خود انگیزشی

تعریف خود انگیزشی و اینکه خود انگیزشی چگونه می تواند به شما کمک کند

اگر به‌دنبال این هستید که خودتان انگیزه‌مند باشید باید تصویر دقیق و روشنی از مفهوم خود انگیزشی در ذهن داشته باشید. اغلب تعاریف موجود از خود انگیزشی، معنای درستی از آن ارایه نداده و تقریباً ناقص و یا ناواضح هستند. اینگونه تعاریف اغلب در خصوص یافتن توانایی‌های موجود در افراد بدون کمک گرفتن از دیگران صحبت کرده‌اند. اما سوال واقعی اینجاست که این توانایی از کجا باید بیاید؟ در حقیقت خود انگیزشی از انگیزه‌ی واقعی افراد  درباره‌ی آن‌ چه که “واقعاً می‌خواهند”، نشات می‌گیرد. هر چند ممکن است این تعریف اندکی ساده‌انگارانه به نظر برسد اما واقعیت چیز دیگری است.

خود انگیزشی چیست؟

همانطور که در مقدمه اشاره شد خود انگیزشی، در ارتباط مستقیم با خواسته‌های واقعی افراد در کار و زندگی معنا پیدا می‌کند. اغلب ما فکر می‌کنیم که انتظارها و خواسته‌های خود را به طور کامل می‌دانیم، اما حقیقت چیز دیگری است و دقیقا به همین دلیل هم هست که در دنبال کردن عوامل انگیزاننده خود در زندگی معمولا مسیرهای نادرستی را انتخاب می‌کنیم.

به عنوان نمونه بیایید به دلایلی فکر کنیم که شما با تکیه بر آن‌ها شروع به خواندن داروسازی در دانشگاه کرده‌اید:

من در علم مربوطه خوب هستم. انگیزه‌ی اشتباه

داروسازها و دکترها درآمد خوبی دارند. انگیزه‌ی اشتباه

والدین من هم دکتر بودند: انگیزه‌ی اشتباه

من عاشق حس خوبی هستم که از کمک کردن به مردم می‌گیرم: انگیزه‌ی درست

اما شاید این سوال پیش بیاید که مشکل سه انگیزه‌ی اول چه بود. آن‌ها هم کاملاً مشروع هستند، و هم افراد معمولا بر اساس همین تفکرات و پیش‌فرض‌ها تصمیم می‌گیرند.

تعریف خود انگیزشی و تعریف انگیزه‌ی خارجی

پیش از هر چیز بد نیست تا مقداری در مورد تفاوت بین خود انگیزشی و انگیزش بیرونی صحبت شود. فرانسیس مکلتاش، از Forbes.com در این خصوص چنین می‌نویسد که: “انگیزه‌ی بیرونی اغلب در قالب‌هایی مانند پاداش، پول، شهرت و محبوبیت، نمرات، درجات، ستایش و تمجید نشان داده می‌شوند، در حالی‌ که خود انگیزشی، بر اساس نیازهای ذاتی و روان‌شناختی ما بروز می‌کند. نیازهایی مانند: رقابت، شایستگی، خودمختاری و وابستگی‌های روان‌شناختی.” این مطلب بدان معناست که اساسا ما دوست داریم احساس کنیم که در برخی مسائل یا در انجام بعضی کارها خوب هستیم و می‌توانیم تفاوت خود را نشان دهیم و از خودگردانی و کنترل امور و ارتباط با دیگران احساس لذت می‌کنیم. اغلب افراد ناراضی و نه چندان شاد، در زندگی روزمره‌ی خود بیشتر با انگیزه‌های خارجی هماهنگ هستند.

ساعت زنگ‌دار خاموش می‌شود. آنها با غر زدن و گله و شکایت از زمین و زمان از رختخواب گرم و نرم خود جدا می‌شوند. بعد از آن فوری یادشان می‌آید که برای پرداخت اجاره باید پول جور کنند. و در محلی کار کنند تا بتوانند این پول را جور کنند و بعد از تفکرات نه‌ چندان خوشایند بر می‌خیزند و دوش می‌گیرند و روز خود را آغاز می‌کنند.

اما اگر شما یک شخص خود انگیزشی باشید، روز خود را با نگرانی اجاره خانه شروع نخواهید کرد، شما افکار بزرگ‌تری برای پرداختن خواهید داشت. بنابراین وقتی زنگ ساعت صبحگاهی به صدا در می‌آید شما آماده‌ی حرکت و شروع هستید. شما فردی نیستید که با غر و گله و شکایت از مسائل بیرونی و روتین از رختخواب خود بیرون بیایید.

بیایید صادق باشیم، کدامیک از این صبح‌ها را برای بیدار شدن ترجیح می‌دهید؟

خود انگیزشی

خود انگیزشی و ناتوانی

یکی از نشانه‌ها برای شناخت افرادی که خواسته‌های واقعی خود در زندگی را می‌شناسند، این است که این‌گونه افراد عموما اجازه نمی‌دهند چیزی مانع مسیرشان شده، و یا افکار اضافی و وقت گیر انرژی شان را تلف کند.

