روش یکی از انواع تبلیغات مبتنی برعملکرد است که در آن شما برای تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران در وب سایت خود کمیسیون دریافت می‌کنید. کانال‌های بازاریابی وابسته عبارتند از:

تبلیغات ویدیوهای کوچک از طریق یوتیوب

پیوند لینک‌های وابسته از طریق حساب‌های رسانه‌های اجتماعی مربوط به ‌شما

۶. بازاریابی از طریق تبلیغات بومی و یا محلی

تبلیغات بومی و یا محلی جزء آن دسته از تبلیغاتی است که عمدتاً تحت محتوایی خاص و بر روی یک فرم در کنار دیگر محتواهای مربوطه که عموماً هزینه‌ای هم ندارد، قرار می‌گیرد. بسیاری از مردم می‌توانند رسانه‌های اجتماعی را هم جزء تبلیغات بومی در نظر بگیرند، تبلیغات اجتماعی مانند فیسبوک و یا اینستاگرام.

۷.  اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی به ‌نرم افزاری اشاره دارد که به ‌منظور بهینه سازی عملیات بازاریابی پایه به کار می‌رود. بسیاری از مراکز بازاریابی می‌توانند وظایف تکراری خود را به ‌صورت خودکار برنامه‌ریزی کرده و انجام دهند. برای مثال:

خبرنامه‌های ایمیلی

برنامه‌ی زمان بندی رسانه‌های اجتماعی

به ‌روز رسانی لیست تماس‌ها

گردش کار

گزارش‌هایی از کمپین‌های اجرا شده

۸. بازاریابی ایمیلی

شرکت‌ها از بازاریابی ایمیلی به‌عنوان راهی برای برقراری ارتباط مناسب با مخاطبان خود استفاده می‌کنند. از ایمیل برای تبلیغ محتوا، تخفیف‌ها، رویدادها و هم‌چنین به ‌منظور هدایت افراد به ‌وب‌سایت کسب و کار مربوط به ‌شما استفاده می‌شود. انواع فعالیت‌هایی که ممکن است در یک کمپین بازاریابی استفاده شود عبارتند از:

خبرنامه‌ی عضویت در وب‌لاگ

ایمیل‌های پیگیری از بازدیدکنندگان وب سایت‌هایی که چیزی را در آن دانلود کرده‌اند.

ایمیل‌های مورد علاقه مشتری و یا مشتری‌پسند

تبلیغات برای دریافت جوایز به‌ اعضای فعال

ایمیل‌های مشابه برای داشتن و جذب مشتریان بیشتر

ایمیل مارکتینگ

۹.  روابط عمومی  آنلاین

PR همان روابط عمومی آنلاین، چیزی است که به ‌شما امکان پوشش آنلاین با نشریات دیجیتالی، وبلاگ‌ها و یا سایر وب‌سایت‌های مبتنی بر محتوا را تامین می‌کند. این روش بسیار شبیه به‌ روش سنتی خود است، اما در فضای آنلاین اتفاق می‌افتد. از کانال‌هایی که می‌توانید در آن به‌ حداکثر رساندن تلاش‌های PR خود استفاده کنید عبارتند از:

تماس با خبرنگاران از طریق رسانه‌های اجتماعی

بررسی‌های آنلاین شرکت شما

درج نظرات در وب‌سایت یا وبلاگ شخصی خود

۱۰. بازاریابی درون‌گرا

بازاریابی درون‌گرا با اشاره به‌یک رویکرد کامل، برای جذب مشتریان در فضای آنلاین طراحی شده است.

با مطالعه ۱۰ مورد بالا توانستید بدانید که استراتژی‌های رایج دیجیتال مارکتینگ چیست. شما می‌توانید با تناسب کسب و کار خود از هر کدام از تاکتیک‌های بالا، برای بالا بردن میزان سود‌دهی کسب و کار خود استفاده کنید.