اما وقتی شما به جای دانستن خواسته‌های واقعی، فقط آنچه که در زندگی “نمی‌خواهید” را می‌دانید، اهداف شما هرگز متمرکز نخواهند شد، و احتمال لغزش و یا عدم ثبات وجود دارد.

بیایید فرض کنیم مثلاً شما می‌خواهید یک خلبان باشید. حس می‌کنید این کاری است که باید انجامش دهید و احتمالاً از انجامش لذت خواهید برد. در ضمن درآمد و مزایای خوبی هم دارد، مگر نه؟ و علاوه بر این بدون شک خلبانی حرفه‌ی شریفی است.

اما بعد متوجه خواهید شد که هزینه‌ی تحصیل در رشته‌ی خلبانی بیش از ۲۰۰۰۰ دلار است. در یک لحظه رویای خلبان شدن فرو می‌ریزد و تبدیل به یک آه می‌گردد، و احتمالاً شما متوجه می‌شوید که اصلاً از ابتدا هم خلبانی شغل مناسبی برای شما نبوده است.

علت بروز این وضعیت آن است که اگر چه انگیزه‌ی شما برای خلبان شدن، نیت بسیار خوبی است، اما در واقع انتخابی سطحی و سرسری بوده است. اما اگر رویای خلبان شدن شما یک رویا یا بهتر است بگوییم “خواسته” واقعی بود، از آن دست رویاهایی که اشتیاق زیادی در درون شما برمی‌انگیزد و نمی‌توانید جلوی رویا پردازی خود در موردش را بگیرید، حتی قیمت بالای بیست هزار دلار هم نمی‌توانست جلوی شما را برای رسیدن به هدف‌تان بگیرد. شاید شب‌های متوالی تا صبح بیدار می‌ماندید تا بتوانید در گوگل به دنبال کمک هزینه‌ی تحصیلی و یا بورس و اقامت موقت تحصیلی بگردید. یا حتی به دنبال ضامنی بودید تا توسط او بتوانید وامی برای پرداخت هزینه‌‎ی تحصیل خود بگیرید. در چنین شرایطی زحمت فراوان و یا شب بیداری چیزی نبود که شما را از هدف خود باز دارد.

حتی اگر موانع و سختی های بیشتری هم پیش می‌آمد شما باز تمام سعی خود را می‌کردید تا از پس آن‌ها هم برآیید.

چگونه خود انگیزش بمانیم؟

حال که شما معنای دقیق خود انگیزشی را می‌دانید، می‌توانید راهکارهای مربوط به آن را در خود تقویت کرده و به اجرا در آورید. این امر بدان معنی است که باید در طی این مسیر همواره مراقب خودتان باشید. به یاد داشته باشید که خود انگیزشی به معنای شکست ناپذیری نیست. باید برای حفظ دائمی شعله‌های این اشتیاق و شور آتشین اقدامات لازم را به انجام برسانید. به عبارت دیگر دستیابی به خود انگیزشی دائمی مستلزم اجرای برخی اقدامات خواهد بود. توصیه‌های زیر می‌تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد:

به خود پاداش دهید

پاداش چیزی نیست که فقط در آخر داستان نصیب ما شود. باید در طول مسیر سختی که طی می‌کنید نیز به خود پاداش دهید. این نه تنها یک روش اثبات شده برای خود مراقبتی است، بلکه شرایط و فعالیت‌های شیمیایی مغز را نیز برای حفظ بیشتر انگیزه تغییر می‌دهد. در یک تحقیق که مبنای آن مقایسه‌ی ذهن افراد سست و خموده با افراد با انگیزه بود نتایج جالبی به دست آمد. سطح دوپامین در بخش‌های بزرگی از مغز، نقش اساسی را در توانایی خود انگیزشی افراد بازی می‌کند. و جالب تر آنکه میزان دوپامین موجود در مغز افراد در هنگام دریافت پاداش به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. همین امر باعث ایجاد موفقیت بیشتر شده و کمک می‌کند تا شما در مسیر خود بدون لغزش پیش بروید.

اطرافیانتان را از افراد درست و مناسب برگزینید

حضور در بین جمع بزرگی از افراد خود انگیزش می‌تواند کمک بزرگی به رشد و توسعه خود انگیزشی در افراد باشد. شما باید پیروزی‌ها، شکست‌ها و سختی‌های مسیر خود را با افرادی که از طریق خود انگیزشی در زندگی پیش می‌روند به اشتراک بگذارید.

خود انگیزشیانگیزه و موفقیت

اکنون می‌دانید راه درست چیست و چگونه باید به هدف نزدیک شد. انگیزه‌ی درونی خمیر مایه‌ی موفقیت‌های بزرگ و رضایت‌مندی فردی می‌باشد. به یاد داشته باشید بزرگترین رقابت هر انسان با خودش است و حس خوب موفقیت و پیشرفت همیشگی از داشتن انگیزه‌ی درونی قوی به دست خواهد آمد.

کارآفرینان و سایر افراد موفق عادت‌های روزمره‌ای منظمی دارند که با انجام آن می‌توانند موفقیت خود را تکرار کنند، در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید در این نوشته عادت‌های روزمره ۱۵ تا از بهترین و موفق‌ترین کارآفرینان دنیا را مطالعه کنید.