کارهایی انجام شده توسط دیجیتال مارکتینگ چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

بازاریابان دیجیتال، مسئولین هستند تا بتوانند توجهات زیادی از مشتریان را نسبت به ‌برند و شرکت محل کار خود جلب کنند. آن‌ها این کار را از طریق کانال‌های دیجیتالی، هم به ‌صورت رایگان و هم به ‌صورت پولی انجام می‌دهند. کانال‌های دیجیتالی اشاره شده عبارتند از : رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌های متعلق به خود شرکت، روش‌های رتبه بندی در موتورهای جستجوگر، ایمیل‌ها، تبلیغات از طریق صفحات نمایش و همین‌طور وب‌لاگ‌های مربوط به‌ شرکت.

بازاریابان دیجیتالی معمولاً بر روی یک شاخص کلیدی، از عملکرد کلی که به ‌طور اختصاری به‌آن KPI می‌گویند، متمرکز می‌شوند. تا بتوانند از این طریق درستی عملکرد شرکت را اندازه گیری کنند. برای مثال از طریق بازاریابی دیجیتالی که مسئول کار جستجوگرها هم می‌باشد، می‌توان ترافیک وب سایت خود را اندازه‌گیری کرد. یعنی می‌توان به اندازه‌ی ترافیک بازدیدکنندگان وب سایت دسترسی داشت، که از این امر از طریق جستجوی گوگل از سیستم و سایت‌های شرکت انجام می‌شود. دیجیتال مارکتینگ امروزه در بسیاری از قسمت‌های بازاریابی انجام می‌شود. در شرکت‌های کوچک یک متخصص عمومی ممکن است بسیاری از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتالی را که در بالا توضیح دادیم، را اعمال کند. در صورتی که در شرکت‌های بزرگ‌تر این تاکتیک‌ها دارای متخصصین متعددی هستند که هر کدام فقط بر روی یک بازاریابی دیجیتالی آن برند تمرکز دارند.

در قسمت پایین چند نمونه از این متخصصان را به‌ شما معرفی خواهیم کرد:

مدیر سئو

وظایف اصلی: ترافیک ارگانیک

به ‌طور خلاصه یک مدیر سئو می‌تواند کسب و کار مذکور را در رتبه بندی گوگل جابه‌جا کند. با استفاده از روش‌های مختلف برای بهینه سازی موتورهای جستجوگر، این شخص می‌تواند به‌ طور مستقیم با تولیدکنندگان محتوا کار کند، تا اطمینان حاصل کند که محتویاتی که تولید شده‌اند در گوگل خوب جواب داده است یا نه. حتی اگر این شرکت، این محتواها را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده باشد هم باز مدیر سئو به ‌انجام این کار ادامه می‌دهد.

متخصص بازاریابی محتوا

وظایف اصلی: زمان‌بندی در صفحه ترافیک وبلاگ، مشترکین کانال یوتیوب

متخصصان بازاریابی محتوا، در واقع تولید کنندگان محتوا هستند. آن‌ها اغلب کار وب‌لاگ نویسی شرکت را دنبال می‌کنند و در این کار از استراتژی‌های محتوایی نیز کمک می‌گیرند که می‌تواند شامل پخش ویدیو هم باشد. این متخصصان اغلب با افرادی که در شرکت‌ها و اداره‌های دیگر کار می‌کنند، در ارتباط هستند تا از این طریق بتوانند از پشتیبانی کانال‌های دیجیتالی از محصولات و موفقیت کمپین‌های آن‌ها مطمئن شوند.

اصول بازاریابی محتوایی

مدیر رسانه‌های اجتماعی

وظایف اصلی: فالوورها، نظرات و بازخوردها، نشر کردن

نقش یک مدیر رسانه‌های اجتماعی شاید از آسان‌تر از عنوان‌ش باشد. اما این می‌تواند مرتبط با شبکه‌های اجتماعی باشد که مستقیماً با شرکت شما در ارتباط هستند و همین‌طور مربوط به ‌صنعتی باشد که شرکت شما در حال فعالیت در آن است. مهم‌ترین وظیفه‌ی مدیر رسانه‌های اجتماعی این است که برنامه‌ریزی دقیقی برای قرار دادن پست‌های مناسب، در شبکه‌های اجتماعی مناسب، انجام دهد.

هماهنگ کننده‌ی اتوماسیون بازاریابی

وظایف اصلی: تعیین نرخ ایمیل‌ها‌، نرخ بهره‌ی کمپین‌های مختلف

هماهنگ کننده‌ی اتوماسیون بازاریابی کمک می‌کند تا با استفاده از نرم افزارهای مناسب و مدیریت شخصی، تیم بازاریابی بتواند رفتارهای مشتریان خود را ببینند، درک کنند و در رشد کسب و کار خود به ‌کار گیرند. از آن جایی که بسیاری از عملیات بازاریابی توضیح داده شده در قسمت بالا ممکن است به ‌صورت جداگانه از هم اجرا شود، بسیار مهم است که کسانی حضور داشته باشد تا به‌ عنوان هماهنگ کننده بتوانند فعالیت‌های دیجیتالی را به‌ کمپین‌های فردی گروه بندی کنند و عملکرد هر کمپین را پیگیری کرده و در قسمت آخر به‌ مسئولین ذیربط ارجاع دهد.

تفاوت‌های بین بازاریابی درون‌گرا و دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

اگر بخواهیم به ‌این موضوع به ‌حالت سطحی نگاه کنیم باید بگوییم این دو مقوله مشابه همدیگر می‌باشند. در درجه‌ی اول هر دو به ‌صورت آنلاین اتفاق می‌افتند و تمرکز هر دو بر روی ایجاد محتوای دیجیتال برای مردم و مصرف کنندگان می‌باشد. پس تفاوت میان این دو کجا است؟

در اصطلاح دیجیتال مارکتینگ، روش‌های بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا با هم تفاوت چندانی ندارند. هر دو یعنی هم بازاریابی ورودی و هم بازاریابی خروجی، تحت چهارچوب بازاریابی دیجیتالی فعالیت می‌کنند. تاکتیک‌های برون‌گرای دیجیتال مارکتینگ، به ‌منظورهدف قراردادن پیام‌های تبلیغاتی به ‌صورت مستقیم ایجاد شده‌اند، که برای افراد آنلاین و کاربران  مستقیم اینترنت اتفاق می‌افتد؛ در این روش آنها اهمیتی به‌ اینکه آیا مورد استقبال قرار گرفته‌اند و یا خیر، قائل نمی‌شود. به ‌عنوان مثال شما می‌توانید بنر را که در بالای بسیاری از وب سایت‌ها مشاهده می‌کنید را به ‌عنوان یکی از این نمونه‌ها در نظر بگیرید، آن‌ها سعی می‌کنند یک محصول یا تبلیغ را بر روی افرادی که لزوماَ مخاطبان آن‌ها نیستند اعمال کنند.

بازاریابی درون‌گرا

از سوی دیگر بازاریابانی که تاکتیک‌های درون‌گرای دیجیتالی دارند، از محتوای آنلاین استفاده می‌کنند تا مشتریان هدف خود را بر روی وب سایت‌های مورد نظر خود جذب کنند. یکی از ساده‌ترین و قدرتمند‌ترین دارایی‌های بازاریابی دیجیتال ورودی و یا درون‌گرا، یک وبلاگ است که به ‌شما و به ‌وب‌سایت شما اجازه می‌‌دهد تا بر اساس شرایطی که مشتریان ایده‌آل شما دارند، سرمایه گذاری کنید.

در نهایت باید بدانید که بازاریابی درون‌گرا روشی است که دارایی‌ها و روش‌های بازاریابی دیجیتال را برای جذب و لذت بردن مشتریان آنلاین به‌خدمت می‌گیرد. از سوی دیگر بازاریابی دیجیتال و یا دیجیتال مارکتینگ صرفاً یک اصطلاح کلیدی، برای توصیف تاکتیک‌های بازاریابی آنلاین از تمام انواع آن است؛ صرف‌نظر از اینکه آیا آن‌ها از نوع درون‌گرا و یا برون‌گرا باشند.

آیا دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برای همه‌ی کسب و کارها و شرکت‌ها مناسب باشد؟

باید به‌ شما بگوییم دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برای هر کسب و کاری، درهرصنعتی کارآمد باشد. صرف‌نظر از آنچه که شرکت شما به ‌فروش می‌رسانید. دیجیتال مارکتینگ هم‌چنین به ‌ایجاد فرصت‌های زیادی برای تولید کننده در جهت شناسایی نیازهای مخاطبان و ایجاد محتوا‌های آنلاین با ارزش کمک می‌کند.

بازاریابی دیجیتال B2B

اگر شما دارای یک شرکت بیزینس به ‌بیزینس هستید تلاش‌های بازاریابی دیجیتالی شما احتمالاً در جهت جذب مشتریان آنلاین آینده خواهد بود. این اتفاق به ‌منظور پایان دادن امر فروش از طریق فروشنده‌ها اتفاق می‌افتد. به‌ عنوان یک بازاریاب دیجیتال، نقش شما جذب فروشندگان خود از طریق وب‌سایت‌ها و حمایت آن‌ها از طریق کانال‌های دیجیتالی خواهد بود. فراتر از وب‌سایت‌ها، شما به ‌عنوان یک بازاریاب دیجیتال، احتمالاً تمرکز خود را روی کانال‌های متمرکز بر کسب و کارهای پرتردد در سایر شبکه‌های اجتماعی هم معطوف خواهید کرد.

بازاریابی B2B

 

بازاریابی دیجیتال B2C

اگر شرکت شما یک شرکت بیزینس به ‌مشتری می‌باشد که قیمت محصولات شما تاثیر مستقیمی بر سرنوشت فروش‌تان دارد، این احتمال وجود دارد که هدف‌ها و تلاش‌های بازاریابی دیجیتال شما در جهت جذب افراد به‌وب‌سایت‌های‌تان و تبدیل آنها به ‌مشتریان بدون واسطه خواهد بود. شما باید بتوانید توجه مشتری را به‌ حدی جلب کنید که بدون نیاز داشتن به‌یک واسطه و از طریق ارتباط مستقیم با شرکت شما از روی شبکه‌های اجتماعی، بتواند محصولات شما را خریداری کند. برای شرکت‌های این گونه کانال‌هایی مانند اینستاگرام می‌تواند مفیدتر باشد.

بازاریابی B2C

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

برخلاف بسیاری از تلاش‌های بازاریابان آنلاین، بازاریابی دیجیتال و یا دیجیتال مارکتینگ به ‌بازاریابان اجازه می‌دهد تا بتوانند نتایج دقیق خود را در زمان واقعی و لازم ببینند. اگر تا به حال در تبلیغات روزنامه‌ای شرکت کرده باشید، باید بدانید که برآورد کردن تعداد افرادی که واقعاً به‌آن صفحه توجه می‌کنند و تبلیغات شما را می‌بینند، چقدر سخت است. در این روش هیچ راه مطمئنی برای دانستن اینکه آیا این تبلیغات در تمامی موارد دست مشتریان واقعی رسیده است یا خیر، وجود ندارد.

با استفاده از دیجیتال مارکتینگ شما می‌توانید تمام جنبه‌های تلاش بازاریابی خود را اندازه گیری کنید. ما در اینجا به ‌چند مورد اشاره خواهیم کرد:

ترافیک وب سایت

با دیجیتال مارکتینگ شما می‌توانید تعداد دقیقی از افراد را که صفحه اصلی وب سایت شما را در زمان لازم و واقعی مشاهده می‌کنند را برآورد کنید. این اتفاق با استفاده از نرم افزار تجزیه تحلیل دیجیتالی و پلتفرم‌های بازاریابی دیجیتال که وجود دارد انجام می‌شود.

هم‌چنین شما می‌توانید ببینید که چندین صفحه توسط مشتریان بازدید شده است. اطلاعات به‌ دست آمده به شما کمک می‌کند تا بتوانید کانال‌های بازاریابی خود را اولویت بندی کنید، تا از این طریق بتوانید زمان کمتری را صرف مدیریت کانال‌های وب سایت کنید. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ شما می‌توانید روند و الگوهای رفتاری افراد و مشتریان‌تان را قبل از رسیدن به‌ مرحله‌ی نهایی خرید شناسایی کنید. این ویژگی به ‌شما کمک می‌کند تا بتوانید تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد نحوه‌ی جذب آنها به‌ وب سایت‌های مورد نظر خود داشته باشید.

عملکرد محتوا و یا تولید مشتری راغب

بیایید تصور کنیم که شما یک بروشور تبلیغاتی از محصول خود ایجاد کرده‌اید و آن را از طریق جعبه‌های پستی برای مردم ارسال نموده‌اید، فرستادن این نوع از بروشورهای تبلیغاتی شکلی از عملکرد محتوایی است. البته نوعی از عملکرد محتوایی آفلاین. مشکلی که در این روش وجود دارد این است که شما نمی‌توانید مطمئن شوید چند درصد از این افراد بروشورهای خود را باز کرده‌اند و چند نفراز آن‌ها بدون اینکه نگاهی بیندازند، آن‌ها را به سطل زباله انداخته‌اند. حالا بیایید تصور کنیم همین بروشورها را در وب سایت‌های مربوط به‌کسب و کار خود پخش کرده باشید. شما می‌توانید دقیق و مطمئن باشید که چند نفر و از چه طریقی این بروشورها را مطالعه کرده‌اند، حتی می‌توانید درصد افرادی که این نوع از تبلیغات شما را دانلود کرده‌اند را هم اندازه‌گیری کنید. در ضمن شما می‌توانید درصد افراد واجد شرایط برای مشتری بودن را هم اندازه‌گیری کنید.

مدل‌سازی اختصاصی

یکی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است که همراه با ابزار و تکنولوژی‌های مناسب می‌باشد که می‌تواند شما را قادر سازد تا تمام فروش خود را به‌ مشتری‌های دلخواه خود ردیابی کنید. این نوع از مدل‌سازی به شما امکان می‌دهد تا مشخص کنید که افراد مخاطب شما و یا همان مشتریان از چه روش‌هایی برای دسترسی بررسی و خرید محصولات شما استفاده می‌کنند. این روش به ‌شما کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تری در مورد اینکه کدام یک از بخش‌های استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد و کدام یک زیاد هم به درد نمی‌خورد بگیرید.

توجه کنید که در اینجا، مهمترین مسئله اتصال بازاریابی به فروش است. به ‌یاد داشته باشید که از مهم‌ترین روش‌های که می‌تواند شما را به قله‌ی موفقیت و فروش بالا برساند استفاده از روش‌ها و فناوری‌های دیجیتال مارکتینگ روز می‌باشد.

کدام محتوای دیجیتالی می‌تواند مناسب کسب و کار شما باشد ؟

همیشه نوع محتوای که ایجاد می‌شود بسته به ‌نیازهای مخاطبان و مشتریان شما، در مراحل مختلف از پروسه بازاریابی دارد. شما باید بتوانید از شخصیت خریداران خود برای شناسایی اهداف، نیازمندی‌ها و چالش‌های آن‌ها در ارتباط با کسب و کارتان با خبر باشید. در سطوح اولیه، محتوای آنلاین شما باید با هدف کمک به ‌مشتریان در دستیابی به ‌اهداف و غلبه بر چالش‌ها و برآوردن نیازمندی‌های آن‌ها باشد. در مرحله‌ی بعدی شما باید بتوانید تصمیم بگیرید که کدام زمان، مناسب‌ترین زمان است تا مشتریان آمادگی خود را برای مصرف محصولات شما به‌ دست بیاورند و سپس شما بهترین استراتژی را برای خرید آن‌ها در نظر می‌گیرید. ما اسم این بخش را “نقشه‌ی محتوا” می‌گذاریم.

با نقشه محتوا می‌توانید به ‌خصوصیات افرادی که می‌خواهند محصولات شما را به عنوان مصرف کنند دسترسی پیدا کنید. مثلاً این که یک شخص چقدر می‌تواند از نظر شخصیتی نزدیک به ‌خرید محصول شما باشد.

در این بخش ما به مراحل اساسی که شما نیازمند دانستن آن‌ها در پروسه موفقیت در سفر خریداران خود هستید را به شما ارائه می‌دهیم:

۱. مرحله‌ی آگاهی

پست‌های وبلاگی یک انتخاب عالی برای افزایش ترافیک ارگانیک شما می باشند. در این روش اینفوگراف‌ها به‌ شما کمک‌های بسیاری می‌کنند. علاوه بر این ویدئوهای کوتاه هم می‌توانند قابل اشتراک گذاری باشند که نقش عمده‌ای را در شناخته شدن نام تجاری شما در میان مخاطب‌های جدید بر روی سیستم عامل‌هایی مانند یوتیوب بازی می‌کند.

۲. مرحله‌ی در نظر گرفتن و یا تفکر

برای این مرحله کتاب‌های الکترونیکی بسیار عالی هستند. زیرا آن‌ها می‌توانند بسیار جامع‌تر و کامل‌تر از پست‌های وبلاگی در اطلاعات تبلیغاتی شما تاثیر گذار باشند، این به ‌آن معنی است که افراد بیشتری احتمال  استفاده از این منابع را دارند. این یک ویژگی بسیار مهم برای جذب مشتری‌های راغب می‌باشد. “وبینار” یکی از فرم‌های دقیق و تعاملی از محتوا‌های ویدیویی هستند، اما در مرحله کامل‌تر و جامع‌تر از پست های وبلاگ یا ویدئوهای کوتاه.

۳.  مرحله‌ی تصمیم گیری

مطالعات موردی در این مرحله می‌تواند  کارساز باشد. شما می‌توانید با مطالعات موردی دقیق در مورد وب‌سایت‌ها، شکل موثری برای محتواهای خود آماده کنید و آن را به‌ کسانی ارائه کنید که آماده‌ی تصمیم گیری برای خرید محصولات شما هستند، این اطلاعات به ‌شما کمک می‌کند تا به ‌طور مستقیم و مثبت بر روی تصمیم آن‌ها تاثیر بگذارید.

اگر مشتریان شما اطلاعات کافی و مناسب از کسب و کار و محصول شما را ندارند توصیفات کوتاه در وب‌سایت‌ها می‌تواند جایگزین خوبی برای این امر باشد.

چه مدت زمان لازم است تا شما نتیجه‌ی لازم را از محتوای خود بگیرید؟

با استفاده از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ، شما اغلب می‌توانید بفهمید که نتایج بسیار سریع‌تر از آنچه که ممکن است در بازاریابی آفلاین مشاهده شود، به دست می‌آیند. با این حال این سرعت هم به ‌مقیاس و کارایی استراتژی‌های بازاریابی دیجیتالی شما بستگی دارد. اگر شما وقت خود را صرف ساختن یک برنامه جامع برای شناسایی نیازمندی‌های مخاطبان خود می‌کنید که با استفاده از یک محتوای آنلاین و با کیفیت و به‌ منظور جذب و تبدیل آن‌ها به ‌مشتریان بالقوه تمرکز کرده‌اید،‌ احتمال اینکه شما در شش ماه اول نتیجه بگیرید بسیار بالا خواهد بود. اما به‌ یاد داشته باشید اگر از تبلیغات پولی برای بخشی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کرده‌اید، نتایج سریع‌تر از ۶ ماه به‌دست می‌آیند. اما ما به ‌شما توصیه می‌کنیم که روی روش‌هایی مانند استفاده از محتوا، جستجوگرها و رسانه‌های اجتماعی دارای هزینه، برای موفقیت دراز مدت و پایدار خود بیش‌تر از روش‌های رایگان تکیه کنید.

آیا شما برای یک دیجیتال مارکتینگ موفق احتیاج به ‌بودجه‌ی زیادی دارید ؟

مانند هر چیز دیگری این مسئله هم واقعاً بستگی به ‌عناصر بازاریابی دارد که شما از آن استفاده می‌کنید. اگر شما با تمرکز بر روی تکنیک‌های درون‌گرا مانند جستجوگرها، رسانه‌های اجتماعی و ایجاد محتوا برای یک سایت از قبل اقدام کرده‌اید، نکته‌ی مثبت ماجرا این است که شما به‌ هیچ وجه نیاز به بودجه‌ی زیادی نخواهید داشت. با بازاریابی درون‌گرا تمرکز اصلی در ایجاد محتوای با کیفیت بالا می‌باشد که مخاطبان شما می‌خواهند از آن استفاده کنند. به ‌یاد داشته باشید سرمایه‌ی اصلی که شما در این مورد نیاز دارید وقت‌تان است. با روش‌های تبلیغات برون‌گرا مانند تبلیغات آنلاین و لیست‌های خرید ایمیل، بدون شک شما هزینه‌ی لازم را خواهید داشت؛ آنچه که شما هزینه می‌کنید، وابسته به ‌دیدی است که شما می‌خواهید از نتیجه‌ی تبلیغات خود داشته باشید. اما باز هم تاکید می‌کنیم سرمایه‌ی اصلی شما در این روش وقت وقت شما است.

بازاریابی دیجیتالی

چگونه بازاریابی تلفن همراه در استراتژی بازاریابی دیجیتال مارکتینگ اعمال می‌شود؟

یکی دیگر از مولفه‌های کلیدی دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی با تلفن همراه است. در واقع استفاده از گوشی‌های همراه هوشمند به‌طور کلی ۶۹ درصد زمان مصرفی رسانه‌های دیجیتالی در ایالات متحده آمریکا است. این در حالی است که مصرف رسانه‌های دیجیتالی مبتنی بر دسکتاپ، کمتر از نصف این میزان می‌باشد. در ضمن این را به ‌یاد داشته باشید که ایالات متحده هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین طرفداران تلفن همراه در مقایسه با سایر کشورها نیست.

البته این به‌ این معنی نیست که بهینه‌سازی آگهی‌های دیجیتالی، صفحات وب، تصاویر رسانه‌های اجتماعی و سایر موارد دیجیتالی برای دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند ضروری نمی‌باشد. اگر شما از آن شرکت‌هایی هستید که دارای برنامه‌ی تلفن همراه برای مشتریان و کاربران خود است باید به‌ شما تبریک گفت، چرا که می‌توانید نام تجاری خود و همین طور تبلیغات محصولات خود را زیر چتر بازاریابی دیجیتال و از طریق تلفن‌های همراه هوشمند انجام دهید. کسانی که از طریق تلفن‌های همراه  و به ‌صورت آنلاین با شرکت شما ارتباط برقرار می‌کنند، باید در مقایسه با افرادی که  از دسکتاپ‌هایشان استفاده می‌کنند، به‌تجربیات مثبت بیشتری دست پیدا کنند. به ‌همین منظور برای شرکت شما بسیار مهم است که در هنگام تولید تصاویر رسانه‌های اجتماعی، کاربران تلفن‌های همراه را هم در نظر داشته باشد، زیرا همیشه تصاویر در دستگاه‌های تلفن همراه ابعاد کوچکتری دارند و این بدان معنی است که شما باید در تعیین اندازه‌ی متون و عکس‌های خود دقت بیشتری به ‌خرج دهید. راه‌های بسیار زیادی برای بهینه سازی تبلیغات دیجیتال مارکتینگ از طریق تلفن‌های همراه وجود دارد. تنها نکته‌ی مهم ماجرا این است که شما در هنگام اجرای هر استراتژی، ویژگی‌های کاربران تلفن‌های همراه خود  را هم در نظر بگیرید.

مفهوم بازاریابی، تعریف بازاریابی از دیدگاه‌های مختلف

انواع بازاریابی: معرفی ۱۰ مدل رایج بازاریابی کسب‌وکارها

۴ مرحله فرآیند بازاریابی

آنالیز بازار و پارامترهای موثر بر آن